Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 182164 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

winter

Zou me niks verbazen als het gedeelte boven de kern waar de wind voornamelijk AFLANDIG is toch als natte sneeuw en hoe verder naar het oosten van NL als droge sneeuw valt.
Kijken eens ook naar de sneeuwvalgrens. Dit kan nog wel eens verrassing worden. Voor ook de kustgebieden! Maar alles is afhankelijk van de trekrichting van het neerslag gebied :)
Neerslagafkoeling is iets waar de modellen en naar mijn ervaring voornamelijk GFS veel moeite mee heeft ;)

jornonweer

Snap niet waarom niemand het vermeld maar in het zuiden van Nederland en grote delen van België kan de wind ook voor serieuze problemen zorgen morgenavond. 105km/ 8bft boven land en daarbij mogelijk sneeuw. Sneeuwstormpje?
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Limburg krijgt het toch weer moeilijk morgen waarschijnlijk. Het laag lijkt precies over deze provincie te trekken met daar dus wat warmere lucht en dus meer kans op regen, terwijl voornamelijk ten noorden en ten westen de neerslag overgaat in (natte) sneeuw. Misschien dat het staartje ook nog wat (natte) sneeuw voor Limburg gaat leveren.

Het blijft toch nog (zoals ik vaker gezegd heb ;) ) afwachten tot het einde. Met deze kleine drukgebiedjes weet je het nooit zeker wat ze gaan doen.

Edwin

Ik hoop toch echt dat het voornamelijk sneeuw zal zijn. Herfst hebben we immers al genoeg.
Never Stop Exploring

MaikelNL

Citaat van: Edwin op wo 11 jan 2017 - 17:36
Ik hoop toch echt dat het voornamelijk sneeuw zal zijn. Herfst hebben we immers al genoeg.

Hoop ik ook Edwin, vooral onze regio. Maar wil je echt sneeuw, moet je toch eens naar de bergen of het noorden, want in Nederland mag je natuurlijk niet al te veel verwachten met ons klimaat.  ;D ;)

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ht-events

En toch hebben wij weer meer kans in het Borculo dan in Zutphen, dat zagen we vorige week ook, Borculo had beduidend meer dan Zupthen.

Maargoed, de weermodellen zijn het nog steeds niet met elkaar eens, Hirlam heeft er voor onze regio en ook Zutphen heel veel zin in, hopen dat die uit komt.

jornonweer

Citaat van: Armand op wo 11 jan 2017 - 17:35
Limburg krijgt het toch weer moeilijk morgen waarschijnlijk. Het laag lijkt precies over deze provincie te trekken met daar dus wat warmere lucht en dus meer kans op regen, terwijl voornamelijk ten noorden en ten westen de neerslag overgaat in (natte) sneeuw. Misschien dat het staartje ook nog wat (natte) sneeuw voor Limburg gaat leveren.

Het blijft toch nog (zoals ik vaker gezegd heb ;) ) afwachten tot het einde. Met deze kleine drukgebiedjes weet je het nooit zeker wat ze gaan doen.
het laatste valt wel als sneeuw hoor. Net achter de kern. Maar het grootste probleem is de wind voor Limburg. Tot 105km/u en 8bft is best veel voor Limburg.
Danger is real, fear is a choice.

Joep

Vrijdag aardige storm met windstoten rond de 100 km/u

Vrijdag zien we nog steeds aardig wat wind op de kaart staan, met windstoten rond de 100 km/u.
Later op de avond kan daar daar ook nog sneeuw bij komen.

D. de Bruin

petje

ik weet het niet hoor als er sneeuw valt ....zal het dan blijven liggen temps zijn overdag nog te hoog lijkt me

Armand

GFS ENS is ook vrijwel geheel om naar ijsdagen vanaf volgende week:

Pluim Zuidoost.

Er is toch nog welgeteld 1 eigenwijs lid dat niet meegaat. Zou toch echt een hele flinke klap in het gezicht zijn als dat ene lid nou zou uitkomen ;D

Armand

Citaat van: petje op wo 11 jan 2017 - 18:35
ik weet het niet hoor als er sneeuw valt ....zal het dan blijven liggen temps zijn overdag nog te hoog lijkt me

Denk inderdaad dat de sneeuw vrijdag weer zal wegsmelten, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid. Wel is het zo dat in het weekend plaatselijk weer nieuwe sneeuw komt. De plekken die dan de nieuwe week ingaan met een sneeuwdek kunnen gevoelig afkoelen denk ik zo.

gilleeesss

Het is allemaal vrij nipt voor sneeuwval vindt ik :-( vooral in westen dan. oost NL ziet er beter uit

EC 0z zag zelf op zondag een depressie over west benelux trekken met regen, dus als er al iets zou vallen zou alles weer weg zijn, thaha, weer 2x niks qua sneeuw, in die ijsdagen heb ik meer vertrouwen, maar daar heb ik persoonlijk niks aan als het groen ligt in mijn omgeving :P

hesselsjoerd

Kan ik ergens tekenen voor de nieuwste run van gfs? Tot het einde van de run vorst haha :P Ben benieuwd hoe het morgen uitpakt! Hoop op een mooie verassing!

Lucifer

Citaat van: Armand op wo 11 jan 2017 - 17:35
Limburg krijgt het toch weer moeilijk morgen waarschijnlijk.

Arpege denkt daar anders over. 12z run komt met volgende setting geldig voor vrijdag 7u 's ochtends
Zij gaan voor oost NL + zuidoost NL + alles ten oosten van BXL voor Belgie.




HIRLAM laat in z'n nieuwe run de hoeveelheden minderen, maar blijft wel consistent over de locatie.




Wie het weet mag het zeggen. Ik zeg, afwachten en gebedje prevelen.  :o


Overigens zeer interessant: mogelijk stormachtig in combinatie met sneeuwal ;-)




gilleeesss

Citaat van: Armand op wo 11 jan 2017 - 17:35
Limburg krijgt het toch weer moeilijk morgen waarschijnlijk. Het laag lijkt precies over deze provincie te trekken met daar dus wat warmere lucht en dus meer kans op regen, terwijl voornamelijk ten noorden en ten westen de neerslag overgaat in (natte) sneeuw. Misschien dat het staartje ook nog wat (natte) sneeuw voor Limburg gaat leveren.

Het blijft toch nog (zoals ik vaker gezegd heb ;) ) afwachten tot het einde. Met deze kleine drukgebiedjes weet je het nooit zeker wat ze gaan doen.

West vlaanderen krijgt 12uur regen en dan een uur sneeuw ofzo die vast niet blijft liggen

joboy52

Wederom mooi sneeuwsignaal in EC 12  ;D




ron12

Als je dit mag geloven  ;)  Eind volgende week in gebieden waar sneeuw ligt temperaturen beneden de -15 graden  8)  http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/kans-op-strenge-vorst-en-natuurijs-volgende-week-1.1365416
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: joboy52 op wo 11 jan 2017 - 19:20
Wederom mooi sneeuwsignaal in EC 12  ;D


Heb je kaartje van 3uur ervoor? of is het vooral regen dan?

En EC berekent wel makkelijk sneeuw vindt ik laatste dagen, veronderstel dat het  eerst om natte sneeuw zal gaan op vele plaatsen

Edit: EC komt zondag trouwens met een neerslaggebied met positieve temps op 850hPA (voor even)

Extremissimorum

Citaat van: Armand op wo 11 jan 2017 - 18:35
GFS ENS is ook vrijwel geheel om naar ijsdagen vanaf volgende week:

Pluim Zuidoost.

Er is toch nog welgeteld 1 eigenwijs lid dat niet meegaat. Zou toch echt een hele flinke klap in het gezicht zijn als dat ene lid nou zou uitkomen ;D

100% kans op sneeuw zaterdag? Dat zie je niet vaak lol.

Als we december 2010 als voorbeeld nemen, wordt de (ec) pluim van vanavond een zeer belangrijke. D-Day. Vrijwel alle leden, zo verwacht ik, zullen óf voor wel sneeuw gaan óf voor regen. Dat gebeurde in 2010 ook. Dit zal de pluim nog verder kunnen doen afkoelen.

Ik heb nog altijd geen flauw idee, niet eens een indicatie voor wat er morgen gaat gebeuren. Leuk!

Powered by EzPortal