Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226462 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Weerextrem

Citaat van: Johannes96 op zo 10 dec 2017 - 23:11
Als ik dit zo zie, gaat de sneeuw in Limburg en ZO Brabant en de Achterhoek over in regen..

En idd krijgt het noorden maar ook het noordwesten er zeker wat van mee.. ik ben benieuwd.

Persoonlijk denk ik dat boven de lijn Ijmuiden-Delfzijl niet veel zal vallen.

Klopt, veel onzekerheid wvb neerslagband, maar dit maal zat Hirlam en APERGE goed voor vandaag. Hirlam eigenlijk zelfs eerder doorgezien.

Energizer85

Vandaag de hele dag tussen de 0 en 1 graad geweest... nu alle sneeuw weer flink aan het opvriezen. Zal mij niks verbazen als de temperaturen vannacht nog even flink onderuit gaan door de rug en wegvallende wind. Voordat het 2e laagje morgen arriveerd.

winter67

Volgens hirlam ligt het zwaartepunt voornamelijk in het zw daar kan makkelijk meer dan 10cm vallen. Het lang uitgerekte frond is een lijn van zw richting Drenthe.
Naarmate het oostelijker schuift zal de activiteit afnemen in het oosten zou ong 5cm kunnen vallen. Harmonie is wel positiever wat betreft het oosten meer de meeste activiteit zit wederom in het zw en midden. Waardoor de randstad veel problemen zou krijgen. Dit lijkt me echt een geval voor code oranje en de provincie Zuid-Holland code rood

martijn

Citaat van: winter67 op ma 11 dec 2017 - 05:10
Volgens hirlam ligt het zwaartepunt voornamelijk in het zw daar kan makkelijk meer dan 10cm vallen. Het lang uitgerekte frond is een lijn van zw richting Drenthe.
Naarmate het oostelijker schuift zal de activiteit afnemen in het oosten zou ong 5cm kunnen vallen. Harmonie is wel positiever wat betreft het oosten meer de meeste activiteit zit wederom in het zw en midden. Waardoor de randstad veel problemen zou krijgen. Dit lijkt me echt een geval voor code oranje en de provincie Zuid-Holland code rood
kaartje?

winter67

Citaat van: martijn op ma 11 dec 2017 - 05:18
kaartje?
Hierbij de kaarten
Code ORANJE
Het laag activeert behoorlijk in Frankrijk. Zelfs plaatselijke rode vlekken wat neerkomt op zeer zware neerslag. Benieuwd of de Noordzee nog een rol gaat krijgen in de activiteit van het laag. Verwacht nog altijd code rood voor enkele provincies

cekstuffertz

Temps liggen iets hoger dan verwacht in het midden en westen van het land, maar dauwpunten gelukkig nog -2/-3. Opvallend is dat de neerslagband het land veel eerder dan verwacht heeft bereikt. Ligt het laag noordelijk of is de band actiever/breder?

Marcellang

Zo en ineens tikken we dan toch de -5 aan hier in de regio Hoogeveen, toch maar even de waterleidingen controleren  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marsel

Citaat van: cekstuffertz op ma 11 dec 2017 - 07:58
Temps liggen iets hoger dan verwacht in het midden en westen van het land, maar dauwpunten gelukkig nog -2/-3. Opvallend is dat de neerslagband het land veel eerder dan verwacht heeft bereikt. Ligt het laag noordelijk of is de band actiever/breder?

Nope, is neerslag uit middelbare bewolking, de radar kijkt altijd enigszins onder een hoek de atmosfeer in. Bereikt de grond op die voorste begrenzing niet. Overigens valt het verschil wel mee als je met dat gedachtegoed naar de uitvoer kijkt. Het betreft stratiforme neerslag dus Hirlam en EC genieten de voorkeur (even los van het verdere verloop vwb het maximum). Als je die nu naast de actualiteit legt waarbij pas in BE en (Z-)Limburg de neerslag ook daadwerkelijk de grond bereikt is de fit heel aardig. Men heeft de neiging om Harmonie boven alles te verkiezen, maar daar gaat het bij dit soort stratiforme situaties dan vaak net mis: de neerslagband is in harmonie vaak te smal.

Remy

Mogge. Was min vijf hier en vast nog wat kouder aan de grond..
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Armand

Hier begint het nu door te regenen bij dik 2 graden.... Had gehoopt dat het eerste deel als sneeuw zou vallen, maar het is nu al te warm. Wordt een kletsnatte dag hier.

Jenkie

Aardig wat van de 10 cm afgesnoept vannacht. Maar er ligt ook nog wel een cemtimer of drie. Kinderen zijn lopend naar school gegaan. Op de fiets was niet te doen op de aangevroren sneeuw  :) Ben benieuwd wat er vandaag bijkomt. Heerlijk!

jornonweer

Citaat van: Marsel op ma 11 dec 2017 - 08:22
Nope, is neerslag uit middelbare bewolking, de radar kijkt altijd enigszins onder een hoek de atmosfeer in. Bereikt de grond op die voorste begrenzing niet. Overigens valt het verschil wel mee als je met dat gedachtegoed naar de uitvoer kijkt. Het betreft stratiforme neerslag dus Hirlam en EC genieten de voorkeur (even los van het verdere verloop vwb het maximum). Als je die nu naast de actualiteit legt waarbij pas in BE en (Z-)Limburg de neerslag ook daadwerkelijk de grond bereikt is de fit heel aardig. Men heeft de neiging om Harmonie boven alles te verkiezen, maar daar gaat het bij dit soort stratiforme situaties dan vaak net mis: de neerslagband is in harmonie vaak te smal.
matige sneeuwval hier in het noorden van belgisch limburg. blijft ook liggen. de kern wordt volgens de nieuwste kaarten pas savonds boven limburg verwacht in plaats van smiddags, wilt dit zeggen dat de kans op meer dan 5cm groter is geworden voor hier? ik woon in het uiterste noorden van belgisch limburg nabij weert.
Danger is real, fear is a choice.

Joep


winter

Citaat van: Joep op ma 11 dec 2017 - 08:53
Sneeuwverwachting EC

Als dit klopt lijkt Zeeland een x de volle laag te krijgen.
Hier momenteel nog steeds droog. De sneeuw van gisteren wel bijna weggesmolten in de avond resten zijn later in de nacht bevroren ijs en ijsglad op sommige stukken!

jornonweer

Citaat van: Joep op ma 11 dec 2017 - 08:53
Sneeuwverwachting EC

herhaling van gisteren dus. de regen komt later aan hier in limburg dan eerder werd verwacht. dat wordt weer richting de 10cm en een paar wandelingen maken  :) ja het gaat regenen straks maar die wandelingen in een prachtig sneeuwgebied voor de regen nemen ze me niet meer af! genieten dus  8)
Danger is real, fear is a choice.

jornonweer

Citaat van: winter op ma 11 dec 2017 - 08:56
Als dit klopt lijkt Zeeland een x de volle laag te krijgen.
Hier momenteel nog steeds droog. De sneeuw van gisteren wel bijna weggesmolten in de avond resten zijn later in de nacht bevroren ijs en ijsglad op sommige stukken!

hier in bree, nabij weer, matige tot zware sneeuwval nu en blijft overal liggen. als de verwachting uitkomt dat het hier pas vanaf 2-3 uur gaat regen is dit gewoon een herhaling van gisteren en gaan we hier weer richting de 10cm  ;) alles wat vandaag valt is mooi meegenomen aangezien er eerst regen en 10 graden op de kaarten stond 3 dagen geleden. ik bekijk het positief  8) 8)
Danger is real, fear is a choice.

dennis089

Ik haat sneeuw die overgaat in regen. Ik haat regen...????

Gerard1995

we gaan ons weer op maken voor een bizarre sneeuwdump.. hier nog 8cm in tact op de onaangeroerde plekken en de bossen op Veluwe zal nog wel veel meer sneeuw liggen dus ons gebied houdt een enorme voorsprong op het pak wat nog gaat vallen... :o :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jornonweer

Citaat van: dennis089 op ma 11 dec 2017 - 09:03
Ik haat sneeuw die overgaat in regen. Ik haat regen...????
positief bekijken, als je nu vrij hebt of de tijd hebt erop uit trekken en genieten van wat nu valt. even in het achterhoofd houden dat het normaal 10 graden met regen werd vandaag en we gisterenvoormiddag al een mooi pakket hebben gehad  8) deze winter is in iedergeval al beter dan de laatste 4 winters haha  :P
Danger is real, fear is a choice.

JerryL

Wat worden we verwend! Oke, morgen is het alweer over, maar we krijgen ook vandaag nog sneeuw. Het is vervelend dat ik, en vele met mij, vandaag gewoon de weg op moeten. Toch mag dit de pret niet drukken. De momenten dat je de weg niet op hoeft is het genieten geblazen.

Powered by EzPortal