Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120758 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Joep op do 05 jan 2017 - 17:26
Als GFS uitkomt kan het wel eens een heel gevaarlijke dag worden zaterdag.
Code rood?

Zijn er nieuwe kaartjes?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Citaat van: GeneralDuke op do 05 jan 2017 - 17:38
Zijn er nieuwe kaartjes?
Ja maar krijg ze niet geplaatst weet niet wat er aan de hand is met de site

cekstuffertz

Citaat van: Joep op do 05 jan 2017 - 17:44
Ja maar krijg ze niet geplaatst weet niet wat er aan de hand is met de site

Anders even een linkje?


sneeuwvlok22

Vrijdagnacht sneeuw en zaterdagochtend regen bij temperaturen van -2 °C! Dit word ongetwijfeld code rood.

Energizer85

In het oosten nu al richting de -4..... dat wordt een lekker nachtje

Markos

Hoe zit het met het zuiden? (Regio Helmond)
Ik lees op internet dat de buien grotendeels uitgedoofd zijn voordat ze hier aankomen, klopt dit? Weten jullie hier iets meer van?
Hoop echt echt weer een keer op een beetje sneeuw hier. :( ;)


Bacci

Site reageert erg traag, maar hopelijk komt dat goed! Beetje frustrerend nu het spannend wordt haha
Ben benieuwd wat het weer gaat brengen, wacht het allemaal wel weer af.

gilleeesss

Sneeuw snel overgaand in regen hier in het westen als ik hirlam zo bekijk, achja mss wordt t nog ijzel. Ik ga alvast (gelijk welk uur) als er eventjes een sneeuwdekje ligt, de baan op. Want het is al 3 jaar geleden. (Oh nvm, GFS berekent niet eens intense neerslag bij passage hier precies, is meer iets voor NL. jammer

Edit: site reageert idd traag :P

Energizer85

Vind t voor t westen helemaal niet zo snel overgaan hoor. Volgens hirlam 1900-01.00 sneeuw Daarna ijzel met aan de grond negatieve temperaturen

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op do 05 jan 2017 - 18:36
Vind t voor t westen helemaal niet zo snel overgaan hoor. Volgens hirlam 1900-01.00 sneeuw Daarna ijzel met aan de grond negatieve temperaturen

Mwaa ja, maar voor westen Belgie bedoelde ik meer ;) en GFS 12z tootn niet echt intense signalen meer voor West Belgie qua neerslag.

Energizer85

Citaat van: gilleeesss op do 05 jan 2017 - 18:40
Mwaa ja, maar voor westen Belgie bedoelde ik meer ;) en GFS 12z tootn niet echt intense signalen meer voor West Belgie qua neerslag.

Oh ???? Nou zie ik t pas.. zal sws snowcasten worden. Dit soort situaties kunnen last minute nog anders worden

Armand

Stukje nieuwe Guidance:

Neerslag:

Overwegend droog. Dan krijgen we de situatie waarbij vrijdagavond laat of begin zaterdagnacht een neerslaggebied onze kust bereikt en in de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag overdag de-activerend oostwaarts trekt. Er zijn nog wel timingsverschillen, zie hierboven. Gezien de progtemps is de kans groot dat de neerslag in het westen als sneeuw begint, waarbij de accumulaties 1-3 cm/6 uur kunnen bedragen, kans op > 5 is nog steeds erg klein. Focus ligt daarom op de kans op grootschalige gladheid door ijzel of bevriezing. We zien in de temps de frontale wolkentoppen naarmate de tijd vordert lager en minder koud worden (op een gegeven moment geen ijs meer). In een later stadium, waarschijnlijk in de loop van de nacht en zaterdagmorgen, ontstaat er ook een duidelijke smeltlaag. Dit alles bij temperaturen in de onderste niveaus (ruim) onder nul. Kans op onderkoelde neerslag lijkt dan ook groot. De intensiteiten zijn meest licht, maar dat er op veel plaatsen over de periode van enkele uren onderkoelde neerslag valt, acht ik vrij groot. Landinwaarts is de koude laag t.o.v. de smeltlaag tijdelijk dikker, dat ook ijsregen tot de mogelijkheden behoort. Wat we in het achterhoofd moeten houden is dat er overal eerst sneeuw valt gevolgd door onderkoelde (mot) regen. Op plekken waar de sneeuw kan accumuleren zullen de effecten van de onderkoelde neerslag daardoor beperkt blijven ('IJzel op sneeuw') Op de wegen die schoon gemaakt worden door schuiven/vegen gaat deze vlieger echter niet op dus blijft het risico.

Bacci

Neerslag zou ook onverwachts kunnen blijven hangen toch? kan me nog genoeg situaties van vroeger herinneren, maar ook genoeg waar het gewoon allemaal weg verpieterd.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op do 05 jan 2017 - 19:04
Neerslag zou ook onverwachts kunnen blijven hangen toch? kan me nog genoeg situaties van vroeger herinneren, maar ook genoeg waar het gewoon allemaal weg verpieterd.

Idd, is hier bij mij al vaak gespeeld

Global warming

Wordt het een dag echt winter werkt de site niet goed. Daar moet een complot van winterhaters achter zitten  8)

Alle winterliefhebbers een paar mooie dagen gewenst !  :)

Het zal kort en niet bijzonder krachtig zijn maar misschien zaterdagochtend sneeuwschuiven.


dondertje127

Citaat van: Global warming op do 05 jan 2017 - 19:59
Wordt het een dag echt winter werkt de site niet goed.

Dat dacht ik dus gisteren en vandaag ook.


Pfff nou ik hoop maar dat de sneeuwval plotseling onverwacht blijft stagneren. Het is inderdaad vaker gebeurd. Maar ik ben bang dat dat niet gebeurd. Ik wacht zaterdagnacht/ochtend gewoon af.



Aan de grond is het hier al -6.9 graden en in Enschede zelfs nu al -10.2 op 10 cm hoogte. Benieuwd wat de laagste grondtemperatuur gaat worden, als het op normale waarnemingshoogte al -10 kan worden.

Joep

wat is er met de site aan de hand?

dondertje127

Lekker even buiten geweest met -4,5 graden. Heerlijk! :)

Powered by EzPortal