Herfst discussietopic 2017

Topic gezien door 35084 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 sep 2017 - 08:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

GFS komt nog altijd met een zeer zware storm voor Nederland komende zaterdag. Windstoten tot 150 km/u.  :o Toch maar even in de gaten gaan houden.

Ophelia lijkt goed haar werk te doen voor de rest van Europa.  :-[

GeneralDuke

Heel Ierland code rood. Dat zie je ook niet vaak.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Giso84

Heerlijke dag in heel NL.
Krankzinnige dag in Ierland, hoop dat er geen gewonden/doden vallen.
De eerste filmpjes van daken die er vanaf vliegen heb ik al voorbij zien komen  :-[
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

matroesjka-world

Citaat van: Giso84 op ma 16 okt 2017 - 16:11
Heerlijke dag in heel NL.
Krankzinnige dag in Ierland, hoop dat er geen gewonden/doden vallen.
De eerste filmpjes van daken die er vanaf vliegen heb ik al voorbij zien komen  :-[

Al 1 dode te betreuren helaas  :'(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

GeneralDuke

Bedankt voor de uitgebreide uitleg eerder Marsel. Goed dat je het verschil opmerkt tussen tropische systemen en systemen die meer door barokliene instabiliteit worden gevoed. Wat ik me wel afvraag dan: een uitspraak als "orkaan Ophelia komt aan land" is wel correct toch? Het systeem is dan misschien niet (meer) tropisch, maar het is wel degelijk een orkaan aangezien de gemiddelde wind boven de 117 km/h ligt. Het "aan land komen" is volgens mij ook niet per se uitsluitend verbonden aan tropische systemen, dus waarom zou een mid-latitude storm niet "aan land zijn gekomen" als het 'oog' (of is zo'n geval het punt van laagste druk*) het land op komt?

*Waarom heet zoiets niet een oog? Moet er daarvoor sprake zijn van een geslote circulatie van hige windsnelheden, die je doorgaans wel ziet bij tropische systemen en niet bij mid-latitude systemen?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Weet dat het nog een beetje vroeg is maar NAO en AO gaan al weer de goede kant op  :)


Marsel

Citaat van: GeneralDuke op ma 16 okt 2017 - 17:13
Bedankt voor de uitgebreide uitleg eerder Marsel. Goed dat je het verschil opmerkt tussen tropische systemen en systemen die meer door barokliene instabiliteit worden gevoed. Wat ik me wel afvraag dan: een uitspraak als "orkaan Ophelia komt aan land" is wel correct toch? Het systeem is dan misschien niet (meer) tropisch, maar het is wel degelijk een orkaan aangezien de gemiddelde wind boven de 117 km/h ligt. Het "aan land komen" is volgens mij ook niet per se uitsluitend verbonden aan tropische systemen, dus waarom zou een mid-latitude storm niet "aan land zijn gekomen" als het 'oog' (of is zo'n geval het punt van laagste druk*) het land op komt?

*Waarom heet zoiets niet een oog? Moet er daarvoor sprake zijn van een geslote circulatie van hige windsnelheden, die je doorgaans wel ziet bij tropische systemen en niet bij mid-latitude systemen?

Graag gedaan. Waar het me vooral om ging is dat Ophelia volgens enkele bronnen als Cat 1. aan land zou komen als zijnde tropisch systeem. Dát was het fabeltje waarvan ik de onjuistheid wilde duiden. Uiteraard komen gewone depressies en hybrides ook gewoon aan land. Maar een orkaan, of winden met orkaankracht rondom een extra tropisch systeem zijn toch echt twee volledig verschillende termen. Die discussie herleeft elke keer als we in de buurt van de 12bft komen. Ik ben er ook een keer ingetuind met de storm van 28 oktober 2013.

Vwb het oog. Hybrides en tropische systemen kennen beiden een wolkenloos oog. Orkanen uiteraard door de hele cyclus heen, grofweg tot aan het uitsterven waarbij het oog snel vervormd en uiteindelijk verdwijnt. Hybrides kennen juist alleen in de laatste levensfase een soms vrijwel wolkenloos oog als de occlusie, of in dit geval eigenlijk een back bent WF, om de warme kern heen draait (seclusie). Waar het mij om ging is dat het oog dat in die fase gevormd wordt niet verward moet worden met het oog van een orkaan daar de ontstaanswijze en karakterisering volledig anders is. Ophelia heeft ook kortdurend een oog in de extratropische fase gehad, en meteen gingen er geruchten dat het systeem zich als orkaan aan het herpakken was. In werkelijkheid was het het laatste indraaimoment waarna de structuur langzaam minder georganiseerd werd en de fut eruit ging. In mijn post wilde ik de mogelijkheid op een oog duiden en eea meteen loskoppelen van de ogen die orkanen hun kenmerkende look geven.

Murk

Vandaag is toch echt weer een top dag! Weinig wind, veel zonneschijn. Ik kan hier als zomerliefhebber alleen maar van genieten  ;D
Met morgen er nog bij toch gewoon bijna een week na-zomerweer (of misschien toch een soort voorjaarsweer)gehad, en dat zo laat in het jaar. Al mijn kruiden zijn inmiddels weer opnieuw uitgezaaid en gaan groeien :P

Toch heb ik stiekem ook wel een beetje zin in de winter, en dan vooral echte kou natuurlijk!

Jenkie

Weet iemand hoe het met die storm is die voor zaterdag op de kaarten stond?

GeneralDuke

Citaat van: Jenkie op do 19 okt 2017 - 17:59
Weet iemand hoe het met die storm is die voor zaterdag op de kaarten stond?

Volgens mij zit die in een glas water ;D
Zonder gekheid: het gaat morgen flink waaien. De KNMI-guidance schrijft erover:
Citeer
Wind:
Op nadering van het laag vrijdag toenemende wind, vrijdagmiddag het maximum met 7 Bft in de kustdistricten en op het IJsselmeer, HARM tipt net aan de 8 Bft. Direct aan de westkust even zware windstoten, vooralsnog niet waarschuwingswaardig (code geel). Aandachtspunt is het scenario van Ha36: bij buien buitengaats en mogelijk op de kust zware windstoten rond 50 kn. Vrijdagavond neemt de wind weer (tijdelijk) af op nadering van een trekrug.

Dat laag ligt nu tussen Ierland en het VK en trekt dus de komende 24 uur richting het oosten/ONO (aldus EC) maar vult dan ook alweer een beetje op. EC laat de wind niet echt het land op komen, het blijft voornamelijk op de Noordzee (ter hoogte van Zeeland en Zuid-Holland).
Westelijk van Ierland ligt dan nog een laag met kerndruk 975 hPa en wind rond de 90 km/h (10 Bft) morgenavond, die trekt (in de nacht naar) zaterdag over Ierland en het VK en dan ongeveer dezelfde route als het laag van morgen overdag. Zoals vaker* bij dit soort systemen bevindt de meeste wind zich aan de zuidflank van het laag, dus dat krijgen wij. Maar dat is niet zo veel, meeste wind zaterdagavond 23:00 op de Noordzee (~65 km/h, 8 Bft), tijdens de nacht gaat het op het IJsselmeer misschien richting de 45 km/h (6 Bft). Terwijl het laag over de Britse Eilanden trekt gaat het meeste momentum er dus uit.

Vervolgens ligt er nóg een laag op de oceaan (ten zuiden van Groenland, dus ver weg), met zaterdagavond 20:00 windsnelheden rond de 130 km/h, maar vooralsnog lijkt dat laag zich maar heel langzaam te verplaatsen.

*Waarom is dat eigenlijk zo?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jenkie

Haha, dankjewel. Ik dacht van de week al: meestal wordt de soep niet zo heet gegeten  :) Dankje voor je uitgebreide antwoord!

Global warming

Wat een prachtige (warme) herfst. Heeft dat ook invloed op de winterverwachting?

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op do 19 okt 2017 - 20:54
Zoals vaker* bij dit soort systemen bevindt de meeste wind zich aan de zuidflank van het laag
*Waarom is dat eigenlijk zo?

Beetje afhankelijk van de setup maar aan de zuidflank ligt over het algemeen de subtropische hogedrukgordel. Dat betekent dus dat de drukgradiënt aan de zuidkant het grootst is. Als je vanuit het de kern van het laag kijkt zie je richting het zuid(west)en de luchtdruk het snelst oplopen. Veel sneller dan richting het noord(oost)en alwaar de luchtdruk klimatologisch over het algemeen überhaupt lager is. Die theorie gaat uiteraard niet helemaal op als je bedenkt dat we ook noordwesterstormen kennen. In dergelijke gevallen hebben we te maken met een enigszins meanderende stroming waarbij de ruggen aan de achterzijde van depressies de drukgradiënt opschroeven waardoor er in sommige gevallen dus de meeste wind aan de westflank van een laag kan staan.

Stormkracht uit het ONO'en is zeer zeldzaam in Nederland en kan in principe alleen maar voorkomen als het standaard zonale patroon volledig opgeschud is met hogedruk ten noorden van ons land en depressies die zuid Europa induiken. Het kwam in zeldzame gevallen nog wel eens voor in koude winters met een sterk Scandinavisch/NW-Russisch hoog en zuidelijke depressiebanen. Ik heb het zelf echter nog maar zelden meegemaakt.

TMCThomas

Toch nog vrij veel onzekerheid om middel-lange termijn: We zouden ook zo even een iets koudere periode in kunnen gaan (volgens ECMWF).
Update:
Leuk licht winters scenario van GFS begin november:



Zou zo maar eens de eerste natte sneeuw kunnen zijn, in ieder geval niet meer zo zacht al het de laatste tijd was. maar het is natuurlijk nog ver weg kans is groot dat het weer veranderd maar toch benieuwd naar de pluim zomenteen.

Johannes96

Beetje off-topic: Bij me familie in Roemenië was het gisteren de warmste 20 oktober ooit, met dik 6 graden verschil. 30.2 graden. Ook vandaag weer rond de 27 graden.

TMCThomas

Het blijft ver weg maar GFS komt nog steeds met een licht winters scenario voor begin november, met mogelijk (natte) sneeuw:

GeneralDuke

Haha, ik zat ook al te turen (zie winterdiscussie). EC kwam met een klein sneeuwkaartje op +240 (laatste kaart van EC).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

AFTH14



Surf`s up dudes!

dennis089

een heerlijke zonnige dag  :D

dennis089

zaterdag de laatste 15+ van 2017  :D

Powered by EzPortal