Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226304 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Bigfoot op ma 11 dec 2017 - 13:59
het lullige voor jou is dus dat het activerende gedeelte jou niet bereikt,vandaar ook geen code rood.

Mis! Ze hebben de kaart aangepast. Nu code oranje voor heel Noord-Holland (inclusief Waddeneilanden).

Johannes96

Uit het niets zware sneeuwval hier, terwijl de radar beetje lichte sneeuw aangeeft wat wat verpietert.. surprise!

Amijeee

Citaat van: Johannes96 op ma 11 dec 2017 - 13:54
Idd, eergisteren leek dat het nw en noorden veel sneeuw zou gaan pakken, gisteren leek het er niet echt op maar nu wel weer, via de randstad richting hoorn idd en dan richting oosten, friesland, groningen etc.

Ik teken er voor  :D

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 dec 2017 - 13:33
Antwoord is bijna compleet: voor codes geel en oranje bestaan wel degelijk nog weercriteria. De criteria voor rood zijn dezelfde als die voor oranje, maar als er inderdaad een grote kans is op maatschappijontwrichtende omstandigheden zoals dat prachtig heet, dan is dat een reden om op te schalen naar rood. Ik vermoed dat de situatie van gisteren ook code rood waardig was.

WC staat volgens mij voor westcirculatie. Het patroon dat we in Nederland vaak hebben: fronten vanuit de Atlantische oceaan wat vaak neerkomt op grijs, regen, +7 graden. Dat is niet echt het beste scenario voor winterliefhebbers.

Correct, het is in de nieuwe codering een combinatie van beiden, dus zowel meteorologische aspecten als maatschappelijke impact. Zo hebben we enkele jaren terug een zomerstorm met code rood gehad, windsnelheden waar we in de winter 'om lachen'. Puur op basis van impact gegeven toentertijd.

dennis089

regen regen en nog meer regen. ik kan me weinig winters herinneren die zo kletsnat waren. je zou maar elke dag met je fietsje naar school moeten als jonge scholieren  ;D vroeger was het ff doorbikkelen in oktober en november en dan was het eigenlijk wel droog.

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 dec 2017 - 14:07
Mis! Ze hebben de kaart aangepast. Nu code oranje voor heel Noord-Holland (inclusief Waddeneilanden).

Is geen KNMI kaart! Noodweercentrale vermoed ik. Nutteloze zijtak van het meteogroup concern die te vaak met kleurtjes smijt en zo verwarring zaait. Ik heb regelmatig code paars voorbij zien komen..... :(
Wat mij betreft is er 1 instantie die kleurcodes uit mag geven: het KNMI. Dat voorkomt een hoop onduidelijkheid.

vlerk

Citaat van: dennis089 op ma 11 dec 2017 - 14:10
regen regen en nog meer regen. ik kan me weinig winters herinneren die zo kletsnat waren. je zou maar elke dag met je fietsje naar school moeten als jonge scholieren  ;D vroeger was het ff doorbikkelen in oktober en november en dan was het eigenlijk wel droog.

De winter moet nog beginnen meneer de pessimist. ;)


Bigfoot

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 dec 2017 - 14:07
Mis! Ze hebben de kaart aangepast. Nu code oranje voor heel Noord-Holland (inclusief Waddeneilanden).

nee we hadden het over code rood dacht ik.

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op ma 11 dec 2017 - 14:11
Is geen KNMI kaart! Noodweercentrale vermoed ik. Nutteloze zijtak van het meteogroup concern die te vaak met kleurtjes smijt en zo verwarring zaait. Ik heb regelmatig code paars voorbij zien komen..... :(
Wat mij betreft is er 1 instantie die kleurcodes uit mag geven: het KNMI. Dat voorkomt een hoop onduidelijkheid.

Weet ik. Ging om een eerder punt, maar wordt nu allemaal uit de context gehaald. Ik gebruik noodweercentrale voor meer specifieke waarschuwingen, maar inderdaad, ze geven niet het beste beeld. En noodweercentrale is Europees toch?

Punt was: gaat ook Hoorn profiteren van de activerende neerslag? Ik denk zelf van wel, anderen niet blijkbaar.

hesselsjoerd


winter67

Eindelijk droge sneeuw ! En behoorlijk zwaar

winter

Ik denk dat de randstad het minder zwaar krijgt dan verwacht.
Denk meeste problemen voor Brabant en midden NL geweest of komt er nog een rare kanteling of activering van het neerslaggebied.

winter67

Citaat van: winter op ma 11 dec 2017 - 14:25
Ik denk dat de randstad het minder zwaar krijgt dan verwacht.
Denk meeste problemen voor Brabant en midden NL geweest of komt er nog een rare kanteling of activering van het neerslaggebied.

Het gaat nogmaals kantelen naarmate het laag wegtrekt. Nu veel sneeuw in mij regio maar blijft daar hangen vanwege de kanteling

Bigfoot

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 dec 2017 - 14:19
Weet ik. Ging om een eerder punt, maar wordt nu allemaal uit de context gehaald. Ik gebruik noodweercentrale voor meer specifieke waarschuwingen, maar inderdaad, ze geven niet het beste beeld. En noodweercentrale is Europees toch?

Punt was: gaat ook Hoorn profiteren van de activerende neerslag? Ik denk zelf van wel, anderen niet blijkbaar.

na 7 uur zal de sneeuw bij jou over gaan in regen volgens de laatste hirlam.
en in amsterdam tot 10 uur sneeuw.

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 dec 2017 - 14:19
Weet ik. Ging om een eerder punt, maar wordt nu allemaal uit de context gehaald. Ik gebruik noodweercentrale voor meer specifieke waarschuwingen, maar inderdaad, ze geven niet het beste beeld. En noodweercentrale is Europees toch?

Punt was: gaat ook Hoorn profiteren van de activerende neerslag? Ik denk zelf van wel, anderen niet blijkbaar.

Was niet de bedoeling  ;), my bad. Maar ik denk dat je ook nog wel een veeg van die activerende en straks indraaiende neerslagzone mee pakt. Zie de uitvoer van Hirlam en harmonie bijvoorbeeld. Wel draait later vanavond de wind via noord tot noordoost weer naar noordwest waardoor de neerslagvorm vanuit het noordwesten steeds natter zal worden (lees: natte sneeuw). Maar tot die tijd kan het nog regelmatig behoorlijk intens sneeuwen hoor, ook bij jou.

Der RoX

Vreemd. Net even droog,  nu een soort van natte sneeuw achtig

Edit 14:33:

soms ook kleine hagel ertussen...
WiNtEr!!11!1!@

Weatherboy

mooie kiekenpluimen in Alkmaar-Noord :) Gaat lekker zo, hier blijft het overal liggen hoor!

Marsel

Citaat van: Weatherboy op ma 11 dec 2017 - 14:31
mooie kiekenpluimen in Alkmaar-Noord :) Gaat lekker zo, hier blijft het overal liggen hoor!

Hier ook ineens enorme vlokken. De Randstad krijgt 'm zodadelijk hard om de oren in ieder geval....

Joep

Dit gaat er nog gebeuren: lagedrukgebied boven Frankrijk trekt richting Limburg.
Sneeuwval aan de westkant en noordwestkant van het laag, bij de paarse lijn, trekt naar de Randstad.
Nu eventjes droger in het zuiden van Nederland, maar is dus tijdelijk.

WEERPLAZA

TimK21

Ruim een uur droog in Nijmegen. Radarbeelden ontwikkelen zich weinig gunstig gezind, ik denk dat het wel mee zal vallen voor omgeving Nijmegen/Groesbeek. Kunnen m'n collega's vanavond lekker fatsoenlijk werken, dat scheelt.
Challenge accepted!

Powered by EzPortal