Zomerdiscussie topic 2017

Topic gezien door 48615 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, do 01 jun 2017 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

khouvanzomer

Al bewolking dat de klok slaat vanaf zondag,amper 20-21 graden en veel regen,de meeste hier zullen weer blij zijn. :-\

TomvanHal

Super. Ik ben benieuwd. Vandaar gisteren de bruidsvlucht van de mieren. Die weten gewoon dat er morgen water komt.

Xtremechasing zegt nu:

Morgen aan het einde van de middag komt er vanuit het zuiden een aardig buiencomplex binnen drijven waar waarschijnlijk ook het nodige onweer bij zit.
KNMI Guidance
Donderdag wordt een thermische trog berekend boven de zuidgrens en met waarden van MU CAPE (zonder entrainment) 2500 J/Kg en shear in de orde van 30 knopen Squall line / MCS mogelijk. Indecs komt op ca. 60 % kans op >2000ontladingen/5min



ron12

Alleen zuidoost Nederland kleine op onweer, en in de loop van de avond pas verwacht :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

khouvanzomer

Geen mooi vooruitzicht na zondag,westenwinden,regen,zonneloze dagen of zwaar bewolkte dagen,op plaatsen veel wind.
Wordt dit een herhaling van de slechte en te koele juli/augustus in 2011,of meer als juli 2012.
Niet echt koud,maar lekker warm zal het niet aanvoelen met de verkeerde wind en wolken.
De klimaatverandering mag die kwakkelzomers hier laten wegblijven zenne.

Ben ik nu echt de enige in de benelux die weer zoals vandaag fantastisch vindt,ik woon echt in het verkeerde land en onder de verkeerde mensen.


GeneralDuke

Citaat van: khouvanzomer op do 06 jul 2017 - 00:23
Ben ik nu echt de enige in de benelux die weer zoals vandaag fantastisch vindt,ik woon echt in het verkeerde land en onder de verkeerde mensen.

Nee hoor ik vind dit ook wel lekker weer. Heerlijk zonder jas op de fiets.
Maar ik maak me gewoon niet zo druk als er een week 20 graden met grijs op de planning staat.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

khouvanzomer

Citaat van: GeneralDuke op do 06 jul 2017 - 09:54
Nee hoor ik vind dit ook wel lekker weer. Heerlijk zonder jas op de fiets.
Maar ik maak me gewoon niet zo druk als er een week 20 graden met grijs op de planning staat.

Echte zomergekken als ik zijn zeldzaam hier,ik hoor alleen maar klagen en zuchten dat het te warm is,iedereen blij als het afkoelt.
Gelukkig is er eentje van de familie naar Spanje met pensioen,slimme mens,maar ik ga niet wachten tot m'n pensioen,dus ik ben slimmer.  :D
Dada meer dan 300 grijze dagen per jaar en verschrikkelijke regenbuien die de warmte wegjagen in de "zomer".

khouvanzomer

Ben eens gaan kijken op een forum voor mensen met zonnepanelen,ik heb de zon en warmteliefhebbers gevonden!

Marsel

Goed, nu we de kortdurende warmte regionaal met een hoop gedonder vaarwel hebben gezegd zitten we t/m maandag nog even in een overgangszone. De hitte ten zuid(oost)en van het land het de koelte verder naar het noorden. De lichtelijk golvende westelijke bovenstroming heeft daarbij de neiging om morgen even wat hogedrukwerking aan het aardoppervlak in gang te zetten. Dit resulteert in een zwak hogedrukgebied dat morgen via ons land rap oostwaarts trekt, op maandag gevolgd door een gecombineerde passage van een kortgolvige hoogtetrog en een vore+inactief KF, waarna we enige dagen onder invloed komen van een uitgesproken hoogtetrog. Het golvende westelijke hoogtepatroon waar we het hier in de laatste alinea al even over gehad hebben lijkt dan ook bewaarheid te worden, aangezien we donderdag dan weer even een rug meepakken waarna een volgende hoogtetrog op vrijdag alweer staat te trappelen om de tijdelijke stabilisatie de nek om te draaien. Constant op en af dus, zonder stabilisatie met enig volume.

Deze evolutie leidt tot een vrij vlak temperatuurverloop waarbij we t/m maandag tot aan passage van de vore+KF en de hoogtetrog nog heel aardige temperaturen halen, veelal 20-25C. Maandag schampt daarbij een golf het zuidoosten met daar veel bewolking en buiige regen (onweerskans waarschijnlijk voor DU). Elders op maandag nog een hele aardige en enigszins klamme zomerdag met relatief hoge Td's en tijdens de middag landinwaarts kans op een paar onweersbuien. Deze buien leiden dan een nieuwe koelere periode in waarbij de invloed van lagedruk overheersend is en ruggen slechts zeer kort voet aan de grond krijgen. Aanvoer na maandag overheersend vanuit het westen tot noordwesten met Tx tussen 18 en 22C. Daarbij regelmatig (onweers)buien. Woensdag onder invloed van een scherpe hoogtetrog zelfs kans op een uitdiepend laag op de Noordzee met veel wind uit NW en behoorlijk koel weer (niet eens 20C met een beetje pech, afhankelijk van de track uiteraard).

Al met al dus nog maar even genieten t/m maandag aangezien we daarna weer vertrokken zijn voor een koelere periode die, zolang het Azorenhoog sterk en honkvast blijft, nog wel eens lang kan gaan duren. Die korte warme opstootjes, zoals de huidige, dat is waar we het even mee moeten doen vrees ik. Immers, ik zie in zo'n beetje alle modeluitvoer weinig tot geen aanleiding tot het echt aanzetten van de zomer binnen de komende 10 dagen. Onderstaande pluim bevestigt eea prima. Jammer voor hen die in eigen land op vakantie zijn en stiekem op zon en warmte hadden gehoopt!

matroesjka-world

Citaat van: khouvanzomer op vr 07 jul 2017 - 02:49
Ben eens gaan kijken op een forum voor mensen met zonnepanelen,ik heb de zon en warmteliefhebbers gevonden!

Doe ze de groeten en tot ziens !  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

khouvanzomer

Citaat van: matroesjka-world op za 08 jul 2017 - 14:12
Doe ze de groeten en tot ziens !  8)

ja hoor zomerhater!  8)

*** Modbreak ***
Het verzoek om het gezellig te houden. Niet flamen en respecteer de mening van een ander.

Jenkie

KNMI heeft het over:30% kans op zomerweer op de langa termijn. Da's beter dan gisteren ???? Marsel, kun jij iets zeggen over dit kleine lichtpuntje?

Arend

Ik weet onderhand niet meer hoe ik de binnentemperatuur naar beneden kan krijgen. Gisteren nog een poging gedaan, maar totaal nutteloos. Nu maar hopen dat er deze week wat afkoeling volgt met bijbehorende neerslag, maar ik vrees het ergste wat neerslaghoeveelheden betreft. Op termijn tekent zich al weer de volgende warmte-opstoot af. Houdt het dan nooit op? De eerste decade van juli was hier ook compleet zomers.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op zo 09 jul 2017 - 11:29
Ik weet onderhand niet meer hoe ik de binnentemperatuur naar beneden kan krijgen. Gisteren nog een poging gedaan, maar totaal nutteloos. Nu maar hopen dat er deze week wat afkoeling volgt met bijbehorende neerslag, maar ik vrees het ergste wat neerslaghoeveelheden betreft. Op termijn tekent zich al weer de volgende warmte-opstoot af. Houdt het dan nooit op? De eerste decade van juli was hier ook compleet zomers.
Ja, dat is de zomer Arend ;). Als je constant ruim in de 20C zit, ook tijdens de koelere intermezzo's icm met zo'n beetje de langste dagen van het jaar dan wordt het inderdaad snel warm binnen. Zeker als je zo ver landinwaarts woont zijn dagen met <20C in deze tijd van het jaar zeldzaam. Ondanks dat het in het westen en noorden koeler was is het bij mij binnen nu ook alweer 25C. Dat is elk jaar zo. Just go with the flow, het is zomer! Probeer er van te genieten in dit overwegend sombere herfstland. Vanaf dinsdag kun je weer wat koelen. Voorlopig ook nog geen rede tot paniek aangezien grote hitte zoals eerder deze zomer niet direct op stapel staat.

Citaat van: Jenkie op zo 09 jul 2017 - 09:56
KNMI heeft het over:30% kans op zomerweer op de langa termijn. Da's beter dan gisteren ???? Marsel, kun jij iets zeggen over dit kleine lichtpuntje?
Ik zie voorlopig geen warmte/hitte met enige duurzaamheid op de kaarten staan. Korte warmere periodes van hooguit enkele dagen, zoals nu, maar meer dan dat eigenlijk niet. Na maandag zal de stroming voornamelijk uit west tot noordwest komen en zijn we weer terug bij het punt waar we vorige week vóór de huidige korte warmte waren. Volgend weekend dan wel eventjes rugdekking van het Azorenhoog en weer wat warmer, maar niets structureels. Als er dan al een indicatie is voor wat stabielere en langdurigere warmte, is die wellicht ergens in loop van de laatste decade van juli te vinden. Maar gezien de termijn moeten we dat nog maar even niet al te serieus nemen.

Hieronder EC00. T/m maandag heel aardig met landelijk 20-25C, maandag lokaal wat hoger. In de warmste regio's dus nog even zomers. Daarna aftakeling naar Tx 18-22C met regelmatig (onweers)buien.

Jenkie


Nielsopweg

Komt de regen en het onweer nu in de middag al op pas 's avonds?
Veel sites spreken elkaar tegen op dit moment.

Arend

Citaat van: Marsel op zo 09 jul 2017 - 12:30
Ja, dat is de zomer Arend ;). Als je constant ruim in de 20C zit, ook tijdens de koelere intermezzo's icm met zo'n beetje de langste dagen van het jaar dan wordt het inderdaad snel warm binnen. Zeker als je zo ver landinwaarts woont zijn dagen met <20C in deze tijd van het jaar zeldzaam. Ondanks dat het in het westen en noorden koeler was is het bij mij binnen nu ook alweer 25C. Dat is elk jaar zo. Just go with the flow, het is zomer! Probeer er van te genieten in dit overwegend sombere herfstland. Vanaf dinsdag kun je weer wat koelen. Voorlopig ook nog geen rede tot paniek aangezien grote hitte zoals eerder deze zomer niet direct op stapel staat.

Er is natuurlijk wel wat aan de hand Marsel. De invloed van depressies zoals deze zich in eerste instantie leek aan te kondigen voor de eerste decade van juli is totaal niet uit de verf gekomen. Dat is iets wat een hele tijd speelt: koele en natte oplossingen worden naarmate ze dichterbij komen meestal weggepoetst door hogedruk(ruggen). Dit patroon speelt nu al een hele tijd en is bijzonder hardnekkig. De pluimen die de modellen uitdraaien bekijk ik dan ook met grote argwaan. Vaak zie je de oper dan onder in de pluim hangen voor de langere termijn, waarbij het uiteindelijke resultaat dan meer richting de warmste members gaat.  Neerslag is ook zo'n dingetje, het is vrij "normaal" dat modellen dit voor de langere termijn overdrijven (je ziet dat zowel EC als GFS dat doen). Vervolgens wordt dit in veel gevallen dan weer afgebouwd in opeenvolgende runs. Maar goed, dit is hoe ik het beleef.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op zo 09 jul 2017 - 21:12
Er is natuurlijk wel wat aan de hand Marsel. De invloed van depressies zoals deze zich in eerste instantie leek aan te kondigen voor de eerste decade van juli is totaal niet uit de verf gekomen. Dat is iets wat een hele tijd speelt: koele en natte oplossingen worden naarmate ze dichterbij komen meestal weggepoetst door hogedruk(ruggen). Dit patroon speelt nu al een hele tijd en is bijzonder hardnekkig. De pluimen die de modellen uitdraaien bekijk ik dan ook met grote argwaan. Vaak zie je de oper dan onder in de pluim hangen voor de langere termijn, waarbij het uiteindelijke resultaat dan meer richting de warmste members gaat.  Neerslag is ook zo'n dingetje, het is vrij "normaal" dat modellen dit voor de langere termijn overdrijven (je ziet dat zowel EC als GFS dat doen). Vervolgens wordt dit in veel gevallen dan weer afgebouwd in opeenvolgende runs. Maar goed, dit is hoe ik het beleef.

Mja, gevoel is altijd een slechte raadgever. Ik zal de laatste zijn die niet toegeeft dat het op sommige dagen wat warmer is geworden dan voorzien. Maar het gaat om het grotere plaatje.

Na de dag van de omslag, 22 juni, hebben we een markante daling in temperatuur gezien. De rest van juni 2017 leverde landelijk (De Bilt) immers geen enkele zomerse dag meer op. Tx veelal 19-24C. Dit duurde voort tot afgelopen woensdag, 5 juli. Toen begon de eerste kortdurende warme opstoot sinds de omslag. Dat levert dus nu 5 dagen met temperaturen rondom 25C op (niet voorzien), waarbij de échte hitte donderdavond al werd verdreven door onweersbuien. Na morgen, conform de laatste ouput, zal de Tx weer voor minstens een week rondom of enkele graden boven de 20C blijven hangen. Uiteraard is het in het in oosten en zuidoosten altijd iets warmer, maar buiten deze kortdurende periode van weer wat zomersere temperaturen om kun je niet stellen dat de omslag zich niet heeft voltrokken.

Maar goed, gevoel kan iets anders vertellen uiteraard. Ik heb ook het idee dat het wel erg makkelijk warm werd/wordt tov andere jaren. Statistieken lijken dat ook te bevestigen. Ik zag laatst nog een bericht voorbijkomen dat de voorbije maanden nog maar zelden zo warm waren geweest. Máár daarbij moet gezegd worden dat dat met name kwam door de semi permanente warmte van mei en de eerste twee decades van juni. Daarna is het behoorlijk genormaliseerd tov toen.


Arend

Er staan met name voor het zuiden van het land de komende 48 uur mooie neerslagsommen op het programma. Geniet er van zou ik zeggen. De natuur en landbouw is daar ook wel toe aan een flinke slok water. Het wordt na deze uitspatting uiteindelijk vanzelf weer eens droog en warm.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Pfoe...waar de signalen op serieuze stabilisatie in de laatste decade van juli de afgelopen dagen vrij onzeker waren laat GFS12 zien hoe het moet. Wat een ensemble zeg. EC12 doet in de operationele run een vergelijkbaar iets. Komend weekend (zondag met name) al kortdurend opwarmend in de warme sector van een depressie die ver ten noorden van ons land oostwaarts trekt, stabiel is het dan echter niet. De grootschalige omslag lijkt zich echter pas volgende week te openbaren. Beide modellen laten hogedrukopbouw via ons land uiteindelijk in de richting van Scandinavië toe. Er komt mogelijk zelfs een hogedrukgordel vanaf de oceaan tot over N-Eur tot stand. Dergelijke drukverdelingen kunnen nog wel eens langdurig zomerweer inleiden.

Uiteraard even aankijken waar de hogedrukcellen precies terecht komen en of die hogedrukbrug er in blijft zitten, maar in potentie hebben we na t komende weekend een droge stabiele zomerperiode voor de boeg met vaak aflandige stroming zonder dat het in eerste instantie écht heet wordt. Met een T850 van grofweg 10C dan prima Tx van rondom 25C. Hoewel nog ver weg zijn de signalen op stabilisatie wel vrij sterk. We hebben in ieder geval weer iets om te volgen!

Energizer85

Dat is mooi nieuws met zo'n regenmonster voor de deur!

Powered by EzPortal