Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226312 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Martijn1978

Citaat van: Gerard1995 op zo 10 dec 2017 - 15:48
Idd.. stiekem hopen we allemaal het mooist en dan geven zulke berichtjes extra boost.. nee wij hebben de absolute Jackpot voor de hele veluwe wel.. en neem Gelderse Vallei en deel Utrechtse Heuvelrug ook maar mee 8)
Idd hier ook een behoorlijke hoeveelheid gevallen  ;D

Marsel

Citaat van: cekstuffertz op zo 10 dec 2017 - 16:00
Hoe hoog denk je dat die dooilijn dan komt? Tot Amsterdam of stopt hij zuidelijker? Dacht namelijk dat noordelijk van de kern het zou blijven sneeuwen en geen dooi, maar Harmonie12 laat de dooi en regen tot halverwege Noord-Holland (ong zaandam) komen.

Op zulke kleine schaal forecasten, enkele kilometers noordelijker of zuidelijker, is bijna ondoenlijk in deze situatie. Het is een dooddoener maar ik wil je adviseren om de actualiteit in de gaten te houden vanavond. Overigens moet je niet gek opkijken als de temperatuur ook in de noordwesthoek van het land in de loop van de avond ietsjes oploopt als de wind naar noord tot noordwest draait (aanvoer vanaf zee). Alleen het uiterste noord(oost)en zit eind van de avond waarschijnlijk nog rond nul.

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 16:04
Op zulke kleine schaal, enkele kilometers noordelijker of zuidelijker, forecasten is bijna ondoenlijk in deze situatie. Het is een dooddoener maar ik wil je adviseren om de actualiteit in de gaten te houden vanavond. Overigens moet je niet gek opkijken als de temperatuur ook in de noordwesthoek van het land in de loop van de avond ietsjes oploopt als de wind naar noord tot noordwest draait (aanvoer vanaf zee). Alleen het uiterste noord(oost)en zit eind van de avond waarschijnlijk nog rond nul.

Dooi is volgens mij al ingezet in Hoorn. Het is in ieder geval niet koud genoeg.

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op zo 10 dec 2017 - 16:05
Dooi is volgens mij al ingezet in Hoorn. Het is in ieder geval niet koud genoeg.

Het heeft hier ook 90% van de tijd gesneeuwd bij temperaturen iets boven nul, dus van echte dooi is niet eens sprake. In principe zit jij nog in de koude lucht maar is de intensiteit van de neerslag niet hoog genoeg om het ook daadwerkelijk tot een sneeuwdek te laten komen. De écht zachtere lucht zit zuid van het front. De vraag is of die zo ver noordelijk als Hoorn komt. Ik betwijfel dat.

riddler

Wat een verschil in temps. Hier in Oostzaan rondom 0.0, Zeeland 7, het sneeuwt hier nog steeds door, niet meer zo intensief.

Energizer85

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 16:07
Het heeft hier ook 90% van de tijd gesneeuwd bij temperaturen iets boven nul, dus van echte dooi is niet eens sprake. In principe zit jij nog in de koude lucht maar is de intensiteit van de neerslag niet hoog genoeg om het ook daadwerkelijk tot een sneeuwdek te laten komen. De écht zachtere lucht zit zuid van het front. De vraag is of die zo ver noordelijk als Hoorn komt. Ik betwijfel dat.

Ik heb afgesproken dat hij net onder Velserbroek blijft ????

Sneeuwfan

Medemblik heeft nu lichte regen met wat natte flatsen ertussen. Jammer genoeg geen sneeuwdek gezien vandaag :(

Arend

Temperatuur daalt hier langzaam maar gestaag, momenteel meet ik -0,5 maar dat is waarschijnlijk iets te laag. De hoeveelheid sneeuw hier valt me tot op heden enigszins tegen. Dat mag nog flink meer worden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Kijkend naar de bewegingsrichting van de neerslaggebieden op de laatste radarscans lijkt de kern nu voor de Zuid-Hollandse kust ter hoogte van Rotterdam te liggen, langzaam oost tot noordoostwaarts verplaatsend. Het windveld heeft Zeeland en W-BE bereikt en behoeft absoluut de aandacht de komende uren. Met name de zware windstoten kunnen ver landinwaarts komen zuid van de kern. Uiteraard dendert daarmee de zachte lucht ongekend snel NL door straks.

Weatherboy

Hier sneeuwt het ook weer licht, soms matig. De neerslag lijkt gelukkig weer te activeren. Maar veel verder dan Noord-holland Noord lijkt het niet echt meer te komen?

TMCThomas

Begint hier nu weer wat harder te sneeuwen, bij een temperatuur van 0,0 nog geen last van de dooi gelukkig. Maar vrees het ergste  :P
EDIT: die warme lucht komt nu toch akelig dichtbij
Kunnen we niet allemaal even de ventilator buiten zetten en naar het zuiden richten? Ik wil geen dooi ;p

geldersscheepje

Gouda is de temperatuur weer aan het zakken, Net rond de 1 graden geweest met regen, nu droog. Er ligt 15 cm op de tuintafel, veel schade aan bomen (afgebroken takken, omgevallen bomen). Wordt alweer donker. Ben benieuwd wat er allemaal gaat komen. Hoef morgen niet te werken (:-))

Energizer85

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 16:13
Kijkend naar de bewegingsrichting van de neerslaggebieden op de laatste radarscans lijkt de kern nu voor de Zuid-Hollandse kust ter hoogte van Rotterdam te liggen, langzaam oost tot noordoostwaarts verplaatsend. Het windveld heeft Zeeland en W-BE bereikt en behoeft absoluut de aandacht de komende uren. Met name de zware windstoten kunnen ver landinwaarts komen zuid van de kern. Uiteraard dendert daarmee de zachte lucht ongekend snel NL door straks.


Maar Marsel, zeg nou eerlijk... jij als onweerfanaat en iets minder winterfan... mooier kan het toch bijna niet? Het gaat om details en laagjes... heerlijk dagen speculeren en de modellen zien worstelen en dan nowcasten zoals vandaag! Dit is toch super!

Marsel

Citaat van: Energizer85 op zo 10 dec 2017 - 16:17

Maar Marsel, zeg nou eerlijk... jij als onweerfanaat en iets minder winterfan... mooier kan het toch bijna niet? Het gaat om details en laagjes... heerlijk dagen speculeren en de modellen zien worstelen en dan nowcasten zoals vandaag! Dit is toch super!

Waarom denk je dat ik zoveel online ben vandaag ;). Uiteraard is dit mooi. Zeker als een depressie zo dichtbij langs trekt. Alleen dat voor de winter zo kenmerkende eindeloos ongefundeerde zonder-in-de-materie-gedoken-te-hebben-LT-'gelul' vind ik volkomen nutteloos. Vooral omdat de meesten zich per run in de boot laten nemen, met als gevolg een hoog jantje lacht- jantje huilt gehalte. Maar dat is puur mijn bescheiden mening :D. Maar van zo'n nowcastdag als vandaag kan ik zeer zeker genieten!

EDIT: 8bft uit west tot zuidwest in Zeeland momenteel. Hier een soort van serene rust in de voorkamer van de depressiekern. Vrijwel windloos terwijl we eerder vandaag nog een 4-5bft uit zuidoost tijdens de zware sneeuwval te pakken hadden. Dat belooft wat straks voor de gebieden zuid van de kern....

pietjelol

Het begint nu toch weer wat serieuzer te sneeuwen. Wie weet toch nog een par cm, in ieder geval ik geef de moed niet op  :)
Edit inmiddels windkracht 8 in zeeland.

martijn

Gaat de neerslag straks nog indraaien met het doortrekken van het laagje?

Gerard1995

Citaat van: Marsel op zo 10 dec 2017 - 16:13
Kijkend naar de bewegingsrichting van de neerslaggebieden op de laatste radarscans lijkt de kern nu voor de Zuid-Hollandse kust ter hoogte van Rotterdam te liggen, langzaam oost tot noordoostwaarts verplaatsend. Het windveld heeft Zeeland en W-BE bereikt en behoeft absoluut de aandacht de komende uren. Met name de zware windstoten kunnen ver landinwaarts komen zuid van de kern. Uiteraard dendert daarmee de zachte lucht ongekend snel NL door straks.

Heel bijzonder idee.. hier op de veluwe daalt de temperatuur nu juist.. nu -0.6  :o :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Marsel

Citaat van: Gerard1995 op zo 10 dec 2017 - 16:32
Heel bijzonder idee.. hier op de veluwe daalt de temperatuur nu juist.. nu -0.6  :o :o

Viel mij ook op. Met de oostelijke wind noordoost van de kern wordt langzaam wat koudere lucht vanuit Duitsland aangevoerd. En dat terwijl, zoals je aangeeft, inderdaad vanuit het zuidwesten nu de zachte lucht rap terrein wint. Ik ben vooral benieuwd naar de track van het laag straks ivm de wind. Kan ineens best pittig zijn namelijk. Ik vermoed eigenlijk zoals vanmorgen al besproken, en ook zeker gezien de 12z uitvoer van Hirlam en Harmonie, dat een track via het noordelijk gedeelte van het Groene hart noordoostwaarts heel aannemelijk is.

Siebenvm

Weerplaza meldt dat he intensievere gedeelte van de sneeuw, zoals op t forum al werd verwacht, iets zuidelijker blijft dan verwacht. Heeft dit een verband met de kern? Dat lijkt me toch wel.

Joep

Positie sneeuwgebied (paars) vanmiddag 4 uur en nieuwe sneeuwgebied morgenmiddag 4 uur volgens Arome model.

Reinier van de Berg


Powered by EzPortal