Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226361 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Het was me nog niet eens opgevallen maar het sneeuwt hier al! Wit is het nog niet maar de temperatuur daalt dus wie weet ;)
Volgens Harmonie kan het in het midden een oosten best even een tijdje sneeuwen.

Der RoX

De Polar Vortex komt meer en meer in het nieuws. Kijken of het daadwerkelijk gaat gebeuren, maar mocht dat zo zijn, dan zijn we alweer een week of twee verder... Ach ja met -5 in het zonnetje is ook lekker  :P
WiNtEr!!11!1!@

Marsel

Citaat van: Invicta op za 10 feb 2018 - 12:28
Tja. het is (in mijn ogen) niet zozeer wat er niet gepost wordt maar meer wat er wel gepost wordt. Het is voor ons winterliefhebbers inderdaad weer een horrorwinter. Vervolgens zijn er lente- en zomerliefhebbers en winterhaters die het nodig vinden om nog wat extra zout in de wonden te strooien. Leden die kaarten van de lange termijn posten worden tot aan de enkels aan toe afgebrand. Op een gegeven moment ontbreekt je dan wel de zin om nog een bericht te plaatsen.

Net als: "Ik snap niet wat de winterliefhebbers aan dit grijze grauwe weer vinden." Nou, net als de meeste mensen, totaal niks. De gemiddelde winterliefhebber houdt van temperaturen onder nul met sneeuw, ijzel en alles wat daarbij hoort, niet van dat herfstweer wat we de afgelopen winters gehad hebben. Op een of andere manier schijnt dat er bij de winterhaters maar niet in te gaan. Die denken dat we met z`n allen de polonaise lopen als het weer drie dagen giet van de regen en je ondertussen uit je tuig waait.

Zelfs voor een niet-winterfanaat is het optreden van écht winterweer over het algemeen een interessante aangelegenheid. Altans zo is dat voor mij. Er gaat in ons allen namelijk een allround weerliefhebber schuil. Ieder met een iets andere voorkeur, en daarom komen we hier elkaar tegen. Ik zie uiteraard liever 20 graden en een zonnetje, maar als je in de winter dan toch niet in je favoriete seizoen zit is een beetje reuring wel aardig natuurlijk. Probleem met de winter, en dat gaat er bij mij en andere zomerliefhebbers gewoon niet in is dat de verhoudingen in een typische Nederlandse winter gewoon niet kloppen. Voor twee weken kou, vorst en sneeuw moet je gewoon 4-5 maanden non-weer verdragen. Alleen in zeldzame events is die verhouding in het voordeel van de kou. Bovendien is er vaak maand na maand eigenlijk helemaal 'niets' te beleven en is alleen het gebied ver achter de betrouwbaarheidshorizon een schuilplaats voor de winter. Vaak valt een forum dus ook gewoon stil (niet alleen hier) want er is weinig om over te schrijven. Hoe kun je dan zeggen dat de winter je favoriete seizoen is? Dat is een vraag die ik me elke winter weer stel. Begrijpen zal ik het wellicht nooit. Accepteren daarentegen al wel.

Je kunt je dan voorstellen dat er in januari bij wederom uitblijven van winterweer naar het voorjaar verlangd gaat worden. Ik hoor het in mijn omgeving al weken. Vergis je trouwens niet, ook in het zomertopic zien we regelmatig hitte-haters voorbij komen. Het klagen of verlangen naar een ander seizoen is dus niet alleen een winterse aangelegenheid(!). Daar moet ook ruimte voor zijn op een weerforum. Ieder z'n meug en zolang we dat accepteren vind ik een pittige discussie hierover totaal geen probleem en misschien zelfs wel verhelderend.

Om eerlijk te zijn, hier vind ik die vraag naar voorjaar nog reuze meevallen. Met het verstrijken van de eerste maanden van het nieuwe jaar zal die frequentie traditiegetrouw toenemen uiteraard, maar er zijn weerfora waar men elkaar veel vaker aanvalt en afbrand hieromtrent. Hetzelfde geldt voor LT verwachtingen. Ik kan me niet herinneren dat men elkaar hier op een paar LT kaarten per definitie aanvalt. Natuurlijk moet je vraagtekens zetten bij de kans van slagen en de uitvoer genuanceerd brengen, dat wordt regelmatig herhaald, maar van het niet meer mogen/kunnen posten van dergelijke kaarten is hier volgens mij nooit sprake geweest. Ik snap ergens ook wel dat de winterliefhebbers na de zoveelste fail van 'hun' seizoen het zich wellicht ook steeds meer aan gaan trekken dat anderen het liefst de winter zien vertrekken.

dennis089

grappig die laatste zin marsel, die rijmt  8) ;D

Joep

Höhenkaltluft in aantocht!

Op nadering en passage van een hoogtetrog (T500 hPa -40 tot -42 graden) gaat de bovenlucht in de loop van de middag en avond van het NW uit dag flink afkoelen en gaat er toenemend winterse neerslag (buien) vallen . Tijdens de buien wordt het het zero-level niveau deels tot aan de grond naar beneden "getrokken" en kan er zich een sneeuwdekje vormen. Dat geldt mn voor vannacht en morgenochtend wanneer het in het binnenland licht gaat vriezen  #gladheid #bevriezing #sneeuwval !

Hoeveel en waar precies het wit gaat worden wordt een kwestie van naar buiten kijken!  Gezien de zeer koude bovenluchten is ook een klap onweer niet uitgesloten!

Wintersportweerman

Joep

Sneeuwkaartje GFS voor vanavond/nacht
Hirlam geeft niet echt sneeuwsignaal echter wel meeste neerslag in westen. Hopen dat
het net genoeg af koelt. Dauwpunt is echter weer wel goed voor sneeuw




Joep

We hebben nog wel even te maken met buien! Kijk naar deze gespikkelde plaat, de buien bij Ierland komen nog naar Nederland. Bij temperaturen net onder nul zijn dat vannacht vooral (natte) sneeuwbuien.

weer.nl

Energizer85

Thx Joep, mag ook wel eens gezegd worden... jij plaatst vaak updates... lekker guur winterweer... alleen net ff een paar graden te warm vrees ik...

Eric

Citaat van: Energizer85 op zo 11 feb 2018 - 17:45
Thx Joep, mag ook wel eens gezegd worden... jij plaatst vaak updates... lekker guur winterweer... alleen net ff een paar graden te warm vrees ik...
Klopt, ook namens mij Joep, dank voor je input! Marsel ook overigens, wordt zééér gewaardeerd!

Joep

Citaat van: Eric op zo 11 feb 2018 - 18:20
Klopt, ook namens mij Joep, dank voor je input! Marsel ook overigens, wordt zééér gewaardeerd!

Graag gedaan. Ik heb helaas niet de kennis om diepgaande analyses en uitgebreide verwachtingen op te stellen.
Maar ik ben een enorme weerfanaat en vind het heerlijk om bij winter, storm of onweer het weer via deze site te volgen
en input aan te geven.

Marsel

Citaat van: Energizer85 op zo 11 feb 2018 - 17:45
Thx Joep, mag ook wel eens gezegd worden... jij plaatst vaak updates... lekker guur winterweer... alleen net ff een paar graden te warm vrees ik...

+1. Dat mag zeker benoemd worden inderdaad! Hoewel ik soms vraagtekens zet bij bepaalde bronnen houd je het forum levendig Joep. Daar zouden we er meer van willen/moeten hebben. Als je het niet erg vind breek ik dan wel af en toe in om eea deels te rectificeren of te downsizen ;). Maar dat zijn jullie inmiddels wel gewend haha!

Joep

Citaat van: Marsel op zo 11 feb 2018 - 19:29
+1. Dat mag zeker benoemd worden inderdaad! Hoewel ik soms vraagtekens zet bij bepaalde bronnen houd je het forum levendig Joep. Daar zouden we er meer van willen/moeten hebben. Als je het niet erg vind breek ik dan wel af en toe in om eea deels te rectificeren of te downsizen ;). Maar dat zijn jullie inmiddels wel gewend haha!
Helemaal prima  :)

EC niet heel overtuigend wat betreft eventuele sneeuw vannacht.
Maar misschien wordt het her en der een beetje wit....

edit op onderstaande radar is al sneeuw te zien


Invicta

Citaat van: Marsel op zo 11 feb 2018 - 09:54
Hoe kun je dan zeggen dat de winter je favoriete seizoen is? Dat is een vraag die ik me elke winter weer stel. Begrijpen zal ik het wellicht nooit. Accepteren daarentegen al wel.

Dat is wat ik dus probeer duidelijk te maken. Het gaat niet om het seizoen an sich maar de (zeldzame) keren dat de puzzelstukjes wel op z`n plaats vallen.

CiteerVergis je trouwens niet, ook in het zomertopic zien we regelmatig hitte-haters voorbij komen.  Ieder z'n meug en zolang we dat accepteren vind ik een pittige discussie hierover totaal geen probleem en misschien zelfs wel verhelderend.

Ook daar ben ik me van bewust (ik struin hier al een tijdje rond) en ik ben er daar één van maar ik probeer dat toch binnen de perken te houden, juist omdat ik me er aan stoor in de wintertopics. Als er af en toe eens een opmerking voorbij komt neem ik dat voor lief maar soms zie je 4 à 5 posts achter elkaar voorbij komen en dat wordt op een gegeven moment écht irritant.

CiteerHetzelfde geldt voor LT verwachtingen. Ik kan me niet herinneren dat men elkaar hier op een paar LT kaarten per definitie aanvalt. Natuurlijk moet je vraagtekens zetten bij de kans van slagen en de uitvoer genuanceerd brengen, dat wordt regelmatig herhaald, maar van het niet meer mogen/kunnen posten van dergelijke kaarten is hier volgens mij nooit sprake geweest.

En juist in dat constant herhalen zit het `m. Degenen die dat plaatsen komen heus niet uit een ei, die weten dat de kans van slagen miniem is (en vaak zetten ze dat er nog bij ook.) Verder beweer ik ook nergens dat er gezegd is dat deze kaarten niet meer gepost mogen worden. ik schrijf alleen dat dat niet meer gebeurt omdat je er bijna zeker van kunt zijn dat iemand er commentaar op heeft.

Joep

In tweede weekhelft wordt het milder door een ZW aanvoer en komen we in de mildere sector te liggen. Donderdag kunnen de temperaturen 10°c bereiken. Wat er daarna gebeurt is onzeker, maar het Amerikaanse model hint met kou en een blokkerende winterse setting over Scandinavië.

weer& Radar

Global warming

Hier in een uur (22:30-23:30) van +2 naar +3.6......is dat volgens de verwachting?

Der RoX

Ik loop even naar huis, brrrr koude windvlagen zeg ????

Pluimen op LT naar 15 graden , dus de Russische Polar Vortex Beer is verkeerd afgeslagen voorlopig  ::)
WiNtEr!!11!1!@

karst


hesselsjoerd

Mooie kaarten gfs 12z, daarnaast mooi ensemble!

jelliiee

Er zijn berichten naar buiten gekomen dat de meteorologische dienst van de Engelse overheid de regering heeft ingelicht over een mogelijk aanstaande koude golf.

Volgens de Met Office moet het noordelijk deel van Europa zich opmaken voor extreem lage temperaturen en sneeuw tegen het eind van de maand februari.


Ook nu lijkt het er weer op dat we al kwakkelend met de winter richting voorjaar gaan en dat er ook voor dit jaar weer geen schijn van kans is op een Elfstedentocht.

Echter, voor de ijs-liefhebbers is er misschien toch nog hoop:

Volgens het Britse weerinstituut Met Office moet Noord-Europa zich vanaf eind deze maand opmaken voor weken met flinke hoeveelheden sneeuw en ijs en temperaturen die flink onder het vriespunt zakken. Dit zou veroorzaakt worden door de zogeheten poolwervel die zich gaat splitsen, waarna kou vanaf de Noordpool onze kant op zou komen.

,,De plotselinge stratosferische opwarming is al begonnen en de poolwervel is aan het splitsen", aldus Oli Claydon van de Britse meteorologische dienst. ,,Als dit zo doorgaat, denken we dat het geleidelijk de straalstroom zal beïnvloeden. Boven Scandinavië zal zich een hogedrukgebied vormen waardoor mildere Atlantische weersystemen worden geblokkeerd. Dit zal echter nog niet onmiddellijk gebeuren, we verwachten de gevolgen hiervan eind februari, begin maart te zien."

In de Belgische media wordt wat dieper op dit fenomeen ingegaan:
Die is afkomstig van de Noordpool. Daar vormt zich elke winter een zogenaamde poolwervel. Dat is een lagedrukgebied hoog in de atmosfeer dat extreme koude kan vasthouden, lange tijd op dezelfde plek blijft en een invloed heeft op het weer op aarde. Maar dit jaar ziet het er naar uit dat die poolwervel zal opsplitsen, in een Amerikaans deel en in een Euraziatisch deel. Zo'n splitsing gebeurt zelden, maar als het gebeurt, gaat het gepaard met een 'Sudden Stratospheric Warming' (SSW), of vrij vertaald: een plotse opwarming van de stratosfeer.

Dat zeldzame fenomeen kan de straalstromen beïnvloeden, en die hebben dan weer een impact op het weer bij ons. Zo stuurt die plotse warmere atmosfeer op de Noordpool ijskoude temperaturen onze richting uit en is het mogelijk dat mildere Atlantische weersystemen die normaal zachtere temperaturen onze richting uitsturen, worden afgeblokt. Verwacht wordt dat we de effecten daarvan eind februari zullen merken.

Britse meteorologen zeggen intussen dat de kans op zo'n SSW "hoger is dan normaal in februari".

In het Verenigd Koninkrijk wordt zelfs gevreesd voor "weken van sneeuw", of het bij ons ook zo'n vaart zal lopen, zal nog moeten blijken.

Het is niet alleen de Met Office die deze voorspelling doet, ook Weather Channel maakt vergelijkbare geluiden. In Engeland is inmiddels niet alleen de regering ingelicht over de te verwachten koude golf, maar ook de transportsector, gemeenten en hulpdiensten.

Waar de Britten druk bezig zijn met voorbereiden op wat zij denken dat gaat komen, zijn ze bij ons nogal laconiek:

Volgens Weerplaza is het echter maar de vraag of die kou ons land aan zal doen. ,,Het kan net zo goed Siberië zijn."

Dat die zogenaamde Polar Vortex er gaat komen, lijkt wel iets waar men het aardig met elkaar over eens is. Rest de vraag welke gebieden precies worden getroffen door die koude golf. Als dit ook bij ons gebeurt, dan kunnen we ons niet alleen opmaken voor een heel koud einde van deze maand, maar ook de maand maart en misschien nog een fiks deel van april zullen dan veel kouder zijn dan normaal.

Dat er eind februari misschien dan toch nog een Elfstedentocht gehouden kan worden, is daarom ook niet zo vreemd, want ook in het jaar 1986 vond er pas op 26 februari van dat jaar de beroemde tocht plaats.

Dus, wie weet!

Joep


Opmerkelijke splitsing van de stratosferische 'polar vortex': krachtige opwarming boven Groenland.


Mogelijk grote gevolgen op de lange termijn voor onder meer ons land.

bron Jan Visser

Uitleg:

De 'polar vortex' in de stratosfeer is gesplitst. Een krachtige rug (ridge) heeft het Noordpoolgebied als het ware 'overgenomen' waardoor de vortex nu twee zenuwcentra heeft: eentje boven noorden van Canada en een ander nabij de Kaspische Zee en de Kaukasus. Het gevolg is een zeer krachtige opwarming (feitelijk een Sudden Stratospheric Warming: SSW) boven Groenland. De kaartjes van het Amerikaanse GFS-weermodel voor 10 hPa/30 km. (analyse 12 februari en anomalieën) laten deze ontwikkeling goed zien. U treft de kaartjes aan onder het artikel met uitleg over het fenomeen SSW.
Het valt niet uit te sluiten dat deze ontwikkeling op de lange termijn (in dezen eind februari/begin maart) tot ingrijpende veranderingen in de troposfeer kan leiden. Net als in maart 2013 een complete omkering van de stroming (onder regie van een Groenlands 'blocking high') is een reële optie. Koude vrieslucht diep uit Rusland en Siberië zou dan tot onze omgeving kunnen doordringen. We houden het in ieder geval nauwlettend in de gaten!

Uitleg over het fenomeen SSW (Sudden Stratospheric Warming)

Het weer speelt zich voor het grootste deel af in de troposfeer, zijnde de luchtlaag die zich uitstrekt vanaf het aardoppervlak tot 10-12 kilometer hoogte. De luchtlaag boven de troposfeer, de stratosfeer, is van minder belang maar het is niet zo dat ontwikkelingen op stratosferisch niveau (10-50 kilometer hoogte), waar zich ook de kwetsbare ozonlaag bevindt, onbelangrijk zijn. Integendeel zelfs!
In de stratosfeer kan het onvoorstelbaar koud zijn. Tijdens Kerst 2012 werden door het KNMI op ruim 20 kilometer hoogte temperaturen beneden -80º geregistreerd. Soms echter voltrekt zich een bijzonder sterke opwarming waarbij de temperatuur in enkele dagen met wel 50 graden (!) kan stijgen. Zulks wordt in meteorologische kringen een 'Sudden Stratospheric Warming' (SSW) genoemd. Dit fenomeen is doorgaans het gevolg van weersystemen in de troposfeer (niet zelden grootschalige hogedrukgebieden) die de 'Polar Night Jet, een van west naar oost waaiende straalstroom die de Noordpool omcirkelt, verstoren. De Polar Jet begint dan sterk te golven en net als op het strand worden deze gebroken met als gevolg een sterke verzwakking of zelfs een omslag van de heersende 'westerlies' naar 'easterlies' in de atmosferische bovenkamer.

Ondertussen implodeert als het ware de aanwezige lucht in de stratosfeer boven de poolkap en door compressie voltrekt zich een sterke opwarming (SSW). Uiteindelijk kunnen de 'easterlies' op grote hoogte ook het weer in de troposfeer beïnvloeden met als gevolg een verzwakking van 'onze straalstroom'. Dat resulteert dikwijls in een geblokkeerd stromingspatroon waardoor oostenwinden koude continentale vrieslucht naar het westen kunnen transporteren.
Het is uiteraard geen wet van meden en perzen dat een SSW automatisch winterweer tot gevolg heeft maar een vorstperiode komt gemiddeld wel vaker voor bij zo'n gebeurtenis.

Bron van de kaarten: Michael Ventrice.

Powered by EzPortal