Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120460 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Wow ook onweer in de (sneeuw) buien  :o

dondertje127

Jeeej zo ik zag ook een keer weerlicht verderop. En het begon net te regenen, maar zie ook al iets wat een beetje op half winterse neerslag leek. Dus ook bliksemactiviteit is op vorig jaar na, weer heel erg vroeg begonnen :)

Edit: Toch geen winterse neerslag. Het is helaas gewoon regen. En toch een slap buitje wara ik meer van verwacht had, zeker toen het begon te onweren boven Flevoland en het Veluwemeer. Temperatuur is ook gestegen naar bnijna +2 graden en aan de grond naar -1. Toch is het niet glad.

ThaGhostNL

Offtopic: De server was even Gedumpert. Daardoor had Meteo-Service ook helaas wat moeite. Er wordt gezocht naar een oplossing.

Ontopic: Lekker buitje boven Flevoland, Op dit moment hagel en wat natte sneeuw in Rotterdam.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Het frontale systeem gaat waarschijnlijk vanaf vrijdagavond droge sneeuw opleveren in het westen. Intensiteiten lijkt vooralsnog niet groot, sneeuwaccumulaties 1-3 cm in 6h, Hirlam komt boven West-Belgie met 3-5 cm. Progtemps geheel onder nul en verzadigd tot FL200. In de nacht naar zaterdag trekt de neerslag langzaam oostwaarts, intensiteiten nemen af maar het opglijdingsproces zorgt waarschijnlijk voor aanhoudend wat lichte neerslag. Eerst sneeuw, maar geleidelijk zien we klassieke ijsdriekhoeken in de progtemps tevoorschijn komen. Dit zou op grotere schaal aanleiding kunnen geven tot onderkoelde neerslag, aanvankelijk vooral in het westen van het land.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Ik heb een gevoel dat zaterdag nog wel eens een gevaarlijke dag kan gaan worden, als dat neerslagfront niet oplost boven land. Het front lijkt namelijk maar traag over te trekken, waardoor de temperaturen aan de grond lang onder 0 blijven. Lichte sneeuw in het begin, gevolgd door ijzel. En als dat front een tijdje blijft ''hangen'' boven Nederland, dan kan er zich wel eens een dun, gevaarlijk ijslaagje vormen buiten.

We zullen zien wat het ons gaat brengen, in elk geval een dag om in de gaten te houden ;)

Armand

Nieuwe GFS pluim is best mooi te noemen voor Zuidoost.
Op zaterdag blijven we volgens GFS ENS hier vrijwel de hele dag onder 0. Op MT zijn er ook meer koudere leden bijgekomen en het gemiddelde komt niet ver boven de 5 graden uit. Op LT blijft de trend omlaag gaan en is de Oper zelfs een van de warmste leden met een graad of 5 gemiddeld ;) Ook nemen de sneeuwkansen vanaf 13 januari nog steeds toe.

De GFS ENS is dus al een paar runs best goed te noemen, EC pluim vind ik persoonlijk iets minder. Deze is (gemiddeld) wat warmer dan GFS. Dan maar hopen dat EC ENS naar GFS ENS bijdraait en niet andersom ;)

Pluim Zuidoost:

winter67

Citaat van: Armand op do 05 jan 2017 - 07:07
Nieuwe GFS pluim is best mooi te noemen voor Zuidoost.
Op zaterdag blijven we volgens GFS ENS hier vrijwel de hele dag onder 0. Op MT zijn er ook meer koudere leden bijgekomen en het gemiddelde komt niet ver boven de 5 graden uit. Op LT blijft de trend omlaag gaan en is de Oper zelfs een van de warmste leden met een graad of 5 gemiddeld ;) Ook nemen de sneeuwkansen vanaf 13 januari nog steeds toe.

De GFS ENS is dus al een paar runs best goed te noemen, EC pluim vind ik persoonlijk iets minder. Deze is (gemiddeld) wat warmer dan GFS. Dan maar hopen dat EC ENS naar GFS ENS bijdraait en niet andersom ;)


Persoonlijk vind ik gfs ens echt troep. Kijk dan liever naar gem ens. Die is nog kouder op mt. Daarnaast is gfs behoorlijk bagger voor winterberg waar ik maandag heengaat

Marcellang

Citaat van: Armand op do 05 jan 2017 - 07:07
Nieuwe GFS pluim is best mooi te noemen voor Zuidoost.
Op zaterdag blijven we volgens GFS ENS hier vrijwel de hele dag onder 0. Op MT zijn er ook meer koudere leden bijgekomen en het gemiddelde komt niet ver boven de 5 graden uit. Op LT blijft de trend omlaag gaan en is de Oper zelfs een van de warmste leden met een graad of 5 gemiddeld ;) Ook nemen de sneeuwkansen vanaf 13 januari nog steeds toe.

Het forum loopt net zo vlot als de winter...... :P
Net even op RTL4 gekeken, daar verwacht men weinig strijd en is de temp al vrij snel boven 0 op zaterdag.....
Ik niet, ook kijkend naar GFS ens N/0
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: albalinda op do 05 jan 2017 - 09:28
Het forum loopt net zo vlot als de winter...... :P
Net even op RTL4 gekeken, daar verwacht men weinig strijd en is de temp al vrij snel boven 0 op zaterdag.....
Ik niet, ook kijkend naar GFS ens N/0

Haha! "forum net zo vlot als de winter"  :D

Maar RTL doet natuurlijk een beetje landelijk. En dan kan het wel kloppen.
Ik heb ff de laatste EC oper bekeken voor jou en mijn omgeving. Dan blijft het toch nog best lang onder nul zaterdag in het oosten. Alleen sneeuw?... Tja verwacht eigenlijk niet zulke spannende dingen voor hier wat dat betreft. Wel mooi weer wat Hellmannen erbij. ;)




Lucifer

Citaat van: zwoof op do 05 jan 2017 - 10:22
Maar RTL doet natuurlijk een beetje landelijk. En dan kan het wel kloppen.
Ik heb ff de laatste EC oper bekeken voor jou en mijn omgeving. Dan blijft het toch nog best lang onder nul zaterdag in het oosten. Alleen sneeuw?... Tja verwacht eigenlijk niet zulke spannende dingen voor hier wat dat betreft. Wel mooi weer wat Hellmannen erbij. ;)

Alle vertrouwen in Hirlam. Voor mij nog steeds meest accurate neerslagmodel :)

zwoof

Citaat van: Lucifer op do 05 jan 2017 - 11:41
Alle vertrouwen in Hirlam. Voor mij nog steeds meest accurate neerslagmodel :)

Ook kijkend naar Hirlam, valt er ook niet heel veel sneeuw te verwachten voor hier. Westen en midden wel wat meer. Daarbij gaan dan de temperaturen ook nog eens omhoog rond het passeren van het front, wat de kans op gevaarlijk weer aanzienlijk vergroot. Tegen dat het front hier in het oosten arriveert,  is er niet veel meer van over. Misschien beetje neerslag / sneeuw. Althans op de kaarten uiteraard.  Echter natuurlijk snel voldoende voor gevaarlijke situaties als de temps boven nul uitkomen.   :)

Jan van Ooijen

Kleine update:

Vrijdagavond gaan we te maken krijgen met een frontaal systeem en gaat naar alle waarschijnlijkheid droge sneeuw opleveren voor het westen van het land. De recente berekeningen laten voor het westelijk deel van het land een accumulatie zien van 1-3 centimeter. Later in de avond en nacht trekt het frontaal systeem verder en dan krijgt ook het binnenland te maken met sneeuw. Ook daar gaan we momenteel vanuit dat er rond de 1-3 centimeter gaat vallen, mogelijk in het oosten tot 5 centimeter.

Later in de nacht en vroege ochtend gaat de sneeuw over in ijzel, dit zorgt ervoor dat het lokaal spekglad gaat worden. Hieronder ziet u twee afbeeldingen wat betreft de sneeuwval van komende vrijdagavond en in de vroege zaterdagochtend. Of de winter definitief aan zet is valt nu nog niets over te zeggen.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op do 05 jan 2017 - 12:33
Kleine update:

Vrijdagavond gaan we te maken krijgen met een frontaal systeem en gaat naar alle waarschijnlijkheid droge sneeuw opleveren voor het westen van het land. De recente berekeningen laten voor het westelijk deel van het land een accumulatie zien van 1-3 centimeter. Later in de avond en nacht trekt het frontaal systeem verder en dan krijgt ook het binnenland te maken met sneeuw. Ook daar gaan we momenteel vanuit dat er rond de 1-3 centimeter gaat vallen, mogelijk in het oosten tot 5 centimeter.

Later in de nacht en vroege ochtend gaat de sneeuw over in ijzel, dit zorgt ervoor dat het lokaal spekglad gaat worden. Hieronder ziet u twee afbeeldingen wat betreft de sneeuwval van komende vrijdagavond en in de vroege zaterdagochtend. Of de winter definitief aan zet is valt nu nog niets over te zeggen.


Ben benieuwd! 8)

GFS 06 was een stuk minder over het vervolg van de winter.

daan197611

Het is morgen gewoon afwachten denk ik.  Ziet ook weer weerkaarten voorbij komen dat het westen juist de meeste sneeuw krijgt.  Weet wel dat het morgen weer een leuke dag gaat worden :D.

Offtopic:

Het forum werkt weer en was heel de morgen zeer traag en deed het veelal niet.

vossejongk

Citaat van: daan197611 op do 05 jan 2017 - 14:56
Het is morgen gewoon afwachten denk ik.  Ziet ook weer weerkaarten voorbij komen dat het westen juist de meeste sneeuw krijgt.  Weet wel dat het morgen weer een leuke dag gaat worden :D.

Offtopic:

Het forum werkt weer en was heel de morgen zeer traag en deed het veelal niet.

Heeft meerdere redenen, is inmiddels gefixt :P
edit: nouja, gedeeltelijk.

xzaz

Een winterdipje, na het weekend gewoon weer 'normaal'.
De winter is nog niet eens begonnen!

Joep

Arpege berekent 3-7 cm sneeuw voor het ZW

kaartje WXchasrts/AWM

Hector Pascal

Mijn ervaring met sneeuwkaartjes is dat deze zelden tot nooit uitkomen. Het is of veel meer, of veel minder, of juist op een andere plek. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten. Zaterdag zullen we zien wat de daadwerkelijke uitkomst is. Toch eens kijken hoe goed of slecht Arpege het gedaan heeft...
Nul bestaat niet.

zwoof

Citaat van: Hector Pascal op do 05 jan 2017 - 16:13
Mijn ervaring met sneeuwkaartjes is dat deze zelden tot nooit uitkomen. Het is of veel meer, of veel minder, of juist op een andere plek. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten. Zaterdag zullen we zien wat de daadwerkelijke uitkomst is. Toch eens kijken hoe goed of slecht Arpege het gedaan heeft...

Tja, het is en blijft moeilijke materie die sneeuw. Goede sneeuw (ik bedoel dus waar je iets aan hebt) is van vele factoren afhankelijk.  Natuurlijk als belangrijkste neerslag , maar ook o.a bovenluchttemperatuur, beneden lucht  temperaturen moeten kloppen,  waarbij het dauwpunt de voornaamste factor is of de sneeuw blijft liggen of niet.  Zo kan je een pak sneeuw hebben bij 2 meter temperaturen ver boven nul, maar ook regen bij 2 meter temperaturen ver onder nul. Wanneer de bovenlucht te warm is, zal er gewoon geen sneeuw vallen en wordt het schaatsen. 

Bij goede sneeuw (die blijft liggen en waaraan je plezier kan beleven) moet echt alles kloppen.  Voor zaterdag betwijfel ik dat ten zeerste, gezien wat de verschillende modellen  en experts ons voor houden.  Over 1 ding zijn ze het overwegend eens;  De verwachting is dat het warmtefront makkelijk en snel wint en we dus eigenlijk niets aan de eventuele sneeuw zullen hebben. Spannend en leuk blijft het wel om te volgen  ;)

Hier nog een kaartje uit de nieuwe 12Z run van Harmonie. Die blijft, net als gisteren, bij strenge vorst (tot -11) op sommige plaatsen voor morgenvroeg.

Joep

Als GFS uitkomt kan het wel eens een heel gevaarlijke dag worden zaterdag.
Code rood?


Powered by EzPortal