Zomerdiscussie topic 2017

Topic gezien door 48607 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, do 01 jun 2017 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Goed, nu we het grootste deel van deze behoorlijke zomerdip gehad hebben lijkt de atmosfeer de komende dagen langzaam over te schakelen op een iets ander patroon. Laat ik wel voorop stellen dat standvastig zomerweer by far niet in de verwachtingen zit. Slechts korte opstootjes van warme lucht zonder duurzaamheid, daar zullen we het mee moeten doen voorlopig.

Eigenlijk hebben we het er hier al even over gehad. Duidelijk was toen al dat na het doorstoten van het stroperige ULL van de afgelopen week we ergens in de eerste helft van de komende week weer langzaam onder invloed zouden komen van hogedruk vanaf de oceaan. Onduidelijk was toen met name de snelheid waarmee de daaropvolgende hoogtetrog bij ons door zou komen en daarmee de wisselvalligheid zou doen terugkeren.

Wel nu, het lijkt er nog steeds op dat de aangehaalde rug zich nog steeds zal laten gelden. Eigenlijk is er vanaf vandaag al sprake van de opbouw van een zwakke rug over onze omgeving. De Benelux ligt daarbij t/m dinsdag aan de noordflank van een relatief vlakke hogedrukzone met een overwegend (noord)westelijke stroming waarbij soms zwakke frontale systemen kunnen passeren. Zo ligt er nu een over het land, eind van de middag het uiterste zuidoosten verlatend, en passeert er morgenmiddag een volgende welke onder invloed van een zwakke hoogtetrog lokaal wat regen of, landinwaarts althans, een paar buien op kan leveren. Echt grote regenbrengers zijn de fronten van nu en morgen dus niet meer, maar ze drukken wel het zomerse beeld aangezien de zon uiteraard een bijrol speelt rondom de passage van deze systemen.

Wat we dinsdag zullen zien is dat onder invloed van de aangehaalde vrij scherpe Atlantische hoogtetrog het polaire front vanaf het westen wordt opgetild en uiteindelijk west-oost georiënteerd vrijwel parallel aan de bovenstroming vanaf de UK via N-NL/Noordzee in de richting van N-DU zal komen te liggen. Onder invloed van een oostwaarts lopende hoogtetrog over Denemarken komt name later op dinsdag/woensdagochtend in vrijwel alle modellen een golf langs het front vanuit het westen over het noorden van het land getrokken. Dat betekent dus dat we in toenemende mate aan de warme kant het systeem zullen vertoeven waarbij temperaturen tov de voorbije dagen weer wat oplopen. Tx maandag en dinsdag van noord naar zuid veelal 19-23C. Het noorden heeft daarbij de minste papieren aangezien de fronten daar het meest actief zijn door minder uitgesproken hogedrukinvloed. Het midden en zuiden profiteert al wat meer van de vlakke rug.

Woensdag zien we dan duidelijkere veranderingen. In de voorkamer van de Atlantische hoogtetrog bouwt zich een namelijk langzaam een hoogterug tot over onze omgeving op. Tegelijkertijd zien we ook aan de grond boven de Noordzee een aparte kern van hogedruk opbouwen. Het polaire front, wat op woensdag na passage van de golf eerst nog even tot over ons land afzakt, verzwakt dan door sterker wordende subsidentie. Icm dagelijkse gang zou het front in de loop van de dag langzaam steeds verder op moeten lossen om vervolgens t/m donderdag als inactieve barokliene band boven onze omgeving aanwezig te blijven. Met opwarmende bovenluchten en langzaam meer zon kunnen we woensdag een rustige zomerdag tegemoet zien. Tx landelijk 20-25C.

Tegelijkertijd nadert vanuit het westen de aangehaalde hoogtetrog, of eigenlijk cut-off, en zien we op donderdag dat het systeem z'n invloed krijgt. Modellen simuleren in hun 00z uitvoer allemaal een uitdiepend laag aan de grond in de nabijheid van de cut-off over W-FR donderdag overdag. Wij dan aan de warme kant met aflandige stroming en Tx in het midden en zuiden waarschijnlijk richting een zomerse 25C. De vraag die we ons daarbij moeten stellen, zie bijvoorbeeld onzekerheid vwb donderdag/vrijdag in onderstaande EC00 pluim, is hoe snel het systeem daadwerkelijk ons land aan gaat doen. In potentie zit er een dikke zomerse dag in (misschien wel meer) maar dan moet het niet te vroeg doorkomen.

Gezien het feit dat we tegen die tijd niet met een diepe hoogtetrog maar met een ULL te maken hebben is die timing zeer lastig te geven op dit moment. Duidelijk is wel dat we in de voorkamer van het systeem even de warme lucht in gaan en dat op nadering van het ULL de onweersdreiging in de loop van donderdag langzaam toeneemt. De vraag of we ook de vrijdag er in de warme lucht nog bij kunnen trekken wil ik nog niet beantwoorden. De kans van slagen van dat scenario lijkt me voorlopig niet het meest aannemelijke (60-40 verdeling), maar uitsluiten kunnen we het dus zeker niet! Dat zullen we dus even moeten blijven volgen aangezien ULL's nog wel eens lastig kunnen doen.

Als we dan nog verder achter de betrouwbaarheidshorizon gaan kijken zien we richting komend weekend en begin volgende week een repetitief patroon op poten gezet worden. Zowel EC als GFS laten daarbij een behoorlijk sterk Azorenhoog zien met dus een overheersende westelijke stromingsrichting over onze omgeving. Wel is het zo, en ook dat laten beide modellen zien, dat er ruimte is voor de afwisselende invloed van hoogtetroggen en ruggen (tot op zekere hoogte meanderen dus).
Daarbij is in de voorkamer van elke hoogtetrog de potentie op een kort warm opstootje welke vanuit het westen snel de kop ingedrukt zal worden. Echt standvastig zomerweer kunnen we het niet noemen. En zolang het Azorenhoog zo dominant op z'n plek blijft hoeven we dat ook niet meteen te verwachten.

Anderzijds stemt het mij dan wel ergens positief dat we voorlopig niet met diepe noordwesters oid te maken krijgen, en we in ieder geval de komende week vrij aangename tot kortdurend zomerse temperaturen mogen verwachten.

Energizer85

Dank Marsel, voor de uitgebreide update! Een mooie eerste stap weer in de goede richting!

TMCThomas

Wat denken jullie van zwemmen bij een gat (dus buiten) aankomende vrijdag? Ik zie namelijk wel dat het redelijk warm word maar ook verschillenden weermodellen zoals GFS en GEM die met regen komen. Zijn dit dan gewoon wat buitjes of meer serieuzere regen? Anders zetten we namelijk plan B in, namelijk indoor zwemmen. Wat denken jullie dat beter is?

Tam

Citaat van: khouvanzomer op zo 02 jul 2017 - 11:51
Wie heeft het nu over neerslagtekort,ik heb het over 1 dag,kan mij niet herinneren de laatste 10 jaar dat er hier waar ik woon nog meer dan 20 mm is gevallen op 1 juli.

Ik heb het over de periode van tweede helft van juni tot begin juli dat in 2016 verregend was. Maar oke oke, boven jou hoofd van de afgelopen 10 keer van 1 juli weet ik ook niet en al helemaal niet wat jij je wel of niet herinnerd.

khouvanzomer

Citaat van: Tam op zo 02 jul 2017 - 16:53
Ik heb het over de periode van tweede helft van juni tot begin juli dat in 2016 verregend was. Maar oke oke, boven jou hoofd van de afgelopen 10 keer van 1 juli weet ik ook niet en al helemaal niet wat jij je wel of niet herinnerd.

Wel boven mijn hoofd was het vorig jaar ongeveer 18 mm droger dan normaal in de maand juli,deze maand is zeer nat begonnen,onschuldige observatie,zullen zien wat het dit jaar wordt.

Marsel

Citaat van: TMCThomas op zo 02 jul 2017 - 16:52
Wat denken jullie van zwemmen bij een gat (dus buiten) aankomende vrijdag? Ik zie namelijk wel dat het redelijk warm word maar ook verschillenden weermodellen zoals GFS en GEM die met regen komen. Zijn dit dan gewoon wat buitjes of meer serieuzere regen? Anders zetten we namelijk plan B in, namelijk indoor zwemmen. Wat denken jullie dat beter is?

Als het vrijdag tot neerslag komt, en dat is nog lang niet zeker, zal dat waarschijnlijk in de vorm van (onweers)buien zijn. Dus dat zou dan in theorie best pittig kunnen zijn. Het is uiteraard nog veel te vroeg voor details.

Over de donderdag en vrijdag gesproken. GFS12 laat net als z'n voorganger het eerder aangehaalde ULL in tegenstelling tot zo'n beetje alle 00z uitvoer richting noord Spanje in plaats van FR/Benelux trekken. Dat geeft voor onze regio dus een dag extra de tijd om op te warmen waardoor de thermische climax niet op donderdag maar op vrijdag komt te liggen. Dan zou het zomaar eens landelijk 25-30C kunnen worden in het meest gunstige (lees: warmste en meest onstabiele) geval, zie GFS12 oper.

De onzekere factor is en blijft de snelheid van oostwaartse verplaatsing en de exacte track van het ULL want daarmee wordt de algehele setting op vrijdag bepaald. Dat kan uiteenlopen van NW en frisser (na passage ULL/hoogtetrog en sfc-laag) tot ZZO en warm met de Benelux nog aan de voorzijde. Kijkend naar het ENS van GFS12 ligt de oper vwb vrijdag in alle opzichten bovenin dus is het waarschijnlijk het meest optimale scenario (Tx zelfs ruim 30C). Kijken wat EC doet straks voor misschien een beetje meer inzicht hieromtrent. Overigens is het na vrijdag dan weer operatie afkoeling vanuit het (noord)westen. Daar lijkt dan wel vrij weinig onduidelijkheid over te bestaan.

Arend

Na een recordwarme juni (http://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/warmste-juni-in-ruim-een-eeuw), zit ik niet te wachten op eenzelfde juli. Een beetje normaal zomerweer met maxima tot 25 graden (en af en toe wat regen) is nog best te pruimen. Maar het lijkt hier altijd uit de klauwen te moeten lopen met temperaturen die richting de 30 graden of hoger gaan. Als er dan nog eens een knetterende afsluiting op zou volgen, dan was het in ieder geval het afzien waard. Maar helaas lijkt dat soort uitkomsten een zeldzaamheid te worden. Wanneer zullen we nu eindelijk weer eens van wat behoorlijk onweer kunnen genieten? Dat is tot nu toe wel een groot gemis.  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Bubba

Citaat van: Arend op zo 02 jul 2017 - 21:17
Knip:zit ik niet te wachten op eenzelfde juli.

Jij kan beter in een hutje in het regenwoud gaan wonen Arend :D

De afgelopen periode ben jij zo'n beetje de enige die loopt te juichen bij dit weer :o Het is Zomer in Nederland, daar willen mensen ook Zomerweer bij, Ik zelf ben in de gelukkige omstandigheid dat ik straks nog vier weken Zuid-Frankrijk voor de boeg heb, 8) maar het gros van de mensen blijft gewoon op de camping in Nederland, en dan zit je niet te wachten op 20 graden en om de dag regen. >:(

TMCThomas

Bedankt voor info weer Marsel!  :)

dennis089

ik ben benieuwd naar de update van Marsel want het lijkt woensdag al 25 graden te worden en de hitte houdt volgens gfs ook een a twee dagen langer aan. ec heeft ook leden die dit ondersteunen

Marsel

Ok, het ULL is definitief van de kaarten voor onze omgeving. Alle modellen laten nu, ook in vrijwel alle clusters van EC bijvoorbeeld, een zuidelijke koers zien in de richting van Spanje. Daarmee is een belangrijk forceringsmechanisme vertrokken (belangrijk voor eventuele onweersbuien) maar kunnen we anderzijds wel langer in de warme lucht vertoeven. Het begint er dan ook alle schijn van te krijgen dat we met name vrijdag in een soort warm niemandsland terecht komen waarbij het bovenluchtpatroon licht anticyclonaal gekromd is en er aan de grond thermische druksystemen worden gevormd. Dat betekent dus langzaam opbouwende warmte vanaf woensdag (landelijk 20-25C) met een steeds waarschijnlijkere climax op vrijdag (grofweg 25-30C).

Wel moeten we dus op zoek gaan naar thermische vores/-laagjes die het windpatroon aan de grond behoorlijk kunnen verstoren. Daar we woensdag en donderdag nog rugdekking hebben van een hoog boven de Noordzee en later N-DU, zie je op vrijdag een stuk minder gradiënt en hebben thermische processen het boven land voor het zeggen. De timing daarvan is uiteraard heel belangrijk voor de uiteindelijke Tx en duur van de tijdelijke warmte. GFS00 oper is weer een van de warmste opties in het ENS. Daarbij zie je dat de vore/het laag vanuit FR maar zeer traag noordoostelijk doorloopt en daarmee is het t/m zaterdag en deels zondag zelfs nog warm met daarna afkoeling. Maar een meerderheid van members lijkt dus al op zaterdag voor afkoeling te gaan als de wind na passage omgaat naar WNW.

Bij EC00 zien we een grofweg vergelijkbaar scenario: woensdag en donderdag opwarmend naar zomerse kwikstanden van uiteindelijk 25-30C met zwakke aflandige wind. Op vrijdag in het warme niemandsland mogelijkheid op wind van zee (zie onzekerheid in de pluim hieronder) en onweersbuien (hoge Td's), waarna op zaterdag in de voorkamer van de uiteindelijke vore er nog een laatste warme dag wordt uitgeperst. Wel is zichtbaar dat juist door die gradiëntloze omstandigheden de onzekerheid  vwb Tx nog wel vrij groot is. Zeker richting vrijdag/zaterdag. Maar dat we een paar warme tot mogelijk zelfs hete benauwde dagen voor de boeg hebben lijkt wel duidelijk, alleen voor hoe lang? Mijn vermoeden zegt t/m vrijdag, daarna weer aanlandige wind en afkoeling. Wordt vervolgd....

khouvanzomer

Citaat van: Bubba op zo 02 jul 2017 - 21:31
Jij kan beter in een hutje in het regenwoud gaan wonen Arend :D

De afgelopen periode ben jij zo'n beetje de enige die loopt te juichen bij dit weer :o Het is Zomer in Nederland, daar willen mensen ook Zomerweer bij, Ik zelf ben in de gelukkige omstandigheid dat ik straks nog vier weken Zuid-Frankrijk voor de boeg heb, 8) maar het gros van de mensen blijft gewoon op de camping in Nederland, en dan zit je niet te wachten op 20 graden en om de dag regen. >:(

Volledig mee eens,maar hij kan beter hier komen wonen,er is weeral eens regen onderweg naar mij zie ik.  ::)

Armand

Iedereen heeft natuurlijk zijn/haar voorkeuren en meestal komt dit ook een (paar) keer naar voren in een jaar of seizoen. Zelf houd ik op het moment van gewoon normaal Nederlands zomerweer. Ik werk namelijk in de keuken van een restaurant en de regel is dat men voor de temperatuur in de keuken meestal 10 à 15 graden bij de buitenluchttemperatuur mag optellen. Reken maar uit hoe warm het was een paar weken terug met die 35 graden...  :-[

Natuurlijk snap ik dat de meeste mensen liever de hele zomer warm weer zouden hebben (ik ook mits ik vrij heb  ;D ), maar moeder natuur heeft toch vaak andere plannen, dan zit je in Nederland ook gewoonweg op de verkeerde plek.

Terug naar het weer: Dank Marsel voor de informatie! Hoop eigenlijk dat er zich weer eens een goede onweerssituatie voordoet, maar ik zie alweer een overgang naar WNW winden ipv WZW winden en bij deze set-up zou het me niet verbazen als de zwaardere buien alweer in Duitsland gaan ontstaan.
Gewoon een voorgevoel op de eerdere resultaten deze zomer, hoop natuurlijk op iets anders... ;D

Energizer85

Hopelijk wordt zaterdag ook nog even meegepakt door de modellen... zou mooi zijn bij de familie BBQ ????

Arend

Citaat van: Bubba op zo 02 jul 2017 - 21:31
Jij kan beter in een hutje in het regenwoud gaan wonen Arend :D

Staat op mijn bucket list.  ;)

Citaat van: Bubba op zo 02 jul 2017 - 21:31
De afgelopen periode ben jij zo'n beetje de enige die loopt te juichen bij dit weer :o Het is Zomer in Nederland, daar willen mensen ook Zomerweer bij, Ik zelf ben in de gelukkige omstandigheid dat ik straks nog vier weken Zuid-Frankrijk voor de boeg heb, 8) maar het gros van de mensen blijft gewoon op de camping in Nederland, en dan zit je niet te wachten op 20 graden en om de dag regen. >:(

Ik gun iedereen zijn favoriete weer. Soms stemt dat niet helemaal overeen met mijn voorkeur.  :)

Citaat van: khouvanzomer op ma 03 jul 2017 - 11:56
Volledig mee eens,maar hij kan beter hier komen wonen,er is weeral eens regen onderweg naar mij zie ik.  ::)

Wonen in België? Dat land is de laatste maanden getransformeerd tot de Atacama van de lage landen. Nee, dank u vriendelijk!  :D


Wat een verschil in de modellen vandaag voor a.s. vrijdag/zaterdag tussen EC en GFS. GFS 12z lijkt voor hier het meest gunstig voor een lekkere partij onweer op vrijdag. Maar ja...
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ThaGhostNL

De ervaring leert dat met deze setting een grote kans op lichtende nachtwolken aanwezig is. Voorspellen daarvan is en blijft een lastige zaak. Er is echter wel een radar die dit registreert. Dus mocht je vannacht niet kunnen slapen of aan het werk zijn en de radar geeft kort voor zonsopgang een signal dan is de kans groot dat je dit prachtige fenomeen kunt aanschouwen



Note: Radar is realtime, met het verversen van de pagina laad je een nieuw frame in. Tijd UTC + 2 = locale tijd
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marsel

EC en GFS geven nu grofweg dezelfde uitvoer voor de komende 3 dagen. Gelukkig behoorlijk vergelijkbaar met wat eerder beschreven is: een opbouwend hoog boven de Noordzee/DU morgen en overmorgen terwijl de luchtdruk over W-FR langzaam daalt agv de vorming van een (deels) thermisch laag. Het polaire front met zuid ervan de warme lucht ligt in inactieve vorm t/m woensdag tussen beide systemen ingeklemd over de noordelijke helft van ons land (inclusief golf komende nacht) maar trekt donderdag verder oplossend langzaam noordwaarts. Passage van het Franse laag icm vlakke kortgolvige hoogtetrog geschied in de nacht naar vrijdag en vrijdag overdag waardoor onweerskansen snel groter worden.

Dit alles levert ons woensdag en donderdag twee mooie zomerdagen op, hoewel niet helemaal spotless. Woensdag met name over de noordelijke en oostelijke helft van NL nog wat velden Cu/Sc langs het front (vergelijkbaar met de bewolking van nu), en landinwaarts mogelijk zelfs nog een paar buitjes. Elders bredere opklaringen. Tx veelal 20-25C, in het zuiden al net zomers warm dus. Donderdag dan dieper de warme lucht in met Tx 25-30C en vrij veel zon. Vanuit het (zuid)westen in de loop van de dag echter wel langzaam meer (onstabiele) Ac/Ci op nadering van het Franse laag.

Vanaf donderdagavond laat t/m vrijdagmiddag onweersachtig en met rap oplopende Td's behoorlijk drukkend in de nabijheid van het laag. In het onweerskansentopic kunnen we alvast vooruitblikken, maar ik vermoed dat we, gezien de mogelijke triggering agv de passerende kortgolvige hoogtetrog, wellicht een apart topic gaan openen wanneer de tijd daar rijp voor is. Wel is het zo dat er vrijdag waarschijnlijk aan de westkant van het laag een wind van zee opsteekt en het dus minder warm zal zijn dan donderdag. Zie pluim EC00 hieronder.

Het verloop na vrijdag is nog wat onzeker. EC komt nog met een vlakke rug die zich direct achter laag zou moeten bevinden (beetje warm niemandsland). Aangezien de warme lucht nog dichtbij is hebben we niet veel nodig en kan het, wanneer we kortdurend onder invloed van zwakke Europese hogedruk komen, conform EC00 dus, snel weer opwarmen tot zomerse waarden. GFS00, maar ook de 06 laat er echter geen twijfel over bestaan: op het moment dat het laag op vrijdag gepasseerd is rap aanlandige stroming en dus afkoeling vanaf zee. Meteen koud wordt het niet. De WNW'elijke stroming is niet sterk en bovenluchten nog warm, dus Tx op prima niveau, veelal 20-25C, daar waar EC dus vrij gemakkelijk nog met 25-30C komt. Dat zullen we dus even moeten blijven volgen.

Overigens is het na zaterdag in álle output weer even gedaan met de kortdurende warmte en zien we een licht meanderend zonaal patroon op poten gezet worden, maar ook dat is al eerder beschreven.

Arend

De afkoeling lijkt in GFS niet zo snel te gaan in de 12z run van vandaag, tenminste als ik de pluim voor Oost Nederland bekijk. EC heeft de laatste twee runs wel erg gave neerslagkaarten voor aanstaande zondag, voor Duitsland zijn ze nog fraaier.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TomvanHal

Ik lees net dit op facebook "Noodweer Benelux"

Zou het dan toch eens prijs kunnen zijn? Na de forse onweersbuien afgelopen weken in Duitsland, lijkt op donderdag 6-7 ook de Benelux in de vuurlinie te liggen. Het weermodel WRF berekent in de late namiddag vanuit het NW van Frankrijk een forse buienlijn met windstoten en een hoog aantal bliksemontladingen. Door de trage voortbeweging van de buien kan er hier en daar ook wateroverlast ontstaan.
Waar en wanneer de buien zich exact gaan ontwikkelen, valt niet te voorspellen. Enkel dat de kansen op (fors) onweer toenemen in de loop van donderdag is met vrij grote zekerheid mee te geven. We houden jullie ook vandaag op de hoogte.

Marsel, zijn er signifcante kansen dan voor dynamisch onweer donderdag of/op vrijdag ? Ik dacht dat er voor vrijdagavond pas kans op onweer was, omdat de temps op vrijdag pas de max gingen halen..

Marsel

Citaat van: TomvanHal op wo 05 jul 2017 - 11:39
Ik lees net dit op facebook "Noodweer Benelux"

Zou het dan toch eens prijs kunnen zijn? Na de forse onweersbuien afgelopen weken in Duitsland, lijkt op donderdag 6-7 ook de Benelux in de vuurlinie te liggen. Het weermodel WRF berekent in de late namiddag vanuit het NW van Frankrijk een forse buienlijn met windstoten en een hoog aantal bliksemontladingen. Door de trage voortbeweging van de buien kan er hier en daar ook wateroverlast ontstaan.
Waar en wanneer de buien zich exact gaan ontwikkelen, valt niet te voorspellen. Enkel dat de kansen op (fors) onweer toenemen in de loop van donderdag is met vrij grote zekerheid mee te geven. We houden jullie ook vandaag op de hoogte.

Marsel, zijn er signifcante kansen dan voor dynamisch onweer donderdag of/op vrijdag ? Ik dacht dat er voor vrijdagavond pas kans op onweer was, omdat de temps op vrijdag pas de max gingen halen..

Die kans is er zeker.
In principe is de periode donderdagavond t/m nacht naar vrijdag al eerder aangemerkt als interessant vwb onweerskansen, zie twee posts boven je en het algemene onweerstopic. Die periode staat in principe nog steeds al is er in de laatste 24u een nieuwe ontwikkeling, en dat is de kans op evt onweer tijdens de namiddag en vroege avond. Het lijkt allemaal steeds iets vroeger aan te vangen èn te eindigen dan (eer)gisteren aannemelijk leek.

Dat doet natuurlijk wel wat met de algehele setup want er zou ivm die vroegere timing een mogelijkheid zijn op convectie vanaf de grond. Dat is natuurlijk interessanter tov het nachtelijke elevated spul ivm een heel andere voedingsbodem en scheringsplaatje. Ik zal proberen om later vandaag een kansentopic te openen vwb morgen. Daarin kunnen we eea beter uiteenzetten.

Powered by EzPortal