Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120418 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Global warming

Ik zie neerslagverwachting in de pluim. Niet uitsluitend sneeuw. Als je naar de verwachte temps kijkt van de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag overdag verwacht ik even droge sneeuw overgaand in natte sneeuw en daarna in regen.

Ik hoop dat ik mis zit en zaterdag wakker wordt in een witte wereld want dat vind ik zelfs mooi. :)

Lucifer

Citaat van: albalinda op wo 04 jan 2017 - 10:05
In de pluim zie je mooi de dagtemperatuur op vrijdag steeds verder wegzakken de laatste paar dagen....


Niet alleen vrijdag, ook zaterdag. Voor zuid en (zuid)oost wordt de temperatuur stelselmatig naar beneden afgesteld. Zuid en oost zitten nog op een gemiddelde van 3 graden zaterdag, zuidoost nog op 2 graden, volgens EC.

GFS gaat zelfs nog verder en geeft voor zaterdag een gemiddelde weer dat de hele dag onder 0 blijft, zelfs voor Midden-NL. Zeer interessante en gunstige ontwikkeling voor de eventuele sneeuwval vrijdag/zaterdag.

Jelle

Citaat van: Lucifer op wo 04 jan 2017 - 10:37

Niet alleen vrijdag, ook zaterdag. Voor zuid en (zuid)oost wordt de temperatuur stelselmatig naar beneden afgesteld. Zuid en oost zitten nog op een gemiddelde van 3 graden zaterdag, zuidoost nog op 2 graden, volgens EC.

GFS gaat zelfs nog verder en geeft voor zaterdag een gemiddelde weer dat de hele dag onder 0 blijft, zelfs voor Midden-NL. Zeer interessante en gunstige ontwikkeling voor de eventuele sneeuwval vrijdag/zaterdag.

Niet helemaal, want het GFS, is in tegenstelling tot het EC ook gewoon 12 uur later met de neerslag. Heel veel eigenlijk op deze termijn. Het GFS komt dus met neerslag tussen 9:00 en 15:00 op zaterdag en het EC doet dit dus in de nacht al.

zwoof

Citaat van: Jelle op wo 04 jan 2017 - 10:50
Niet helemaal, want het GFS, is in tegenstelling tot het EC ook gewoon 12 uur later met de neerslag. Heel veel eigenlijk op deze termijn. Het GFS komt dus met neerslag tussen 9:00 en 15:00 op zaterdag en het EC doet dit dus in de nacht al.

Klopt: GFS is later. Berekeningen sneeuwdek van GFS .

Zaterdagmiddag:



Zaterdagavond:


Zondag-nacht:

Vindead

Voor aankomende vrijdag zijn de kansjes ietsje gedaald, maar nog steeds ruim boven 60%
En de vrijdag daarop weer boven de 50% kans op sneeuw. :P


Armand

Steeds kleine winterprikjes staan op de verwachting.
Vannacht misschien wat (natte) sneeuwbuien. Vervolgens vrijdag matige vorst en kans op ijsdagen. Ook zaterdag kans op sneeuw en ijzel. Daarna heel even iets zachter, maar al gauw weer nieuwe sneeuwkansen.

GFS komt al in de nacht van 10 op 11 januari met sneeuwkansen:


Richting 13 januari staan er weer flinke sneeuwkansen op de kaarten. EC ENS komt met ruim 50% voor een groot deel van het land op vrijdag de 13de en zelfs tegen 70% voor (Zuid)oost:

Voor deze termijn best veel, hopen dat het richting de 100% gaat natuurlijk.

Ook GFS gaat mee voor 13 januari:


Steeds kleine kansjes dus, maar nog niet echt een winterse periode op de kaarten. Natuurlijk kan dit veranderen als we opeens verrast worden door een (landelijk) sneeuwdek(je) ;)

Het is (voorlopig) dus nog niet veel, maar natuurlijk al beter dan afgelopen jaren. Kleine stapjes ;D

TaL

Dit is idd al een stap vooruit tov van vorige jaren. Ipv steeds te staren naar LT winterkaarten die niet uitkomen omdat er niet meer is dan dat kunnen we nu discusiëren over de KT kansjes. Zo wordt die LT wat achterwege gelaten en mss verschijnt een zuivere winterse setting vanzelf wel dan :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Citaat van: TaL op wo 04 jan 2017 - 12:20
Dit is idd al een stap vooruit tov van vorige jaren. Ipv steeds te staren naar LT winterkaarten die niet uitkomen omdat er niet meer is dan dat kunnen we nu discusiëren over de KT kansjes. Zo wordt die LT wat achterwege gelaten en mss verschijnt een zuivere winterse setting vanzelf wel dan :)

Helemaal mee eens! Bovendien meerdere kansjes. Als er eentje niet uitkomt is het niet meteen weer 3 weken wachten op de volgende. ;)

GeneralDuke

Hier in Nijmegen zojuist een buitje gehad en ik twijfel of het ijsregen of korrelhagel was. Hoe kan ik die uit elkaar houden?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

xzaz

Ben benieuwd naar vanavond en de kansen voor aankomende vrijdag.
De winter is nog niet eens begonnen!

Armand

Citaat van: GeneralDuke op wo 04 jan 2017 - 12:40
Hier in Nijmegen zojuist een buitje gehad en ik twijfel of het ijsregen of korrelhagel was. Hoe kan ik die uit elkaar houden?

Leuke vraag! Het verschil tussen een handje vol korrelhagel en een handje vol ijsregen is moeilijk te zien inderdaad. Soms kan het zijn dat ijsregen wat doorzichtiger is dan korrelhagel, maar als je het uit de lucht ziet vallen kun je dat verschil nauwelijks zien.

Korrelhagel is regen en sneeuw vermengt, wat een ijslaagje over zich heen krijgt. Dit komt voornamelijk voor bij zwaardere buien waarbij de temperatuur daalt richting 0.

IJsregen ontstaat echter heel anders. Bij ijsregen zit er ergens op hoogte een gebied warme lucht, waardoor een vallende sneeuwvlok daar transformeert naar regen. Echter de onderste luchtlaag is tijdens ijsregen nog onder 0, hierdoor zal de regendruppel weer bevriezen en vallen er dus bevroren regendruppels uit de lucht.

Momenteel vriest het niet in de onderste luchtlaag, dus kunnen we ijsregen vrijwel uitsluiten. Het gaat hier dus om korrelhagel

Als we toch bezig zijn, er bestaat ook nog ijzel en korrelsneeuw. Deze zal ik ook nog even verder toelichten:

IJzel:
IJzel lijkt op ijsregen. Ook hier zorgt een warme luchtlaag op hoogte dat sneeuw transformeert naar regen, maar de onderste, koude luchtlaag is hier te klein om de regendruppel te laten bevriezen. Deze regendruppel raakt onderkoeld. Dit betekent dat de regendruppel vrijwel direct bevriest als deze op de koude, bevroren ondergrond valt. Hierdoor ontstaat een ijslaag en is ijzel dus verraderlijk glad!

Korrelsneeuw:
Korrelsneeuw is eigenlijk bijna hetzelfde als korrelhagel. Bij korrelsneeuw klonteren echter zeer kleine waterdruppeltjes en sneeuwvlokken en wordt het geheel juist niet omgeven door een ijslaag (wat bij korrelhagel wel het geval is). Korrelsneeuw komt vooral voor bij heftige bewegingen in de bovenlucht en bij temperaturen onder 0.

Hier een plaatje om het verschil tussen ijzel/ijsregen/sneeuw/regen misschien nog wat duidelijker te maken ;) (even snel geïmproviseerd ;D )

Borislav

Waar het beste heen vrijdagavond om sneeuw te zien in NL ?   

Wonende te Amsterdam.
Borislav Lekic

winter

Citaat van: Borislav op wo 04 jan 2017 - 15:03
Waar het beste heen vrijdagavond om sneeuw te zien in NL ?   

Wonende te Amsterdam.

Er is kans dat zelfs daar een paar cm valt :) Wordt echt snowcasten. En anders denk ik Utrechtse Heuvelrug.

winter67

Ben ik de enigste hier die hier positief is. Vrijdag weer wat kouder geworden met kans op sneeuw. Daarna ook weer wat kouder dan eerder voorspelt en vanaf dinsdag een nieuw winterprikje. Zo slecht ziet het er niet uit

sneeuwvlok22

Citaat van: winter67 op wo 04 jan 2017 - 15:09
Ben ik de enigste hier die hier positief is. Vrijdag weer wat kouder geworden met kans op sneeuw. Daarna ook weer wat kouder dan eerder voorspelt en vanaf dinsdag een nieuw winterprikje. Zo slecht ziet het er niet uit

We staan aan de vooravond van een kwakkelperiode met winterse buien en naar eind volgende week toe, sneeuwkansen. Dus zo slecht ziet het er idd niet uit vind ik ook.

sneeuwvlok22

De situatie voor vrijdagnacht eist de komende uren verdere opvolging. Weermodellen berekenen immers de doortocht van een warmtefront vanuit het westen. De eerste neerslag wordt berekend in de loop van vrijdagavond en vrijdagnacht en zal winters van aard zijn. Doordat op enige hoogte de temperatuur lokaal boven 0 graden klimt, is de kans groot dat het om regen gaat. Met een bodemtemperatuur die op dat moment nog negatief is, zal dat resulteren in ijzel. De grootste kansen reserveren we voorlopig voor het westen van België en het zuidwesten van Nederland. In het binnenland van België - de lijn ten oosten van Kortrijk-Gent - blijft het enige tijd sneeuwen met de vorming van een tijdelijk sneeuwdek. Ook in Nederland kan het tot sneeuwval komen vooraleer de neerslag transformeert naar regen.

Armand

De pluim van GFS voor Zuidoost is best goed te noemen. Op KT koud, op MT even terug om en nabij de 5 graden, redelijk normaal dus. Op LT mogelijk opnieuw kouder.


glenn

Hopelijk verschuift de neerslagzone op zichzelf nog genoeg om toch nog onverwachts een flinke winterprik uit te delen in België en Nederland in het verleden is dit wel vaker gebeurt. Let's hope!

winter

Citaat van: Armand op wo 04 jan 2017 - 16:16
De pluim van GFS voor Zuidoost is best goed te noemen. Op KT koud, op MT even terug om en nabij de 5 graden, redelijk normaal dus. Op LT mogelijk opnieuw kouder.

Het zuiden/zuidoosten kunnen 2 ijsdagen zelfs verwachten als alles perfect valt.
Daarnaast daalt de temperatuur in t land best snel en komen er nog pittige buien het land in belooft wat voor mijn regio als er een pittige bui komt later in de avond :)

Powered by EzPortal