Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226269 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Straatje96

Wondere witte wereld in Venray deze morgen.

Serge

Gfs is het duidelijk nog niet eens met sneeuw voor morgen, maar wie weet kan de winterse neerslag de grond dusdanig af laten koelen dat er wat blijft liggen,.... Vind het allemaal nog er onzeker, word weer lantaarnpaal staren :)
Waar is mijn cape

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op za 09 dec 2017 - 10:30
Dat is nog maar de vraag. Het lijkt er steeds meer op dat vrijwel alle neerslag in vaste vorm gaat vallen morgen, mogelijk gevolgd door een nacht met matige vorst en een ijsdag op maandag. Precieze details zijn niet te geven, maar zo zwart-wit als je het nu stelt is het volgens mij nou ook weer niet. Dat hebben we gisteren gezien.

Terwijl ik dit schrijf, regent het wel hier...  :-X

De situatie is inzichtelijk. Merendeel van de neerslag valt inderdaad als sneeuw, nabij het grondfront later natte sneeuw en mogelijk zelfs eventjes regen. In de warme sector td's oplopend naar 1 tot 4 graden in het midden en zuiden. Het uiterste noord(oost)en blijft semipermanent in de kou. Dat betekent dus voor grote delen van t land een behoorlijk dooisfeertje morgenmiddag ondanks dat er dan een mooie laag sneeuw ligt op veel plekken. De dooi zal best pittig zijn door de combinatie van wind en hogere td's. De warme sector is overigens duidelijk begrensd en dus goed herkenbaar in waarnemingen en modellen. Eea zal richting het zuiden de meeste 'schade' aanrichten. Dit op basis van een track over het IJsselmeer. Mocht het laag zuidelijker trekken ligt de warme sector uiteraard ook zuidelijker en is het dooiverhaal iets minder drastisch.

Gerard1995

kom nog heel even terug op mijn dooireactie, eigenlijk blijft het nog verrassend goed liggen, ook de bomen nog steeds gedeeltelijk wit terwijl wel de zon schijnt... mooi om te zien dat het winterlandschap goed zn best doet om in stand te blijven.. vanmiddag bij niet te veel dooi en regen de bossen maar eens een bezoek afleveren 8) Hoog Soeren 12km verderop ligt bijna 20 cm aldus verschillende bevestigingen 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

winter

Zoals ik gisteren al zei 5 à 10 cm zeker mogelijk kijk eens aan: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2151501/Gelderland-zucht-onder-sneeuw
Daarnaast nog meer sneeuw op weg zoals het nu lijkt morgen kansen op een pak 5/10 cm sneeuw (gevolg met regen een dooi waarschijnlijk in zuid NL) en op maandag wederom een pak sneeuw 5/10 cm.

Snowfreak

kmi ziet het niet zo positief voor belgie...

Van 09/12 11u tot 12/12 01u :  IJSPLEKKEN
Vannacht gaat het op veel plaatsen licht vriezen. Er kunnen ook een paar sneeuwbuitjes tot ontwikkeling komen. Vooral ten zuiden van Samber en Maas kunnen de wegen bijgevolg lokaal glad worden door wat sneeuw of door ijsplekken.

SNEEUW
Morgenochtend trekt een actieve storing vanaf het westen over ons land. We verwachten eerst sneeuw, vooral in de gebieden dichtbij de Franse grens en in Hoog-België. Elders valt de eerste neerslag waarschijnlijk als smeltende sneeuw. Later gaat de sneeuw over in regen. Ook in de Ardennen zal de sneeuw op de meeste plaatsen verdwijnen.

jammer.

Energizer85

Voor t goeie zou t mooi zijn als t laagje nog iets zuidelijker gaat...

winter

We zullen het vanavond zien wat de modellen doen, maar nog steeds het weer is een raar een fenomeen en verrassingen kunnen altijd.

Johannes96

Citaat van: Serge op za 09 dec 2017 - 11:02
Gfs is het duidelijk nog niet eens met sneeuw voor morgen, maar wie weet kan de winterse neerslag de grond dusdanig af laten koelen dat er wat blijft liggen,.... Vind het allemaal nog er onzeker, word weer lantaarnpaal staren :)

Zit jij naar lantaarnpalen te staren als het licht is? :o

Gerard1995

Citaat van: Johannes96 op za 09 dec 2017 - 12:36
Zit jij naar lantaarnpalen te staren als het licht is? :o

Denk dat hij vooral doelt op einde van de dag wanneer het cruciale moment plaats gaat vinden voor het centralere deel van het land..... ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

TaL

Windveld voor België en ZW Nederland, kustweerman Gert Coone zegt dat dit voor gevaarlijke taferelen kan zorgen als er nog zware natte sneeuw op de bomen ligt. Het wordt hoe dan ook een leuk dagje, van winterse sneeuw naar zeer zware windstoten.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Southpaw

Citaat van: winter67 op za 09 dec 2017 - 08:45
Hoi scandihoog :P
Inderdaad :D.
erg leuk die modellen.
maar snappen doe ik het nog niet echt ;)

gilleeesss

Volgens mij gaat West-Vlaanderen gewoon een bakkie regen krijgen zondag en maandag

Gerard1995

Zeeeeeeeer zware sneeuwval momenteel, alles weer helemaal wit wat weggesmolten was... :o :o :o :o :o

mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

winter67

Waarom post niemand de pluim van gfs?? Behoorlijk mooi betreft mt. Komt met veel koude leden. Eh.Harmonie geeft nog altijd dik pak sneeuw geheel nl

Snowfreak

Citaat van: gilleeesss op za 09 dec 2017 - 13:54
Volgens mij gaat West-Vlaanderen gewoon een bakkie regen krijgen zondag en maandag
niet enkel west vlaanderen, gewoon heel belgie denk ik!
nederland geniet er maar van morgen en maandag :)

Johannes96

Zat vannacht precies op de lijn waar regen natte sneeuw/hagel werd, en 10km verderop werd alles droge sneeuw, veel pech nog tot nu toe voor Friesland, maar morgen en maandag moet het dan gaan gebeuren, hier morgen de hele dag sneeuw en het blijft onder 0, als ik de modellen mag geloven. Boven de lijn Den Helder-Emmen, daar komt de zachte lucht niet. Maandag weer een interessante dag, zeker voor het noorden, misschien ook wel voor het midden van het land.

Geniet van de plaatjes uit het midden vooral rondom de Veluwe, wat een sneeuw! Als ik vrij was geweest vandaag werd het een retourtje Veluwe. Hier nu wederom regen-hagel-zeer natte flatsen. Ter hoogte van de grens van FRL/DR zal dit weer sneeuw worden..

Alle hoop voor ons noordelingen op morgen en maandag! Mocht er echt een pak sneeuw vallen kunnen de temperaturen in Friesland, Groningen en Drenthe naar -8 kelderen! 

Mdelaat97

T is wel altijd het Noorden en midden wat in de prijzen valt wat betreft sneeuw. Zuiden schiet er de laatste jaren flink langs. (Sorry voor de negativiteit t is gewoon frustrerend)

Hoe groot is de kans dat het laagje toch anders valt en wij in het zuiden morgen ook de hele dag sneeuw hebben? Ben er zo aan toe zeker na al die jaloersmakende plaatjes uit het midden.

dennis089

Citaat van: Mdelaat97 op za 09 dec 2017 - 15:28
T is wel altijd het Noorden en midden wat in de prijzen valt wat betreft sneeuw. Zuiden schiet er de laatste jaren flink langs. (Sorry voor de negativiteit t is gewoon frustrerend)

Hoe groot is de kans dat het laagje toch anders valt en wij in het zuiden morgen ook de hele dag sneeuw hebben? Ben er zo aan toe zeker na al die jaloersmakende plaatjes uit het midden.

Wat je zegt idd. Nog geen sneeuwvlokje gezien vorig jaar en dit jaar idem. Ik heb een hekel aan die sneeuwlaagjes.

Johannes96

Citaat van: Mdelaat97 op za 09 dec 2017 - 15:28
T is wel altijd het Noorden en midden wat in de prijzen valt wat betreft sneeuw. Zuiden schiet er de laatste jaren flink langs. (Sorry voor de negativiteit t is gewoon frustrerend)

Hoe groot is de kans dat het laagje toch anders valt en wij in het zuiden morgen ook de hele dag sneeuw hebben? Ben er zo aan toe zeker na al die jaloersmakende plaatjes uit het midden.

Het is erg dichtbij, en de modellen zijn het er met elkaar over eens: het zuiden heeft gewoon erg slechte papieren. Jullie zullen wel sneeuw zien hoor, maar dat zal zo weer weg zijn gevolgd door regen en +4 a +5. Als dit echt gebeurd, zijn de kansen voor het zuiden maandag ook niet zo goed.

Powered by EzPortal