Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120480 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Erik V op ma 09 jan 2017 - 10:17
Zo hehe, weer op het forum per mobiel. Was mobiel nu veroordeeld tot twitter en dus Marc Putto ???????? haha.

Dan had je het heel even goed zitten, want het komt er altijd op uit dat hij het bij het goede eind had. Een fenomenaal hoog '180 graden bijdraai' en een verbijsterd 'zie je wel' gehalte. Een grotere plaat voor de kop, kom je zelden tegen.   ;D

Erik V

Citaat van: zwoof op ma 09 jan 2017 - 10:51
Dan had je het heel even goed zitten, want het komt er altijd op uit dat hij het bij het goede eind had. Een fenomenaal hoog '180 graden bijdraai' en een verbijsterd 'zie je wel' gehalte. Een grotere plaat voor de kop, kom je zelden tegen.   ;D
Mooi hè haha. Moet er altijd wel om lachen... Karikatuur.

Vindead

Nog een paar nachtjes slapen ::)

Heb wel zo mijn twijfels of dit nou echt droge sneeuw gaat worden die blijft liggen.

Joep

Onweer- en sneeuwkansen donderdag as.


xzaz

Dat gaat één grote drap worden, met deze temperaturen blijft het niet liggen.
De winter is nog niet eens begonnen!

Armand

Het ziet er inderdaad mooi uit. De pluim geeft echter wel veel onzekerheid na zondag. Dit heeft te maken met het gegeven of er wel of niet een sneeuwdek gevormd wordt én of het hogedrukgebied goed komt te liggen met dus een aflandige wind.

Na zondag breidt een hogedrukgebied zich vanuit de Oceaan uit over Europa.

Het hoog kan boven Scandinavië (of elders ten noorden van ons) komen te liggen, dan gaan we de winter in met transportkou (scenario 1). Het hoog kan ook meer boven Centraal/Oost-Europa te komen liggen, dan is het nog maar de vraag of de echte transportkou ons kan bereiken (scenario 2). In dit scenario is inversiekou veel aannemelijker. Als scenario 3 kan het hoog ook ten zuiden van ons terecht komen, dan kunnen we de kou vergeten en zitten we met temperaturen rond of misschien wat boven normaal.

Mocht er zondag een sneeuwdek liggen in delen van Nederland, dan kan daar de temperatuur tijdens scenario 1 of 2 flink onderuit zakken (zeker in de nachten).

Wat al enkele runs opvalt, is dat de EC pluim (en Oper) beduidend kouder uitvallen dan de GFS pluim (en Oper). GFS ENS gaat voor een groter deel voor scenario 2 en 3, terwijl EC ENS voor een groter deel gaat voor scenario 1 en 2.

Momenteel lijkt scenario 2 in de meerderheid, dit zou dus betekenen dat het in elk geval koud gaat worden zondag. Alleen hoe koud en of er ook ijsdagen mogelijk zijn ligt dan weer aan de exacte positie van het hoog en of er dus inversiekou of transportkou voorkomt.

Op zeer lange termijn (eind van de ENS), zien we zowel bij GFS als EC het gemiddelde licht stijgen, hoe lang de eventuele koude dus aanhoudt is moeilijk te zeggen. We kijken vol met verwachting naar de 12z uitvoeringen straks ;)

Armand

Nog even over de sneeuwkansen van donderdag tot en met zondag. We zien dan een stijging in de neerslagkansen die redelijk overeenkomt met de sneeuwkansen. Dit betekent dus dat veel leden de neerslag (deels) als sneeuw berekenen.

Zoals wel vaker met sneeuwkansjes blijft het afwachten tot minstens 48 uur, maar waarschijnlijk nog minder zelfs. Ikzelf denk dat het voornamelijk om winterse buien of sneeuwbuien zal gaan, dus (natte) sneeuw, hagel, maar ook gewoon regen. In welke mate deze buien winters zullen zijn (met dus (natte) sneeuw) ligt ook meer aan de aanvoerrichting. Komen de buien meer uit het westen tot noordwesten, dan zal zullen het voornamelijk winterse buien zijn. Komen de buien meer uit het noordwesten tot noorden, dan kunnen het zomaar ook sneeuwbuien worden. Dit blijft detailwerk, dus meer kan ik er niet over zeggen op het moment ;)

Ik acht de kans op (natte) sneeuw in elk geval groot, het grootst in het binnenland en tijdens de nacht. Buien blijven natuurlijk plaatselijk, dus of ook iedereen sneeuw te zien krijgt blijft opnieuw afwachten ;)

matroesjka-world

Citaat van: Vindead op ma 09 jan 2017 - 11:17
Nog een paar nachtjes slapen ::)

Heb wel zo mijn twijfels of dit nou echt droge sneeuw gaat worden die blijft liggen.


Kun je rekenen? Nou reken er dan maar niet op  8) Temps zijn veel te hoog voor droge sneeuw.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Danny

Citaat van: matroesjka-world op ma 09 jan 2017 - 15:37

Kun je rekenen? Nou reken er dan maar niet op  8) Temps zijn veel te hoog voor droge sneeuw.

Er zijn nog vele andere zaken van invloed zoals het dauwpunt, de dikte van de 'warmere lucht' laag, de temperatuur in de wolken, de neerslagintensiteit etc. We zullen het, zoals het nu op de kaarten staat vooral moeten hebben van een goede intensiteit waardoor de neerslagafkoeling voldoende kan zijn om droge sneeuw op te leveren. Maar of het ook voldoende gaat zijn om een gesloten sneeuwdek, dat enkele dagen met + temperaturen overdag overleeft gaat opleveren zal mij nog benieuwen.

zwoof

Citaat van: matroesjka-world op ma 09 jan 2017 - 15:37

Kun je rekenen? Nou reken er dan maar niet op  8) Temps zijn veel te hoog voor droge sneeuw.

Nou, dat lijkt me nog geen uitgemaakte zaak.  Zie de 06Z run van GFS bijvoorbeeld voor donderdag. Op 850 PH ligt de temperatuur rond de min 6.  De 2 meter temperaturen liggen weliswaar enkele graden boven nul, maar het dauwpunt ligt onder nul.  ;)

Edit: ben wel van mening dat een eventueel sneeuwdek een natte bende zal worden, ideaal zal het waarschijnlijk dus niet zijn, (met de huidige kaarten),  maar ook niet helemaal kansloos.

Duitje

Pluim van 9 januari 2014. Hopelijk dit jaar geen dooie mus, net als 2 jaar geleden.
@Kees_Zwaan

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

vossejongk

Pluim voor hier is nog beter :D

Neerslag:

Vindead

Citaat van: matroesjka-world op ma 09 jan 2017 - 15:37

Kun je rekenen? Nou reken er dan maar niet op  8) Temps zijn veel te hoog voor droge sneeuw.
Ik heb de basisschool afgemaakt, derhalve zou ik er tot toe in staat moeten kunnen zijn. :-\

Maar ik denk dat je nog niet zoveel uit kunt sluiten op dit moment. Ik zie genoeg leden in de pluim die op ieder moment van de dag neerslag aangeven in de periode Do t/m Zo. Ook zie ik in diezelfde periode dat de temperatuur toch vrijwel iedere nacht de nul graden aantikt of zelfs eronder gaat.
Zo kan er in ieder geval 's nachts zeker droge sneeuw vallen. Maar ook voor overdag sluit ik het niet uit.

En bovendien heb ik in het verleden al vaker gezien dat modellen soms moeite hebben met een sneeuwdek. Als het er eenmaal ligt kan de temperatuur op korte termijn lager uitvallen dan eerder voorspeld.

winter

UKMO/GEM zien er goed uit tm +144 en laten hetzelfde als de ochtend run van ECMWF zien. GFS daarentegen net als de andere run tm +144h.
De belangrijkste verschillen.
Bij GFS dat de rug over ons land komt te liggen, waardoor al de kou ten oosten van ons komt en wij een zuidelijke ipv een noordelijke stroming krijgen. 
Hoewel GFS niet meegaat, ben ik wel van mening dat GFS als eerste vaak de lange termijn goed voorspelt. Maar, dan opeens kort van te voren heel raar gaat doen en de ECMWF op kortere termijn wel goed presteert. Het is gewoon wachten tot woensdag, wie weet dan geweldige kaarten met veel sneeuwkansen vanaf do :)

Vervolg GEM: complexe situatie om te vergelijken, daar heb ik niet genoeg kennis voor, maar het lijkt op een inversie hoog. Natuurlijk niks mis mee en zeker niet als er in dit weekend sneeuw valt.

Armand

GFS blijft inderdaad stug vasthouden aan de zachtere variant. De ENS loopt langzaam binnen. Eens kijken wat die gaan doen.
@Winter, ik heb soms ook wel dat gevoel dat GFS de grote lijnen ziet aankomen, maar EC meer in detail gaat treden.

GEM komt inderdaad meer met het inversiehoog. Het model laat ook even direct zien dat waar een sneeuwlaag ligt, het gevoelig koud kan worden ;D


GEM staat wel bekend om deze uitschieters naar beneden (en in de zomer naar boven). Dus ga hier voorlopig maar niet vanuit, het laat alleen goed zien wat er met zo'n hoog toch mogelijk is bij een sneeuwdek. Alleen de temperaturen worden dan wat gerelativeerd.

Erik V

Spannende kaarten. Ben erg benieuwd of we nu eens een keer mazzel hebben. Even een tijdje goed winteren.


gilleeesss

Vrees beetje dat engeland een 'buffer' zal zijn tegen de buien voor west belgie. NL lijkt er dan geen last van te hebben. :( tzal weer 2x niets zijn hier in W-Vl wss. Zal dan ook te maken hebben of het NWN is waar de buien van komen of meer NW. ;)

Edit: GFS Oper lijkt een warme te zijn, mooie pluim, maar er zijn nog altijd een paar leden met warme opties, dus..

GFS 12Z, Prikpunt Brussel.

Jan van Ooijen

Nieuwe ECMWF laat leuk sneeuwbommetje zien tot 15cm in Limburg. Voorlopig gaan we even vanuit dat het eerst natte sneeuw zal zijn





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal