Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226328 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Inderdaad fijn om alle updates hier te lezen. Ook bijzonder fijn dat Marsel ons nog een beetje kan voorzien van de broodnodige meteorologische kennis. Het is erg betreurenswaardig hoe de zaken zijn verlopen op het forum. Ik moet toch echt bekennen dat ik na het lezen van zo'n uiteenzetting van Johann gepost door iemand paar pagina's terug me zowaar weer in het verleden waande. Zijn aanvullingen waren van ongekende kwaliteit voor de winterse periode en tevens een man die wel hield van een gezonde discussie. In mijn ogen zijn destijds dan ook de foute keuzes gemaakt omtrent de zaken van diens lidmaatschap en toegang tot MS.

Tyshane

Zo de kaarten en pluimen worden alsmaar kouder, het geeft eindelijk weer eens een opleving op het forum, echt leuk! Tof ook dat Marsel, maar ook de anderen die updates doen, wordt zeer gewaardeerd. ;)

Lucas

Ongelooflijk dauwpuntstemperaturen tot -24!! Ik zou de opkomende kracht van de zon (en eventuele smelt dus) maar niet te serieus nemen...
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

Ook mooi om te zien dat de onzekerheid in de ijspluim sterk is afgenomen!

Is kijken wat de nieuwe GFS run doet die zojuist gestart is!

vossejongk

Citaat van: Lucas op di 20 feb 2018 - 22:20
Ongelooflijk dauwpuntstemperaturen tot -24!! Ik zou de opkomende kracht van de zon (en eventuele smelt dus) maar niet te serieus nemen...

Ja als de lucht gortdroog is krijg je zulke waarden :P Geen/zeer weinig water dat afgekoeld moet worden.

winter67

Wat houdt de dauwpunt nou precies in heeft het nou te maken met het gevoel of is dat gunstig voor het ijs?

zwoof

Citaat van: winter67 op di 20 feb 2018 - 22:42
Wat houdt de dauwpunt nou precies in heeft het nou te maken met het gevoel of is dat gunstig voor het ijs?
Hoe lager de dauwpuntstemperatuur, hoe droger de lucht.
Johann heeft daar eens een duidelijke uitleg over geschreven: goo.gl/nyj21K

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op di 20 feb 2018 - 21:15
Haha, nee hoor. Al scheelt het niet veel  ::). Juist nu ik de eerste voorjaarsopleving bij mezelf bemerkte komt deze ellende vanuit het oosten. Het trauma van 2013 komt weer terug. En hoewel ik de aanstaande kou verafschuw tot in het diepst van mijn wezen, ben ik volgens mij nog behoorlijk constructief met het vullen van het forum bezig geweest de afgelopen week :). Sommigen begonnen bijna te geloven dat ik ook winterliefhebber was geworden. Nou ik kan jullie vertellen dat dat zeer zeker nog steeds niet het geval is :)! Voor hen die er wel van houden geniet er vooral van. Schaatsen kan eind volgende week vrijwel overal en waarschijnlijk zijn we voor half maart niet van de winter af. Ik hoop in de tussentijd op een godswonder dat 'schroeizomer met veel onweersbuien' heet :D.

Gaf je niet als een van de redenen dat je een winter-'hater' bent dat het heel grijs nat kwakkelweer is, en dat de echte vrieskou niet vaak voorkomt? Als dat je hoofdreden is, word je de komende tijd op je wenken bediend. Niks kwakkelweer, gewoon keihard vriezen!  ::)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op wo 21 feb 2018 - 03:39
Gaf je niet als een van de redenen dat je een winter-'hater' bent dat het heel grijs nat kwakkelweer is, en dat de echte vrieskou niet vaak voorkomt? Als dat je hoofdreden is, word je de komende tijd op je wenken bediend. Niks kwakkelweer, gewoon keihard vriezen!  ::)

Ja dat klopt! De zon kan ik waarderen, de kou ook. Maar...niet nu! Te laat jongens. Dit had in december of januari plaats moeten vinden. Warmte, licht en zon. Dat is waar ik, en velen met mij op zitten te wachten! Maar uhm, weet je wat?  Ik start vandaag nog het lentetopic op, want binnenkort 1 maart = meteorologische lente. Kan ik me daar in mn eentje vermaken  ::) haha! Ik zie jullie over een paar weken wel verschijnen. Zorg ik in de tussentijd dat de boel gestofzuigd is, en er een parasol, grasmaaier, tuinmeubilair en de snoeischaar klaar staan om het warme seizoen te verwelkomen. Gratis tropisch drankje inbegrepen ;)! Updates zal ik uiteraard ook gewoon hier in het wintertopic blijven geven!

zwoof

Gisteren zijn er weer hellmannetjes gehaald op diverse stations. Ook vannacht is het op enkele stations weer tot matige vorst gekomen.
Oper EC is minder koud vanochtend.  Straks maar eens de complete pluim bekijken.


jaapverheij

 :)Die Marcel toch ;D, Winter in de lente voor elk wat wils.

Marcellang

Citaat van: zwoof op wo 21 feb 2018 - 07:55
Gisteren zijn er weer hellmannetjes gehaald op diverse stations. Ook vannacht is het op enkele stations weer tot matige vorst gekomen.
Oper EC is minder koud vanochtend.  Straks maar eens de complete pluim bekijken.
Okay, dat zullen we weer zo gaan zien :)
Om eerlijk te zijn he.........is rond 0 op de dag wel fff goed voor me  :P
Heb voor een vermogen grote laurier (tot 2 m hoog) aangeplant in november en die hebben hier straks erg veel last van.
Door de straffe N/0 in februari/Maart zullen die wel een bietje kaal worden door bladverdroging  :P
Edit; heeeee 0,1 Hellmann erbij  ???
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Marcellang op wo 21 feb 2018 - 08:27
Okay, dat zullen we weer zo gaan zien :)
Om eerlijk te zijn he.........is rond 0 op de dag wel fff goed voor me  :P
Heb voor een vermogen grote laurier (tot 2 m hoog) aangeplant in november en die hebben hier straks erg veel last van.
Door de straffe N/0 in februari/Maart zullen die wel een bietje kaal worden door bladverdroging  :P

Oh dat gaat wel goed joh. min 10 kan laurier wel doorstaan. Heel veel kouder heb ik nog niet gezien.
GFS was trouwens wel weer tot het einde koud.  ;)

Energizer85

Ff de pluim van EC afwachten, ik las iets op Twitter over een sneeuwstoring die langstrekt en vandaar een tijdelijke windruiming naar nw op LT. Het is overigens alleen de operationele run, pluim zal nog wel koud zijn schat ik in.... meer dan voldoende kou in de buurt in iedergeval...

Marcellang

Citaat van: zwoof op wo 21 feb 2018 - 08:46
Oh dat gaat wel goed joh. min 10 kan laurier wel doorstaan. Heel veel kouder heb ik nog niet gezien.
GFS was trouwens wel weer tot het einde koud.  ;)
Thankx kerel, temp is idd het probleem niet.
Mooi van het GFS :D Sneeuwstoringkje zou niet verkeerd zijn !!!
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Duitje

Pluim is binnen. Warme uitbijter gelukkig.
@Kees_Zwaan

zwoof


De ochtendpluim EC 00Z:



Oper EC is dus warme uitbijter

Koen-IJM

Nog altijd prima kaarten/pluimen. Opzich logisch dat de kaarten een beetje schommelen en gezien de laatste runs echt ijskoud waren kan het natuurlijk ook bijna niet anders dat deze wat minder uitvallen  :P

Marsel

Citaat van: winter67 op di 20 feb 2018 - 22:42
Wat houdt de dauwpunt nou precies in heeft het nou te maken met het gevoel of is dat gunstig voor het ijs?

De dauwpuntstemperatuur  (Td) is de temperatuur waarbij de waterdamp in een luchtpakketje condenseert tot zichtbaar water. Als je een Td van +5C hebt en je zorgt dat door bijvoorbeeld uitstraling het wegdek een temperatuur van +3C krijgt (dus onder de Td) zal de aanwezige waterdamp op het wegdek afgezet worden. Laat de je in hetzelfde geval de luchtmassa zelf tot +5C afkoelen, zonder vochttransport naar elders, gelijke druk met voldoende condensatiekernen, zal de waterdamp in wolkendruppels omgezet worden. Dit kennen we uiteraard als mist/nevel. Hoe hoger de Td hoe sneller condensatie optreedt. Daarmee is het dus een maatstaf voor de hoeveelheid vocht in de lucht. Bovendien kun je op basis van Td luchtsoorten onderscheiden. Subtropische lucht kent hogere Td's dan polaire lucht. Arctisch uiteraard weer lager dan polair.

Hoe lager de Td hoe minder vocht er in absolute zin aanwezig is. Bij een lagere luchtvochtigheid verdampt er meer vocht uit bijvoorbeeld de bodem, vegetatie en oppervlaktewater. Aangezien verdamping een endotherm proces is zul je zien dat de energie die hiervoor benodigd is wordt onttrokken aan het medium wat in direct contact met het verdampende oppervlak staat. In geval van vloeibaar water is dat dus het water zelf en de dunne luchtlaag er vlak boven. De temperatuur van beiden zal als gevolg van verdamping iets zakken. Bij smeltende sneeuw en ijs zien we ook iets dergelijks. Een lagere Td zorgt voor een snellere en efficientere verdamping van smeltwater waardoor de temperatuur van de toplaag laag blijft. Aanmerkelijk lager dan de luchttemperatuur. Bij zeer droge lucht vindt sublimatie plaats, dus van vast naar gas zonder vloeibare tussenfase. De zogenaamde droge dooi.

De luchtsoort die komend weekend binnenstroomt kent een zeer lage Td. Vermoedelijk ergens tussen -10 en -15, in een latere fase mogelijk zelfs even richting -20C. Dat betekent dus zeer droge kou. Het verdampen van vocht op de huid zorgt icm een forse (noord)oostelijke wind voor een snelle afvoer van lichaamswarmte hetgeen de lage gevoelstemperatuur veroorzaakt. De temperatuur van het verdampende oppervlak, even los van het menselijke lichaam, kan in dergelijke gevallen dalen tot rond de natteboltemperatuur. In dit geval ligt die erg ver onder nul (-5 a -8C). Het ijs op een sloot ervaart hetzelfde. Zolang het vriest is ijsaangroei uiteraard gegarandeerd. Als het lichtjes dooit is het de lage Td en de daarmee samenhangende verdamping/sublimatie die er voor zorgt dat de ijslaag zelf koud blijft en aangroei zelfs door kan gaan (effectieve warmte afvoer 'door' het ijs heen). Ook als het vriest zorgt droge lucht er voor dat deze processen doorgaan waardoor aangroei sneller zal gaan dan bij vorst in vochtigere lucht.

Voor de komende periode geldt dus dat als er eenmaal ijs ligt de aangroei zeer snel kan gaan wanneer zondag de arctische lucht binnen komt. Dat is ook goed zichtbaar in het ijsmodel van het KNMI. Eind volgende week ligt er 'gewoon' minimaal 10cm ijs op veel wateren waar de boel dicht ligt op het moment dat de echte kou binnen komt. De zon heeft daar eigenlijk geen invloed op.

TaL

Sneeuwkansen voor het W van de Benelux, gisteren kwam EC er ook mee (hetzij net nog op zee)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal