Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226331 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Invicta

Citaat van: Armand op di 20 feb 2018 - 12:24
Wat GEM schetst heb ik ook nog nooit gezien, temperaturen van onder de -20 op 850 hPa:


Als de temp op 850hPa - 20 is, wat is dan de temp op 2m?

Vindead

Grappig hoe sommige mensen halverwege december al weten te melden dat 'het weer niks gaat worden deze winter', en we nu allemaal met grote ogen naar de laatste weerkaartjes zitten te kijken.

Der RoX

Citaat van: Invicta op di 20 feb 2018 - 12:38
Als de temp op 850hPa - 20 is, wat is dan de temp op 2m?

Ik weet het niet zeker, maar dat zou op zijn minst -10'C moeten zijn...
WiNtEr!!11!1!@

maxzz

Citaat van: Vindead op di 20 feb 2018 - 12:41
Grappig hoe sommige mensen halverwege december al weten te melden dat 'het weer niks gaat worden deze winter', en we nu allemaal met grote ogen naar de laatste weerkaartjes zitten te kijken.

Die zijn er volgens mij nog steeds wel. "Eerst zien, dan geloven" en er valt wel wat voor te zeggen. Dit is het weer en er is niks zo veranderlijk ....  :)
Groeten,
Richard

Lucas

Citaat van: Invicta op di 20 feb 2018 - 12:38
Als de temp op 850hPa - 20 is, wat is dan de temp op 2m?

dan is de -10 op neushoogte realistisch...

Citaat van: Hector Pascal op di 20 feb 2018 - 12:14
Ik ben tot de conclusie gekomen dat als deze situatie 4 of 5 weken eerder was gebeurd de Elfstedentocht sowieso verreden had kunnen worden. Nu vriest het 's nachts al 3 tot 6 graden, maar komt de temperatuur nog wel ruim boven nul. Was dit 5 weken eerder gebeurd, dan was het 's nacht kouder en overdag ook. En met de verwachting die er nu ligt, wordt het volgende week ijskoud. Dan had het eind januari nog veel kouder geworden.
Het kan misschien wel zo zijn dat het alsnog koud genoeg wordt om deze tocht door te laten gaan, maar begin maart lijkt met dit toch zeer uitzonderlijk. Mede omdat dit nog nooit gebeurd is...

In tijden van klimaatverandering opperen wetenschappers regelmatig dat ook de extremen heftiger worden.... ;)

~graag niet dubbelposten ;)
Aanhoudende sneeuwval

Invicta

Citaat van: der rox op di 20 feb 2018 - 12:46
Ik weet het niet zeker, maar dat zou op zijn minst -10'C moeten zijn...
Dus als vuistregel 10 graden verschil.

Der RoX

Er zit een formule achter geloof ik, die kunnen de experts wel uitleggen  :P

Zelf dacht ik dat als je op de grond staat en je stijgt 1 km, bijvoorbeeld op een berg,  de temperatuur dan 7 graden lager is. Dus ik dacht andersom; 850 Hpa is 1.5km dus 7x1.5 = 10.5 graad verschil.

En als ik compleet mis zit, hoor ik het graag  ;D
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Even over de temperatuur op 850 hPa (deze laag bevindt zich overigens op ongeveer 1.5 km hoogte): Er is niet echt een bepaalde, vaste waarde om de temperatuur van 850hPa om te rekenen naar de temperatuur op neushoogte. Er zijn namelijk meerdere factoren aanwezig die het verschil tussen deze twee lagen kunnen beïnvloeden (wind, bewolking, zon, etc.) Je kunt ervanuit gaan dat het normaal gesproken op neushoogte warmer is dan op 850hPa, hoeveel precies is dus afhankelijk van factoren. Soms kan het ook gebeuren dat de laag op 850hPa warmer is dan op neushoogte. Dit zie je vaak tijdens een dooiaaval: op hoogte is er al warme lucht gearriveerd (temp. 850hPa is dan boven 0), terwijl aan de grond nog een koude plaklaag met vorst hangt. Je krijgt dan de bekende ijzel.

Nu geeft deze koude temperatuur op 850hPa wel aan dat we echt met Siberische lucht te maken gaan krijgen. Het zal dan gegarandeerd koud gaan worden als we de bel van -20 boven ons gaan krijgen, maar of het dan -5/-10 of misschien wel -15 gaat worden durf ik niet te zeggen.

Van de GFS pluim kunnen de winterliefhebbers ook erg blij gaan worden. We zien geen duidelijke opwarming, het gemiddelde gaat omhoog op LT wat redelijk normaal is, maar echt overtuigend boven de 0 graden komt het niet. Pluim Zuidoost:

winter

Geweldige pluim in de nieuwe GFS run. Over de gehele linie kouder geworden en dan heeft GFS nog vaak moeite om de temperatuur snachts te bepalen, zo ziet de er al de hele week naast qua temperatuur in de nacht. Het water is alreeds goed afgekoeld en hier en daar ligt er zelfs nog ijs op het water in mijn regio!

JerryL

Nou de koel/vries in de schuur kan ik uitzetten. Met deze temperaturen gaat die het niet meer doen. Hahahaha

matroesjka-world

Is er nu sprake van een Polar Vortex Split geweest en gaat nu uitkomen wat er op dit filmpje wordt verteld?

https://www.youtube.com/watch?v=Hm3tclxlhlU#action=share

Filmpje is 2 weken geleden hier al eens geplaatst en toen was het de vraag of het uit zou komen.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jenkie

Citaat van: matroesjka-world op di 20 feb 2018 - 15:22
Is er nu sprake van een Polar Vortex Split geweest en gaat nu uitkomen wat er op dit filmpje wordt verteld?

https://www.youtube.com/watch?v=Hm3tclxlhlU#action=share

Filmpje is 2 weken geleden hier al eens geplaatst en toen was het de vraag of het uit zou komen.

Ik zou zeggen: lees even terug waar we het met z'n allen de afgelopen dagen, wat zeg ik, weken over hebben hier!!!  ;D

matroesjka-world

Citaat van: Jenkie op di 20 feb 2018 - 15:34
Ik zou zeggen: lees even terug waar we het met z'n allen de afgelopen dagen, wat zeg ik, weken over hebben hier!!!  ;D

Mij gaat het erom dat het dus 2 weken geleden als zo voorspeld werd en dat het precies zo uit komt.
Dat is toch bizar?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jenkie

Citaat van: matroesjka-world op di 20 feb 2018 - 15:40
Mij gaat het erom dat het dus 2 weken geleden als zo voorspeld werd en dat het precies zo uit komt.
Dat is toch bizar?

Niet helemaal bizar, ten eerste is dit dus enigszins te voorspellen. Gewoon omdat ze weten wat de invloed is van het splitsen. Maar het gaat waarschijnlijk nog veel kouder worden dan in het filmpje aangegeven.

matroesjka-world

Citaat van: Jenkie op di 20 feb 2018 - 15:42
Niet helemaal bizar, ten eerste is dit dus enigszins te voorspellen. Gewoon omdat ze weten wat de invloed is van het splitsen. Maar het gaat waarschijnlijk nog veel kouder worden dan in het filmpje aangegeven.

Ja klopt, dit filmpje is nu up to date:

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: matroesjka-world op di 20 feb 2018 - 15:40
Mij gaat het erom dat het dus 2 weken geleden als zo voorspeld werd en dat het precies zo uit komt.
Dat is toch bizar?

Het is maar wat je wil zien of horen natuurlijk. Het door jou getoonde filmpje is beschouwend, zeer op de vlakte en met grote vraagtekens. Geheel volgens protocol wordt er begonnen met de vraag of we de schaatsen wel of niet aan de wilgen moeten hangen. Wat men slim genoeg niet benoemd is dat er, iets in de minderheid, aan de andere kant van het spectrum een hele bundel lente oplossingen is die in theorie een net zo grote kans van slagen hadden als gevolg van de verwachtte SSW. Dat is precies waar we het hier de laatste weken over hadden.

Een SSW kan met toenemende correctheid verwacht worden (modellen doen het goed). Eea vindt vervolgens plaats met een bepaalde uitwerking op de troposfeer. Grote vraag: waar komt, als al, die blokkade op het NH terecht. Dat kan net zo goed aan de andere kant van de globe plaatsvinden. Er zijn dan ook legio momenten geweest waarbij we de blokkade zodanig zagen liggen dat het ook gewoon 15C met een kabbelend zuidoostelijk briesje had kunnen worden.

Wat ik probeer te zeggen is dat het enige wat men bij MG goed verwachte de SSW zelf is. De uitwerking heeft men zeer suggestief naar buiten gebracht, zonder een daadwerkelijke verwachting uit te spreken. Het woordje kans is hierin de sleutel. Overigens zoals het hoort, want niemand had deze uitwerking op het moment van de ineenstorting in stratosfeer kunnen verwachten. Voor hetzelfde geld hadden we nu de tuinmeubelen staan afstoffen...

zwoof

Citaat van: matroesjka-world op di 20 feb 2018 - 15:40
Mij gaat het erom dat het dus 2 weken geleden als zo voorspeld werd en dat het precies zo uit komt.
Dat is toch bizar?

Als je alles benoemd wat de modellen je dagelijks op LT laten zien,  heb je achteraf altijd gelijk. Kijk maar naar onze meester voorspeller "Hij die hier niet genoemd mag worden" , die kan dat werkelijk als geen ander. Welk scenario het ook wordt, hij heeft het altijd goed in de smiezen gehad.   :)

Ed Deijkers

Wat mij zo frappeert is dat er zo veel waarde wordt gehecht aan de andere leden van de pluim dan de operationele run, de "oper" is een berekening met een 50 keer hogere resolutie. Daar komt bij dat de andere leden, die minder nauwkeurig zijn, ook nog eens verstoort zijn, bewust. Het betekent ook dat de resultaten van de overige berekeningen, in de kleur groen meestal, alle kanten op kunnen schieten. Dat een gemiddelde word berekent zonder de oper mee te nemen maakt ook dat de gemiddeldes in de opvolgende dagen, die met actuele data worden gevoed, flink kunnen afwijken naar boven als naar beneden, daar waar het de temperatuur betreft.
Het weer is zoals het is, de emoties komen later

TMCThomas


Lothiriel

Citaat van: Ed Deijkers op di 20 feb 2018 - 18:54
Wat mij zo frappeert is dat er zo veel waarde wordt gehecht aan de andere leden van de pluim dan de operationele run, de "oper" is een berekening met een 50 keer hogere resolutie. Daar komt bij dat de andere leden, die minder nauwkeurig zijn, ook nog eens verstoort zijn, bewust. Het betekent ook dat de resultaten van de overige berekeningen, in de kleur groen meestal, alle kanten op kunnen schieten. Dat een gemiddelde word berekent zonder de oper mee te nemen maakt ook dat de gemiddeldes in de opvolgende dagen, die met actuele data worden gevoed, flink kunnen afwijken naar boven als naar beneden, daar waar het de temperatuur betreft.

En wat is nu je punt?  >:(

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Powered by EzPortal