Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120440 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hesselsjoerd


Hector Pascal

Helaas een virtuele winter... Gewoon weer terug naar zacht weer.
Nul bestaat niet.

Romigo

Even kijken of het lukt...gifbestandje.

Jelle

Ook het GeFS komt met normaal weer op de proppen en een hoog onder ons. Het Scandihoog is van de kaarten af. Was ook te verwachten na dagen uitstel. Iets dat nooit dichterbij komt op de lange termijn verdwijnt eens weer. Kan er vanavond ook wel weer in staan maar het is simpelweg te ver. Ik weet niet wat het is met de computerberekeningen de laatste tijd.

gilleeesss

Te verwachten natuurlijk.. Van dat laagje die over ons zou gaan volgend weekend is gewoon niks meer van op de kaarten. Hoe kan dit zelf

winter67

Citaat van: Jelle op za 31 dec 2016 - 12:35
Ook het GeFS komt met normaal weer op de proppen en een hoog onder ons. Het Scandihoog is van de kaarten af. Was ook te verwachten na dagen uitstel. Iets dat nooit dichterbij komt op de lange termijn verdwijnt eens weer. Kan er vanavond ook wel weer in staan maar het is simpelweg te ver. Ik weet niet wat het is met de computerberekeningen de laatste tijd.

Serieus? Negatief over een oper. Oper is 1 van de warmere leden vanaf 9 januari. Genoeg leden rond of onder 0. Overigens is de pluim wel minder maar nog steeds behoorlijk winters...

dondertje127

Nou, ik zien het al! Waardeloze toestand, zoals we de afgelopen jaren weer gewend zijn -_-.

Die sneeuw van morgen kan je wel vergeten. Het gaat regenen lees ik overal. Alleen in de Heuvels van Limburg en de Hoge Veluwe hebben een klein kansje op een klein beetje natte sneeuw.

Die winter, komt er niet naar mijn gevoel. Weer opgeschoven.

Arend

Citaat van: Jelle op za 31 dec 2016 - 12:35
Ook het GeFS komt met normaal weer op de proppen en een hoog onder ons. Het Scandihoog is van de kaarten af. Was ook te verwachten na dagen uitstel. Iets dat nooit dichterbij komt op de lange termijn verdwijnt eens weer. Kan er vanavond ook wel weer in staan maar het is simpelweg te ver. Ik weet niet wat het is met de computerberekeningen de laatste tijd.

Er is niks mis met de computerberekeningen, maar volgens mij wel met het verwachtingspatroon van een deel van de forumleden met betrekking tot de betrouwbaarheid op LT van de modellen. :D Maar ik vind het wel leuk en lig soms in een deuk bij het lezen van bepaalde reacties. Zo, nu weer terug naar meeleesmodus en wachten op het moment dat de winter echt in de pluimen en kaarten verschijnt. ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Er is en er was inderdaad nog veel onzekerheid. Er is nu ook nog helemaal niks gebeurt, alleen het gemiddelde is misschien een beetje gestegen en de Opers zijn van koudere leden naar warmere leden verhuisd.

Of het echt winter gaat worden blijft dus nog onzeker, voor Zuidoost ziet het er volgens EC niet eens zo heel slecht uit.
Sneeuwkansen zijn redelijk aanwezig richting volgend weekend en ook morgen/maandag lijkt er volgens EC wel wat sneeuw mogelijk te zijn in ZO:


Ook de kans op nachtvorst en ijsdagen is nog redelijk hoog:


Veel onzekerheid nog dus, maar we zullen zien wat de tijd brengt. Boven de 10 graden komen we waarschijnlijk even niet uit. Dat is opzicht toch ook al best goed nieuws? ;)

TMCThomas

Er is toch ook nog niks mis met de EC pluim? Nog steeds ruime kans op winter. Slechtere runs kunnen er ook bij zitten. Vanavond maar eens kijken wat volgt. Alhoewel dan ben ik waarschijnlijk buiten aan het knallen  ;)

Marcellang

Citaat van: winter67 op za 31 dec 2016 - 12:49
Serieus? Negatief over een oper. Oper is 1 van de warmere leden vanaf 9 januari. Genoeg leden rond of onder 0. Overigens is de pluim wel minder maar nog steeds behoorlijk winters...
Zo is het  ::)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........


gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op za 31 dec 2016 - 13:50
Er is toch ook nog niks mis met de EC pluim? Nog steeds ruime kans op winter. Slechtere runs kunnen er ook bij zitten. Vanavond maar eens kijken wat volgt. Alhoewel dan ben ik waarschijnlijk buiten aan het knallen  ;)

Je kiest ook de pluim voor oost, niet voor midden. Midden heeft veel meer spreiding

En GFS's pluim is super veel spreiding, precies een 2deling in de pluim (+ de koude blijft opschuiven)

Jelle

Persoonlijk geloof ik er gewoon niet in, in deze periode. Veel te onstandvastig en teveel haken en ogen. Ik hoop het echter wel natuurlijk maar ik geloof er gewoon niet helemaal in. Dat heb ik hier ook geschreven: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/sneeuwradar/winterverwachting/ , voor als je geïnteresseerd bent, het was van gisteren, dat wel.

Hoe dan ook, wat het weer ook wordt zegmaar, ik wens jullie een schitterend 2017 met hopelijk veel mooie dingen! Ik vind het leuk om met jullie allemaal te praten over deze winterkansen en hoop dat volgend jaar weer met jullie te doen ;)

4seasons

Deze GFS kan je per dag bekijken t/m 16 januari a.s.

http://www.metcheck.com/WEATHER/gfscharts.asp

Update over ruim 90 minuten (vanaf nu)




Hier de Jetstream t/m 15 januari a.s.:
http://www.metcheck.com/WEATHER/jetstream.asp



Links zie je overzicht welke kaarten je kan zien.



NB
Beiden kan je op Autoplay zetten (knop rechts onder de kaart)



Voor degenen die tijd over hebben  ::)

Hier staan alle beschikbare modellen (kaarten) op een rijtje incl.:
- GFS2017 Parallel
    New GFS2017 Model



- Arome Charts
    Ultra Hi Res Model

- Arpege Charts
    C'est Tres Bien

- Arpege Global Charts
    Fantastique!

- Clear Air Turbulence
    Bumpy Landings?

- Dust Charts
    Dust/Aerosol Charts

- DWD ICON Charts
    Wunderbar!

- ECMWF Charts
    Latest ECMWF Charts

- GEM Charts
    Images from CMC

- GEM PostStamps
    All 18 Ensemble Runs

- GFS Animated Charts
    Mind Blowing

- GFS Charts
    Latest GFS model charts

- GFS Hi-Res Regional
    Local Hi-Res GFS charts

- GFS PostStamps
    All 20 Ensemble runs

- GFS2017 Parallel
    New GFS2017 Model

- Hi Res Surf Charts
    Surfs Up!

- HIRLAM Charts
    Hi-res Model Charts

- Jet Stream
    Jet Stream Forecast

- Long Range Charts
    Super long range weather

- NAVGEM Charts
    NAVGEM Images

- Precipicast
    Chance of rain/snow

- Probability Forecasts
    Probably Probable...

- Sea Temperatures
    Temperatures + Anomaly

- Synoptic Charts
    pressure charts

- UKMO UM Charts
    UM Model

- Visibility Charts
    Mist/Fog

- Wave Forecasts
    WaveWatch III Charts

- Weather Alarm
    Adverse weather this week

- Weather Charts? 
    Icon based charts



Bacci

Pluim weer beter dan gisteren, was een beetje geschrokken door de reacties, maarja onzekerheid is nog groot, beetje hetzelfde verhaal nog als afgelopen dagen. Maar man man, tis nu al een veel betere winter dan vorig jaar. Niet alleen virtueel maar als ik ook kijk naar de afgelopen dagen.
Denk dat de komende jaren ook weer beter gaan worden voor winterweer.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 31 dec 2016 - 15:56
Pluim weer beter dan gisteren, was een beetje geschrokken door de reacties, maarja onzekerheid is nog groot, beetje hetzelfde verhaal nog als afgelopen dagen. Maar man man, tis nu al een veel betere winter dan vorig jaar.

Dat is inderdaad waar, maar alsjeblieft, geef mij eens sneeuw... 't is al een leukere sfeer als het frisser is. Maar zonder sneeuw ga ik nooit tevreden zijn :)

TMCThomas

Misschien een beetje off-Topic maar weet iemand hoe het mist zit vanavond? Hoop hier in het midden van het land toch nog wel wat van het vuurwerk te kunnen zien.

Jelle

Ook de nieuwe run v/h GFS en het UKMO zien geen winterweer tot aan het eind van de MT. Ik wil jullie hoop niet de grond in boren maar dit... gelukkig zijn er belangrijkere dingen in het leven :P

Cdtj3

Citaat van: TMCThomas op za 31 dec 2016 - 16:13
Misschien een beetje off-Topic maar weet iemand hoe het mist zit vanavond? Hoop hier in het midden van het land toch nog wel wat van het vuurwerk te kunnen zien.

Verwachting van Weerplaza voor vanavond/vannacht: http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/jaarwisseling-met-veel-wolken/2841/
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Powered by EzPortal