Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226428 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Schaatsen volgende week dat is zeker. Wind houdt zich koest dus de boel ligt in notime dicht. Als visser had ik het liever niet gezien, maar ach, zien we in ieder geval de zon weer eens langduriger.

Lucas

Tijd voor deel 3?  ;D enne...Hoe zit het met de sneeuwkansjes aankomende week trouwens?
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

Citaat van: Lucas op do 01 feb 2018 - 22:02
Tijd voor deel 3?  ;D enne...Hoe zit het met de sneeuwkansjes aankomende week trouwens?
Sneeuwkansen zijn vooralsnog vrij schaars, er kan wellicht ergens een keer een buitje vallen maar op het moment is de kans vrij klein, iniedergeval geen grote sneeuwstoring die met een pak voor het hele land komt. Vind ik persoonlijk wel jammer, ben meer van sneeuw dan ijs maar goed schaatsen is ook weer leuk  :)

Tam

Shit man. Als ik de kaarten zo bekijk ziet er naar uit dat ik volgende week toch niet kan schaatsen.



(Heb dat nooit gekund dus al ligt er 50cm ijs dan kan ik het nog steeds niet)

Marsel

Citaat van: Tam op vr 02 feb 2018 - 09:23
Shit man. Als ik de kaarten zo bekijk ziet er naar uit dat ik volgende week toch niet kan schaatsen.



(Heb dat nooit gekund dus al ligt er 50cm ijs dan kan ik het nog steeds niet)

Paar nachtjes met matige vorst en maxima iets boven nul icm lage Td's is voldoende. Groot water niet meteen uiteraard maar op slootjes en ander cultuurwater kan eind vd week waarschijnlijk best geschaatst worden.

Lucas

Citaat van: Lucas op do 01 feb 2018 - 22:02
Tijd voor deel 3?  ;D enne...Hoe zit het met de sneeuwkansjes aankomende week trouwens?

Nou die sneeuwkansjes zijn ineens behoorlijk toegenomen..
Aanhoudende sneeuwval

Tam

Citaat van: Marsel op vr 02 feb 2018 - 09:35
Paar nachtjes met matige vorst en maxima iets boven nul icm lage Td's is voldoende. Groot water niet meteen uiteraard maar op slootjes en ander cultuurwater kan eind vd week waarschijnlijk best geschaatst worden.

Citaat van: Tam op vr 02 feb 2018 - 09:23
(Heb dat nooit gekund dus al ligt er 50cm ijs dan kan ik het nog steeds niet)

ik zal de kleine lettertjes even vergroten
(Heb dat nooit gekund dus al ligt er 50cm ijs dan kan ik het nog steeds niet)

::) ::) ::)

Maxim

Na zware regen deed de neerslagafkoeling hier (brecht, noorden van Antwerpen) goed zijn werk. De regen ging vrij snel over in sneeuw. Het gras en meubelstukken worden/werden zelfs wat wit. Werden want momenteel gaat de sneeuw weer over in regen met het afnemen van de intensiteit.

Marsel

Citaat van: Tam op vr 02 feb 2018 - 11:28
ik zal de kleine lettertjes even vergroten
(Heb dat nooit gekund dus al ligt er 50cm ijs dan kan ik het nog steeds niet)

::) ::) ::)

Zo haha had ik niet eens gezien  ;D!

Global warming

Volgens mij worden de runs steeds minder koud.  Lichte vorst met misschien net matige vorst en ruim boven 0 overdag. De ijsdagen zijn er al uit.

Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Gerard1995

Citaat van: Global warming op vr 02 feb 2018 - 12:28
Volgens mij worden de runs steeds minder koud.  Lichte vorst met misschien net matige vorst en ruim boven 0 overdag. De ijsdagen zijn er al uit.

Als ik het mis heb hoor ik het graag.

1 tot 3 graden noem ik niet ruim iig, en sws door de lage dauwpunten heeft het weinig/geen invloed op het ijs... heb ik me laten vertellen 8)
verder kan sneeuw een veel grotere spelbreker voor het ijs zijn dan 3 graden dooi... we gaan het afwachten maar dat het op zn minst gaat winteren is nu wel gegarandeerd.. 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

hesselsjoerd

Nieuwste gfs pluim is stuk warmer dan voorganger

Der RoX

Nou...ik zie een serie ijsdagen voor ZO in de laatste run van het  Amerikaanse model waar je echt U tegen zegt. De modellen gaan in ieder geval voorlopig nog voor een dalende trend. Laten we afwachten tot het zover is

WiNtEr!!11!1!@

MauritsKuil

Mooi om te zien, bij sneeuw is iedereen in rep en roer. Zodra er alleen vorst aankomt, zijn we gezapig.

Global warming

Voor het midden blijft er weinig over van deze winterprik. Zelfs ik vind dat jammer  :(
Door een daglengte die bijna 100 min langer is dan begin januari is winterweer met zon in februari vaak voorjaarsachtig.
Matige vorst in de nacht met ruim boven 0 overdag.
Maar zoals GFS er nu uitziet lijkt het een paar dagen kwakkelen en vanaf volgend weekend min en max boven 0.

GeneralDuke

Citaat van: Global warming op vr 02 feb 2018 - 16:54
Voor het midden blijft er weinig over van deze winterprik. Zelfs ik vind dat jammer  :(
Door een daglengte die bijna 100 min langer is dan begin januari is winterweer met zon in februari vaak voorjaarsachtig.
Matige vorst in de nacht met ruim boven 0 overdag.
Maar zoals GFS er nu uitziet lijkt het een paar dagen kwakkelen en vanaf volgend weekend min en max boven 0.

Waar zijn die dagtemperaturen van ruim boven 0 dan? Ook het gemiddelde ligt een aantal dagen onder nul, en de dagen eromheen rond de +1/+2.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

hesselsjoerd

Gfs 12z is niet heel mooi. Denk dat we een paar hele mooie winterse dagen krijgen, met ijsbaan plezier. Ben bang dat het daar mee op houdt. Hopelijk krijg ik ongelijk..

Marsel

Uhm....ik weet niet wat jullie verwacht hadden heren maar dit was toch het meest waarschijnlijke scenario?
Kou-advectie op zondag en maandag vanuit het noordoosten. Daarna de rust in het zadelgebied maar mét de kou in huis en dus blijvend koud, zeker wat verder landinwaarts. Lichte-, landinwaarts matige vorst tijdens heldere nachten om vervolgens overdag rond nul uit te komen. Het westen en noorden het minst koud, het oosten en zuidoosten een paar ijsdagen.

Met Td's die ver onder de -5C wegzakken (zelfs richting -10C op woensdag) is het dan gewoon koud te noemen. Ik blijf het zeggen: als de kou eenmaal binnen is en de druk vanaf de oceaan gering blijft hebben we een vorstweek voor de boeg. Dat het westen en noorden af en toe ten prooi vallen aan zwakke wind vanaf zee en dus overdag ruim in plus komen doet daar weinig aan af denk ik.

Toch is een vinger aan de pols benodigd, want de stroming in zadelgebieden is nogal vatbaar voor kleine drukveranderingen, en daarmee dus ook het temperatuur verloop in de kustprovincies.

derkrelis

En morgen is toch alles weer anders....
Hoop dat het geen winterprikje wordt maar gewoon alles erop en eraan.
Eerst ijs en als het dik genoeg is om de sneeuw eraf te vegen een lekker dik pak sneeuw erbij. ::)

Joep

Meerdere ijsdagen (ook overdag) volgens oper EC


Powered by EzPortal