Zomerdiscussie topic 2017

Topic gezien door 48632 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, do 01 jun 2017 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dennis089

volgend weekend weer onder de 20 graden met regen?  ::)

Eric

Citaat van: dennis089 op za 12 aug 2017 - 22:14
volgend weekend weer onder de 20 graden met regen?  ::)
Om daarna weer lekker zomers te worden!

dennis089

Citaat van: Eric op zo 13 aug 2017 - 11:35
Om daarna weer lekker zomers te worden!

het begint er steeds meer op te lijken  :D misschien gaat het zomers vaatje toch nog aangetapt worden  :D

Wghstrfg

Het is nog steeds wachten op die eerste zomerse dag in augustus in De Bilt.
Vandaag wordt het denk ik niet zomers warm, morgen wordt moeilijk, frontale bewolking en regen komen vroeg als ik naar GFS kijk.

Na aanstaand weekend zie ik in de pluim inderdaad kansen voor zomers weer, is volgens ECMWF denkelijk geen blijvertje.
GFS gaat er helemaal voor, maar ik heb meer vertrouwen in de EC-constructie. We hebben wel vaker mooie berekeningen in het water zien vallen, de laatste tijd.


JerryL

1 september opent het herfsttopic. Kijk even terug naar vorig jaar, we krijgen wellicht nog wel een beetje zomersweer.

Wghstrfg

Citaat van: JerryL op di 15 aug 2017 - 16:40
1 september opent het herfsttopic. Kijk even terug naar vorig jaar, we krijgen wellicht nog wel een beetje zomersweer.

Hoe werkt het hier op dit forum, kan iedereen op eigen initiatief een topic aanmaken?
Zo ja, hoe werkt dat? Met de instructies in posting.nl kan ik niet vooruit  :-\.

Remy

Citaat van: Wghstrfg op di 15 aug 2017 - 19:32
Hoe werkt het hier op dit forum, kan iedereen op eigen initiatief een topic aanmaken?
Zo ja, hoe werkt dat? Met de instructies in posting.nl kan ik niet vooruit  :-\.
Rechts boven zit een nieuw topic knop als je in een forum zit waar je mag posten.Je moet wel op de overzicht pagina zijn.Binnen topics is die knop er niet.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ThaGhostNL

Citaat van: Wghstrfg op di 15 aug 2017 - 19:32
Hoe werkt het hier op dit forum, kan iedereen op eigen initiatief een topic aanmaken?
Zo ja, hoe werkt dat? Met de instructies in posting.nl kan ik niet vooruit  :-\.

De seizoen gebonden, onweerkansen en een aantal discussie topics kunnen alleen door de modjes aangemaakt worden. Wil je meer weten over de werking van dit forum, dan kun je mij of de modjes even een pm sturen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Wghstrfg

Citaat van: ThaGhostNL op di 15 aug 2017 - 20:39
De seizoen gebonden, onweerkansen en een aantal discussie topics kunnen alleen door de modjes aangemaakt worden. Wil je meer weten over de werking van dit forum, dan kun je mij of de modjes even een pm sturen.

Dank voor je antwoord, ook Remy. Ik zie de knop niet, maar ik handel het via een pm wel af ;).

Marsel

Nou, uhm....nu wilde ik graag iets melden over de laatste weken van deze teleurstellende zomer. Maar, er is simpelweg niets te melden. Want in tegenstelling tot wat eerder deze maand aannemelijk leek zien we dat ook de tweede helft van Augustus teleurstellend zal gaan verlopen vwb zomerweer. Een tijdelijke thermische opleving op maandag en mogelijk dinsdag aan de voorzijde van een lagedrukgebied waarin restanten van ex-Gert zijn opgenomen kan er dan misschien nog nét vanaf, maar zelfs dat staat op losse schroeven.

GFS laat het laag de afgelopen dagen namelijk al snel vanaf de oceaan via de Noordzee doortrekken waardoor het polaire front ons later op maandag al als KF passeert en rap de warme lucht (zuid)oostwaarts wegdrukt. Anderzijds laat EC het systeem al meerdere runs minder snel uitdiepen en vertragen waardoor met name dinsdag warmer zou kunnen worden, een verdwaalde zomerse dag tot gevolg. Maar de spreiding, niet zozeer binnen EC maar vooral tussen EC en GFS daaromtrent is enorm en dus nog verre van zeker.

De dagen erna krijgen we waarschijnlijk een patroon voorgeschoteld waarbij het Azorenhoog een noordelijker positie inneemt dan normaal. Wij dan aan de noordoostflank. Afhankelijk van de nabijheid van het systeem is de west tot noordwestelijke stroming sterk en onstabiel, of bij rugdekking van het hoog zwakker en stabieler. In beide gevallen kunnen we stellen dat we na de mogelijk, met nadruk op mogelijk, iets warmere maandag en dinsdag weer afzakken naar Tx rond 20C bij aanvoer vanaf de Noordzee....

En zo kabbelt de hoogzomer voort zonder echt zomerweer. We zullen 'm dan ook maar snel moeten vergeten. Want ondanks de hitte van eind mei tot half juni is er simpelweg niets meer terecht gekomen van de rest van deze zomer. Laten we hopen dat september nog een warmere periode kent. Al is dat mosterd na de maaltijd en heeft het vwb zomerbeleving werkelijk niets te maken met de hoogzomer.

JerryL

Marsel is dat echt een issue? Of het nou in augustus 25/30 graden wordt of in September? Misschien volg ik dat niet. Is dat vergelijkbaar als sneeuw in maart i.p.v. met de Kerst?

Marsel

Citaat van: JerryL op do 17 aug 2017 - 11:52
Marsel is dat echt een issue? Of het nou in augustus 25/30 graden wordt of in September? Misschien volg ik dat niet. Is dat vergelijkbaar als sneeuw in maart i.p.v. met de Kerst?

Ik denk dat je met die vergelijking de spijker op z'n kop slaat. De beleving is volledig anders. Denk daarbij aan zonnestand, daglengte en verkleuring van de flora.

khouvanzomer

Spijtig dat een opwarmend klimaat in de Benelux geen betere en warmere zomers brengt.
Geen ondermaatse dagen onder de 20 graden,geen eindeloze bewolking met veel wind en regen,zou voor iedereen zo veel leuker zijn.
Ik zie in de long run zelfs maar 16 graden,komaan he zeg,dat is ronduit slecht zelfs voor hier.

dennis089

Citaat van: Marsel op do 17 aug 2017 - 12:28
Ik denk dat je met die vergelijking de spijker op z'n kop slaat. De beleving is volledig anders. Denk daarbij aan zonnestand, daglengte en verkleuring van de flora.

de beleving is inderdaad heel anders. en daarbij zullen de meeste mensen met ingang van september gewoon weer op kantoor, fabriek, school etc zitten en dus weinig tot niets hebben aan warme dagen, eigenlijk is het dan juist zelfs een beetje vervelend met de gedachte waarom nu?

nee, de zomer van 2017 mag van mij part de prullenbak in. de dagen worden weer aanzienlijk korter, bladeren vallen alweer en het wordt opmaken voor de 'long night' tot het voorjaar van 2018  ::) (tot dan weer Marsel!)

Koen-IJM

Waar blijven de zomers met periodes van wekenlang zomerse/tropische temperaturen en zwoele avonden? Los van een paar verdwaalde dagen lijkt de zomer ook dit jaar weer ons landje voorbij te zijn gegaan. Mei en vnl 1e helft juni was top, maar daarna... :-\ September zal, gezien de laatste jaren, waarschijnlijk wel een mooie en (relatief) warme periode kennen. Toch zal dit voor velen, waaronder ook mijzelf, minder snel aanvoelen als de echter zomer. De dagen korten immers al flink in september... Los van het feit dat de vakanties e.d. ook weer over zijn. Afijn, dan maar hopen op een "echte" winter.  ;D

TaL

Ach ja het is idd een mindere zomer dan anders (vorig jaar stonden we aan de vooravond van een hittegolf en langdurig warme periode), maar persoonlijk vind ik het nu ook niet dramatisch, dat komt mss omdat het hier in België rapper warmer wordt met onze zuidelijkere ligging en dat er nog veel dagen (avonden) zijn met windstilte.

Het is zeker geen top zomer maar het kan slechter vind ik (2007, 2011). Dinsdag trouwens een zware onweersbui meegepikt  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Say what EC00 oper :o. Ex Gert helpt de warmte in het zadel volgende week? Even de pluim afwachten want GFS wil na een warmere dinsdag op een enkele member na niets van (na)zomer weten...ben benieuwd.

Koen-IJM

Citaat van: Marsel op vr 18 aug 2017 - 09:18
Say what EC00 oper :o. Ex Gert helpt de warmte in het zadel volgende week? Even de pluim afwachten want GFS wil na een warmere dinsdag op een enkele member na niets van (na)zomer weten...ben benieuwd.

Gaat er inderdaad steeds beter uit zien. Nagenoeg droog, aardig wat zon en temperaturen veelal 20-22C (1e helft van de week zelfs richting 25). Nu nog een paar graden erbij en je hebt een prima zomerse week voor de boeg  ;)

JerryL

Het zijn helaas kleine oplevingen die telkens met regen/onweer worden afgesloten. Deze zomer doet het niet. Tijd dat je zelf bepaald wanneer de vakantie valt (en de kinderen vrij van school zijn). Gedoe met hoogseizoen is eigenlijk heel erg achterhaald in deze tijd.


Marsel

Citaat van: JerryL op vr 18 aug 2017 - 13:32
Het zijn helaas kleine oplevingen die telkens met regen/onweer worden afgesloten. Deze zomer doet het niet. Tijd dat je zelf bepaald wanneer de vakantie valt (en de kinderen vrij van school zijn). Gedoe met hoogseizoen is eigenlijk heel erg achterhaald in deze tijd.

Klopt. Ondanks dat we in de afgelopen runs steeds iets verder opwarmen begin volgende week is ook die opleving kortdurend. Overigens wel een aangename verrassing want daar waar we eerder aannamen dat het met hooguit maandag en dinsdag bekeken was lijken we nu ook een warme woensdag te krijgen, zelfs mogelijk dik zomers met 25-30C en onweerskansje. Zie EC12 hieronder. Ach ja, het klopt perfect met het beeld van deze zomer. Genieten van de momenten die komen gaan.

Powered by EzPortal