Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226306 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep

Woensdag nacht sneeuw gevolgd door regen?

Global warming

Even een reactie op de SSW om de verwachting richting elfstedentocht wat te temperen....is de teleurstelling straks ook wat minder groot.

1.(Jan Visser)Het is uiteraard geen wet van meden en perzen dat een SSW automatisch winterweer tot gevolg heeft maar een vorstperiode komt gemiddeld wel vaker voor bij zo'n gebeurtenis.
2.No guarantee of cold and snowy nirvana in winter following a SSW
Not all SSW events lead to cold spells in the UK and Ireland. Since 1981, perhaps almost half of SSW events haven't led to a significant cold spell in the UK, certainly not notable colder spells or cold snaps that aren't part of the usual winter weather in the  UK most years.

M.a.w. het kan vriezen en het kan dooien op LT

Der RoX

Het zou mooi zijn als deze Vortex nog een laatste winter injectie kan brengen. Maar we hebben vaak genoeg gezien dat zelfs een 90+ % kans op korte termijn kan omslaan naar 0%.

Die 15 graden op LT van de vorige keer is nu alweer bijna een ijsdag. ????
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Elfstedentocht uitspraak is natuurlijk kul, net zoals de 15 graden die hier geopperd werd (geen kaartje van gezien).  De kaarten van zowel GFS als EC laten zeker geen lente zien op termijn. Integendeel zelfs!   Wellicht  toch nog een leuke vorstperiode in de maak?  ;)




Global warming

In een situatie met een SSW krijg je op LT een spaghetti forecast. Alles is dan mogelijk betreffende temps,neerslag en windrichting.
Meest waarschijnlijk op LT lijkt mij een periode van droog,rustig en vrij koud weer. Helaas zie ik nog geen lente maar ook geen horrorkou.

Maar ook deze verwachting komt meer uit het gevoel dan uit wetenschap.

zwoof

Ochtendpluim EC ziet er best hoopvol uit.


Der RoX

Er was 1 gfs run die 15 graden op zeer lange termijn aangaf, maar dat was al een dag terug ofzo. Het was ook de run erna gelijk weer verdwenen. Maar we zien het wel. In ieder geval weer een lekker strakblauwe lucht hier op het moment, dat was wel even anders vorige maand ;)
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: der rox op di 13 feb 2018 - 10:17
Er was 1 gfs run die 15 graden op zeer lange termijn aangaf, maar dat was al een dag terug ofzo. Het was ook de run erna gelijk weer verdwenen. Maar we zien het wel. In ieder geval weer een lekker strakblauwe lucht hier op het moment, dat was wel even anders vorige maand ;)

Het is gewoon heerlijk weer.  Hier en daar ligt nog een beetje restsneeuw van gisteren, dat geeft me toch nog een winters gevoel.  ;)

Der RoX

Ah fijn. Ik heb hier geen vlokje gezien gisteren. Maar dit maakt ook een hoop goed
WiNtEr!!11!1!@

hesselsjoerd

Wow er gaat echt iets gebeuren eind februari, run op run ijskoud. We gaan het zien, vind het nog aardig rustig hier gezien de mooie kaarten..

Der RoX

Dat komt wel naarmate het echt op de deurmat staat. Het is nu nog ver weg en het is al te vaak misgegaan
WiNtEr!!11!1!@

Marsel

Citaat van: der rox op di 13 feb 2018 - 14:05
Dat komt wel naarmate het echt op de deurmat staat. Het is nu nog ver weg en het is al te vaak misgegaan

I agree, maar de situatie van eind februari heeft een grootschaligheid om 'bang' van te worden. Er is iets gaande, beetje maart 2013 achtig. Uiteraard blijft de vraag voorlopig waar die blokkade precies terecht komt, maar dat we een koude periode voor de boeg hebben, beginnend volgende week, lijkt wel duidelijk. IJzig koud of gewoon fris, daar kunnen we nog over twisten.

Lothiriel

Citaat van: hesselsjoerd op di 13 feb 2018 - 12:12
Wow er gaat echt iets gebeuren eind februari, run op run ijskoud. We gaan het zien, vind het nog aardig rustig hier gezien de mooie kaarten..

Ik zie voornamelijk 5 graden en enkele graden onder 0 's nachts. Als dat inclusief een zonnetje is vind ik dat prima :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Der RoX

Hm... we zien wel een flink dalende trend na wat "warme dagen"  maar er zit af en toe en flinke zwabber in de pluim. Ik ben benieuwd naar aankomende runs  :-\
WiNtEr!!11!1!@

TaL

Het ziet er naar uit dat we in de loop van volgende week kouder weer tegenmoet gaan. Met de huidige kaarten en trend geef ik een vroege lente op en zal ik de komende kou maar accepteren. Hopelijk wordt het dan ook gwn zeer koud met winterse allures tot en met, en niet een weertype waar winterliefhebbers noch lenteliefhebbers iets aan hebben :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

AFTH14

Kleine toelichting bij bovenstaand plaatje mogelijk?

TMCThomas

kleine toelichting (weet het zelf ook niet 100%): De AO index geeft aan of er kans is op een blokkerend druk patroon, Hoe lager de waarden hoe hoger de kans dat er hogedrukgebieden zijn die de boel vastzetten oftwel als het goed valt (Hoge Druk boven Scandinaviƫ waardoor we wind het het oosten krijgen en dus kou) Winter! Samengevat: Hoe lager de AO (of NAO) index hoe hoger de kans op winterweer.


Net zoals de AO gaat de NAO voor een negatieve waarde, gunstig voor winterweer!  :)

Volgens de laatste GFS Oper zal het ook inderdaad goed gaan vallen en krijgen we op Lange termijn (dus nog zeer onzeker, ik zeg eerst zien dan geloven want er is ons wel meer beloofd deze winter) Toch nog een beetje winter in nederland.

AFTH14

Citaat van: TMCThomas op di 13 feb 2018 - 19:11
kleine toelichting (weet het zelf ook niet 100%): De AO index geeft aan of er kans is op een blokkerend druk patroon, Hoe lager de waarden hoe hoger de kans dat er hogedrukgebieden zijn die de boel vastzetten oftwel als het goed valt (Hoge Druk boven Scandinaviƫ waardoor we wind het het oosten krijgen en dus kou) Winter! Samengevat: Hoe lager de AO (of NAO) index hoe hoger de kans op winterweer.
Thanks, en die lijkt zo te zien flink te kelderen...

hesselsjoerd

Nieuwste pluim gfs is al weer wat warmer, evenals de hoofdrun..

Powered by EzPortal