Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226466 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Global warming

Citaat van: Tyshane op za 16 dec 2017 - 10:06
Het is wel een beetje spannend zo, het is nog lang niet beslist en hoe klein de kansen ook zijn, er gloort toch een beetje hoop. Leuk om alle runs en pluimen weer te bekijken en de richting te proberen te ontdekken waar het heengaat.

Piet Paulusma schat de kans (gisteren) op 50% voor een witte kerst. Erg hoog vind ik: https://www.pietsweer.nl/piets-blog/2017/witte-kerst-50/ Vandaag komt hij met een herberekening, ben benieuwd. ;)

Heeft Piet ook gezegd waar hij de wiite kerst verwacht? Oost van Moskou waarschijnlijk.

Maar ja met 50% kans zit je altijd goed. Het wordt wel of geen witte kerst  :)

Tyshane


Witte kerst is gewoon een moeilijk haalbaar fenomeen, helaas. We hebben vaak vlak voor Kerst te maken met een verzachting van de temperatuur, de zogenaamde kerstdepressie. Gooit nog wel eens wat roet in het eten. Hier een overzichtje van de momenten waarop het wel lukte: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/wittekerst


Citaat van: Global warming op za 16 dec 2017 - 10:26
Heeft Piet ook gezegd waar hij de wiite kerst verwacht? Oost van Moskou waarschijnlijk. Maar ja met 50% kans zit je altijd goed. Het wordt wel of geen witte kerst  :)

Precies, een fifty-fifty werpen kan altijd makkelijk, te makkelijk wat mij betreft.  ;) Hij had het over het noordelijk halfrond dacht ik...  :-X

winter

Soo was glad vanochtend. Had gevroren waardoor alle nattigheid ijs werd.

Armand

Nou, GFS Oper ligt inmiddels ook alweer runs lang normaal of zelfs wat warmer ten opzichte van de pluim. Er zijn momenteel nu eenmaal heel weinig significante signalen voor winterweer in de resterende tijd van december. Helaas, het leek begin december best positief allemaal, maar we zullen toch weer (geduldig) moeten wachten tot betere tijden.

Serge

Citaat van: Global warming op za 16 dec 2017 - 10:26
Heeft Piet ook gezegd waar hij de wiite kerst verwacht? Oost van Moskou waarschijnlijk.

Maar ja met 50% kans zit je altijd goed. Het wordt wel of geen witte kerst  :)

Wit or not so wit, that is the question, vind het maar gelul in de ruimte van Pietje

Ben een poosje er tussen uit geweest, maar het valt me op dat ik geen berichten meer zie van jan van Ooijen. Is hij gestopt? En die Pipo uit Oostenrijk idem,... Marcel doet het goed hoor, staat buiten kijf


Graag niet dubbelposten ;)
~modteam
Waar is mijn cape

dennis089

Citaat van: Serge op za 16 dec 2017 - 22:31
Ben een poosje er tussen uit geweest, maar het valt me op dat ik geen berichten meer zie van jan van Ooijen. Is hij gestopt? En die Pipo uit Oostenrijk idem,... Marcel doet het goed hoor, staat buiten kijf

Johann is zich gaan richten op zn eigen webpage. jan van ooijen idd lang niks meer van gehoord. geen idee daar. marsel zijn uiteenzettingen en positieve interesse is wat mij meeste hier houdt. aangevuld met ieders inbreng natuurlijk.

ThaGhostNL

***ModBreak***

De afgelopen periode zijn er een aantal vragen voorbij gekomen over Jan.
Jan is erg druk met zijn werk en heeft daarom helaas weinig tijd om bijdragen te leveren aan het forum, ook zijn privé leven laat weinig ruimte over om actief bezig te zijn met het forum, echter is Jan nog steeds (samen met mij) de beheerder van het forum en hopelijk heeft hij in de toekomst wat meer tijd.

Ons team en met name Marsel houden jullie graag op de hoogte van de laatste weersomstandigheden.

Om gelijk van dit moment gebruik te maken. Wij zoeken nog 1 of 2 leden die ons moderatie team willen versterken en weerupdates willen schrijven.
Heb je interesse? Stuur mij dan een PM.

Greetz,
ThaGhostNL

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Kermisspin

Code oranje voor het noorden van het land wegens onverwachte gladheid.  :o
Volvo for life!

4seasons

Citaat van: Kermisspin op zo 17 dec 2017 - 09:40
Code oranje voor het noorden van het land wegens onverwachte gladheid.  :o
De winter geeft prachtige maar ook vervelende natuurverschijnselen  ;) waaronder helaas een dode en meerdere gewonden  :(

Maar misschien wel een "mooi excuus" voor de verzek.maatschappijen om de premies op autoverzekeringen (misschien) te verhogen voor volgend jaar  :-\

Veel ongelukken door gladheid op wegen

Grootschalige gladheid heeft zondagochtend in het hele land gezorgd voor verkeersongelukken. Daarbij kwam ten minste een persoon om het leven en raakten meerdere mensen gewond.

De KNMI kondigde zondag code oranje af voor extreme gladheid in de provincies Noord-Holland, Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Rond het middaguur werd die waarschuwing teruggeschaald naar code geel. Ook elders in het land was het plaatselijk glad.

Bij het gehucht Gaarkeuken in Groningen kwam een 59-jarige vrouw om het leven toen zij met haar auto te water raakte in het Van Starkenborghkanaal. Hoewel zij nog zelf de politie kon bellen, kwam de hulp te laat.

In Ruinerwold in Drenthe raakte een 23-jarige man zwaargewond toen hij met zijn auto op een boom botste en de N381 tussen Drachten en Oosterwolde was enige tijd afgesloten na een botsing tussen meerdere auto's, waarbij enkele gewonden vielen. Onder andere een strooiwagen raakte daar van de weg.

Op de A10 ten zuiden van Amsterdam en op het knooppunt Beekbergen (A1/A50) vonden ook aanrijdingen plaats, en de A7 tussen Purmerend en Hoorn was enige tijd dicht vanwege de gladheid.

Condensatie
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat zei zondagochtend tegen NU.nl dat de gladheid het gevolg was van buien tijdens de nachtelijke uren en de hoge luchtvochtigheid. Door een combinatie van condensatie en temperatuurdalingen kon zelfs op wegen waar al was gestrooid plotseling gladheid ontstaan.

De ANWB laat weten dat de gladheid geleidelijk minder wordt. "Na het middaguur moet je op de meeste wegen weer probleemloos kunnen rijden."

Bron: Nu.nl


4seasons

Citaat van: Serge op za 16 dec 2017 - 22:31
Ben een poosje er tussen uit geweest, maar het valt me op dat ik geen berichten meer zie van jan van Ooijen. Is hij gestopt? En die Pipo uit Oostenrijk idem,... Marcel doet het goed hoor, staat buiten kijf

Ik mis ook Ron12 uit Nijmegen-Oost.
Plaatste altijd veel berichten en kaarten (4468)

Waar is hij gebleven ?

vossejongk

Citaat van: 4seasons op zo 17 dec 2017 - 12:34
Ik mis ook Ron12 uit Nijmegen-Oost.
Plaatste altijd veel berichten en kaarten (4468)

Waar is hij gebleven ?


Ron12
Laatst actief: 05 juli 2017 - 17:22

Wij weten het ook niet, iig geen afscheidspost gehad :P.

Wat betreft het weer:

Zondag op maandagnacht kans op wat (natte) sneeuw, maar houd rekening met gewoon regen.
Temperaturen rond normaal, gemiddeld tussen de 3 en 7 graad. Net voor kerst duiken een aardig aantal lijntjes omlaag, maar da's een week verder dus nog koffiedik kijken. Gelukkig blijft het voor het meerendeel droog, water hebben we de afgelopen 2 week al genoeg gehad (veluwe meet al 120mm, hoog water in de rivieren, beken enz)

Johannes96

Lijkt vanavond toch wel (natte) sneeuw te gaan worden hoor in Oostelijke provincies, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Limburg. Hoe Oostelijker hoe beter! Lauwersoog-Eindhoven ten Oosten daar van, zo geven de meeste modellen aan i.i.g. !

Marsel

Zo zeg....die 12Z uitvoer van GFS  :o. Niet voor de gevoelige kijkers. Zoals een paar dagen terug al aangegeven: de winter komt er dit jaar niet meer in met die perfect herstellende PV. EC00 was natuurlijk ook al niet best, maar ik vermoed dat we een vrij lange WC tegemoet kunnen zien, in ieder geval de komende twee weken.

Tyshane


Citaat van: Global warming op za 16 dec 2017 - 10:26
Heeft Piet ook gezegd waar hij de wiite kerst verwacht? Oost van Moskou waarschijnlijk.
Maar ja met 50% kans zit je altijd goed. Het wordt wel of geen witte kerst  :)

Pieter zou afgelopen zaterdag met een herberekening komen op zijn vlog. Er is alleen niets geplaatst. Ik denk dat hij of sneeuwblind is geworden of het niet meer aandurft. Kans van 50% dat hij het niet meer durft... ;)


Citaat van: Marsel op zo 17 dec 2017 - 18:56
Zo zeg....die 12Z uitvoer van GFS  :o. Niet voor de gevoelige kijkers. Zoals een paar dagen terug al aangegeven: de winter komt er dit jaar niet meer in met die perfect herstellende PV. EC00 was natuurlijk ook al niet best, maar ik vermoed dat we een vrij lange WC tegemoet kunnen zien, in ieder geval de komende twee weken.

Haha, lol! Niet voor de gevoelige kijkers nee. Was idd even schrikken, nou goed helaas dan maar. Tis gfs. ;) Straks nog een paar natte sneeuwvlokken aanschouwen en dan lijkt het voorlopig even te zijn geweest. Eind komende week Tmax misschien even in de dubbele cijfers, nipt...

gilleeesss

Saaie periode :/ wss nog tot nieuwjaar (minstens)

winter

Hier natte sneeuw met regen momenteel

lans

achterhoek

flyineddy

Ook hier sneeuwde het net. Daken en grasvelden werden wit. :)
Maar dat zal denk ik snel weer weg zijn. :(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Jenkie

Toch weer wakker geworden in een wittige wereld. Overal een dun laagje sneeuw. Vanaf wanneer gaat de WC echt op gang komen? Ik heb in ieder geval nog steeds een winters gevoel. (Ja, ik weet het, niet echt super winters)

dennis089

Hier heerlijke regen. Vrijwel dagelijks. Wat mij betreft mogen jullie deze winter hebben.. Bah.. Telkens als de zon ff schijnt bedenk ik me steeds waar was je gebleven. Ps de ec pluim geeft mogelijk temperaturen van boven de 10 graden tegen het einde van het jaar. Krijgen we een vroege lente ^^

Edit, ik zag dat Marsel me al voor was met dit heugelijke nieuws.. in ieder geval is het erg jammer. ook ik houd van een mooi winteroffensief met alles erop en eraan maar ik ben bang dat we voorlopig weinig hiervan gaan zien. ik herinner me die hardnekkige westcirculatie nog maar al te goed.

Powered by EzPortal