Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 225751 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

devil-strike

Natuurlijk wel goed oppassen, zijn al genoeg meldingen geweest van mensen en kinderen die door ijs zakken.
Locatie: regio Haarlem

winter

Persoon overleden na door t ijs zijn te gezakt!!!! Dus heel goed oppassen. De wind heeft de ijsgroei niet goed gedaan. Alleen schaatsen op plekken van max 1 m diep zou ik zeggen.

Johannes96

Tmax hier -7.1c geweest nu weer -7.9c.

Lang geleden zo'n ijsdag met -7 als max als windkracht 6  :o

X-treme

Dit is toch niet gezond, temperatuur blijft schommelen rond de -6!!
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

martijn

Deze kou is toch echt wel extreem, met de wind erbij op open ijs is het geen pretje

Koen-IJM

Iemand enig idee hoelang het geleden is dat we te maken hebben gehad met dergelijke lage Tx als vandaag? Ik kan het mij niet herinneren. Grappig is ook wel dat de verwachte minimumtemperatuur voor aankomende nacht nu al zo ongeveer bereikt is haha.

devil-strike

Hier in Haarlem ook niet niet warmer dan -5 geweest, 2 graden kouder van voorspelt.
Locatie: regio Haarlem

Armand

Je ziet duidelijk dat de kern van de koude luchtbel boven Noordelijk Nederland zit. Daar op het moment matige vorst, zelf op zee! Dit geeft aan dat de bovenlucht daar enorm koud is, waardoor de zon het gewoon weg niet verder kan opwarmen. In het zuiden is die bovenlucht net wat warmer, waardoor er hier sprake is van lichte vorst. (wat natuurlijk zo op de laatste dag van februari ook erg koud is).

Kijken we naar de maximumtemperaturen, dan zien we dat in het hele land en zelfs boven de weerstations op zee het nog niet warmer is geweest dan -1 graden! Dat heb ik nog nooit gezien dacht ik.

Vanavond en vannacht verdwijnt ook de zon en zal het nog wat afkoelen, maar ik verwacht door de sterk aanwezige wind niet dat het heel veel kouder als actueel gaat worden. Vanuit het zuiden sijpelt nu steeds wat warmere lucht binnen op hoogte, die ook langzaam gaat binnenlopen op grondniveau. Vannacht nog niks aan de hand, overal matige vorst of zelfs strenge vorst lokaal. Morgen overdag begint de warmere lucht in het zuiden al wat meer door te dringen met daar maximumtemperaturen richting of zelfs even boven 0, terwijl het midden en noorden toch weer enkele graden onder 0 gaan blijven.

Vrijdag de eerste dooiaanval, die voornamelijk in Frankrijk, België en Zuid-Nederland neerslag gaat geven. Het is nog onzeker of Midden en Noord Nederland ook aan de beurt gaan komen morgen. De neerslagsoort lijkt in Frankrijk en België voornamelijk ijzel/ijsregen te zijn. In Zuid-Nederland lijkt het voornamelijk sneeuw te zijn en door de koude ondergrond zal deze ook direct blijven liggen (iets wat we ook niet veel eerder gezien hebben deze winter op de afgelopen dagen na). Details blijven natuurlijk nog even afwachten.

jornonweer

Citaat van: Armand op wo 28 feb 2018 - 16:27
Je ziet duidelijk dat de kern van de koude luchtbel boven Noordelijk Nederland zit. Daar op het moment matige vorst, zelf op zee! Dit geeft aan dat de bovenlucht daar enorm koud is, waardoor de zon het gewoon weg niet verder kan opwarmen. In het zuiden is die bovenlucht net wat warmer, waardoor er hier sprake is van lichte vorst. (wat natuurlijk zo op de laatste dag van februari ook erg koud is).

Kijken we naar de maximumtemperaturen, dan zien we dat in het hele land en zelfs boven de weerstations op zee het nog niet warmer is geweest dan -1 graden! Dat heb ik nog nooit gezien dacht ik.

Vanavond en vannacht verdwijnt ook de zon en zal het nog wat afkoelen, maar ik verwacht door de sterk aanwezige wind niet dat het heel veel kouder als actueel gaat worden. Vanuit het zuiden sijpelt nu steeds wat warmere lucht binnen op hoogte, die ook langzaam gaat binnenlopen op grondniveau. Vannacht nog niks aan de hand, overal matige vorst of zelfs strenge vorst lokaal. Morgen overdag begint de warmere lucht in het zuiden al wat meer door te dringen met daar maximumtemperaturen richting of zelfs even boven 0, terwijl het midden en noorden toch weer enkele graden onder 0 gaan blijven.

Vrijdag de eerste dooiaanval, die voornamelijk in Frankrijk, België en Zuid-Nederland neerslag gaat geven. Het is nog onzeker of Midden en Noord Nederland ook aan de beurt gaan komen morgen. De neerslagsoort lijkt in Frankrijk en België voornamelijk ijzel/ijsregen te zijn. In Zuid-Nederland lijkt het voornamelijk sneeuw te zijn en door de koude ondergrond zal deze ook direct blijven liggen (iets wat we ook niet veel eerder gezien hebben deze winter op de afgelopen dagen na). Details blijven natuurlijk nog even afwachten.
ook even vermelden dat er misschien wel een pak meer neerslag gaat vallen dan de modellen laten uitschijnen. kan zomaar een leuke sneeuwavond worden in het noorden van belgie en zuiden van nederland. front lijkt daar het langst te blijven hangen met steeds negatieve temperaturen (zowel dp als 2m) en sneeuwt volgens sommige modellen zelfs volledig uit daar. dit in combinatie met opglijding (iedereen heeft wel gezien wat effect opglijding had de laatste 3 dagen) kan dit voor een leuk sneeuwtapijt zorgen. ook goed dat je vermeld dat de sneeuw daar ook dadelijk zal blijven liggen, alles wat er daar valt blijft ook werkelijk liggen. in belgie trouwens gevaarlijke toestanden ivm ijzel volgens de laatste runs.
Danger is real, fear is a choice.

Lucas

Totaal winter in Amsterdam, laagje sneeuw gevallen vanochtend vroeg. Nu de hele dag nog niet warmer dan -6 geweest. De Amstel is vrijwel dichtgevroren. Dat was in 2012 voor het laatst. ook het Ijmeer en Markermeer zijn veranderend in een ruwe ijsmassa. Plaatje compleet 8)
Aanhoudende sneeuwval

zwoof

Naast een officiële landelijke  ijsdag, scoort vandaag elk station een ijsdag. Hoe lang is dat dan toch geleden vraag ik mij af  :D



Actueel:


Harmonie 12Z voor morgenvroeg:


Het model presteert nog het best laatste dagen qua temperatuurverwachting. (Hirlam en GFS zitten steeds iets minder koud).
De strenge vorst wederom in de buurt op het kaartje.  8)

Armand

Citaat van: jornonweer op wo 28 feb 2018 - 16:38
ook even vermelden dat er misschien wel een pak meer neerslag gaat vallen dan de modellen laten uitschijnen. kan zomaar een leuke sneeuwavond worden in het noorden van belgie en zuiden van nederland. front lijkt daar het langst te blijven hangen met steeds negatieve temperaturen (zowel dp als 2m) en sneeuwt volgens sommige modellen zelfs volledig uit daar. dit in combinatie met opglijding (iedereen heeft wel gezien wat effect opglijding had de laatste 3 dagen) kan dit voor een leuk sneeuwtapijt zorgen. ook goed dat je vermeld dat de sneeuw daar ook dadelijk zal blijven liggen, alles wat er daar valt blijft ook werkelijk liggen. in belgie trouwens gevaarlijke toestanden ivm ijzel volgens de laatste runs.

Daar heb je zeker een punt, opglijding kan er zeker voor zorgen dat de intensiteit omhoog gaat. Maar het blijft allemaal nog even afwachten hoe alles zich precies gaat ontwikkelen. Er zijn onderling tussen de modellen nog veel verschillen. Zo laat Arpege het front tot het IJsselmeer lopen, terwijl ICON het front laat stagneren boven Centraal België. Het front lijkt zich inderdaad ook uit te gaan sneeuwen, maar de activiteit blijft dus ook nog even afwachten, met name hoe zwaar de opglijding gaat toeslaan.

Bovendien blijft het nog spannend hoe snel de smeltlaag verdwijnt. We zien namelijk vrijdag overdag positieve temperaturen op 850 hPa, met name boven België:


Deze worden overigens al snel weer negatief als richting vrijdagmiddag:


Maar je voet hem al aankomen: Kleine verschuivingen in de timing van het verdwijnen van de smeltlaag en het binnenstromen van neerslag kan een groot verschil maken tussen ijzel of sneeuw.

En als laatste factor nog de 2m temperatuur. We zien namelijk voor het front uit dat de temperatuur in Zuid-Nederland en Noord-België nog even boven het vriespunt uit steekt:

Nu zal deze bij aanvang van de neerslag weer onder nul moeten duiken, maar stel dat de neerslag toch zodanig van lichte intensiteit is, dan kan de temperatuur wat moeilijker gaan zakken.

Zo zijn er dus nog heel wat factoren die onzekerheden met zich meebrengen (zoals we dat gewend zijn natuurlijk ;) ). Vanaf vannacht gaan ook de korte termijn modellen zoals Hirlam en Harmonie meedoen en dan krijgen we nog meer vergelijkmateriaal. Echter hebben we afgelopen dagen gezien dat je niet altijd op de modellen moet vertrouwen, blijft afwachten dus ;)

GeneralDuke

Bedankt voor de uitgebreide beschouwingen hier Armand :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Johannes96


Global warming

Soms moet je je verlies nemen  :'(. Alle winterliefhebbers gefeliciteerd met deze ijsdag..de eerste van 2017/2018 maar meteen wel een hele forse.

Ik kruip nog een paar dagen in mijn schulpje. Na vrijdag durf ik weer naar het weer te kijken. Pffffffff.





Armand

Citaat van: GeneralDuke op wo 28 feb 2018 - 17:30
Bedankt voor de uitgebreide beschouwingen hier Armand :)

Geen probleem ik doe het graag ;) Alleen dankzij een drukke studie en een bijbaantje is tijd een zeldzaam fenomeen geworden en hierdoor kan ik niet altijd (uitgebreide) updates doen, terwijl ik dat vaak wel zou willen. Gelukkig hebben we ook Marsel en Joep nog die vele malen updates en kaarten posten en zo zijn er natuurlijk nog veel meer mensen die een mooie bijdrage leveren aan het forum en het zo interessant maken voor anderen om te reageren/discussie te voeren, of om gewoon te lezen.

Je merkt ook altijd duidelijk dat het forum helemaal opleeft als er een bijzondere weersituatie in de verwachtingen staat, of deze nu wel of niet uitkomt. Laten we hopen dat de rest van het net pas begonnen 2018 ook vol gaat zitten met mooie weersituaties en daardoor een levendig forum! ;)

Overigens ben ik net even op en neer naar de supermarkt gelopen. Lang geleden dat het zo koud heeft aangevoeld. Ik vond het van de ene kant wel bijzonder, maar van de andere kant was ik ook weer blij om thuis te komen  ;D

TMCThomas

Nu al weer -7,0 hier :0, en dat terwijl het nog licht is. Kan wel eens een koud nachtje worden!

hesselsjoerd

Dit heb ik in mn leven nog niet meegemaakt, nu ben ik nog maar 19, maar toch. Knoepert harde oostenwind met min 8, bizarrr. Mooi fenomeen transportkou!!

pietjelol

Bijzonder dagje zo max temperatuur die nachts niet verkeerd zouden zijn -5,3. Ondertussen zakt de temp alweer richting de -8.
Edit Twente gaat alweer naar de -9.

winter67

Ben benieuwd hoever de temps nog naar beneden zakken de weermiddelen rekenende op bewolking terwijl het hier kraak helder is

Powered by EzPortal