Onweerskansen 2017 - Algemene Vooruitzichten

Topic gezien door 36638 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 01 jan 2017 - 16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2017?

< 10 (Buitengewoon weinig)
8 (8.5%)
10-15 (Zeer weinig)
10 (10.6%)
15-20 (Weinig)
6 (6.4%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
12 (12.8%)
25-30 dagen (Normaal)
24 (25.5%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
14 (14.9%)
35-40 dagen (Veel)
13 (13.8%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
7 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

dennis089

Idd. Ik weet niet of die verwijderde post op mij was gericht aangezien ik hem niet heb gelezen maar mn bericht uitte ik gewoonweg mn teleurstelling. Niemand wilt zijn twee 'zomerse' vakanties overwegend grijs doorbrengen. Iets wat me dit jaar toch gelukt is vooralsnog.

Dat gezegd hebbende. On topic. Lijkt er vanaf dinsdag een nieuw vaatje aangetapt te worden. De temperatuur gaat in de lift en weertechnisch lijkt het me een stuk interessanter te gaan worden. Ik ben benieuwd wat Marsel uit een gaat zetten over die aankomende dagen, hoe het e.e.a. tot stand komt en wat we mogen verwachten :)

hesselsjoerd

Mee eens! Morgen hopelijk nog mooie buien in het noorden!

Armand

Laatste runs toch weer allemaal veranderd, nu lijkt voornamelijk het noordoosten weer de meeste kans op onweer te krijgen. Ziet er opnieuw slecht uit voor het zuid(oosten) qua onweer. Zo te zien wel wat regen, daar zal de natuur dan in elk geval wel blij mee zijn ;)

Marsel

Korte update van de huidige situatie en een blik op morgen.

Op dit moment trekt een WF van zuid naar noord over het land. Het systeem is verbonden met een langzaam uitdiepend lagedrukgebied over N-FR. Volgens de laatste modeluitvoer zal de hoofdkern in de loop de nacht en morgenochtend via W-BE en ZW-NL de Noordzee op trekken. Met deze track zal een groot deel van het land de komende 12-24h in de warme sector vertoeven. Het KF passeert het land morgenochtend langzaam van zuidwest naar noordoost waarbij het noordoosten het langst in de warme onstabiele lucht blijft, waarschijnlijk tot eind van de middag.

Waarnemingen laten op dit moment zien dat zuid van het WF Td's oplopen naar waarden rond 16-17C, hetgeen icm dagelijkse gang voldoende is voor (onweers)buien die agv dagelijkse gang nu over FR en Z-BE aanwezig zijn. Timing van de tropische lucht is voor ons land echter slecht. Dagelijkse gang is immers al op z'n retour en aangezien dát vandaag zo'n beetje de enige trigger was moeten we het dus met een ander convectietype doen. Niet verrassend is dan ook de huidige deactivatie op weg naar Nederland (zie huidige radarbeelden en bliksemdetectie).

Vannacht
Modellen laten later vanavond en vannacht, ondanks dat de activiteit nu tegen valt, vrijwel allemaal een paar buien toe zuid van het WF, overeenkomstig met een band hogere theta-e waarden en enige WA. Progtemps in die zone laten vannacht een dun maar wel vrij diep onstabiel profiel zien boven de nachtelijke inversie. Vermoedelijk kunnen Cb's vanaf grofweg 5000ft ontstaan vanuit de laag waar de WA het meest uitgesproken is. Typisch elevated spul dus. Onweerskansen zijn gezien de marginale onstabiliteit en vrij zwakke updrafts niet gek groot. Toch zijn vlak achter het WF vanaf later vanavond en vannacht vanuit het zuiden weldegelijk enkele onweersbuien mogelijk. Er is ook een zwak onweerssignaal zichtbaar in oa harmonie.

Windschering is nauwelijks significant. Over de laag waarin convectie plaatsvindt hooguit 15kt dus veelal elevated singlecells die in de loop van de nacht op het WA max wellicht enigszins rommelig gegroepeerd kunnen zijn. Onder het WA regime zijn de windprofielen in de grenslaag uiteraard zeer constructief voor supercellulaire convectie, maar gezien de elevated aard is de kans op worteling in de grenslaag in deze situatie vrijwel gelijk aan nul. Het is een typische non-severe setup waarbij de neerslagproductie in een bui gezien de hoge PW waarden van de tropische luchtmassa (35-40mm) wellicht het enige aandachtspunt is. Echt veel verwacht ik er overigens niet van.

Morgen
Volgende punt van aandacht wordt morgen het KF en de gevolgen van dagelijkse gang op de tropische luchtmassa over het ONO van het land. We zullen morgenochtend zien dat de elevated onstabiliteit het land via het NNW'en verlaat terwijl het KF met wat verbrokkelde lichte regen een paar nieuwe embedded buien ZW-NL in komt. Daar zal de onweerskans gering zijn, maar niet geheel uit te sluiten gezien het feit dat een vlakke shortwave op het front inloopt. Het KF ligt rond 12z vanaf O-BE, via Limburg richting het zuiden van Noord-Holland om eind van de middag/begin van de avond het noorden van het land te verlaten. De significante vertraging agv een secundaire lagedrukkern over W-DU in Hirlam12 lijkt me niet aannemelijk aangezien het model regelmatig dergelijke fantomen berekent in gebieden waar convectie aannemelijk is. Waarschijnlijk treedt in het model convectie op gridschaal op (veel te grootschalig dus) waardoor de druk aan de grond direct wordt beïnvloed. Andere modellen doen dit in de 12z uitvoer niet.

Morgenmiddag
In de warme lucht zorgen hoge Td's (lokaal tot 19C) in combinatie met de mogelijkheid om nog even goed op te warmen én de toenemende forcering van de naderende shortwave morgenmiddag voor potentieel gevaarlijke setup. Alle modellen laten in de warme sector en langs het KF tijdens de middag onweersbuien over met name ONO-NL en WNW-DU toe. Convectie vanaf de grond is vanaf grofweg 22-23C mogelijk. Die temperatuur gaan we in opklaringsgebieden vanaf de vroege middag halen waarbij 1000-1500J/Kg aan CAPE wordt ontketent. PW is erg hoog (richting 40mm) en icm een diepe schering van hooguit 15-20kt zullen we na eencellige initiatie later enkele rommelige multicells zien. Stroming op de midlevels is vrij zwak dus verwacht relatief traag ZZO->NNW verplaatsende buien waarbij lokaal flinke sommen neerslag mogelijk zijn. Onweersactiviteit kan daarbij behoorlijk oplopen. Kans op significante windstoten is in dit soort situaties niet groot gezien de vochtige grenslaag (zwakke coldpools) en marginale windschering (impulsuitwisseling levert hooguit 30kt aan gusts op).

Aandachtspunt zijn overigens de gebieden wat verder voor het KF uit. Daar staat nog lang een OZO'elijke grondwind terwijl op hoogte de stroming al zuidelijk en later zuidwestelijk wordt. Dat levert tijdelijk een mooi ruimend profiel in de grenslaag op. Kanttekening is de zwakke toename met de hoogte, maar er zou morgenmiddag een bui tussen kunnen zitten met even een supercellulair trekje. Hagelkans lijkt me vrij klein, maar gezien het CAPE profiel z'n grootste amplitude in de hagelgroeizone kent en het zojuist beschreven windprofiel is incidenteel hagel van rond 2-3cm in initiatiefase niet helemaal uitgesloten. Toch zal de grootste 'dreiging' uitgaan van veel water in korte tijd en flinke bliksemactiviteit.

Armand

Bedankt voor de duidelijke update Marsel! Helaas is dit seizoen de timing voor een groot deel van het land het grote probleem. Begin het nogal als zeer vervelend te ervaren ;) Het noordoosten heeft waarschijnlijk nog geluk, dus zou zeggen allemaal daarheen!  ;D 8)

Arend

Sinds gisteravond (23.30 uur), afgelopen nacht en vanmorgen is hier 10 mm neerslag gevallen. Fijn beginnetje voor vandaag. Nu maar hopen dat deze dag nog heel wat meer millimeters voor hier in petto heeft. Estofex geeft voor vandaag een level 1 voor een groot deel van Nederland voor overvloedige neerslag.

A level 1 was issued for W Germany and Holland mainly for excessive precipitation.

... W Germany, Netherlands ...

In the trough at the lower troposphere, a belt of enhanced lower tropospheric moisture will cross the area during Wednesday with marginal CAPE mostly below 500 J/kg. Despite rather weak CAPE and also moderate shear at best, elevated risk of excessive rainfall will exist due to the high precipitation efficiency of developing thunderstorms. The main reasons for high efficiency will be low cloud bases and high RH throughout the troposphere. A low-end Lvl 1 is introduced for the area.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Vannacht rond een uur of twee wakker geworden van zware regenval en een verre donder. De veroorzakers zijn vanmorgen vroeg de Noordzee opgetrokken. Lekker opgefrist buiten nu :).

Tav de verwachting van gisteren zien we in modellenland niet heel veel verschillen, zij het dat het KF in vrijwel alle 00z uitvoer wat sneller doorkomt. Dat betekent dus dat om 12z het systeem al is gevorderd tot halverwege Nederland en eind van de middag het land heeft verlaten . Op dit moment zien we het front vanaf O-BE tot over ZW-NL liggen (zie windsprong), met er vooruit enkele elevated (onweers)buien over O-NL. Iets wat overigens tegenvalt als ik naar de huidige satellietbeelden kijk is de hoeveelheid opklaringen over NW-DU en NO-NL. De temperatuur is ook nog eens behoorlijk weggezakt afgelopen nacht waardoor ik me begin af te vragen of surface based convectie wel haalbaar is aangezien we daar toch al snel 22C of meer voor nodig hebben.

In de 00z output van de verschillende modellen wordt nu ook meer bewolking berekend en zien we dat die 22-23C wellicht alleen voor N-DU is alwaar wél opklaringen aanwezig zijn. Even afwachten hoe dat gaat lopen want als je een bui vanuit de grenslaag hebt heb je meteen een zware met heel veel water op korte tijd te pakken. Mocht dat net niet lukken is er altijd nog de advectieve variant vanuit het zuidoosten (zie huidige radarbeelden). Deze buien zijn dan wel elevated (getriggerd door inkomende shortwave) maar kunnen nog steeds pittig uitpakken, al zal dat met een veel minder uitgesproken CAPE uiteraard een klasse minder intens zijn dan de buien vanaf de grond.

dennis089

Geweldig dat estofex kaartje  ;D dit jaar is echt ongelooflijk ???? ik ga een donderdans doen ???;D

Jasneker

Vannacht alleen wat regen gehad, verwachtte wat onweer maar dat bleef uit.
Nu weer stevige regen, 15 graden op 1.5 meter hoogte en misschien wat onweer later vandaag?
Veel "statische regen" te beluisteren op de amateur zender/ontvanger met nnu en dan een ontlading gekraak van onweer op afstand.
Gras gisteren maar gemaaid, tuin kan wel wat regen gebruiken, droog scheuren in de klei.... :-[

Marsel

Begint in de voorkamer van het KF nu toch aardig op te warmen, ondanks het gebrek aan behoorlijke opklaringen. Op satpics is te zien dat de bewolking voor het front uit vrij dun is. De krachtige zomerzon weet het kwik nu op te stuwen naar waarden rondom 21-22C met Td's van 18-19C(!) in het midden en oosten. Hopelijk lukt het om met nog een paar uurtjes instraling buien vanaf de grond los te krijgen (daar gaan we wel vanuit). Dan hebben we een paar forse exemplaren te pakken, zie verwachting van gisteren. Zal tegen die tijd uiteraard alleen nog lukken over ONO-NL.

Het KF zelf is overigens gevorderd tot de lijn N-Limburg - Zuid-Holland en wordt rond 12z boven C-NL verwacht. Zitten overigens nu ook alweer een paar pittige elevated buien op. Onweersactiviteit is gering, maar als het lukt om vanaf de grond los te kunnen, én wetende dat er een vlakke shortwave aanwezig is zullen we de komende uren de hoeveelheid ontladingen langzaam toe zien nemen, zeker tijdens de late middag....

dennis089

Niet normaal die benauwdheid. Als het nou ook verkoeling opleverde in de vorm van een pittige onweersbui. Maar helaas

Marsel

Begint nu goed te borrelen in de warmste gebieden net voor het KF uit. Satpics laten in de gebieden met dunnere prefrontale bewolking duidelijk zien dat convectie gestart is. Gezien de hoge Td's en forse PW kunnen de buien die nu en de komende uren de NNO-elijke regio's van het land aan gaan doen lokaal voor grote neerslaghoeveelheden en evt wateroverlast zorgen. Vooral de buien ten oosten van Flevoland zijn nu behoorlijk zwaar. Gezien de toenemende invloed van de shortwave kunnen we verdere activatie verwachten de komende uren....

Arend

Citaat van: Marsel op wo 28 jun 2017 - 14:18
Begint nu goed te borrelen in de warmste gebieden net voor het KF uit. Satpics laten in de gebieden met dunnere prefrontale bewolking duidelijk zien dat convectie gestart is. Gezien de hoge Td's en forse PW kunnen de buien die nu en de komende uren de NNO-elijke regio's van het land aan gaan doen lokaal voor grote neerslaghoeveelheden en evt wateroverlast zorgen. Vooral de buien ten oosten van Flevoland zijn nu behoorlijk zwaar. Gezien de toenemende invloed van de shortwave kunnen we verdere activatie verwachten de komende uren....

Klinkt weer goed Marsel. Fijne radarbeelden momenteel. Limburg heeft trouwens best wel wat neerslag meegekregen. Arcen mag niet klagen.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Gerard1995

lang geleden dat ik zo'n enorme moesson omlaag heb zien komen in 2 uur tijd.. nu al 24 mm gevallen vanmiddag en ook nog ruim 8 mm vanmorgen.... gaan wel richting de 50 op deze manier :o

Alleen praktisch geen onweer.............:(
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

hesselsjoerd

Wat me opvalt is dat de buien traag trekken. Ik kom zo aan de beurt, hopen dat het nog meer activeert!

Marsel

Citaat van: Gerard1995 op wo 28 jun 2017 - 15:03
*knip*
Alleen praktisch geen onweer.............:(

Ja, zonde dat juist nu de restanten van Duitse buien voor het KF uit over NO-NL trekken en daarmee de temperatuur drukken. Convectie zal grotendeels elevated zijn inmiddels. De vanaf de grond gevoede exemplaren waren bliksemactiever (geweest). Maarja, op deze manier gaan we dat dus niet meer redden. Neemt het gevaar voor veel water op korte tijd en dus lokale wateroverlast nog steeds niet helemaal weg overigens.....

Johannes96

Onweer vlakbij, niet te zien op lightningmaps? Iemand hier een verklaring voor? En nee was niet iemand met een container  ::)

Marsel

Vraag me af hoeveel water er op sommige plekken in het noordoosten op dit moment valt. Zeer intense buien daar, soms ook onweer. Als je ziet hoe traag eea beweegt, 10-15kt oid, kan het niet anders dan dat er daar lokaal wateroverlast optreedt. Hebben we niemand in die omgeving zitten die even een sitrep kan geven?

Johannes96

Citaat van: Marsel op wo 28 jun 2017 - 16:56
Vraag me af hoeveel water er op sommige plekken in het noordoosten op dit moment valt. Zeer intense buien daar, soms ook onweer. Als je ziet hoe traag eea beweegt, 10-15kt oid, kan het niet anders dat er daar lokaal wateroverlast optreedt. Hebben we niemand in die omgeving zitten die even een sitrep kan geven?

Wolvega straten blank. Foto's lukken niet maar je gelooft me vast zelf. Ik zit zelf ook in het gebied waar nu al echt heel erg veel regen is gevallen. En warm dat het is buiten bah..Mijn regenmeter heeft nu 31,9mm. Diever zit al op 50mm+.

Foto komt eraan.

Johannes96


Powered by EzPortal