Zomerdiscussie topic 2017

Topic gezien door 48628 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, do 01 jun 2017 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Marsel, vrijdag ga ik naar München. Nu staat er op weeronline dat er donderdag daar 42 mm neerslag gaat vallen  :o ;D is dat normaal en haalbaar? dat klink namelijk als een overstroming  :o

Marsel

Citaat van: dennis089 op ma 26 jun 2017 - 21:26
Marsel, vrijdag ga ik naar München. Nu staat er op weeronline dat er donderdag daar 42 mm neerslag gaat vallen  :o ;D is dat normaal en haalbaar? dat klink namelijk als een overstroming  :o

Vrijdag vertoeft Z-DU onder invloed van 'ons' langgerekte ULL. Ze zitten daar dan in de opgaande tak met zuidwestelijke bovenstroming in de polaire lucht. Door dagelijkse gang zullen enkele buien ontstaan, 's middags soms ook met onweer. Die zware neerslag waar je het voor de donderdag over hebt is te koppelen aan een golf in het polaire welke komende nacht en donderdagochtend daar op het programma staat. Maar die zal, wanneer jij er bent al lang vertrokken zijn.

Citaat van: dennis089 op di 27 jun 2017 - 16:06
Dat gezegd hebbende. On topic. Lijkt er vanaf dinsdag een nieuw vaatje aangetapt te worden. De temperatuur gaat in de lift en weertechnisch lijkt het me een stuk interessanter te gaan worden. Ik ben benieuwd wat Marsel uit een gaat zetten over die aankomende dagen, hoe het e.e.a. tot stand komt en wat we mogen verwachten :)

Mwa, ik deel die mening niet helemaal. Het klopt dat we in de loop van de volgende week vanuit het westen weer wat meer rugdekking van hogedruk krijgen als het ULL van nu dan eindelijk richting Scandinavië wegtrekt. Met het oostwaarts doorstoten dit systeem gaan we komend weekend wel eerst bergafwaarts. In vrijwel alle 00z uitvoer is die evolutie duidelijk zichtbaar. Echter zien we dan ook meteen dat die stabilisatie van volgende week, met eventuele opwarming, totaal niet standvastig is.

We komen namelijk naar alle waarschijnlijkheid volgende week dinsdag/woensdag even onder invloed van een rug die via onze omgeving doorloopt naar het oosten. De locatie en scherpte ervan springt per run en per model, hetzelfde geldt voor de opvolgende hoogtetrog, hetgeen logisch is gezien de termijn. Maar dat maakt het dus nog erg onzeker. Je ziet ook dat de spreiding in het 00z ens van GFS behoorlijk is, waarbij de oper het meest warme scenario laat zien (bovenin ensemble). Oplopende luchtdruk lijkt tegen die tijd een zekerheid, maar of we daarmee ook echt stabieler en weer warmer weer krijgen, dat betwijfel ik. In ieder geval lijkt het niet duurzaam te zijn.

EC00 laat in de operationele run ook maar een zeer kort warmte opstootje zien rond die periode. En daarmee is het scenario waarbij de zomer ontspoort, met slechts af en toe een warmte oprisping, behoorlijk waarheid aan het worden. Voorlopig hang ik de vlag dan ook nog niet uit tav de 'verbeteringen' van volgende week. De tijd zal leren hoe lang deze wisselvalligheid en koelte voortduurt, maar mijn eerder gedane uitspraken vwb de eerste decade van juli neem ik nog niet terug ;).

EDIT: pluim van EC00 hieronder bevestigt bovenstaande. Voorlopig weinig écht zomerse toestanden in de Benelux. De omslag die we een paar dagen terug ingezet hebben lijkt, en daar hamerde ik al op, een zeer grondige geweest te zijn.

khouvanzomer

En zoals altijd,moeten we weer eens heel de zomer de prijs betalen voor enkele fantastische weken,met regen,wind,bewolking en ondermaatse temperaturen... ::)
Begin me toch af te vragen aan welke kant Moeder Natuur staat hoor,kijk naar de VS en Canada,daar vallen al die drukgebieden juist op hun plaats voor zomerweer.

Een maritiem klimaat als Vancouver en Seattle krijgen zon en veel warmte,het tegenovergestelde van hier.
Om nog niet te spreken van noordelijk Canada,daar wordt die hitte maar naar omhoog geblazen,hier blazen ze verkeerd.

Ge gaat zien,als de zomer ten einde loopt en de herfst komt eraan,dan gaat er de perfecte setting boven ons komen voor zomerweer,maar ja in de herfst bent ge daar niks mee he,misschien wordt het dan wel warmer dan in de zomer,zou typisch zijn.

Maxim

@khouvanzomer ... afgelopen maand al vergeten? beetje realistisch blijven aub. Prachtig weer gehad met zomerse temperaturen, veel zon en geen neerslag.

sneeuw040

Citaat van: Maxim op wo 28 jun 2017 - 16:08
@khouvanzomer ... afgelopen maand al vergeten? beetje realistisch blijven aub. Prachtig weer gehad met zomerse temperaturen, veel zon en geen neerslag.

Idd haha, vind echt dat je nog totaal niet mag klagen is hier toch heel lang erg warm en zonnig geweest. Besef wel dat we (ik) in ieder geval in nederland wonen he????

Invicta

Citaat van: khouvanzomer op wo 28 jun 2017 - 15:02
En zoals altijd,moeten we weer eens heel de zomer de prijs betalen voor enkele fantastische weken,met regen,wind,bewolking en ondermaatse temperaturen... ::)


Waar is die glazen bol van jou? De zomer is net begonnen, erg knap dat je al weet te vertellen hoe die gaat verlopen.

dennis089

Citaat van: Invicta op wo 28 jun 2017 - 20:57
Waar is die glazen bol van jou? De zomer is net begonnen, erg knap dat je al weet te vertellen hoe die gaat verlopen.

De zomer is niet per definitie net begonnen. Je kunt ook meer waarde hechten aan de meteorologische zomer zoals ik. Dan heb je de eerste van drie maanden er al op zitten. Dat gezegd hebbende is er nog geen uitspraak te doen over het verdere verloop. Enkel wat Marsel aangeeft, en daarmee moet ik dan toegeven dat ik ernaast zat en dat er enkel een warmte speldenprikje komt. Voorlopig koel tot waarschijnlijk minstens de helft juli (waarna de halve zomer voorbij is)

ron12

Maand Juni 2017 kan de warmste ooit worden, nu 0.2 graden voorsprong op 2003 tot nu met nog 2 dagen te gaan, wordt spannend 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: dennis089 op wo 28 jun 2017 - 22:12
De zomer is niet per definitie net begonnen. Je kunt ook meer waarde hechten aan de meteorologische zomer zoals ik. Dan heb je de eerste van drie maanden er al op zitten. Dat gezegd hebbende is er nog geen uitspraak te doen over het verdere verloop. Enkel wat Marsel aangeeft, en daarmee moet ik dan toegeven dat ik ernaast zat en dat er enkel een warmte speldenprikje komt. Voorlopig koel tot waarschijnlijk minstens de helft juli (waarna de halve zomer voorbij is)
Rond 8 Juli periode van iets te warm zomer weer, en droog, voor een langere tijd, eerst effe een diepte punt op zaterdag verwerken, mogelijk maar 14 graden tijdens regen, goed voor de tuin zullen we maar zeggen ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

khouvanzomer

Heb geen glazen bol nodig,doe uw ogen open en kijk naar de kaarten,of luister naar Marsel hier,al dat ik zie is lage en hoge druk op de verkeerde plaats,regen,en ondermaatse temperaturen,zowel ECMW als GFS geven geen mooi weer.
Op die kaarten ziet het daar bloedrood in Europa ja,maar ver weg van ons,en over de oceaan in de VS+Canada,en dat al tot 14 Juli.

https://twitter.com/BigJoeBastardi/status/880131955701972996/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.city-data.com%2Fforum%2Fweather%2F2090301-climate-talk-europe-1282.html

Die zijne glazen bol zegt ook dat er geen zomer komt,zomer wil volgens mij zeggen 25+ graden en zon met af en toe een onweer.

Ik zie het al gebeuren in Oktober,hogedruk boven Scandinavie,die we nu nodig hebben maar dan is het te laat.
En op dat magische Azorenhoog moeten we ook al geen staat maken,gaat meestal te ver naar het Westen hangen,geen schijn van kans voor nog een mooie zomer.
Niets nieuws onder de zon,oh ja,die zon gaan we ook niet veel zien de komende tijd,fantastisch toch.

Hopelijk heb ik ongelijk but the odds are against me.

Arend

Vandaag hier een grote verrassing wat de neerslag betreft: er is maar liefst 14 mm gevallen. Meer dan gisteren (op basis van etmaal), Pluvius verdient hiervoor wel een extra schouderklopje. Hieronder getoonde neerslagtekort voor (kaartje links) en na (kaartje rechts) de neerslag van gisteren. Zoek de verschillen, met behulp van het neerslagkaartje van gisteren zijn de oplossingen misschien gemakkelijker te vinden. Grootste deel van het land kampt dus nog steeds met een groot neerslagtekort. Ook het verschil tussen de twee grafieken laat dit duidelijk zien.

Raar verhaal vandaag op weer.nl:

Citeer
Droogte
De afgelopen weken was het kurkdroog in ons land. De (landbouw)grond begon letterlijk te scheuren en de frisse groene kleur van de natuur ging steeds meer over in bruin en geel. Vooral in het zuiden en langs de westkust lag het neerslagtekort al tussen 150 en 200 millimeter. In het binnenland was het iets minder droog, maar ook daar lag het doorlopend potentieel neerslagoverschot eerder deze week nog rond 100 millimeter. Inmiddels zijn die hoeveelheden na de regen van gisteren op grote schaal bijgesteld, maar in het zuidwesten viel nauwelijks iets en blijft het voorlopig erg droog.

Ineens kletsnat
In de rest van het land ging het roer dus binnen 24 uur ineens helemaal om, van zeer droog naar kletsnat. Vanuit het zuiden begon het in de ochtend al te regenen en vooral landinwaarts en in het noorden kwam het vervolgens met bakken uit de lucht, met tussendoor slechts enkele korte droge intermezzo's. Wolkbreukregens resulteerden daar in relatief korte tijd in tientallen millimeters regen.

Wat een onzin.

Hele verhaal hier: http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-06-29-van-kurkdroog-naar-kletsnat/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Energizer85

Hier toch bijzonder... na lichte buien gisteren hier toch veelal droog geweest (de verwachtingen van dinsdag en woensdag waren toch behoorlijk nat) tevens ook geen "slecht" weer... zachte temperaturen en weinig wind. Overigens, de verwachtingen voor na het weekend, lijken steeds meer de betere kant op te gaan. (Oké geen super zomers weer, maar wel meer hogedruk invloeden)

ron12

Leuk om eens door te lezen over de huidige waterstanden in de rivieren http://www.waterpeilen.nl/ vooral dat bericht over nevengeulen, wist ik niet, weer wat geleerd ;) je bent nooit te oud om wat te leren.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

khouvanzomer

We hebben O,Z,ZO winden nodig in de zomer,natuurlijk krijgen we W,ZW,NW.

Maar het heeft er al slechter uitgezien zeker.

Arend

Opnieuw een geslaagde dag wat neerslag betreft. Tot nu toe is er hier vandaag 19 mm gevallen. Ge-wel-dig!  :D En wat gaat de neerslag die nu vanuit het noorden nadert brengen? Nog even genieten voordat de droogte weer toeslaat  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

khouvanzomer

Heb toch geen zomergevoel ook al is het totaal niet koud geweest,misschien is het de bewolking,of de wind die de neiging heeft om te noordelijk te blazen soms,en ook dikwijls boven de 3 BF.

Giso84

Ondanks dat ik de warmte mis, vind ik het toch wel fijn dat het nu even wat (veel) regent.
De natuur heeft het hard nodig, zie helaas dagelijks steeds geler of bruiner wordend groen.

En wat is nou een zomer zonder al dat mooie groen om je heen, ik zelf vind het wel typisch Nederlands
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

khouvanzomer

Ieder zijn ding,mijn zomergevoel is vandaag zeer laag,16 graden en bakken regen over ons heen gehad,met een harde koude wind.
Ze hebben 9 maanden om het hier te laten regenen en herfsten (yep nieuw woord),maar ja.
Denk dat het toch al een tijdje geleden was dat 1 juli nog zo nat was hier.

Tam

Citaat van: khouvanzomer op za 01 jul 2017 - 14:20
Ieder zijn ding,mijn zomergevoel is vandaag zeer laag,16 graden en bakken regen over ons heen gehad,met een harde koude wind.
Ze hebben 9 maanden om het hier te laten regenen en herfsten (yep nieuw woord),maar ja.
Denk dat het toch al een tijdje geleden was dat 1 juli nog zo nat was hier.

ongeveer een jaar geleden, toen stond het neerslagtekort nl. op 0

khouvanzomer

Wie heeft het nu over neerslagtekort,ik heb het over 1 dag,kan mij niet herinneren de laatste 10 jaar dat er hier waar ik woon nog meer dan 20 mm is gevallen op 1 juli.

Powered by EzPortal