Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 180444 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Energizer85 op di 10 jan 2017 - 20:21
Beetje stemmingmakerij.... ik heb geen eens meer zin om er op te reageren.

Mooie Run weer van EC, benieuwd naar het ENS. Vooralsnog sneeuwkansen en vanaf maandag de vorst in!


Edit: volgens mij is weerplaza ook even t spoor bijster ????

Weerplaza staat al een tijdje bekend als stemmingmakers. Geven aan niets te weten, maar zetten wel extra mensen in? En vragen er nog geld voor ook! Maar dat terzijde...

Aan alle 'pessimisten', 'winterhaters': kom naar Noord-Holland, dan leer je het snel af, dan valt alles mee! :p
Spannende tijden zijn het zeker. Maar oei wat is het onzeker! Ik denk dat we eerder rekening moeten houden met natte sneeuw, maar dit kunnen we pas op de dag zelf zeker weten.

Ben benieuwd waar de HARMONIE mee komt. Die is vaak nauwkeurig en geeft ook sneeuw aan.

zwoof

Citaat van: sneeuwstorm op di 10 jan 2017 - 19:42
Iedereen heeft het over sneeuw op Donderdag.
Donderdag is het zelfs in Twente dik boven 0.
Dit betekend dus wat natte sneeuw.
Of blijft sneeuw opeens liggen bij +5 ?
Nog maar te zwijgen over de post van de sneeuwruimer uit Rotterdam.
Daar staan ze in de startblokken terwijl het daar een graad of 8 wordt.
Onbegrijpelijk dat opeens iedereen de realiteit kwijt is.
Ik wil de voorpret niet verkloten hier op dit forum maar laten we het allemaal nuchter bekijken.
Begrijp me niet verkeerd ook ik zie het liefst een sneeuwstorm over het land trekken en bevroren rivieren.
Maar zoals het er nu voor staat komen her en der wat natte flatsen naar beneden met volgende week een paar graden nachtvorst voor Oost en Noord Nederland.

Och, er zijn gewoon hele goede winter kansen, zowel op de midden LT en LT.  Ook op de korte termijn (donderdag, vrijdag) gedegen kansen op een leuke winterse inleiding mbt sneeuw.  En ja! Ook bij plus 5 graden en zelfs plus 7 graden kan de sneeuw blijven liggen, als de  intensiteit van de neerslag maar hoog genoeg is en als het dauwpunt maar laag genoeg is. Daar zijn best wat kaarten van te vinden.  Voeg daarbij het fenomeen neerslagafkoeling en het kan zomaar bingo zijn.  Een aantal weermodellen berekenen niet voor niets droge sneeuw, denk je niet?   Of ze uitkomen en of de eventuele sneeuw, want dat blijft natuurlijk nog de grote vraag, ook lang zal blijven liggen is een tweede. Ik denk dat dit best een reële gedachte is toch? Ook over het vervolg van de tot nu toe virtuele winter kunnen we best positief zijn dacht ik zo, met zelfs kansen op ijsdagen. Nogmaals, er zijn weer eens hele goede kaarten voor koning winter en dat was andere jaren wel eens anders.    ;)

Markos

Leuk die sneeuw in het midden van het land donderdag! Maar hoe zit het met het zuiden? Pakken deze ook wat sneeuw mee of gaat de meeste neerslag vallen in het midden van het land?

Armand

Citaat van: Markos op di 10 jan 2017 - 21:40
Leuk die sneeuw in het midden van het land donderdag! Maar hoe zit het met het zuiden? Pakken deze ook wat sneeuw mee of gaat de meeste neerslag vallen in het midden van het land?

Daar valt momenteel nog niet veel over te zeggen, exacte positie kan nog steeds veranderen. En na donderdag verwacht ik eigenlijk wel dat het hele land en ook België kans maakt op meerdere winterse buien.

martijn


TMCThomas

En daar isie ook weer in zijn geheel

Sneeuwkansen de komende dagen blijven vrij hoog:

Erik V

Nu krijgen we echt een beetje winter in het hele land is het weer niet goed. Kom op zeg. Ik ben hier in het altijd mooie Hoogvliet al blij met een flinke natte sneeuwbui die een paar uur blijft liggen. Dan kunnen mijn kinderen heel even de winter proeven.
Ook ik hoop op ouderwets natuurijs zoals we (naar mijn beleving) vroegah in de jaren 80-90 veel vaker hadden. Dat dan weer wel.

Marcellang

Citaat van: Jelle op di 10 jan 2017 - 19:51
Nog belangrijker is, is dat de wind van zondag op maandag (15 op 16 januari) naar het (N)O'en draait. Dat is al met 5 dagen. Niet eens meer LT maar MT. Ik ben benieuwd!
Ja mooi he Jelle, das al snel  8)
En de pluim is nog kouder dan vanochtend  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Extremissimorum

Citaat van: martijn op di 10 jan 2017 - 21:51
10 daagse pluim

Citaat van: TMCThomas op di 10 jan 2017 - 21:57
En daar isie ook weer in zijn geheel

Sneeuwkansen de komende dagen blijven vrij hoog

Flinke sneeuwkansen in nieuwe pluim. Een scenario gaat zelfs voor 24 cm in 6 uur. En dat zie je terug in de temperatuur.

GFS kijken we maar niet naar. Die ziet een herhaling van vorig jaar: winter in het (noord)oosten, de rest niets.

Arend

10 en 15 daagse (ensembles) pluimen bij het KNMI voor acht Nederlandse hoofdstations zijn hier te vinden:

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/ensemble-verwachting-detail

Weer en klimaatpluimen voor deze acht hoofdstations zijn via volgende link te raadplegen (onderste grafiek toont verwachte sneeuwval).

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weer-en-klimaatpluim
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Vindead


vossejongk

Doe mij die oranje maar! Kunnen we trouwens geen dag hebben met een vol balkje blauw of rood? :D

Arend

Citaat van: vossejongk op di 10 jan 2017 - 23:24
Doe mij die oranje maar! Kunnen we trouwens geen dag hebben met een vol balkje blauw of rood? :D

Haha, ja die legenda, gevoel voor humor hebben ze wel bij het KNMI.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Bacci

Ik kan echt niet wachten op donderdag!!! en de uren ervoor!! spannend!! echt smullen voor weerliefhebber.

Tot 18:00 nog geen sneeuw te zien op Hirlam, neerslag begint dan wel te intensiveren. Morgenochtend, 6 uur verder kijken spannend!! (want dan zou het moeten gebeuren!)

Marco_Goes

Citaat van: Arend op di 10 jan 2017 - 22:17
10 en 15 daagse (ensembles) pluimen bij het KNMI voor acht Nederlandse hoofdstations zijn hier te vinden:

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/ensemble-verwachting-detail

Weer en klimaatpluimen voor deze acht hoofdstations zijn via volgende link te raadplegen (onderste grafiek toont verwachte sneeuwval).

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weer-en-klimaatpluim

Das dan weer jammer altijd hé, Vlissingen is totaal anders dan Goes, maar toch zo dichtbij. Er was vroeger toch ook een meetpunt in Wilhelminadorp?

vossejongk

ECMWF pluim 18z regio midden


Regio oost, speciaal voor Edwin en Sneeuwstorm  ;D (en mijzelf ook een beetje :P)

Jan van Ooijen

Hirlam laat voor donderdag ook sneeuw zien

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Morgen bij de golf matige regen die in de avond aan de noord- en westflank van het laag over kan gaan in (natte) sneeuw. Het is de vraag in hoeverre de neerslagintensiteit voldoende is om het nulgradenniveau naar de grond te brengen: alleen Harmonie36 heeft regionaal een signaal voor droge sneeuw, de andere modellen houden het toch op natte sneeuw of sneeuw. Het neerslaggebied trekt vrij snel oostwaarts, wat een beperkende factor is wat de sneeuwaccumulatie betreft. Ook zal het waarschijnlijk dus om vrij "natte" sneeuw gaan, met een hoge sneeuwdichtheid (ratio < 10:1).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Monsterkaart met sneeuw bij GFS, dat icm met windstoten



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Beter zet ik m'n hoop vanaf vrijdag pas op sneeuw of ik ga een teleurstellend man zijn donderdag hier in w-vl

0z pluim is ietsje meer spreiding dan de 18z

Powered by EzPortal