Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226402 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Armand

De kans op een blokkade in de nabij toekomst wordt steeds groter. Voor zowel (de meeste) warmte- en koudeliefhebbers heeft het vormen van een blokkade 1 groot voordeel: Het lijkt droger te worden. Dat is momenteel eigenlijk ook het enige wat ik met een beetje zekerheid durf te zeggen.

Qua temperatuurverloop ligt het er namelijk aan hoe de blokkade precies gevormd wordt en waar. Voor de koudeliefhebbers moet de wind dan vanuit het oosten tot noorden komen én moet er tijdens de vorming de blokkade een koudereservoir gevormd worden boven het vaste land van Europa. Anders heb je er nog weinig aan. Mocht de blokkade beetje kantelen en krijgen we zuidoostelijke tot zelfs zuidwestelijke winden, dan kan het wel eens vroeg lente worden met mogelijk wel nog nachtvorst.

Ik durf geen pijl te trekken welke kant het opgaat, het blijft afwachten ;)

Marsel

Citaat van: hesselsjoerd op di 13 feb 2018 - 19:28
Nieuwste pluim gfs is al weer wat warmer, evenals de hoofdrun..

Ietsjes, maar de operationele run van GFS12 ligt wel ver bovenin het ensemble. Koude opties te over volgende week! Ben wel erg benieuwd, want er zitten een paar hele koude tussen (nog steeds). De spreiding met derlijke blokkades is op dergelijke termijn altijd enorm.

Joep

EC meeste kans op sneeuw voor Oosten


Joep


Joep


TMCThomas

Nog weer even een korte update van de sneeuw voor vannacht en morgen ochtend: Er lijkt in het Noordoosten, oosten en midden toch wel wat kunnen gaan vallen hier bijvoorbeeld de laatste run van Harmonie:

Toch wel enkele centimeters die zouden kunnen vallen, Harmonie houd het op zo'n 3CM in het beste geval maar hou er wel rekening mee dat de smelt van de sneeuwval hier niet meegerekend word!
En dan heb je zo'n model als GFS die op een beetje natte sneeuw niks verwacht en het gewoon in vloeibare vorm laat vallen.

Terwijl Alaro (smelt niet meegerekend) juist in het hele land laat sneeuwen, tot wel 5CM!

Kortom hoeveel er gaat vallen en wanneer verschilt nog sterk per model, maar ik denk dat Harmonie er wel goed op zit beetje een middenweg tussen de extremen, denk dat GFS weer iets te veel rekening houd met de noordzee maar om donderdag ochtend niet teleurgesteld te zijn zou ik die wel even in het achterhoofd houden, we hebben deze winter tenslotte al vaker leuke kaartjes gezien zonder resultaat.

EDIT: ECMWF is het zo ongeveer wel eens met Harmonie hier word wel rekening gehouden met smelt denk dat hier de grens nog iets realistischer naar het oosten ligt

hesselsjoerd

Gfs pluim voor limburg, oper en vooral control aardig hoog in de pluim!

Der RoX

Amerikaanse model gaat op LT voor temperaturen overdag rond het vriespunt...hmmm
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Het heeft mij nog niet overtuigd. Dit ziet er in mijn ogen allemaal minder overtuigend uit dat wat we eerder deze maand zagen.
Zou een leuke verrassing zijn, maar dan moet er nog veel gebeuren, en ik wil het ook ZIEN gebeuren, en niet (alleen) in de modellen, die steeds meer het spoor bijster lijken te zijn.
Ik vertrouw bijna niet meer op de modellen, in ieder geval niet voor een termijn van verder dan 3 dagen vooruit.

Vannacht kan wel nog interessant worden. Flinke sneeuwkans, maar helaas zal het waarschijnlijk overgaan in regen, en de sneeuw zal vermoedelijk niet meer zijn dan wat natte sneeuw.

Johannes96

Citaat van: Extremissimorum op wo 14 feb 2018 - 14:29
Het heeft mij nog niet overtuigd. Dit ziet er in mijn ogen allemaal minder overtuigend uit dat wat we eerder deze maand zagen.
Zou een leuke verrassing zijn, maar dan moet er nog veel gebeuren, en ik wil het ook ZIEN gebeuren, en niet (alleen) in de modellen, die steeds meer het spoor bijster lijken te zijn.
Ik vertrouw bijna niet meer op de modellen, in ieder geval niet voor een termijn van verder dan 3 dagen vooruit.

Vannacht kan wel nog interessant worden. Flinke sneeuwkans, maar helaas zal het waarschijnlijk overgaan in regen, en de sneeuw zal vermoedelijk niet meer zijn dan wat natte sneeuw.

Denk dat sneeuw voor jou regio lastig zal worden, moet je echt 100km meer naar het oosten zitten.

TMCThomas

Mooie sneeuw run van Harmonie, die laat de sneeuw in het midden, oosten en noordsoosten nauwelijks tot niet overgaan in regen. Enkel natte sneeuw. (mogelijke bui niet meegerekend.)
Wel jammer dat de temperatuur overdag weer snel stijgt naar zo'n max 7 graden.

Hector Pascal

GFS ziet er niet goed uit. Zal het dan toch WEER niet doorgaan.
Nul bestaat niet.

hesselsjoerd

Slechte run, hogedrukgebied in het noorden breidt niet uit naar het zuiden

Marsel

Citaat van: hesselsjoerd op wo 14 feb 2018 - 18:09
Slechte run, hogedrukgebied in het noorden breidt niet uit naar het zuiden

Even het ENS en EC afwachten. Het is 'maar' een oper....Overigens wel bizarre kaarten in het verdere verloop. Oostelijke stroming omcircelt de pool op +300u! Moet bijna wel een forse kou uitval opleveren...

EDIT: wat ik al vermoede. GFS12 oper bovendin ens op termijn. Gewoon nog steeds grote kans op ijskoud weer in de loop van volgende week.

Joep

EC met groter deel NL sneeuw maar snel gevolgd door regen

Joep

Arpege met groter deel van NL laagje sneeuw

TMCThomas

Wat een spreiding zeg, van 15 graden tot een ijsdag het kan nog allemaal. Ik moet zeggen dat ik beide opties momenteel niet erg zou vinden alleen een periode met zo'n rot temperatuur als 7 á 8 graden zie ik liever niet gebeuren.


zwoof

GFS laat steeds mooiere kaarten zien mensen.. De 00:00 uur run is er weer 1 om van te watertanden. Eind februari leuke winterkaarten  -> begin maart naar totaal winter met pakket sneeuw en strenge vorst. Zou toch fijn zijn als dit een keer uitkomt.  Hopecasten!   8)







Der RoX

Grappig om te zien hoe er bijvoorbeeld op Twitter van alles te vinden is over de polar vortex en de gemiddelde  commerciele weerman uit Nederland de kat uit de boom kijkt
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: der rox op do 15 feb 2018 - 09:01
Grappig om te zien hoe er bijvoorbeeld op Twitter van alles te vinden is over de polar vortex en de gemiddelde  commerciele weerman uit Nederland de kat uit de boom kijkt

Er valt ook niks zinnigs over te zeggen. EC komt in tegenstelling tot GFS  met een 'warme' variant. Tja,, je kan nog zo'n beste weerman zijn, maar ook hij blijft afhankelijk van de scenario's die de  modellen hem voorspiegelen. Het blijft hopecasten op de LT.  :D

Powered by EzPortal