Herfst discussietopic 2017

Topic gezien door 34954 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 sep 2017 - 08:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis089

mooi die verhalen over hoe eenieder het weer op zijn eigen manier beleefd en hier zelf invulling aan geeft in zijn of haar leven. diversiteit is inderdaad het woord. wat kan de mens ook een prachtige soort zijn op zo'n momenten!  :D
en het weer ook. wat intens genieten van een dag als vandaag! heerlijk rustig kabbelend weer. raam open, en in de boeken voor de studie. alles gaat een stuk beter. over een uurtje nog een rondje rennen met het ondergaan van de zon en zodoende nog de laatste stralen en energie ervan meepakken. deze dag maakt veel goed  :D

TaL

Dit is het eerste jaar dat ik de zomer niet zal missen. Vrijwel alle warmte concentreerde zich in mei en juni, en helaas zat ik dan met examens. Wanneer het dan vakantie was was het weer minder om tegen eind augustus weer een paar warme dagen eruit te persen en jawel, herexamens  ;D

De afgelopen 3 weken waren geweldig, september heeft hier 8 onweersdagen opgebracht en al zeker 120 mm aan regen. Het neerslagtekort van het begin van de zomer is nu omgezet in een neerslagoverschot (zie kaartjes). Op zich jammer dat het weer saaier weer wordt maar met de start van het nieuwe academiejaar en allerlei buitenactiviteiten is dat nog zo slecht niet :)

Wat de winter betreft, ik kijk de laatste jaren helaas niet meer uit naar dat seizoen. Telkens die hoop op sneeuw en ijs die maar niet of nauwelijks komt en wat rest zijn donkere, natte, winderige dagen (uitzonderingen daargelaten). Vorig jaar deed wel al wat beter ondanks het gebrek aan sneeuw, met droge en zonnige dagen.

Hopelijk dit jaar wel een toffere winter, anders rap doorspelen en op naar de zomer van 2018, winter: zorg dat ik je graag heb dit jaar aub  ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

GeneralDuke

Citaat van: TaL op vr 22 sep 2017 - 12:02
... wat rest zijn donkere, natte, winderige dagen (uitzonderingen daargelaten).

Minder bruine bonen eten ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Invicta

Citaat van: Wghstrfg op do 21 sep 2017 - 14:08

Als het eenmaal einde februari gaat en de winter zijn kracht verliest, voelt het als een vriend die op reis gaat, om lange tijd niet meer terug te komen.

Binnenkort hoop ik hier een topic te beginnen over de winterverwachtingen :).

Prachtig geschreven! Die ene zin sprong er voor mij uit, zo beleef ik het ook. Ik kijk nu al uit naar je verwachting en bijdragen in de wintertopics!

zwoof

Citaat van: Wghstrfg op do 21 sep 2017 - 14:08
*knip*Het gaat mij vooral om de fascinatie voor de meteorologie. De winterverwachtingen bijvoorbeeld, met al zijn pro's en contra's, de ontwikkelingen van de stratosfeer, de vorderingen van de kou boven het continent, eventueel de winterstormen. En dan al die fijne details van ijsvorming of niet, inclusief de snelheid van aangroei van het schaatsijs of de al dan niet vorming van een sneeuwdek. De vlokken, eerst nat, daarna hopelijk droger, ze zien smelten op de tegels, de eerste vorming van een wit waasje op het grasveld, de takjes die wit worden, daarna de grenzen tussen de tegels en klinkers. Je ziet precies waar het kouder of warmer is, de hogere plekken op de weg. Soms zelfs de grens van de instraling van de zon van de dagen ervoor. Ik kan er niet genoeg van krijgen.

Als het eenmaal einde februari gaat en de winter zijn kracht verliest, voelt het als een vriend die op reis gaat, om lange tijd niet meer terug te komen.*knip*


Chapeau! 100 % genieten  :) :)

Wghstrfg

Fijn om te lezen dat mijn bijdrage hier zo gewaardeerd wordt  :).

De introductie voor het topic winterverwachting staat al aardig in de steigers. Als alles naar verwachting verloopt denk ik er komende week mee van start te kunnen gaan. Tot dan!



Eric

Vrijdag hoogzomerse temperaturen?

Marsel

Citaat van: Eric op zo 24 sep 2017 - 11:33
Vrijdag hoogzomerse temperaturen?

Hoogzomers is wat overdreven maar vrijdag heeft wel de potentie om (nogmaals?), net als woensdag trouwens, een mooie twintiger op te leveren, zie GFS06 bijvoorbeeld. EC00 is vwb vrijdag gematigder, maar in theorie is aan de voorzijde van de tegen die tijd steeds verder oprukkende Atlantische depressies nog wel eem warm opstootje mogelijk, timing is alles in dat opzicht. We houden het in de gaten.

Overigens is dit weekend om door een ringetje te halen. Wat een prachtig nazomers weer zeg! Puur genieten dit! Onder begeleiding van zon en een kabbelende oostelijke bries al 19C hier :). De komende dagen (met name morgen en in mindere mate dinsdag) soms aanmerkelijk meer bewolking agv een ULL, dat aan de zuidelijke flank van het indrukwekkende Scandinavische hoog opvullend vanuit Duitsland richting de Noordzee trekt. Mogelijk zelfs een enkele bui maar nog voldoende ruimte voor zon met landelijk temperaturen tussen 15 en 20C. Daarbij vaak maar een hooguit matig aflandig windje. Prima dus. Zeker als later in de week, vanaf woensdag, het ULL langzaam verdwijnt en de T850 weer wat oploopt. Nog maar even genieten want het kan in deze tijd van het jaar al behoorlijk beroerd zijn...

GeneralDuke

Kans dat Lee en Maria begin volgende week ons weerbeeld komen bepalen. De hoofdrun van EC van afgelopen nacht (0Z) laat de kern van de depressie pal over de Britse eilanden en daarna Zuid-Nederland trekken, wat behoorlijk herfstig weer zou gaan opleveren. GFS gaat hier niet in mee, die maakt van Maria een stevige depressie tussen GB en IJsland met een kerndruk rond de 950 hPa.
Hoe dan ook iets om in de gaten te houden dus!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Toch bijzonder te noemen: onweer boven Duitsland bij een luchtdruk van >1020hPa aan de directe zuidflank van een kneiter van een Scandihoog...eind september met een temperatuur van rond 17C en een zwakke (noord)oostelijke wind. Je ziet het niet vaak op deze manier. De veroorzaker is uiteraard het ULL (T500 -21C). Mooi om te zien hoe de bewolking zowel voor als na het systeem duidelijk onder invloed van subsidentie is (gesloten structuur) terwijl de bewolking 'onder' het ULL duidelijk dieper in de atmosfeer geworteld is en een wat meer open structuur heeft (TCu en Cb). Let daarbij ook op de zwakke cyclonale draaiing van het geheel.

Hier overigens vanaf een uur of twee volop zonnig en heerlijk herfstweer nadat de lage bewolking opgelost was. Het was een vreemde gewaarwording om door de laatste flarden stratus en nevelige grenslaag heen de vage tekening van behoorlijk opbollende Cu richting het oosten te zien.

Komende 12h trekt het ULL verder westwaarts maar blijft er van de huidige buien door het wegvallen van dagelijkse gang op een enkel buitje na weinig over.

Kwadrant

Uit een sensatie krantje;

Twee (ex)-orkanen smelten samen, en keren richting Europa. Dit heeft mogelijk gevolgen voor Nederland. Lees hier meer.
Orkanen Maria en Lee zullen aankomend weekend samen smelten tijdens hun tocht richting Europa, Begin van volgende week (Maandag) zullen ze vervolgens samen in de buurt van Ierland als zeer zware storm, met mogelijk nog orkaankracht.
Voor Nederland gelden er nu twee mogelijkheden. Of wij krijgen vervelend herfstweer met veel regen en zeer harde wind. Of wij krijgen er vrij weinig van mee, en het blijft rustig na-zomer weer.
Mogelijkheid 1. De orkanen trekken recht over de Britse eilanden richting Nederland. Nederland moet zich dan vasthouden voor zeer zware windstoten en mogelijk wateroverlast. Hagel, en onweer zijn nier uit te sluiten.
Mogelijkheid 2. De orkanen trekken tussen Ierland + Schotland en IJsland door. Hierdoor wordt er (vrij) warme lucht onze kant op gestuurd, en krijgen wij te maken met prima na-zomer weer.
Volgens de actuele berekeningen is de kans 60% dat mogelijkheid 1 zich voor gaat doen, 20% kans op mogelijkheid 2, en 20% kans dat de orkaan kiest voor een tussen variant, waardoor beide mogelijkheden beperkt voorkomen.
Dat Ex orkanen richting Nederland trekken komt vrij vaak voor, maar dat windkracht 12 (Orkaan kracht) hierbij behaald kunnen worden is relatief bijzonder. In Nederland zal het hooguit gaan om een zeer zware storm met windkracht 6 tot windkracht 11 indien mogelijkheid 1 wint van mogelijkheid 2
Don`t feed Angry Wolves

JerryL

*zucht* hoe meer men, en zeker de Televaag, voor naderend onheil waarschuwt..... des te sceptischer ik wordt.

Je schrijft inderdaad al dat het om een sensatiekrant gaat. Nog zacht uitgedrukt. Net als de bekende Friese weerman (oant moan) die in de zomer 2 graden temperatuur stijging al rept van ''op en top zomer'' en bij een beetje wind en regen rept van ''het wordt guur herfstweer''.

Weer kan spectaculair zijn, maar overdrijven is kennelijk echt een vak.

dennis089

ik ben pas overtuigd en enthousiast als we van onze hausmeteoroloog dergelijke berichten te lezen krijgen. in ieder geval ben ik het verder eens met Marsel dat het momenteel op en top genieten is van dit kabbelende nazomers weer. heerlijk gewoon  :P

Armand

Er is op dit moment inderdaad geen enkele reden om überhaupt de kans te noemen dat deze ex-orkanen als zeer stevige storm met mogelijk nog orkaankracht richting Nederland trekt. Ten eerste lijkt de lagedrukkern niet richting Nederland te koersen, maar naar de veelvoorkomende plek nabij IJsland. Ten tweede zal de kracht ervan niet heel heftig zijn. Hier een verwachting voor komende maandag:


Gewoon het bekende beeld met inderdaad een stevig lagedrukgebied wat ook in Nederland begin volgende week mogelijk voor wat meer wind kan gaan zorgen, maar om nu te zeggen dat dit ''bijzonder'' is...  ??? Eerder een typische drukverdeling zoals dat vaker voorkomt in de herfst ;)

Overigens blijven de hogedrukgebieden bij ons in de buurt, dus mogelijk krijgen we naar de dip van komende weekeinde en begin volgende week weer een nieuwe (kortdurende) rustige periode met mooi weer. Dat gaan we allemaal even aankijken, het blijft natuurlijk altijd onzeker, maar twee volle weken herfst hoeven we vanaf komend weekend niet te verwachten. ;)

GeneralDuke

De EC van run ziet wat anders gebeuren. Iets sneller dan GFS trekt Maria richting Frankrijk om daar al vrij snel te verpieteren / opgenomen te worden in een laag boven de Middellandse Zee. Hieronder plaatje van 18Z op maandag (dus 18 uur eerder dan het GFS-plaatje van Armand hierboven).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Zo, dat is wederom genieten deze middag! Alleen het noord(west)en heeft nog St/Sc maar ook daar komt de zon er straks bij, al is dat voor een mooie middag helaas wat te laat. Hier, net als in grote delen van het land, prima herfstweer met een temperatuur die omhoog vloog toen de mist opgelost was. Inmiddels een ruime 18C en stijgend  :). Kabbelend oostelijk windje en volop zon. Heerlijk! In het zuiden alweer 20'ers. Lekker hoor.

Armand

Prima dag inderdaad, hier in het zuiden een temperatuur gehaald van 23 graden! In de kleine achtertuin zelfs een 25 graden, beetje zomers gevoel dus ;)

Het is overigens wel weer even wennen dat ik nu alweer met het bureaulampje aan moet werken  ;D
Van de ene kant vind ik het jammer; de warme avonden met nu rond deze tijd nog een lekker zonnetje op het achterste van de tuin zijn genieten. Zeker met wat mensen en een fris drankje en de smeulende bbq-lucht..
Van de andere kant heeft een vroeg donkere avond ook wel weer wat; nog even lekker een rondje wandelen/hardlopen in de frisse buitenlucht. En daarna lekker knus binnen zitten onder het genot van een kop thee of warme chocomel. Of studeren boven... das minder  ::)

Achja, voor mij heeft elk seizoen wel haar charmes, maar deze onvervalste nazomerse dagen zijn er ook om nog even te genieten en daarna toch echt richting een meer overheersend herfsttype te gaan. Al kan het in oktober ook nog verrassend warm worden, we zullen het allemaal gaan zien ;)

Giso84

Helaas kwam gisteren de zon wat laat door maar alsnog heb ik genoten van een, in mijn ogen typische nazomerdag.
Een beetje storm zoals die nu word verwacht zie ik persoonlijk ook wel zitten  ;D

Wat is trouwens het gemiddelde van een herfst, is dat droog zonnig weer of "regenachtig-"weer?
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Marsel

Morgen de laatste landelijk warme dag van het seizoen? Beetje suggestief natuurlijk, maar het zou zomaar eens kunnen.
In de warme sector van een depressie ten noordwesten van Ierland wordt het morgen, mits de hoge- en middelbare bewolking niet te dik is, zomaar 20 tot 25 graden. Hoogste waarden richting het zuidoosten en oosten alwaar de bewolking het dunst is en de zon meer werk kan verzetten. Daar kan het kwik morgenmiddag zomaar eens tussen 23 en 25C uitkomen als de zon er dus even goed bijkomt. Verder naar het westen en noorden duidelijk meer bewolking welke voor het KF uit in de loop van de middag dik genoeg kan worden voor wat regen of een paar buien vanaf middelbaar niveau (theta-w rug). Daar dan temperaturen tussen 19 en 23C. Wat verder opvalt zijn de hoge Td's in de tropische luchtmassa, die liggen namelijk gewoon op zomers niveau: tussen 16 en 18C. Dat gaat dus enigszins klam en onweersachtig aandoen.

Die onweerskans is overigens in de prefrontale theta-w rug het grootst tijdens de avond over het oosten van het land alwaar een paar elevated multicells verwacht worden als de forcering van de achteropkomende hoogtetrog toeneemt. CAPE is beperkt (paar honderd joules) en diepe schering in ordegrootte van 20-25kt. Wat dat betreft een zomers aandoende overgang naar koelere lucht. De laatste? Wie zal het zeggen. De kans dat dit inderdaad de laatste keer dit seizoen is in ieder geval groot. Dus voor hen die van die klammige warmte kunnen genieten, doe dat vooral zou ik zeggen!

GeneralDuke

Stukje guidance:
Vandaag bij het warmtefront af en toe regen of motregen, vervolgens nabij de vore en nabij de koufronten ook een convectief signaal. De buien zullen dan, zeker bij de vore, intensiever zijn dan gisteren; MUCAPE 700-1000, lokaal 1000-1500 J/kg. Met een schering van zo'n 30 kt is er dan wederom sprake van multicellen. Onweer is waarschijnlijk in het midden en oosten van het land (Harmonie en INDECS geven een duidelijk signaal). Hagelkans slechts klein, geen "dikke" CAPE en nulgradenniveau boven FL100. Ook windstoten van 60 km/u zijn onwaarschijnlijk, maar uursommen van 30 mm zijn niet uitgesloten (zie de uursommen van de Harmonies, waterinhoud typisch 35-40 mm). Zaterdag bij de uitslaande golf ook nog deels convectieve neerslag.

Laatste degelijke onweer van het seizoen?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal