Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226420 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Joep


Joep

Zaterdag meer kans op sneeuw (is nog ver weg  :D)


Mdelaat97

Laat die sneeuw eenmailig volgende weekend of pas savonds vallen of niet de afgelopen jaren al genoeg optochten afgelast ivm het slechte weer (wind) dat mag dit jaar echt niet gebeuren al ben ik een sneeuwliefhebber met carnaval hopelijk niet. :- :D

TMCThomas

Zijn inderdaad meer sneeuwpieken bij gekomen, maar zoals je al zegt nog ver weg. plus zaterdag lijkt wel wat warm berekend voor sneeuwval die blijft liggen.


Joep

Citaat van: TMCThomas op vr 02 feb 2018 - 21:43
Zijn inderdaad met sneeuwpieken bij gekomen, maar zoals je al zegt nog ver weg. plus zaterdag lijkt wel wat warm berekend voor sneeuwval die blijft liggen.


wel koude ondergrond dan  :D

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op vr 02 feb 2018 - 19:00
(...)

Toch is een vinger aan de pols benodigd, want de stroming in zadelgebieden is nogal vatbaar voor kleine drukveranderingen, en daarmee dus ook het temperatuur verloop in de kustprovincies.

Vooral dit is goed terug te zien in de ec12 pluim.  Woensdag mogelijk ver boven 0, 5 graden of meer en echt winterweer is al wat afgezwakt nu. Maar toch, matige vorst in het noordwesten is best flink.

De hypetrein is weer op volle toeren trouwens. Helaas. Jinxed it. Niet overal, maar dat scenario wordt nu wel verspreid overal.

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op vr 02 feb 2018 - 22:25
Vooral dit is goed terug te zien in de ec12 pluim.  Woensdag mogelijk ver boven 0, 5 graden of meer en echt winterweer is al wat afgezwakt nu. Maar toch, matige vorst in het noordwesten is best flink.

De hypetrein is weer op volle toeren trouwens. Helaas. Jinxed it. Niet overal, maar dat scenario wordt nu wel verspreid overal.

Ja, het zal met name het binnenland zijn die er met de grootste 'prijzen' vandoor gaat aangezien een sterke ooststroming niet langdurig de kans krijgt. Alleen op zondag en maandag, bij het binnendringen van de kou, zal er een ONO'er staan. Daarna rustig stralingsweer. De lucht die we binnenkrijgen is overigens wel écht koud. Td's van -8 tot -12C zijn bijzonder te noemen. Dat gaan we echt wel merken, vooral tijdens de nachten met gemakkelijk matige vorst. MIsschien dat we landinwaarts wel weer eens de -10C doorbreken als het langdurig helder en rustig is.

Joep

Citaat van: Extremissimorum op vr 02 feb 2018 - 22:25
Vooral dit is goed terug te zien in de ec12 pluim.  Woensdag mogelijk ver boven 0, 5 graden of meer en echt winterweer is al wat afgezwakt nu. Maar toch, matige vorst in het noordwesten is best flink.

De hypetrein is weer op volle toeren trouwens. Helaas. Jinxed it. Niet overal, maar dat scenario wordt nu wel verspreid overal.

woensdag 5 graden of meer??? Waar zie je dat?

Tower


Marsel

Citaat van: Joep op vr 02 feb 2018 - 23:06
woensdag 5 graden of meer??? Waar zie je dat?

Oef.....ik denk in de nieuwe EC00 pluim. Die is een pak minder koud namelijk. Beduidend meer zee-invloed soms en bovendien blijft de écht koude lucht niet echt in ons land daar de vorm van het zadelgebied anders is geworden. Td's in een steeds grotere cluster ook minder laag als de afgelopen dagen. Het lijkt een forse prik te worden, niet meer de volle winterweek die ik voor ogen had waarschijnlijk. Helaas zou ik bijna zeggen...

Neemt overigens niet weg dat er nog steeds een reeks nachten met ruimschoots matige vorst in het verschiet ligt en dat we waarschijnlijk een paar hele mooie winterse stralingsdagen kunnen meepakken. Maar die reeks onafgebroken ijsdagen voor het binnenland wordt in ieder geval onzekerder.

EDIT: hieronder EC00.

Franky46

Laten we nog f genieten van die paar droge zon dagen en dan rap naar het voorjaar !!!!

Gerard1995

Toch een soort van kater als je nu de nieuwe pluim weer zie.. #horrorwinter ... nu wel natte sneeuw..

Edit: nu weer meer regen.. toch leuke verrassing in het noorden....
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Koen-IJM

Nieuwe GFS run doet er zelfs een schepje bovenop: woensdag alweer 5 graden overdag.

Armand

Het was toch al niks deze winter dus dan kan dit er ook nog wel bij... Misschien toch even wat koude nachten later wat sneeuw, maar meer zal het niet worden als het zo doorgaat.


Extremissimorum

Citaat van: Joep op vr 02 feb 2018 - 23:06
woensdag 5 graden of meer??? Waar zie je dat?

Citaat van: Marsel op za 03 feb 2018 - 09:20
Oef.....ik denk in de nieuwe EC00 pluim. Die is een pak minder koud namelijk. Beduidend meer zee-invloed soms en bovendien blijft de écht koude lucht niet echt in ons land daar de vorm van het zadelgebied anders is geworden. Td's in een steeds grotere cluster ook minder laag als de afgelopen dagen. Het lijkt een forse prik te worden, niet meer de volle winterweek die ik voor ogen had waarschijnlijk. Helaas zou ik bijna zeggen...

Neemt overigens niet weg dat er nog steeds een reeks nachten met ruimschoots matige vorst in het verschiet ligt en dat we waarschijnlijk een paar hele mooie winterse stralingsdagen kunnen meepakken. Maar die reeks onafgebroken ijsdagen voor het binnenland wordt in ieder geval onzekerder.

EDIT: hieronder EC00.

Precies, en dit was al te zien in de EC12 van gisteren (al ging de oper toen nog niet mee), en als we eerlijk zijn ging GFS de hele tijd al niet echt mee.

Dit is voor mij weer een bewijs dat EC over het algemeen een goed model is, maar dat je voor berekeningen van winterweer niet bij hen moet zijn, oftewel niet serieus moet nemen. Twee dagen geleden gingen 100% van de berekeningen in EC voor een ijsdag op dinsdag (ook in het noordwesten!), en nu bijna 100% juist niet voor een ijsdag (in het noordwesten).

Het moge duidelijk zijn dat 100% van de berekeningen NIET gelijk staat aan een 100% kans. Het is alleen dat er nog geen alternatief scenario was berekend, en nu wel. En op een of andere manier is vrieskouwinterweer moeilijker om vast te houden in berekeningen dan herfstig winterweer.
Helaas, helaas. Maar misschien voelt het nog wel winters als de dauwpunten naar de -5 overdag gaan.

Bovendien nemen de sneeuwkansen juist toe bij 'warmer' weer en is wat mogelijk door de lage dauwpunten. Misschien is woensdag en ook eind van de week een interessante situatie om in de gaten te houden?

Gerard1995

Citaat van: Extremissimorum op za 03 feb 2018 - 12:30
Precies, en dit was al te zien in de EC12 van gisteren (al ging de oper toen nog niet mee), en als we eerlijk zijn ging GFS de hele tijd al niet echt mee.


Bovendien nemen de sneeuwkansen juist toe bij 'warmer' weer en is wat mogelijk door de lage dauwpunten. Misschien is woensdag en ook eind van de week een interessante situatie om in de gaten te houden?

Nu de schaatskans schaars wordt heb ik mn hoop idd ook gevestigd op wat meer sneeuw dan, wellicht vannacht al een sneeuwbui en anders idd woensdag en/of vrijdag wel en wie weet wat daar dan weer de gevolgen van zijn.. om maar optimistisch te zijn.. een dikke WC lijkt hem echt niet te worden in februari dus dat is reden om niet alle hoop op te geven nog..
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Energizer85

Sws hebben sneeuwkansen effect op de temperatuur voor komende week, zeker in het zadelgebied. Een beetje sneeuw kan een hoop veranderen. Ik wacht t maar rustig af... zwabberen de pluimen nog wel even heen en weer denk ik...

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op za 03 feb 2018 - 12:30
Precies, en dit was al te zien in de EC12 van gisteren (al ging de oper toen nog niet mee), en als we eerlijk zijn ging GFS de hele tijd al niet echt mee.

Dit is voor mij weer een bewijs dat EC over het algemeen een goed model is, maar dat je voor berekeningen van winterweer niet bij hen moet zijn, oftewel niet serieus moet nemen. Twee dagen geleden gingen 100% van de berekeningen in EC voor een ijsdag op dinsdag (ook in het noordwesten!), en nu bijna 100% juist niet voor een ijsdag (in het noordwesten).

Het moge duidelijk zijn dat 100% van de berekeningen NIET gelijk staat aan een 100% kans. Het is alleen dat er nog geen alternatief scenario was berekend, en nu wel. En op een of andere manier is vrieskouwinterweer moeilijker om vast te houden in berekeningen dan herfstig winterweer.
Helaas, helaas. Maar misschien voelt het nog wel winters als de dauwpunten naar de -5 overdag gaan.

Bovendien nemen de sneeuwkansen juist toe bij 'warmer' weer en is wat mogelijk door de lage dauwpunten. Misschien is woensdag en ook eind van de week een interessante situatie om in de gaten te houden?

Ik ben het met je eens. Het zadelgebied wordt nu met de run anders vormgegeven waarbij de maritieme invloed langzaam toeneemt. Dat zie je dan vooral in de kustprovincies optreden. Hoe verder (zuid)oostelijk hoe dichterbij de échte kou en dus hoe winterser het wordt. Ik vind het zelf ook bijna jammer, en dat uit de mond van een zomerliefhebber  ;D. Het is niet anders. Misschien dat de boel nog iets bijtrekt. Anderzijds lijkt de angel er vwb de échte diepvrieskou wel en beetje uit. Een winterse week met enkele koude nachten, lokale ijspret (ondergelopen weiland, schaatbaan etc) of wat sneeuw dat zit er dan nog wel gewoon in.

flyineddy

Momenteel lichte sneeuwval hier. Daken en grasvelden worden een beetje wit. Dat had ik vandaag niet verwacht, aangename verrassing. :)

Hopelijk draaien de berekeningen nog weer een beetje bij voor komende week. Ik heb wel weer eens zin in wat echte kou met een paar dagen goed schaatsweer.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

pietjelol

Sneeuw kan zeker de situatie veranderen. Daarnaast kan kou soms langer blijven 'plakken' dan dat de weermodellen aangeven.

Powered by EzPortal