Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120416 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

glenn

Hierbij ook de temperatuur pluim van het hoogste punt van België Singal De Botrange! Eentje om handen en vingers bij af te likken!!

winter67

Citaat van: winter op vr 30 dec 2016 - 23:53
In dit geval niet. Vanaf 6 januari gaat het beduidend kouder worden en vanaf 8 januari is de kans enorm groot dat we serieus de winter induiken.
Daarnaast hier is het al 2 dagen serieus winterweer, vanochtend -8 hier en overdag ook mooi fris met zonnetje erbij.
We missen alleen nog de sneeuw daar ben ik volledig mee eens. Maar deze winter hebben we al behoorlijk wat vorstdagen gehad!

Momenteel is er elke run een andere wintersituatie maar het opschuiven is niet tot nauwelijks zichtbaar in mijn ogen.
Ik denk dat we maandag echt kunnen zeggen wat we kunnen verwachten qua winter vanaf 6 januari. Want dan zullen de modellen beter door hebben wat er met het hoog op de Atlantisch oceaan gaat gebeuren.
Maar tot nu toe verscheidene situaties voorbij zien komen met prachtig winterweer en kansen op sneeuw :)
Onzin vanaf 10 januari duiken we de kou in eerst was het 8 januari. Ligt er ook aan waar je woont bijvoorbeeld zo nl duikt eerder de kou in. Zoals het er nu voorstaat lijkt de winter wel te komen. Maar het valt me ook  op  dat elke dag langzaam opgewarmd word. Mocht er sneeuw vallen dan ziet het er anders uit. Het is ook nog geen eens 60% dat we de winter ingaan. Zat leden boven nul. Zo maakt een grotere kans met gem nipt onder 0.
Dit ziet er ook gewoon triest uit:
Vooruitzichten lange termijn
vrijdag 06 januari tot en met vrijdag 13 januari
Aanvankelijk 70-80% kans op een wisselvallig weertype met temperaturen rond of iets boven het langjarig gemiddelde. In de loop van de periode toenemende kans (rond 60%) op overgang naar een droog en kouder weertype.

Jan van Ooijen


Hoop voor de schaatsliefhebber

Schaatsen op natuurijs, dat willen velen. In de afgelopen jaren kon het nauwelijks of je moest risico nemen op een nat pak. Beelden daarvan hebben we deze maand nog gezien. In de tweede week van januari berekenen de weermodellen echter serieus winterweer. Koude lucht verovert Nederland en het gaat niet alleen 's nachts vriezen maar waarschijnlijk ook overdag. Ons ijsdiktemodel komt al op een ijsdikte van 7 cm uit met deze verwachtingen! Zouden we een echte winterperiode gaan beleven?



Gehele artikel te lezen op Weerplaza
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Momenteel wat motsneeuw hier en alles ziet er wit uit door deze sneeuw en de rijp. Toch nog een beetje sneeuw gehad in 2016 ;)

Mdelaat97

Hoe zien de voorspellingen er deze ochtend uit qua inval van winter?

winter67

Hoe serieus moeten we gem nemen komt met 7-10 graden. Gfs pluim afgekoeld. Ec oper bagger

Armand

GEM is heel wisselvallig. Ik vind het persoonlijk niet het beste model.

Hier blijft de temperatuur overigens diep onder 0,  Tact -5.3 zelfs!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Sneeuwverwachting volgend Duitse weerdienst ICON


Joep

GFS00 met prima winterkaarten
Helaas gaat EC (nog) niet mee


Markos

Citaat van: Joep op za 31 dec 2016 - 10:16
GFS00 met prima winterkaarten
Helaas gaat EC (nog) niet mee

Zijn dit weer "droge" kaarten, dus zonder enkele neerslag? Want ik wil écht, maar dan ook écht een keertje (een flink pak) sneeuw. :(

winter67

Citaat van: Markos op za 31 dec 2016 - 10:20
Zijn dit weer "droge" kaarten, dus zonder enkele neerslag? Want ik wil écht, maar dan ook écht een keertje (een flink pak) sneeuw. :(
Zijn allemaal droge kaarten zonder sneeuw. Wel moeten we volgend weekend in de gaten houden. Mogelijk word de kou inval gepaard met sneeuw kans is op heden nog klein in nl

Jenkie

Ik vind het ondertussen hier al aardig winters: gisterochtend prachtig wit door de aangevroren mist. Vanochtend werden we wakker met een ijslaagje buiten: ijzel. Dat vind ik trouwens wat minder leuk.

Joep

Citaat van: winter67 op za 31 dec 2016 - 10:26
Zijn allemaal droge kaarten zonder sneeuw. Wel moeten we volgend weekend in de gaten houden. Mogelijk word de kou inval gepaard met sneeuw kans is op heden nog klein in nl
Klopt helemaal sneeuwkans is aanwezig volgend weekend, daarna de kou in volgens GFS.

Mdelaat97

Het zou toch fantastisch zijn als we eerst +10cm sneeuw krijgen en vervolgens voldoende vorst om te kunnen gaan schaatsen.

Global warming

Even een vraag. Ik zie in de pluimen een iets te zachte eerste decade van januari 2017 en als je al verder zou willen kijken een tweede decade van licht winters weer ( temps tussen +3 en -3)
Waar komen dan die verhalen vandaan dat wij de diepvries induiken enz. ? Mis ik info en zo ja waar kan ik doe vinden?


winter67

Citaat van: Global warming op za 31 dec 2016 - 10:51
Even een vraag. Ik zie in de pluimen een iets te zachte eerste decade van januari 2017 en als je al verder zou willen kijken een tweede decade van licht winters weer ( temps tussen +3 en -3)
Waar komen dan die verhalen vandaan dat wij de diepvries induiken enz. ? Mis ik info en zo ja waar kan ik doe vinden?

Kan nog steeds de diepvries. Pluim gfs geeft zelfs aan -7 overdag en nee het is geen 1 lid

Jelle

Citaat van: Joep op za 31 dec 2016 - 10:16
GFS00 met prima winterkaarten
Helaas gaat EC (nog) niet mee

Is dat nou echt prima? Op 252 uur? Ik vind het te ver eerlijk gezegd. Twee dagen terug was het nog 8 januari ;)

Joep


Jelle

Nieuwe run van het GFS kan je beter niet naar kijken. Twee dagen kou rond 5 januari en dan een volle westenwind en lagedruk ten zuiden van ons op 192h. Verder is het nog niet echt betrouwbaar.

Powered by EzPortal