Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226317 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

ceriel

Citaat van: dennis089 op vr 12 jan 2018 - 15:48
dat eerste plaatje precies een wit vlekje boven je raad het al! Limburg xD het zal toch niet weer he  >:( ;D
Het 2e plaatje maakt dat dan toch wel weer een beetje goed. Eens?
Wanneer doen we het weer?

matroesjka-world

Citaat van: ceriel op vr 12 jan 2018 - 16:25
Het 2e plaatje maakt dat dan toch wel weer een beetje goed. Eens?


Ik wilde het net zeggen hahaha  ::) ::)

Het kan alle kanten nog op, voor hetzelfde geld ligt heel Limburg vol en heeft Friesland weer niks.
Boven Heerenveen lijkt de sneeuw de laatste jaren spontaan te verdampen, dus ik verheug me sowieso niet al te snel  :'(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Joep

GFS met mooie sneeuwkaarten di/wo t/m za



Joep

Toenemende kans op winterse neerslag

Overdag lijken de maxima (mede door de westelijke aanvoer) rond 4 of 5 graden te schommelen wat toch wel te zacht is voor (droge) sneeuwval. Gezien de koude bovenluchten is de kans wel vrij groot dat de neerslag stilaan een winters karakter kan gaan aannemen. Het kan dan gaan om neerslag onder de vorm van regen, korrelhagel of smeltende sneeuw.

Zoals steeds is het tijdens de ochtend-, avond- en nachtperiode een fractie kouder waardoor tijdens die periodes de kans op (smeltende) sneeuw ook kan toenemen. In de Ardennen is de kans veel groter dat het tot sneeuw zal komen. De temperaturen zullen daar immers in de buurt van het vriespunt komen te liggen.


Lange termijn nog wat kouder?

Ook op de iets langere termijn zien de kaarten er veelbelovend uit, al is er nog steeds ruimte voor onzekerheid. De modellen laten een opbouw zien van hogedruk op de oceaan, waardoor de trog met depressies nog wat oostelijker wordt geduwd en er nog wat koudere lucht zou kunnen gaan binnenstromen vanuit het noorden en later misschien het noordoosten.

De pluimen vertonen ook een voorzichtige trend naar kouder weer op de iets langere termijn. GFS laat zelfs aan het einde van zijn run transportkoude op gang komen. Ook al ligt dit buiten de betrouwbare termijn, het is alvast leuk om het te vermelden! Laat ons hopen, voor de winterliefhebbers, dat deze trend zich inderdaad doorzet en dat we nog eens getrakteerd mogen worden op winterweer in onze contreien.

noodweerbenelux




Joep

EC wederom met sneeuwkansen volgende week

TMCThomas

Citaat van: Joep op vr 12 jan 2018 - 20:25
EC wederom met sneeuwkansen volgende week
Nou dat ziet er toch goed uit Dennis089  ;) ;D


dennis089

Citaat van: TMCThomas op vr 12 jan 2018 - 21:03
Nou dat ziet er toch goed uit Dennis089  ;) ;D

haha inderdaad. hier teken ik wel voor. een zonnetje erbij en dan is het weer een en al positiviteit. let the sunshine  ;D



Citaat van: Eric op vr 12 jan 2018 - 21:08
Ehhmmmm......... Da was ik.....
mijn excuses. ik was te lui om te kijken en ging in de veronderstelling modus :p

Joep


De pluim gfs laat de temperatuur na de sneeuwval van volgende week flink zakken tot onder het vriespunt overdag

via weerstation ermelo


dennis089

ennnnn weg is die sneeuwdump 18-1.....

winter67

Heb er niet veel vertrouwen in. Dat er echt winter komt. Gewoon kwakkel met af en toe wat sneeuw. Volgende week naar Duitsland. Daar lijkt het wel winter te worden met temps onder nul met elke dag sneeuw bij het harz

Joep

Citaat van: dennis089 op za 13 jan 2018 - 09:29
ennnnn weg is die sneeuwdump 18-1.....
De hele week is er kans op sneeuwbuien, is nu nog niet in te schatten wanneer en hoeveel er gaat vallen.
Dit zal afhangen van hoe de laagjes overtrekken

EC komt overigens op donderdag nog steeds met wat serieuzere sneeuwval, maar goed we gaan het zien

Ook de wind neemt dan flink toe volgens EC


Joep

Vooruitzichten naar volgende week zien er behoorlijk heftig uit. Dankzij een actieve tak van de straalstroom op de Atlantische Oceaan vinden nieuwe stormdepressies hun weg naar de Benelux. Vooral op donderdag kan dat resulteren in storm.

via noodweerbenelux

Joep

Het weer voor donderdag wordt een situatie om te volgen.
Sneeuw, zware windstoten of misschien zelfs tijdelijk sneeuw gevolgd door zware windstoten zijn mogelijk!
De koers van het lagedrukgebied is allesbepalend. De grote onzekerheid is goed in de pluim terug te zien.

weernl


Gerard1995

er circuleren nu een aantal kaarten op het net voor de donderdag wat ik geloof ik nog niet eerder heb gezien... beetje angstaanjagend als dat er in blijft staan.. wat zeker is dat we vuil winters type krijgen volgende week... de rest wachten we wel af:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

matroesjka-world

Citaat van: Gerard1995 op za 13 jan 2018 - 12:42
er circuleren nu een aantal kaarten op het net voor de donderdag wat ik geloof ik nog niet eerder heb gezien... beetje angstaanjagend als dat er in blijft staan.. wat zeker is dat we vuil winters type krijgen volgende week... de rest wachten we wel af:)

Wat zie je dan? Dikke vette sneeuwstorm?  :-\
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Gerard1995

Citaat van: matroesjka-world op za 13 jan 2018 - 12:54
Wat zie je dan? Dikke vette sneeuwstorm?  :-\

o.a. dit... 8)

kijk vooral ff bij de evt. windstoten ???

mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

gilleeesss

Kan wel leuke/gevaarlijke dag worden in NL als het laag zo noordelijk blijft gaan. Belgie alleen in de regen volgens laatste berekeningen

Arend

Oei, allemaal weer spannend. EC bouwt de spanning in opeenvolgende runs ook verder op. Maar kan nog alle kanten op.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal