Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226455 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

maxzz

Citaat van: GeneralDuke op di 12 dec 2017 - 00:40
Mensen het was weer gezellig hier de afgelopen dagen. De laatste tijd was ik een beetje bang dat het forum zijn beste tijd had gehad, maar dit weekend heeft me weer hoopvol gestemd. Ik heb genoten, ook van de prachtige sneeuw en de mooie foto's en verhalen. Op naar de volgende!

Zo druk als het de afgelopen dagen was, zo rustig is het nu. Iedereen moet even bijkomen  :)
Zondag had Kampen zo'n 3 cm sneeuw, die een beetje waterig was. Gisteren denk ik dat er meer dan 15 cm bij is gekomen en hoewel het vandaag behoorlijk dooit, is dit toch een heel mooi begin van de winter.

Nu nog een efstedentocht en deze winter is helemaal af  ;D
Groeten,
Richard

martijn

Wat was het geweldig deze dagen!! Hoop sneeuw 30 cm  sneeuw hier, prachtig! Nog nooit meegemaakt dit!

Kermisspin

Naar mijn mening waren het twee prachtige sneeuw dagen.....laat staan.....de voorpret. Echt genoten van de mooie plaatjes en hoe de natuur veranderd van kleur  :D

Op naar de volgende periode!
Volvo for life!

JPP78

Een ding is duidelijk, geen enkele weerman, weerbureau, computermodel of wat dan ook had een goede verwachting voor vrijdag - maandag. het was allemaal bij draaien op het laatste moment. en uiteindelijk regen afgelopen nacht maar weinigen die dat gister gemeld hebben.
en daarom zijn dit de mooiste weersituaties die er zijn en dat vaak alleen in de winter. geweldig gewoon! op deze manier kan het weer ons, ondanks alle moderne technieken, toch nog verrassen. I love Winter! Tot de volgende spannende situatie, a.s. weekend ?!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

JerryL

Wat een onwijze hoeveelheid sneeuw. Zaanstad heeft de volle laag gekregen. Uiteraard met ongemakken; een autoritje van 10 minuten duurde ruim een uur, maar klagen is een vak. Ik ben ondanks het ongemak erg tevreden met deze sneeuwdagen. Heerlijk.

Nu duimen dat de verwachting voor een witte kerst, nu 30% kans, verder oploopt.

maxzz

Voor nu sneeuwt het toch alweer in Zwolle, soms nog wel redelijke vlokken. Het zal niet veel worden, maar toch weer een dagje met sneeuw  :)
Groeten,
Richard

GeneralDuke

Citaat van: JPP78 op di 12 dec 2017 - 09:06
Een ding is duidelijk, geen enkele weerman, weerbureau, computermodel of wat dan ook had een goede verwachting voor vrijdag - maandag. het was allemaal bij draaien op het laatste moment. en uiteindelijk regen afgelopen nacht maar weinigen die dat gister gemeld hebben.
en daarom zijn dit de mooiste weersituaties die er zijn en dat vaak alleen in de winter. geweldig gewoon! op deze manier kan het weer ons, ondanks alle moderne technieken, toch nog verrassen. I love Winter! Tot de volgende spannende situatie, a.s. weekend ?!

Ben ik het niet helemaal mee eens. De sneeuwkansen voor zondag stonden al best lang in de EC-kaarten. Exacte positie is natuurlijk altijd een gok, maar dat er sneeuw ging vallen was wel duidelijk.
Maandag bleef lang onzeker, volgens mij waren zaterdagochtend nog de opties +10 of -2. Dat kwam door de precieze positionering van het front, als dat ~100 km noorderlijker ligt scheelt dat wel 10 graden. Dat werd zaterdagavond of zondagochtend duidelijk. Dat is inderdaad wat laat, maar 100 km is niet veel op een globaal model. Als dat verschil in Frankrijk was opgetreden, had je het hier niet gemerkt in de sneeuwkansen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Sneeuwfan

Heel verschil tussen Medemblik en Hoorn. Toch nog een mooi laagje gezien.

Energizer85

De belangrijkste conclusie is denk ik dat de LT een bepaalde richting geeft... maar dat kleine verschuivingen grote invloeden kunnen hebben.

Met die gedachte maar weer rustig aan de komende periode bekijken. Deze week nog wat winterse buien, en dan kijken of we inderdaad weer in een WC terecht gaan komen...

Extremissimorum

Citaat van: Sneeuwfan op di 12 dec 2017 - 09:42
Heel verschil tussen Medemblik en Hoorn. Toch nog een mooi laagje gezien.

Eindstand hier plaatselijk 18 cm; gemiddeld rond de 12 cm.

Inmiddels dooit het flink, en zijn iig de bomen alweer sneeuwvrij, de rest volgt snel. Stralend zonnetje, mooi winterweer en overal nog wel een laagje sneeuw op de straten, maar niet meer dan 10cm.

Mooie winterdagen gehad, op naar de volgende kans. Kleine sneeuwkansjes voor morgen en overmorgen, maar ik zou er niet te veel van verwachten. Verreweg de meeste neerslag zal in vloeibare vorm vallen, en de 'sneeuw' die berekend wordt zal voornamelijk bestaan uit natte flatsen, totaal niet vergelijkbaar met afgelopen weekend (voor de meesten althans ;)).

Eind van de week zie ik wat potentieel, maar het is nog heel broos. Kan ook zomaar een wc worden met temperaturen rond en boven de 10 graden...
Laten we nog maar niet beginnen over (een witte) kerst, die binnen de termijn begint te komen.

GeneralDuke

Citaat van: GeneralDuke op di 12 dec 2017 - 00:40
Mensen het was weer gezellig hier de afgelopen dagen. De laatste tijd was ik een beetje bang dat het forum zijn beste tijd had gehad, maar dit weekend heeft me weer hoopvol gestemd. Ik heb genoten, ook van de prachtige sneeuw en de mooie foto's en verhalen. Op naar de volgende!

Kleine toevoeging die ik vergat: ook nog een woord van dank aan Marsel, voor de regelmatige diepgaande updates. Zulke posts zijn fijn om e.e.a. in context te plaatsen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Kan me nog februari herinneren paar jaar geleden. Toen was er ook lt een wc paar dagen later gaf de pluim opeens koning winter aan.
Is nog veels te ver om te conlcuderen dat er een wc komt dinsdag is zelfs afgekoeld ten opzichte vorige run

Tyshane

Wat een mooie en toffe foto's allemaal! Het was weer een leuke tijd op het forum, eindelijk weer wat leven hier. Goed begin van de winter ook, er mag snel weer iets nieuws in de kaarten komen. :) Inderdaad een grote dank aan marsel voor de info!  ;)

DoeEensGek

Citaat van: Sneeuwfan op di 12 dec 2017 - 09:42
Heel verschil tussen Medemblik en Hoorn. Toch nog een mooi laagje gezien.

Komt dit niet door de liggen van IJsselmeer?

Sneeuwfan

Citaat van: DoeEensGek op di 12 dec 2017 - 13:16
Komt dit niet door de liggen van IJsselmeer?
Zat ik ook aan te denken. Beide steden liggen aan het IJsselmeer maar om een of andere reden bleef het niet liggen hier en in Hoorn wel.

jasper-k

In Den Haag nu een goede bui met natte sneeuw.

Snowfreak

ook al heb ik niet zo veel sneeuw gezien heb ik toch wel genoten van de beelden!
hopelijk is (oost) brussel aan de beurt volgende keer .. evenals zuid limburg  ;)

Sneeuwfan


Marsel

Wat een zooitje buiten zeg. Drap, veel drap en regelmatig behoorlijk glad op met name trottoirs en de niet veel bereden wegen in woonwijken. Dat is het nadeel van sneeuw. Het is alleen leuk als het valt en even mooi ligt bij temperaturen rond nul. Nu is het een behoorlijk triestige bedoeling. Het is net als oud en nieuw. Het hoogtepunt duurt maar kort waarna het weer even 'uitzichtloos' is.

Overigens, graag gedaan! Zelfs als winter 'hater' vond ik de afgelopen dagen zeer vermakelijk en interessant. Goede sfeer ook hier. Zal vast weer een tijd duren voordat we weer iets dergelijks mee gaan maken. Zeker gezien de LT waarin de PV zich tot in perfectie herstelt en daarmee zeer waarschijnlijk de WC aanzwengelt. Vermoedelijk resulteert eea in de dagen voor kerst in een Eurohoog met zuidwestelijke stroming voor onze omgeving...

Bacci

Die sneeuw op de Veluwe blijft nog wel een aantal dagen liggen totdat de temperatuur volgende week een stuk omhoog gaat. Maarja besef wel het is nog een week verder, ook al zijn de kansen erg klein op een eventuele ommekeer.

Powered by EzPortal