Zomerdiscussie topic 2017

Topic gezien door 48208 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, do 01 jun 2017 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeneralDuke

Vraagje over de komende nacht. Als ik kijk naar de minimumtemperaturen in EC, GFS, AROME en HIRLAM dan komen die allemaal zo rond minimaal 9 graden uit (koudste plek is grens Overijssel/Drenthe). Als ik daarentegen hogeresolutiemodellen bekijk (in dit geval de WRF van weerplaza en Harmonie), dan komen die allebei lager uit. Harmonie op 6 en WRF zelfs op 2. Komt dat (simpelweg / oa) door de hogere resolutie van die modellen, of zit er echt een verschil in de berekening daarvan die dit verschil kan verklaren?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

vanaf morgen maxima's onder 20 graden. De zomer is voorbij.. Tot volgend jaar  :( ??? ::) :-[

TMCThomas

Citaat van: dennis089 op di 05 sep 2017 - 10:29
vanaf morgen maxima's onder 20 graden. De zomer is voorbij.. Tot volgend jaar  :( ??? ::) :-[
Tot volgend jaar? De winter moet nog beginnen hoor  ;D

Hector Pascal

Citaat van: dennis089 op di 05 sep 2017 - 10:29
vanaf morgen maxima's onder 20 graden. De zomer is voorbij.. Tot volgend jaar  :( ??? ::) :-[
Grappig, ik kom net uit mijn zomerslaap. Ik heb al weer helemaal zin in de winter.
Nul bestaat niet.

winterdip

Citaat van: Hector Pascal op di 05 sep 2017 - 13:05
Grappig, ik kom net uit mijn zomerslaap. Ik heb al weer helemaal zin in de winter.

Ja dan mogen we ons weer verheugen op 3 natte sneeuwvlokjes ;)

dennis089

haha. welkom terug wintervolk.  :P

Armand

Even een korte terugblik op de zomer voor mijn regio; Zuid-Limburg.

Al met al hebben we een warme zomer gehad hier. Er zullen best mensen zijn die nu denken, hoe kan dat nou? Dat komt doordat we tijdens de hoogzomer maanden juli en augustus nauwelijks extreem hoge (lees tropische) temperaturen gehad hebben, maar juist wel meer aangename, zomerse dagen. De echte tropische dagen met een hittegolf zaten in juni.
De gemiddelde maximumtemperatuur voor zowel juni als juli lagen hier rond de 25 graden, terwijl voor het gevoel voor de meeste mensen juni dus veel warmer was. Augustus was wat kouder met gemiddeld 23,5 graden als maximumtemperatuur, nog steeds niet heel verkeerd voor Nederland.

Deze zomer zaten er hier veel droge dagen tussen, maar als er een keer regen viel, dan waren dit meteen plensbuitjes of een groot neerslagfront. Maar.... onweer hebben we hier niet vaak gezien en zeker niet in extremere mate. Daar kan ik ook heel erg kort over zijn, het onweersseizoen was echt prut hier.

Nu de herfst en de winter, ik ben er wel blij mee. Na een mislukt onweersseizoen (want je hoopt natuurlijk altijd op een paar 'mooie' dagen ;) ) ben ik wel toe aan wat anders in de vorm van storm, mist en hopelijk weer eens sneeuw en ijs....

Mariska

Ben ik nou de enige die het stiekem best een hele fijne zomer vond? Niet te warm en niet te koud.

Alleen balen dat er van onweer weinig is gekomen.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

vlerk

Citaat van: Mariska op do 07 sep 2017 - 11:56
Ben ik nou de enige die het stiekem best een hele fijne zomer vond? Niet te warm en niet te koud.

Alleen balen dat er van onweer weinig is gekomen.

Helemaal mee eens, nu moet ik eerlijk zeggen dat het voor mijn gevoel in Eindhoven meestal een stukje warmer en droger is dan de rest van NL.

Giso84

Hier ook iemand die genoten heeft van een voor mij voelde Nederlandse zomer.
Volgend jaar dan maar één met veel onweders  :)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Marsel

Mwa, redelijk zou ik 'm willen noemen. De publieke opinie staat in dat opzicht achter mijn bevindingen. Deze zomer was, zeker tijdens de hoogzomer (juli en augustus) absoluut geen sterke speler. Behoorlijk gematigd zelfs, juist op de momenten dat het beeld van de zomer wordt gemaakt of gebroken. De warmte van mei/juni draagt daar nauwelijks aan bij, althans voor het gevoel. Het feit dat juni tot de 22e te warm was heeft deze zomer in ieder geval qua warmtegetal (slechte indicator trouwens) nog een beetje body gegeven maar verder was het maar gematigd. Je kunt er van houden, maar ik zie het persoonlijk toch liever anders, lees warmer/heter. Zeker ook ivm de eventuele onweerskansen die met warm weer nu eenmaal sneller opdoemen. Nee, deze zomer was het ruimschoots niet.

dennis089

Ik sluit me aan bij Marsel.
Dat gezegd hebbende gaat het er wild aan toe aan de andere kant van de oceaan. Orkaan Irma stevent aan op het vaste land.
Is er eigenlijk een site met actuele satelliet beelden van die regio?  Ben wel benieuwd hoe zo'n storm op 'buienradar' eruitziet.

ThaGhostNL

Citaat van: dennis089 op za 09 sep 2017 - 10:42
Ik sluit me aan bij Marsel.
Dat gezegd hebbende gaat het er wild aan toe aan de andere kant van de oceaan. Orkaan Irma stevent aan op het vaste land.
Is er eigenlijk een site met actuele satelliet beelden van die regio?  Ben wel benieuwd hoe zo'n storm op 'buienradar' eruitziet.

Via deze site kan je veel radarbeelden vinden http://www.nhc.noaa.gov/graphics_at1.shtml?cone
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

JerryL

Moet hier geen slotje op?

GeneralDuke

Misschien hopen we allemaal nog te veel op een nazomer...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Citaat van: GeneralDuke op di 12 sep 2017 - 11:43
Misschien hopen we allemaal nog te veel op een nazomer...
Nee hoor laat die herfst en daarna zo snel mogelijk winter maar komen  ;D

JerryL


Energizer85

Misschien een domme vraag ???????? maar ziet iemand nog een lichtpuntje voor wat stabieler weer, lees nazomertje aan t eind van de maand?

winter

Citaat van: Energizer85 op wo 13 sep 2017 - 18:04
Misschien een domme vraag ???????? maar ziet iemand nog een lichtpuntje voor wat stabieler weer, lees nazomertje aan t eind van de maand?

Hahahah denk het helaas niet als ik de weersites mag geloven. Maar weet niet hoe de weerkaarten zijn en of er een geblokkeerd patroon kan ontstaan zonder deze ZW winden.

GeneralDuke

KNMI guidance meerdaagse:

Citaat van: KNMIEen hoogtelaag boven onze omgeving blijft tot en met dinsdag aanwezig. Ook aan de grond is dan sprake van lagedruk, al neemt met het wegtrekken van het grondlagedrukgebied boven Zuid-Zweden de cyclonale invloed in onze omgeving wel langzaam af. Een Atlantische hoogterug trekt langzaam oostwaarts en komt, in betekenis afnemend, op donderdag 21 september tot stilstand boven of net ten westen van onze omgeving. Het hoogtelaag verplaatst zich dan naar Duitsland. Aan de grond is dat terug te vinden als een zich uitbreidende rug vanuit het Azorenhoog. Ook na het weekend van 23 en 24 september is in het bovenluchtpatroon in veel ensembleleden sprake van hogedrukinvloed; vanaf dinsdag 26 september zou zich zelfs een apart hogedrukfiliaal kunnen ontwikkelen in onze omgeving. Echter, een terugkeer naar een cyclonaal bovenluchtpatroon is, gezien een minderheid van de ensemblemembers niet geheel uit te sluiten.

Misschien dat het volgende week in het weekend tijdelijk dus even opknapt, maar dat is nog heul ver weg.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal