Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226477 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

TaL

Vanwaar die negativiteit, waarom altijd negatief zijn als je niet in de jackpot valt? Heel de regio krijgt sneeuw, ook al gaat die later over in regen en dooi, de uren die we krijgen pakken ze ons niet meer af, geniet er eens van ipv altijd naar het mindere te kijken ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

matroesjka-world

Citaat van: Mdelaat97 op za 09 dec 2017 - 15:28
T is wel altijd het Noorden en midden wat in de prijzen valt wat betreft sneeuw. Zuiden schiet er de laatste jaren flink langs. (Sorry voor de negativiteit t is gewoon frustrerend)

Hoe groot is de kans dat het laagje toch anders valt en wij in het zuiden morgen ook de hele dag sneeuw hebben? Ben er zo aan toe zeker na al die jaloersmakende plaatjes uit het midden.

Met dit gezeur hoop ik dat je geen 1 vlok ziet morgen. Ik woon in het noorden en heb de afgelopen jaren geen sneeuw gezien.
Voor mijn gevoel had het zuiden de laatste jaren meer geluk dan het noorden. En dan bedoel ik niet het noord-oosten, want daar is het de laatste jaren nog wel eens wit geweest.
Nee, grote delen van Friesland vallen vaak buiten de boot hoor  >:(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Weerextrem

inderdaad wat een negativiteit!!, het ziet gewoon op de nieuwste kaarten STUKKEN beter uit voor Zuid Nederland!!. Het is gewoon onzekerheid door tollende laagjes. blijft dit zo dan krijgt zuid Nederland heel wat voor hun kiezen, evenals west Nederland.

Maandagmiddag en avond lijkt oost-Nederland inclusief Limburg zelfs betere papieren te hebben. Ik wacht nog af ivm luchttemperatuur, daar is er nog enige onzekerheid over.

Mdelaat97

T was niet mijn bedoeling dat ik een hele discussie op gang zou brengen en het bericht was niet als gezeur bedoeld. Sorry daarvoor.
ON TOPIC:
Wie kan mij meer vertellen over de kansen van maandag?

Mrkos


Weerextrem

Citaat van: Mrkos op za 09 dec 2017 - 16:06
Hier staat alles prima uitgelegd over morgen en maandag.

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-12-09-serieuze-sneeuwval/

Inmiddels alweer oud nieuws volgens de nieuwste kaarten, het kan deze zijn maar lijkt toch anders te verlopen. Zie voor meerdere nieuwe kaarten van High resolutie weermodellen.
Kortom heel spannend!

Anne.

Ik kruip ook weer onder mijn steen vandaan; SNEEUW!

Ik lees dit topic al eventjes stilletjes mee. Vooral de laatste pagina's zie ik veel verklaringen, pogingen tot voorspellingen en discussies op basis van wat iemand gezien zou hebben op een kaartje of in een model. Zou het niet een idee zijn om dan ook de bron eens bij de tekst te voegen zodat iedereen zich een compleet beeld kan vormen van de discussie en de situatie? :)

Ik kan nu bijvoorbeeld ook zeggen dat ik net een nieuwe HIRLAM voorbij zag komen waar op staat dat we echt zéker 12cm krijgen in het westen en dat we tot en met woensdag ijsdagen krijgen. (was het maar zo'n feest...)

Weerextrem

Voor de Liefhebbers van sneeuwval:

Harmonie:







En

APERGE


DSDLimburg

Nieuwe run GFS voor morgen.(sneeuw)
seizoen 2018/2019

Snowfreak

ach we zullen zien wat er morgen komt... geniet er maar van

Tyshane

Citaat van: Snowfreak op za 09 dec 2017 - 17:38
ach we zullen zien wat er morgen komt... geniet er maar van

Inderdaad, we zullen het zien, het is leuk om het weer allemaal te volgen hier. Eindelijk weer een beetje leven in de brouwerij! Zoals het ernaar uitziet zullen we zeker vlokken gaan zien morgen. Hoeveel en hoe lang moet nog blijken. Maar wel leuk zo dit weer voor de feestdagen. Nu al meer sneeuw gezien dan de afgelopen jaren bij elkaar. ;)

Gerard1995

mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

geldersscheepje

KNMI is nu duidelijk: alle provincies met uitzondering van Zeeland (sorry jongens) 10-15 cm sneeuw. We gaan het zien...

Flippie Flink

Citaat van: geldersscheepje op za 09 dec 2017 - 19:13
KNMI is nu duidelijk: alle provincies met uitzondering van Zeeland (sorry jongens) 10-15 cm sneeuw. We gaan het zien...
Dit bericht ga ik melden aan de moderator  :'(
Wat een feest om te volgen, zeg!

Compuman

Spijkenisse meld natte sneeuw/hagel met onweer.  :P

winter67

Zware sneeuwval Dordrecht. Sneeuw blijft liggen. Nu al een dun laagje

Extremissimorum

Ik zie code oranje nog wel verlengd worden.

Nieuwste hi-resberekeningen komen met een zelfde soort situatie voor maandag als voor morgen. Zou wel eens een enorm drukke -en gevaarlijke avondspits kunnen worden.

Marsel

Toch opvallend dat men zo fel reageert op 'negativiteit' in dit topic.
Het midden en vooral het zuiden heeft alle recht om negatief te zijn daar het sneeuwdek (veelal 5-10cm, wat verder noordelijk lokaal zelfs iets meer) morgen gewoon ongenadig hard aan de dooi onderhevig zal zijn in de loop van de middag. Het gedoe over dat het allemaal zo onzeker is, is op deze termijn ook van tafel te vegen, want ook hier is inmiddels duidelijkheid over: de track van het laag loopt morgennamiddag en -avond vanaf de zuidelijke Noordzee via Noord-Holland en het IJsselmeer in de richting van NW-Duitsland. Dat betekent dat het occluderende frontensysteem morgen vrij gemakkelijk noordwaarts over het land zwiept met zuid ervan aanmerkelijk minder koude lucht (van oorsprong maritiem polair).

De frontale neerslag valt morgen overigens boven ons land grotendeels als sneeuw bij temperaturen rond nul (nattebol rond het vriespunt), maar richting het grondfront al snel als natte sneeuw en langs de achterste begrenzing ook als (mot)regen. Het binnendringen van de zachtere lucht gaat vervolgens voorspoedig aangezien zuid(oost) van het laag er een behoorlijke drukgradiënt en dito windveld aanwezig is. Sterker nog, het zal me niets verbazen als het morgen in de loop van de middag tot een dikke 8, mogelijk even 9bft, zuid van de kern op onze zuidwestkust komt. Zware, en langs de kust mogelijk zeer zware windstoten zijn in dat zuidelijke kwadrant van de depressie zeer goed mogelijk. Boven land soms richting 40-45kt, op de kust zuid van de kern zelfs mogelijk 50-60kt. Pittig en zeker niet alledaags zo vlak na urenlange sneeuwval.

Al met al moeten we met dergelijke windsnelheden dus niet rekenen op plakkende kou oid in grote delen van het land. Sterker nog, begin van de avond is het op veel plekken 'gewoon' weer 4 tot 7 graden, in de plus welteverstaan. Td's zijn daarbij ook zodanig (uiteindelijk +2 a +4C) dat de dooi ongenadig hard toe zal slaan. Alleen het uiterste noord(oost)en zit morgenavond nog in de kou met temperaturen rond of iets boven nul en doorgaande sneeuwval, hoewel dan de meest intense neerslag al verleden tijd is. Als richting het eind van de avond het laag richting NW-Duitsland is doorgetrokken komen we in de achterkamer in een noordwestelijke stroming terecht en kunnen er weer een paar winterse buien vallen. Temperaturen gaan dan weer omlaag en gaan met name landinwaarts dan in de loop van de nacht weer op zoek naar het vriespunt. Maar verder hoeven we geen wonderen te verwachten in die fase.

Jenkie

Ik begrijp uit jouw verhaal Marsel dat code oranje onterecht is en je geen centimeters sneeuw verwacht? Ik heb ook een beetje het idee dat je verhaal gericht is op het westen van het land? Je hebt het even over het noorden en oosten? Durf je het aan om daar een voorspelling voor te doen? Noordoosten, is dat echt Groningen? Of ook het uiterste oosten van Twente? Of wordt het daar ook gewoon snel plus temperaturen?

Vindead

Citaat van: Marsel op za 09 dec 2017 - 21:40
Toch opvallend dat men zo fel reageert op 'negativiteit' in dit topic.
Het midden en vooral het zuiden heeft alle recht om negatief te zijn daar het sneeuwdek (veelal 5-10cm, uiteindelijk lokaal zelfs iets meer) morgen gewoon ongenadig hard aan de dooi onderhevig zal zijn in de loop van de middag.
Ene soort negativiteit is de andere niet.
Hoewel hier nog geen vlok is blijven liggen, vind ik dit al heel leuk. Het is pas de eerste helft van december! En toch gaat ook hier morgen sneeuw vallen. Tel je zegeningen zou ik zeggen.
Januari en februari zijn sowieso pas de 'echte' wintermaanden. Dat we zo vroeg in de winter al van de eerste serieuze sneeuwval mogen genieten vind ik al heel wat. En ja, ook ik zou liever willen dat het sneeuwdek een week bleef liggen. Maar toch, we pakken dit maar mooi mee.

Als de nieuwe pluim iets verslechterd mag je daar best negatief over zijn.
Maar reacties zoals onderstaande vind ik echt zuigen. En dan bedoel ik 'zuigen' in de zin van opzettelijk aversie en weerstand oproepen.
Citaat van: Global warming op za 09 dec 2017 - 00:21
Na zondag stijgende temps en tot nu toe een prima winter voor een winterhater.
Winterhaters hebben namelijk een hekel aan strenge vorst, ijsdagen, schaatsen op natuurijs enz.

Powered by EzPortal