Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120419 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Vindead


Tja, als ik dit moet geloven is de kans dat er vandaag sneeuw valt, heel klein (voor De Bilt dan)
En ook zaterdag is het slechts ongeveer 50/50.

Ik heb wel echt heel weinig zin in ijzel, moet morgen redelijk vroeg de weg op (deels met OV) :-\

Stephanie

Gaat het om het gebied dat nu boven GB hangt?

Energizer85

Citeer
Tja, als ik dit moet geloven is de kans dat er vandaag sneeuw valt, heel klein (voor De Bilt dan)
En ook zaterdag is het slechts ongeveer 50/50.

Ik heb wel echt heel weinig zin in ijzel, moet morgen redelijk vroeg de weg op (deels met OV) :-\


Waarschijnlijk omdat de neerslag pas rond middernacht de bilt bereikt...

Edit: Aub geen plaatjes mee-quoten, dank!

Cdtj3

Citaat van: Stephanie op vr 06 jan 2017 - 14:24
Gaat het om het gebied dat nu boven GB hangt?

Ja, dat neerslag gebied komt deactiverend richting ons met de nodige winterse ongemakken ;D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Lothiriel

Ik zie ineens op de website van het KMI dat er geen sneeuw verwacht wordt? Enkel ijzel... Bah, dat is ook helemaal niks, da's gewoon regen maar 100x zo gevaarlijk/ongemakkelijk.

Had gehoopt op een tijdelijk maar mooi dun sneeuwdekje.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

SniperEye

Volgens mij zijn neerslagverwachtingen zo'n beetje de meest speculatieve van alle verwachtingen omdat neerslag (zowel plaats als vorm) zich in een termijn van +48 uur niet goed laat berekenen. Daar is de foutmarge volgens mij zo groot dat het allerminst betrouwbaar is.

Borislav

De temperatuur heb zn piek bereikt ,  we gaan inmiddels weer omlaag.
Borislav Lekic

Bacci

Die pluim blijft op een neer gaan, en we blijven maar wachten... Hoop toch echt dat morgenochtend ergens in Nederland een pakje sneeuw ligt, kun je er nog altijd naartoe rijden als je het gewoon niet meer kun uithouden.

xzaz

Citaat van: Energizer85 op vr 06 jan 2017 - 12:29
Gfs en Hirlam laten de zachtere lucht op hoogte sneller binnenstromen. Waarbij het maar heel even sneeuwt en de neerslag in het westen al heel snel overgaat in regen/IJZEL. De 2m temperaturen blijven wel onder nul komende nacht. Als dit uitkomt wordt t een ijsbaan. Ik hoop toch zelf meer op sneeuw, Maarja.... nowcasten
Dit lijkt me wel een duidelijke situatie. HIRLAM heeft het altijd wel aardig is ook hoge resolutie. Ik zie bijna geen sneeuwval meer in de kaarten.
De winter is nog niet eens begonnen!

gilleeesss

Citaat van: Bacci op vr 06 jan 2017 - 14:49
Die pluim blijft op een neer gaan, en we blijven maar wachten... Hoop toch echt dat morgenochtend ergens in Nederland een pakje sneeuw ligt, kun je er nog altijd naartoe rijden als je het gewoon niet meer kun uithouden.

Oeeh pff, is idd verslechtert voor na de 13de :(

Ook de kaarten zijn echt beduidend slechter geworden, nergens nog blokkade bij leden van gfs, of bij EC, of GEM, of noem maar op :::::::::::::::::::

xzaz

Citaat van: gilleeesss op vr 06 jan 2017 - 15:01
Oeeh pff, is idd verslechtert voor na de 13de :(

Ook de kaarten zijn echt beduidend slechter geworden, nergens nog blokkade bij leden van gfs, of bij EC, of GEM, of noem maar op :::::::::::::::::::
De vergelijking met vorig jaar en het jaar daarvoor is weer treffend. Eind januari staat al op de kaarten en met de huidige patronen zie ik niks winters. Dan moet in februari koud worden, ik heb er een hard hoofd in.
De winter is nog niet eens begonnen!

Energizer85

Deze koude winterprik heeft nooit echt in de pluimen gestaan, en dook ineens op van de week. De pluimen en MT en LT verwachtingen zijn zo enorm grillig. Het kan letterlijk alle kanten op elke keer.

xzaz

Citaat van: Energizer85 op vr 06 jan 2017 - 15:17
Deze koude winterprik heeft nooit echt in de pluimen gestaan, en dook ineens op van de week. De pluimen en MT en LT verwachtingen zijn zo enorm grillig. Het kan letterlijk alle kanten op elke keer.
Deze stond afgelopen dinsdag er duidelijk in. Overigens komt deze discussie elk jaar weer terug. Maar elk jaar gaat het maar één kant op; dat is geen toeval meer, het begint een patroon te worden.
De winter is nog niet eens begonnen!

Borislav

Borislav Lekic

Energizer85

Citaat van: xzaz op vr 06 jan 2017 - 15:18
Deze stond afgelopen dinsdag er duidelijk in. Overigens komt deze discussie elk jaar weer terug. Maar elk jaar gaat het maar één kant op; dat is geen toeval meer, het begint een patroon te worden.

Ik vind deze winter niet te vergelijken. Deze winter is veel minder extreem zacht dan zijn voorgangers. Dit stond er dinsdag inderdaad op. Dus 3 dagen van te voren. Redelijke korte termijn dus. Ik doel vooral op de LT en MT, en deze zijn grillig.

Overigens, de temperaturen zijn ook komende week vrij normaal voor januari.

sneeuwvlok22

En opeens zijn de sneeuwkansen vannacht gedaald naar 10%. Meeste kans op regen overal, zelfs in de Ardennen. Ook zal er niet meer dan 2mm vallen.
Zelfs één dag voorspellen, lukt al niet meer. De winter kan elk moment toeslaan, of weg zijn dus.

gilleeesss

Het is idd al beter dan vorige jaren, maar 't moet toch 1 keer een paar dagen kou zijn met sneeuw ofzo, toch eens een blokkade???.. tsjah

4seasons


Jasneker

Laten we eerlijk zijn we zitten in de eerste week van Januari, dus nog 7 weken te gaan voor het Maart is.... en ook dan is een sneeuwdump mogelijk, dus geef de moed niet te snel op.

Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie dat het nu weer zo gaat ;)
Een normale winter is voor December tot Maart temperaturen overdag net boven nul en 's nachts wat vorst, wij willen echter knallem met strenge vorst, sneeuwdumpen, apocalyptische toestanden, en dat is helaas fantasie.

1963 zal ook gezien het veranderde klimaat niet meer zo snel voorkomen, blij dat ik het nog heb meegemaakt.
Voor de rest, niks is veranderlljker als het weer, en voorplezier is ook leuk ;)
Eerst maar afwachten wat vannacht oplevert.
Succes met lantaarnpaal staren maar .

xzaz

Citaat van: sneeuwvlok22 op vr 06 jan 2017 - 15:28
En opeens zijn de sneeuwkansen vannacht gedaald naar 10%. Meeste kans op regen overal, zelfs in de Ardennen. Ook zal er niet meer dan 2mm vallen.
Zelfs één dag voorspellen, lukt al niet meer. De winter kan elk moment toeslaan, of weg zijn dus.
We zitten zoals gewoonlijk ook weer precies aan de verkeerde kant van de streep.
De winter is nog niet eens begonnen!

Powered by EzPortal