Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226333 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Joep

EC sneeuwhoogtes voor morgen

kachelmanwetter

sneeuw040

Ben benieuwd morgen in eindhoven, ben bang dat het hier net te warm is.

Lara1309

Jammer dat Zuid-Limburg (NL) zo buiten de boot valt! :( Maargoed, volgende keer beter. :) Aan de rest met een mooie voorspelling; Geniet ervan!

Lothiriel

Dat kaartje is wel zo'n beetje van f*ck België :P

Maar he, mooiste sneeuwtapijt in jaren gehad, ik ben alvast gelukkig.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Tyshane

Citaat van: martijn op zo 10 dec 2017 - 19:56
't Harde vlak bij Heerde 8)

Ja ik ken het Harde maar ik wist niet dat je het specifiek voor jouw regio bedoelde maar meer algemeen. Ik denk dat je in die regio voorlopig eerst een licht stijgende temperatuur hebt.

Marsel

Citaat van: martijn op zo 10 dec 2017 - 19:52
Wanneer begint de temperatuur weer te dalen?

Dat gebeurt pas als het laag doortrekt en de wind aan de achterzijde weer naar noord tot noordwest draait. Zie het westen van het land op dit moment. Tot die tijd zal de zachte lucht, die overigens perfect langs de grove lijn Amsterdam - Almelo tot stilstand kwam, over de oostelijke helft wellicht nog een klein stukje noordwaarts op kunnen stomen. Maar echt veel verder dan de huidige positie zie ik niet meer gebeuren. Wat verder opvalt is de forse wind aan de warme kant van het front. Ik heb zelfs even een gemiddelde van 6 tot 7bft in Eindhoven gezien! Dat mag absoluut bijzonder heten.

Na passage van het laag zien we vannacht een rug vanuit het westen ons land passeren met tijdelijk aanmerkelijk minder wind en regionaal opklaringen. In die opklaringen kan het dan even goed uitstralen op plekken waar nog sneeuw ligt met overwegend lichte vorst tot gevolg. Mocht het even wat langer opklaren is er eind van de nacht kans op een lokale -4 a -6C met dan ook waarschijnlijk mistbanken. De laagste temperaturen waarschijnlijk richting het ONO'en onder de rust van de rug. Richting het zuidwesten staat later alweer iets teveel wind om de uitstraling echt lekker z'n gang te laten gaan en neemt bovendien de bewolking alweer toe. Na passage van de rugas draait de wind morgenochtend op nadering van het volgende laag via zwak uit zuid tot zuidoost naar matig tot vrij krachtig uit oost tot noordoost.

Tyshane

Citaat van: Joep op zo 10 dec 2017 - 20:02
EC sneeuwhoogtes voor morgen
kachelmanwetter

Qua dit kaartje zit ik morgen wel ok in Apeldoorn.  :o

Lothiriel

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 20:07
Dat gebeurt pas als het laag doortrekt en de wind aan de achterzijde weer naar noord tot noordwest draait. Zie het westen van het land op dit moment. Tot die tijd zal de zachte lucht, die overigens perfect langs de grove lijn Amsterdam - Almelo tot stilstand kwam, over de oostelijke helft wellicht nog een klein stukje noordwaarts op kunnen stomen. Maar echt veel verder dan de huidige positie zie ik niet meer gebeuren. Wat verder opvalt is de forse wind aan de warme kant van het front. Ik heb zelfs even een gemiddelde van 6 tot 7bft in Eindhoven gezien! Dat mag absoluut bijzonder heten.

Na passage van het laag zien we vannacht een rug vanuit het westen ons land passeren met tijdelijk aanmerkelijk minder wind en regionaal opklaringen. In die opklaringen kan het dan even goed uitstralen op plekken waar nog sneeuw ligt met overwegend lichte vorst. Mocht het even wat langer opklaren is er eind van de nacht kans op een lokale -4 a -6C met dan ook waarschijnlijk mistbanken. De laagste temperaturen waarschijnlijk richting het ONO'en onder de rust van de rug. Richting het zuidwesten staat later alweer iets teveel wind om de uitstraling echt lekker z'n gang te laten gaan en neemt bovendien de bewolking alweer toe. Na passage van de rugas draait de wind morgenochtend op nadering van het volgende laag via zwak uit zuid tot zuidoost naar matig tot vrij krachtig uit oost tot noordoost.

Hoe jij dat steeds zo klaar als een klontje weet te verwoorden, dat is toch wel een gave ;). Bedankt voor de duiding van de weerkaarten voor vannacht!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 20:07
Dat gebeurt pas als het laag doortrekt en de wind aan de achterzijde weer naar noord tot noordwest draait. Zie het westen van het land op dit moment. Tot die tijd zal de zachte lucht, die overigens perfect langs de grove lijn Amsterdam - Almelo tot stilstand kwam, over de oostelijke helft wellicht nog een klein stukje noordwaarts op kunnen stomen. Maar echt veel verder dan de huidige positie zie ik niet meer gebeuren. Wat verder opvalt is de forse wind aan de warme kant van het front. Ik heb zelfs even een gemiddelde van 6 tot 7bft in Eindhoven gezien! Dat mag absoluut bijzonder heten.

Hier in Nijmegen ook flinke wind, op het meetstation van Volkel is ook 6 Bft gemeten. Dat is volgens mij voor het binnenland wel ongeveer het max (zelf heb ik het iig nooit hoger gezien). Maar het sneeuwdekje ligt nog...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Energizer85

Marsel Thx voor je tijd en energie vandaag om ons (in iedergeval mij) een goeie leidraad mee te geven! Helemaal top!

Morgen voor de 2e ronde? ????

Joep

Mooie animatie van de BBC: van koud weer gaan we kortdurend terug naar de westenwinden, en daarna weer een episode van kou?

via bliksemdetectie

https://twitter.com/bbcweather/status/939932993367498752

Arend

Erg jammer dat die dooigrens zo ver noordelijk heeft weten op te rukken. Het dooit hier nu als een malle. Tevens was de sneeuwopbrengst vandaag te gering om er een fatsoenlijke sneeuwpop van te kunnen fabriceren. Misschien morgen meer geluk.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Harde wind hier momenteel, mijn eigen weerstation geeft 6 beaufort aan. Blaast de sneeuw snel weg. Als die koude lucht niet een beetje opschiet word het hier zo weer groen.

zwoof

Citaat van: Joep op zo 10 dec 2017 - 19:36
Flinke vorst vannacht volgen EC

Oei dan kunnen we de lol op hier. Dikke laag dooiende pap die weer bevriest,  dat wordt schaatsen dan morgenvroeg.  :o

Marsel

Citaat van: Lothiriel op zo 10 dec 2017 - 20:11
Hoe jij dat steeds zo klaar als een klontje weet te verwoorden, dat is toch wel een gave ;). Bedankt voor de duiding van de weerkaarten voor vannacht!

Dankjewel en graag gedaan :).

Citaat van: Energizer85 op zo 10 dec 2017 - 20:22
Marsel Thx voor je tijd en energie vandaag om ons (in iedergeval mij) een goeie leidraad mee te geven! Helemaal top!

Morgen voor de 2e ronde? ????

Graag gedaan! Nou, dat zou zomaar eens kunnen. Al zal de input van mijn kant morgen wel wat minder groot zijn dan vandaag aangezien ook ik soms andere dingen te doen heb :P. Maar ik zal morgen wederom af en toe proberen het forum van info te voorzien. Zeker omdat het morgen eigenlijk net iets nauwer luistert, zeker vwb exacte positionering van het maximum. Het lijkt erop dat een conische zone lopend vanaf W-BE, via Zeeland, de Drechtsteden en de oostkant van Rotterdam in de richting van centraal Nederland tot ver in de Achterhoek morgen eind van de avond waarschijnlijk weer een 10-15cm sneeuw (lokaal mogelijk zelfs iets meer) rijker zal zijn.

De synoptische verdeling is morgen grofweg hetzelfde als vandaag maar dan met een iets gekantelde fronatale zone, eerder ZW-NO georienteerd in plaats van W-O. De koude lucht morgenmiddag uiteraard ten noordwesten van het front en de zachte lucht ten zuidoosten. Limburg heeft door toedoen van deze setup dus de minste goede papieren vwb sneeuw (zachte lucht in de buurt). Dit geldt overigens ook voor het uiterste noordwesten maar dan eerder door het ontbreken van significante neerslag in z'n geheel. Verder is de lucht morgen van oorsprong wat droger (negatieve Td's) waardoor in doorvallende neerslag de temperatuur uiteindelijk rond of ruim onder het vriespunt terecht komt. Neem daar ook nog eens de verwachte 4 tot 5bft uit noordoost bij en je hebt morgennamiddag en -avond een nogal pikante sneeuwsituatie te pakken in de drukste regio's van het land.

Weerextrem

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 20:43
*knip*
De synoptische verdeling is morgen grofweg hetzelfde als vandaag maar dan met een iets gekantelde fronatale zone, eerder ZW-NO georienteerd in plaats van W-O. De koude lucht morgenmiddag uiteraard ten ....*knip*

He verdorie, voor mij (ik woon namelijk tegen limburg aan) minst goede papieren, maar je weet nooit of de koers verschuift.dus alweer een verassing voor morgen.
we zien het wel weer.

pietjelol

Als ik ecmwf mag geloven dan zit het noord-westen juist goed voor morgen?

Marsel

Citaat van: pietjelol op zo 10 dec 2017 - 20:50
Als ik ecmwf mag geloven dan zit het noord-westen juist goed voor morgen?

Dat klopt, EC12 heeft in z'n operationele run het neerslagmaximum precies over vanaf het west- tot zuidwesten van het land in de richting van Overijssel en Drenthe. Hirlam en Harmonie in totaal een fractie zuidoostelijker. Dat laatste scenario lijkt me nu eigenlijk het meest aannemelijk. Neemt uiteraard niet weg dat de ook in dat Hirlam/Harmonie scenario het uiterste westen gewoon weer een aantal cm's sneeuw mee pakt. Het zijn hoe je het went of keert echt hele minimale verschillen die moeilijk te duiden zijn op deze termijn. De rekenbreinen laten allemaal grofweg eenzelfde constellatie zien maar EC heeft het maximum dus iets westelijker (vol over de randstad). Even kijken wat er vannacht gebeurt in de uitvoer maar, nogmaals, het EC scenario heeft niet geheel mijn voorkeur op dit moment.

dennis089

het wordt weer eens tijd voor Ostschnee.

pietjelol

Gaat de sneeuw de nacht hier trouwens overleven?

Powered by EzPortal