Zomerdiscussie topic 2017

Topic gezien door 48211 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, do 01 jun 2017 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Een beetje regen mag, dat is ook nodig voor de natuur, maar dit is vreselijk, net nu mijn vakantie bijna begint (30 juni) temperaturen tussen 15-20 graden?  >:(
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Eveline

Citaat van: TaL op vr 23 jun 2017 - 10:22
Een beetje regen mag, dat is ook nodig voor de natuur, maar dit is vreselijk, net nu mijn vakantie bijna begint (30 juni) temperaturen tussen 15-20 graden?  >:(

Schoolvakanties gaan beginnen hè.. dan mag je in Nederland blijkbaar niet met +22 op de camping staan.. baal er ook van. Weken is het heerlijk, en nu slaat het om :( voor de natuur goed ja...

TaL

Nieuwe pluim. Midden volgende week lijkt iets zachter
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

dramatische pluim is het. Ik ga 30juni - 2 juli, een weekendje naar München. Het stond al gepland vanaf vorig jaar oktober. En precies dit weekend lijkt er een regenstorm van jewelste te komen met temperaturen van 15 tot 20 graden  >:(
ik hoef geen 30+ maar dat het droog blijft midden in de zomer was wel fijn geweest.. ik haat het weer  :-\

khouvanzomer

Inderdaad,schoolvakantie gaat beginnen,velen die niet moeten gaan werken.En dan komen ze af met regen,en temperaturen die zelfs in de lente wat te koel zijn,15-20 graden,meen je dat nu.
Hier zitten de meeste mensen niet op te wachten hoop/denk ik,en blij zijn met een moesson,jeetje,verhuis naar het regenwoud hé.
Hopelijk woon ik binnen enkele jaren in Spanje,gedaan met die teleurstellingen en depressies,die een hele zomer om zeep komen helpen,terwijl in andere landen het niet onder de 23 graden gaat tot September,zoals in het Zuiden van Europa de VS en zelfs Canada.
Ik vond die hitte heerlijk,en kon er gemakkelijk in gaan wandelen.

En nu zit ik met dat liedje van Gerard Cox in m'n hoofd,"'tis weer voorbij die mooie zomer",lachen van miserie hier. ::)

Arend

Citaat van: khouvanzomer op vr 23 jun 2017 - 11:15
Inderdaad,schoolvakantie gaat beginnen,velen die niet moeten gaan werken.En dan komen ze af met regen,en temperaturen die zelfs in de lente wat te koel zijn,15-20 graden,meen je dat nu.
Hier zitten de meeste mensen niet op te wachten hoop/denk ik,en blij zijn met een moesson,jeetje,verhuis naar het regenwoud hé.
Hopelijk woon ik binnen enkele jaren in Spanje,gedaan met die teleurstellingen en depressies,die een hele zomer om zeep komen helpen,terwijl in andere landen het niet onder de 23 graden gaat tot September,zoals in het Zuiden van Europa de VS en zelfs Canada.
Ik vond die hitte heerlijk,en kon er gemakkelijk in gaan wandelen.

En nu zit ik met dat liedje van Gerard Cox in m'n hoofd,"'tis weer voorbij die mooie zomer",lachen van miserie hier. ::)

Schitterende pluimen produceert EC vanavond weer. In die van Twente zit een echt neerslagbom member (zeer zeldzaam). Komende runs maar weer afwachten wat er uiteindelijk van overblijft.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

khouvanzomer

Citaat van: Arend op vr 23 jun 2017 - 22:36
Schitterende pluimen produceert EC vanavond weer. In die van Twente zit een echt neerslagbom member (zeer zeldzaam). Komende runs maar weer afwachten wat er uiteindelijk van overblijft.
Ik haat regen,echte zomer liefhebbers zitten hier spijtig genoeg niet.

Energizer85

Citaat van: khouvanzomer op za 24 jun 2017 - 12:09
Ik haat regen,echte zomer liefhebbers zitten hier spijtig genoeg niet.

Jawel hoor... de "schitterende" pluim zoals hier boven beschreven, is voor de meesten een drama pluim... wachten op een nieuwe zomerse opleving.

Marsel

Citaat van: khouvanzomer op za 24 jun 2017 - 12:09
Ik haat regen,echte zomer liefhebbers zitten hier spijtig genoeg niet.
Sorry? Ik zie dat je hier nog niet zo lang mee loopt en je daardoor de verkeerde conclusie trekt. Als er ergens een mooi clubje zomerliefhebbers rondloopt dan is het hier wel. Sterker nog, ook onder de mods zijn er behoorlijk wat zomer-/onweerliefhebbers te vinden. Dat zul je wel merken als de volgende zomerperiode van start zal gaan. Ikzelf vond de afgelopen hitte geweldig, had nog wel een paar weken langer mogen duren! Meer warmbloedig onweer was fijn geweest maar ik heb echt ontzettend genoten.

Ontopic: de eerste helft van volgende week lijkt zo'n eerder aangehaalde tijdelijke warme opstoot op te gaan leveren. We zien dan dat de Benelux zich even aan de voorzijde van een ontwikkelende hoogtetrog bevindt. Het systeem trekt traag oostwaarts vanaf de Atlantische oceaan over de Britse Eilanden waardoor we met name dinsdag en woensdag wat warmere lucht aangevoerd krijgen. Op de genoemde dagen ontwikkelt zich onder invloed van een kortgolvige rimpeling een laag boven FR dat woensdag het land van zuid naar noord passeert. In de voorkamer dus warme lucht waarin we toenemende onweerskansen zien. Meer hierover in het onweerskansen topic tegen die tijd.

Beetje afhankelijk van de exacte koers van dat laag en de hoeveelheid bewolking kunnen we dan toch weer één of in het beste geval met wat mazzel twee keer in de richting van de 25C. Maar zoals gezegd dus niet standvastig maar eerder onweersachtig. Daarna stoot de hoogtetrog oostwaarts door en komen we in een frissere fase terecht met stroming uit WNW en regelmatig regen of een paar buien. Tx dan 16-21C.

martijn

Marsel, wat zijn de verwachtingen voor sauerland aankomend weekend? Als het maar droog is

Lothiriel

Beetje fris vind ik niet erg, onweer ook niet, maar dagenlang regen en regen en regen jaagt me echt het land uit :P. Gelukkig heb ik twee weken Zuid-Frankrijk om naar uit te kijken.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Na morgen weer nieuwe (voorlopig laatste) warmte piek oplopende temperaturen ma/di/wo 25 tot lokaal weer 30 graden in oosten en zuidoosten mogelijk, vanaf  dinsdag toenemende kans op onweer.  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

khouvanzomer

Maakt me ook niet uit als het eens regent na + 25° maar dan wel s'avonds,en dan de volgende dag terug zonnig warm/heet.
Maar zoals het nu gaat worden,nee is er te veel aan,dag na dag na dag na dag na dag na dag regen,wind,wolken,ondermaatse temperaturen,er komt geen einde aan.
Wordt er gek van dat we waarschijnlijk onze "zomer" al hebben gehad voor de school/werkvakanties maar goed kunnen beginnen.
Belgie is de bulls-eye van Moeder Natuur denk ik.

*Zucht*

Eveline

We mogen natuurlijk helemaal niet klagen na al deze mooie weken, hebben al geweldig weer gehad! Benieuwd hoe het over 2 werken verder gaat..

Arend

Citaat van: ron12 op za 24 jun 2017 - 19:34
Na morgen weer nieuwe (voorlopig laatste) warmte piek oplopende temperaturen ma/di/wo 25 tot lokaal weer 30 graden in oosten en zuidoosten mogelijk, vanaf dinsdag toenemende kans op onweer.  ;)

Krijgen we hier dan misschien toch weer een thermisch hoogtepunt? In de 12z runs van vandaag wel erg onzeker allemaal. Op de lange termijn dan misschien ook weer wat lichtpuntjes voor de warmteliefhebber? Pluim Twente hieronder.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Lucifer

Oper en controle hebben vandaag geen zin meer in (veel) neerslag. Toch niet voor regio Zuid(oost).

Ondertussen is het neerslagtekort opgelopen naar 154mm. Daarmee bevinden we ons voorlopig in de 5% droogste jaren en zitten we vlakbij recordjaar 1976. Hopelijk gaan we daar de komende periode toch wat verandering in brengen.

In België is het overigens nog steeds verboden drinkwater te gebruiken voor recreatief gebruik zoals auto's wassen of gras sproeien.

4seasons

Citaat van: Lothiriel op za 24 jun 2017 - 16:05
Beetje fris vind ik niet erg, onweer ook niet, maar dagenlang regen en regen en regen jaagt me echt het land uit :P. Gelukkig heb ik twee weken Zuid-Frankrijk om naar uit te kijken.

Ik zie meerdere klagen over de regen maar dat houdt de natuur toch niet tegen. Komt zoals het komt.

Er zijn meer landen in Europa met slecht weer.

Kijk eens deze beelden op dit moment, verwacht je ook niet als je nu op vakantie gaat:
http://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/trentino-alto-adige/bolzano/colfosco-alta-badia.html

http://www.skylinewebcams.com/en/webcam/espana/cataluna/barcelona/playa-sant-sebastia.html

http://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/liguria/genova/porto-santa-margherita-ligure.html

http://www.skylinewebcams.com/en/webcam/hungary/central-transdanubia/tihany/lake-balaton.html


Na regen komt zonneschijn is het gezegde, gewoon maar afwachten wat de komende maanden nog in petto heeft.


Arend

Citaat van: Lucifer op zo 25 jun 2017 - 11:18
Oper en controle hebben vandaag geen zin meer in (veel) neerslag. Toch niet voor regio Zuid(oost).

Ondertussen is het neerslagtekort opgelopen naar 154mm. Daarmee bevinden we ons voorlopig in de 5% droogste jaren en zitten we vlakbij recordjaar 1976. Hopelijk gaan we daar de komende periode toch wat verandering in brengen.

In België is het overigens nog steeds verboden drinkwater te gebruiken voor recreatief gebruik zoals auto's wassen of gras sproeien.

In België is de situatie inderdaad nog veel nijpender dan in Nederland. Het neerslagtekort is daar erg extreem. Indien we komende week te maken krijgen met stevige neerslag dan is het ook nog maar de vraag in hoeverre het grootste deel daarvan door de natuur/landbouw "nuttig" gebruikt kan worden. Bij zeer hoge neerslagintensiteiten zal een deel direct worden afgevoerd naar riolen, beken en andere afwateringen. Eigenlijk is het lichte gespetter van gister en vandaag boven Nederland dan veel effectiever. Maar qua weerbeleving zijn stevige hoosbuien niet te versmaden.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk

Citaat van: Arend op zo 25 jun 2017 - 12:32
Eigenlijk is het lichte gespetter van gister en vandaag boven Nederland dan veel effectiever. Maar qua weerbeleving zijn stevige hoosbuien niet te versmaden.  :)

Yup, bij een hoosbui spoelt alles weg maar nu 2 dagen miezer en de grond is tot 10 cm diep zeiknat

Arend

Dat belooft wat te worden voor de Duitsers:

Regnet's am Siebenschläfertag, es noch sieben Wochen regnen mag.

Wie's Wetter am Siebenschläfertag, so bleibt es sieben Wochen danach.

Wenn's am Siebenschläfer gießt, sieben Wochen Regen fließt.

Siebenschläfer Regen - sieben Wochen Regen.



Voor Nederland gelden blijkbaar andere regels:

Als het regent op de heilige Zevenslaper
regent het tot zeven dagen later.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal