Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 225685 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

daan197611

Vele hebben het erover dat het alweer matig vriest.   Maar heeft iemand de Widchill al gezien.  In het noorden bijna -19 :o


Armand

Citaat van: daan197611 op wo 28 feb 2018 - 19:20
Vele hebben het erover dat het alweer matig vriest.   Maar heeft iemand de Widchill al gezien.  In het noorden bijna -19 :o


Vreselijk koud, en nog vreselijker: De KNVB (voetbalbond) maar roepen dat ze voor de twee halve finales in de bekerwedstrijd een gevoelstemperatuur van -15 als het kritische punt nemen. Daaronder zou de wedstrijd moeten worden afgelast. De twee wedstrijden worden gespeeld in Rotterdam en Alkmaar en we zien daar nu al gevoelstemperaturen onder de -15. De wedstrijden gaan echter wel gewoon door.

In december hebben ze toen ook al een fout gemaakt door supporters door barre omstandigheden met sneeuw naar het stadion te laten komen, en nu heeft men kans op onderkoeling als men naar het stadion komt. Nu kun je natuurlijk zeggen eigen verantwoordelijkheid van de supporters, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je toch naar de wedstrijd gaat als je eenmaal een kaartje gekocht hebt. Zou anders zonde van het geld zijn. Weet niet of dit overigens de juiste plek is om mijn mening hierover uit te spreken, maar vond het wel toepasselijk bij dit kaartje  ;)

Gerard1995

Iemand al nieuwe kaarten van de nieuwe EC run?.. lees berichten over een uitstel van de dooi en blijvende oostenwind??.. zoja is het weer 180 graden bijgedraaid :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Armand

Citaat van: Gerard1995 op wo 28 feb 2018 - 19:43
Iemand al nieuwe kaarten van de nieuwe EC run?.. lees berichten over een uitstel van de dooi en blijvende oostenwind??.. zoja is het weer 180 graden bijgedraaid :D

Jep, EC laat maandag de oostelijke wind weer terug keren:


De ergste kou is dan verdwenen, maar (zeker in het noordoosten) kan het ook overdag rondom de 0 graden blijven en in de nachten vorst bij dit soort kaarten. Het gaat er weer om wat de lagedrukgebieden gaan doen. De meerderheid laat ze te noordelijk komen, waardoor we in de zachtere lucht komen. EC laat dus nu de andere variant zien. Wat er ook gebeurd, de koudere lucht lijkt niet ver van ons verwijderd te zijn, dus de exacte koers van de lagedrukgebieden is erg bepaald. Beste papieren zijn hiervoor natuurlijk voor het noordoosten, wat in alle gevallen het dichts bij de koudere lucht ligt.

Joep

Tot zondag nog genieten van winterweer

Uitgaande van de laatste model uitdraai kunnen we in Nederland nog tot en met zaterdag genieten van het winterweer en schaatspret. Uitgaande depressie welke de komende 3 dagen via de Golf van Biskaje naar het zuiden van de Britse Eilande trekt gaan 2 opkomende  fronten een een eerste verzachting opbrengen. Deze zal echter vooral op hoogte door werken en niet tot nauwelijks in de lagere delen van de atmosfeer waar zich de zeer koude stroperige lucht bevindt.

Met gebrek aan dynamiek of forcering en een meest nog continentale stroming gaat een eerste front vrijdag en zaterdag verpieteren en blijft het koude reservoir intact. Mogelijk dat er in het zuiden en zuidoosten van de Benelux wat sneeuw gaat vallen maar veel zal dit niet voorstellen.

Een tweede eveneens afzwakkend en verpieterend front gaat in de loop van de nacht van zaterdag op zondag een volgende poging ondernemen maar ook deze lijkt te worden afgeslagen. Opnieuw kan er in het zuiden en zuidoosten weer wat neerslag gaan vallen maar veel stelt dit niet voor. Ook zaterdag blijf het met de ZO stroming nog gewoon koud met overdag ten noroden van de grote rivieren gewoon nog vorst en verder overra nog neg DP (goed voor de ijsvloer) 

Zondag zien we een  apart grond laag via het  ZW van Frankrijk richting het NO trekken en zondag avond wordt het met kern boven de westelijke Benelux verwacht. Vervolgens trekt het via de westkust verder naar het noordoosten. Aan de oostflank van dit laag wordt met een naar Z tot ZW draaiend stroming en met meer forcering het koude reservoir dan definitief opgeruimd en stijgen de temperaturen met het vorderen van de dag naar 2 tot 5 graden.

Aandacht gaat men name uit naar de passage van de twee zwakke fronten. De neerslag valt als sneeuw maar met name op het tweede frontje is lokaal tijdelijk ook ijzel of ijsregen mogelijk. Zondag op het laag en in de zachtere lucht dan wrs enkel nog regen (in de avond en nacht op maandag). Ook hier nog aandacht voor de exacte koers van het laagje, trekt het onderdoor dan kan er zondag met een O tot ZO stroming eerst ook geruime tijd sneeuw vallen! Koers nog even goed in de gaten houden dus.

Samengevat; tot en met zaterdag aanhoudend winters met overdag temperaruren rond of onder het vriespunt en nog sterk negatieve DP . Zondag oplopende temperaturen en in de middag en of avond opkomende neerslag,  wrs regen!

Wintersportweerman via Onweeronline

winter67

Citaat van: Gerard1995 op wo 28 feb 2018 - 19:43
Iemand al nieuwe kaarten van de nieuwe EC run?.. lees berichten over een uitstel van de dooi en blijvende oostenwind??.. zoja is het weer 180 graden bijgedraaid :D
Reken maar op koude uitbijter

riddler

Citaat van: daan197611 op wo 28 feb 2018 - 19:20
Vele hebben het erover dat het alweer matig vriest.   Maar heeft iemand de Widchill al gezien.  In het noorden bijna -19 :o


Dat allerkoudste plekje daar linksbovenin zit ik in de caravan????, met de kachel aan, en een lekkere fles bitter ????????

Gerard1995

Citaat van: winter67 op wo 28 feb 2018 - 19:54
Reken maar op koude uitbijter

Hou ik rekening mee maar in het verleden met dergelijke situaties al wel vaker voorgekomen dus niet heel onrealistisch.. nieuwe runs maar goed in de gaten houden 8) het houdt iig de spanning er goed in 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Joep

Opvallend hoor EC oper laat de dooi nauwelijks inzetten.

Sneeuwkansen t/m dinsdag door verschillende dooiaanvallen


Invicta

Eindelijk weer eens lekker koud, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat het toch een beetje als mosterd na de maaltijd voelt (ik ben een Hollander dus ik klaag.) Met deze temperaturen denk ik af en toe toch met weemoed terug aan de steenkoude winters (in mijn beleving dan) van de jaren 80 en 90. Hopen dat in de toekomst de puzzelstukjes een kleine anderhalve maand eerder op z`n plaats vallen. Ik ben ook blij dat de dooi minimaal een dag uitgesteld wordt, dan kan ik tenminste zaterdag nog even een stukkie schaatsen. Maar goed, voor nu nog even maximaal genieten.

Joep

Citaat van: Invicta op wo 28 feb 2018 - 20:18
Eindelijk weer eens lekker koud, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat het toch een beetje als mosterd na de maaltijd voelt (ik ben een Hollander dus ik klaag.) Met deze temperaturen denk ik af en toe toch met weemoed terug aan de steenkoude winters (in mijn beleving dan) van de jaren 80 en 90. Hopen dat in de toekomst de puzzelstukjes een kleine anderhalve maand eerder op z`n plaats vallen. Ik ben ook blij dat de dooi minimaal een dag uitgesteld wordt, dan kan ik tenminste zaterdag nog even een stukkie schaatsen. Maar goed, voor nu nog even maximaal genieten.

Geniet nou van het moment  ;)  :)  ik vind het fantastisch dat het na zo veel jaren eindelijk een volle week echt winter is. Vanmorgen werd ik wakker in een witte wereld, de hele dag ver onder nul en extreme gevoelstemperaturen. Komende dagen sneeuwkansen en EC oper (koude uitbijter denk ik maar goed) laat het misschien nog doorwinteren tot na het weekend. Heerlijk genieten!  :)

zwoof

Haha! Oper EC doet er dus voor de Bilt een dagje winter bij. Gewoon omdat 't kan  8)




Invicta

Citaat van: Joep op wo 28 feb 2018 - 20:30
Geniet nou van het moment  ;)  :) 

Leest U mijn laatste zin eens ;)

Is Engeland al bedolven onder een laag sneeuw trouwens?

Joep

Koudere oper van EC en de koude lucht blijft erg dicht bij NL volgende week

Kaartje pluim via Jan Visser


blabla

Citaat van: Koen-IJM op wo 28 feb 2018 - 16:15
Iemand enig idee hoelang het geleden is dat we te maken hebben gehad met dergelijke lage Tx als vandaag? Ik kan het mij niet herinneren. Grappig is ook wel dat de verwachte minimumtemperatuur voor aankomende nacht nu al zo ongeveer bereikt is haha.

Begin februari 2012 zijn er meerdere dagen geweest met een tmax rond de -5 in De Bilt. 14 februari 1929 een tmax van -10,1 in De Bilt.

TMCThomas

De pluim! Ondanks dat hij inderaad een beetje een koude uitbijter is word hij wel gesteund door de control!

De echte kou is inderdaad verdreven maar dit zou best het ijs in een redelijke conditie kunnen houden  :D

zwoof

Citaat van: daan197611 op wo 28 feb 2018 - 19:20
Vele hebben het erover dat het alweer matig vriest.   Maar heeft iemand de Widchill al gezien.  In het noorden bijna -19 :o



Ja heerlijk! en daar staren we de hele dag al naar Daan. En ik zal het plaatje ook ff eiken nu. Die van jou geeft volgende week dooi aan vrees ik.  ;)



Citaat van: TMCThomas op wo 28 feb 2018 - 21:11
De pluim! Ondanks dat hij inderdaad een beetje een koude uitbijter is word hij wel gesteund door de control!

Jep inderdaad, maar ik heb wel goede hoop gezien de korte termijn.   :)

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op wo 28 feb 2018 - 21:11
De pluim! Ondanks dat hij inderaad een beetje een koude uitbijter is word hij wel gesteund door de control!

De echte kou is inderdaad verdreven maar dit zou best het ijs in een redelijke conditie kunnen houden  :D

Ik vraag me af hoe betrouwbaar oper en control zullen zijn. Ze zitten ver onder het gemiddelde. Feit is wel dat er nog altijd kleine kansen zijn op een voortzetting van winterweer, zij het wat minder scherp. Ik denk dat het morgen weer anders is. Bovendien wil GFS helemaal niet van winterweer spreken volgende week.

Wat ben ik blij dat ik het mis had! Het is volwinter, kou, sneeuw, en een snijdende oostenwind. Windkracht 7 nu op Terschelling, windstoten tot 70 km/u. Morgen windkracht 8 mogelijk. Windkracht 8 oostenwind, wanneer is dát voor het laatst voorgekomen?

Schaatsen op echt natuurijs wordt moeilijk hier denk ik. Veel te verradelijk. Misschien op lokald ijsbaantjes of slootjes, maar geen grotere plassen of meren.
En misschien op de Amsterdamse grachten zaterdag?

Armand

Citaat van: Extremissimorum op wo 28 feb 2018 - 21:39

Wat ben ik blij dat ik het mis had! Het is volwinter, kou, sneeuw, en een snijdende oostenwind. Windkracht 7 nu op Terschelling, windstoten tot 70 km/u. Morgen windkracht 8 mogelijk. Windkracht 8 oostenwind, wanneer is dát voor het laatst voorgekomen?


Grappig genoeg is windkracht 8 oostenwind nog niet zo lang geleden voorgekomen, namelijk ergens in de afgelopen uren bij het IJsselmeer ;D
Kan even geen kaartje posten, maar je kunt het zien bij de "extremen vandaag" van Weerplaza

Extremissimorum

Citaat van: Armand op wo 28 feb 2018 - 21:51
Grappig genoeg is windkracht 8 oostenwind nog niet zo lang geleden voorgekomen, namelijk ergens in de afgelopen uren bij het IJsselmeer ;D
Kan even geen kaartje posten, maar je kunt het zien bij de "extremen vandaag" van Weerplaza

Ik bedoelde uiteraard vóór deze winterse periode!  ;)
En inderdaad , op de dijk Enkhuizen-Lelystad was het vandaag windkracht 8.

Powered by EzPortal