Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120497 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remy

Goede timing om juist nu de server te bevriezen :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Remy

Ik krijg een server foutmelding als ik plaatjes wil plakken. dus doe ik het maar zo..



Het is koud hier! Kachel roodgloeiend stookt hier!

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Oxize

Citaat van: Remy op vr 06 jan 2017 - 07:17
Ik krijg een server foutmelding als ik plaatjes wil plakken. dus doe ik het maar zo..



Het is koud hier! Kachel roodgloeiend stookt hier!
Koud plaatje  ;)

Nu nog wat sneeuw en mijn dag is weer goed.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

zwoof

Strenge vorst gehaald in Twente vanmorgen.  :D




Marcellang

Citaat van: zwoof op vr 06 jan 2017 - 08:59
Strenge vorst gehaald in Twente vanmorgen.  :D
Sms.... meer van deze dagen aan naar # 1234
Heerlijk man,zo'n lekkere koude lucht  :) er hing hier wat hele lichte sluierbewolking en bleven rond -6 hangen.
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: albalinda op vr 06 jan 2017 - 09:14
Sms.... meer van deze dagen aan naar # 1234
Heerlijk man,zo'n lekkere lucht  :) er hing hier wat hele lichte sluierbewolking en bleven rond -6 hangen.

Ik heb er gelijk een SMS uit gedaan Haha!  ;D
Maar de eerste dagen zullen we dat niet meer halen. Wel goed dat de EC pluim een stuk minder warm is en perspectief biedt op de langere termijn. 

PS, Inderdaad mooi om te zien dat zoveel 'old scool' members de weg naar het forum weten te vinden zodra er winter in aantocht is.  ;)

Edit: ochtendpluim: Iets minder nu op LT. Het kan vriezen of dooien.


Jelle

En zoals ik al verwachtte, de pluim is weer flink verzacht. Logisch gevolg van weermodellen die zich ook weer hebben bijgesteld naar een westenwind (GFS/ECMWF).

MaikelNL

Heerlijk weer! De brandweer heeft hier een pannakooi (voetbalpleintje) onder water gezet, zodat de kinderen vandaag kunnen schaatsen. Dat moet wel lukken met deze temperaturen.  :)

zwoof

Citaat van: Jelle op vr 06 jan 2017 - 10:07
En zoals ik al verwachtte, de pluim is weer flink verzacht. Logisch gevolg van weermodellen die zich ook weer hebben bijgesteld naar een westenwind (GFS/ECMWF).

Och ja, zolang ik me kan heugen zijn de pluimen aan het 'flipflappen' en dat de 1 met de ander meegaat en ook andersom. Het blijft natte vinger werk op de lange termijn. Tegelijkertijd onze enige houvast om trends te kunnen ontdekken. Maar eens kijken wat de andere modellen verder berekenen vandaag en wat het vanavond weer wordt bij EC. Een flap of een flip. ;)

Marcellang

Citaat van: zwoof op vr 06 jan 2017 - 10:22
Och ja, zolang ik me kan heugen zijn de pluimen aan het 'flipflappen' en dat de 1 met de ander meegaat en ook andersom. Het blijft natte vinger werk op de lange termijn. Tegelijkertijd onze enige houvast om trends te kunnen ontdekken. Maar eens kijken wat de andere modellen verder berekenen vandaag en wat het vanavond weer wordt bij EC. Een flap of een flip. ;)
Zo is het , ik ben zelf erg benieuwd voor as. vrijdag/zaterdag ....(koude bovenluchten)
Eerst maar even van het huidige weertype genieten en vannacht snowcasten  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Tuinprins

Tmin was hier -8,3, aktueel nog - 3,7. Prima weer om een paar bomen te snoeien 8)

Hoop dat die ijzel van vanacht/morgen meevalt, leidt meestal alleen maar tot ellende.

Armand

Citaat van: Jelle op vr 06 jan 2017 - 10:07
En zoals ik al verwachtte, de pluim is weer flink verzacht. Logisch gevolg van weermodellen die zich ook weer hebben bijgesteld naar een westenwind (GFS/ECMWF).

Zolang er lijntjes onder 0 blijven gaan, is er nog steeds kans op een winterprik. Stevig winterweer zit er nog steeds niet in, maar dat is ook redelijk zeldzaam in ons (opwarmend) zeeklimaat.

Een dikke 10 dagen terug waren er ook maar 2 of 3 leden die voor vandaag een ijsdag berekende. De rest van de pluim wilde er niks van weten. Het is toch uitgekomen ;)

zwoof

Citaat van: Armand op vr 06 jan 2017 - 11:41
Zolang er lijntjes onder 0 blijven gaan, is er nog steeds kans op een winterprik. Stevig winterweer zit er nog steeds niet in, maar dat is ook redelijk zeldzaam in ons (opwarmend) zeeklimaat.

Een dikke 10 dagen terug waren er ook maar 2 of 3 leden die voor vandaag een ijsdag berekende. De rest van de pluim wilde er niks van weten. Het is toch uitgekomen ;)

Harmonie 06Z berekent voor het oosten zelfs nog een (bijna) ijsdag voor morgen. Tot middernacht nog vorst te zien in het oosten. GFS 06 laat de dooi veel eerder haar intrede doen.

http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/harmonie/?tau=42&element=pcptype

Armand

Citaat van: zwoof op vr 06 jan 2017 - 12:00
Harmonie 06Z berekent voor het oosten zelfs nog een (bijna) ijsdag voor morgen. Tot middernacht nog vorst te zien in het oosten. GFS 06 laat de dooi veel eerder haar intrede doen.


Klopt, ligt eraan hoe snel dat front door het land trekt, en wanneer. In Limburg kan het daarom nog wel eens heel erg glad worden als die ijzel de hele avond gaat aanhouden. Denk dat KNMI wel met code oranje komt voor een groot deel van het land (misschien zelfs het hele land), ze waren namelijk ook al redelijk snel met code geel. Toch blijft het altijd even afwachten, kan altijd nog uitlopen op een flop, maar dat denk ik niet.

EDIT: Zie net dat het KMI nu al code oranje heeft uitgegeven voor heel Belgiƫ voor gladheid door ijzel!

Energizer85

Gfs en Hirlam laten de zachtere lucht op hoogte sneller binnenstromen. Waarbij het maar heel even sneeuwt en de neerslag in het westen al heel snel overgaat in regen/IJZEL. De 2m temperaturen blijven wel onder nul komende nacht. Als dit uitkomt wordt t een ijsbaan. Ik hoop toch zelf meer op sneeuw, Maarja.... nowcasten

sneeuw040

zou toch wat zijn als het flop word met bijna alleen maar ijzel, hartstikke gevaarlijk. Maargoed hopen op een leuk laagje sneeuw!

sandra-zwolle

Hoi!
En zo komt san ook weer eens spieken :)
Klein laagje sneeuw zou al leuk zijn....
En vooral het lantaarnpaalstaren. :D

GeneralDuke

Zondag smelt alle ellende waarschijnlijk weer weg toch?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

zorba

Citaat van: GeneralDuke op vr 06 jan 2017 - 13:49
Zondag smelt alle ellende waarschijnlijk weer weg toch?

Haha, ja, met temps van 6/7 graden onvermijdelijk ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

GeneralDuke

Citaat van: zorba op vr 06 jan 2017 - 14:04
Haha, ja, met temps van 6/7 graden onvermijdelijk ;)

Relaxed, kunnen we weer de weg op :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal