Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120430 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Borislav

GFS oper rond 7/8 Januari Bovenin !!

Borislav Lekic

Joep

In heel 2016 hebben we geen serieus winterweer gehad in grote delen van het land. Alleen in Oost-Groningen kwam het vier nachten tot strenge vorst. Tapt 2017 vrijwel direct uit een ander vaatje?
Hoop voor de schaatsliefhebber

Schaatsen op natuurijs, dat willen velen. In de afgelopen jaren kon het nauwelijks of je moest risico nemen op een nat pak. Beelden daarvan hebben we deze maand nog gezien. In de tweede week van januari berekenen de weermodellen echter serieus winterweer. Koude lucht verovert Nederland en het gaat niet alleen 's nachts vriezen maar waarschijnlijk ook overdag. Ons ijsdiktemodel komt al op een ijsdikte van 7 cm uit met deze verwachtingen! Zouden we een echte winterperiode gaan beleven?

Natuurlijk, het is pas 30 december. De koude lucht bereikt ons pas in het weekend van 7 en 8 januari. In weertermen is dat nog ver weg. De modellen laten dat ook zien in hun berekeningen, want niet elke weerberekening komt op vorst uit. Het is dus nog niet zeker dat dit gaat gebeuren, maar enige hoop voor de schaatsliefhebbers is inmiddels wel op z'n plaats. In de winter van 2015-2016 hebben we dit soort berekeningen helemaal niet gezien.

Een exacte weersverwachting voor meer dan een week vooruit is onmogelijk. Aangeven wat de trend zal zijn, werkt vaak wel goed. En de trend is overtuigend. De kans dat het 's nachts gaat vriezen is maar liefst 80% en de kans dat de temperatuur overdag ook onder nul blijft, is 50%. Dat zijn hoge getallen.
De kans op winterweer is het grootst, zoals zo vaak, in het noordoosten en oosten van het land. Maar ook voor West-Nederland berekenen de weermodellen winterweer. De kans op nachtvorst is in het westen 70% en de kans op ijsdagen ligt er rond 30%.

De liefhebbers van sneeuw komen er bekaaid van af lijkt het. Nieuwjaarsdag kan er 's avonds wat natte sneeuw vallen op de Hoge Veluwe en in de Limburgse heuvels. Heel misschien wordt het in Limburg even wit, maar de volgende ochtend is dat waarschijnlijk alweer verdwenen. Deze storing brengt overigens wel sneeuw in het Sauerland (Winterberg) en de Ardennen, en later ook in de Alpen. (actueel wintersportbericht)

De rest van de week is het van tijd tot tijd wisselvallig waarbij er meestal regen valt, en soms misschien natte sneeuw. De overgang naar winterweer zou wel met wat sneeuwval gepaard kunnen gaan, maar de kans daarop is nu nog klein, rond 20%. Waarschijnlijker lijkt het dat de kou onder de vleugels van een hogedrukgebied met een noordoosten- tot oostenwind ons land verovert. Het hogedrukgebied houdt neerslag dan op grote afstand.

weerplaza

gilleeesss

Volgens mij wordt t de vrijdag eerst regen en op t einde wat winterse neerslag, alsalles al gepasseert is :)

Weerextrem

Citaat van: Joep op vr 30 dec 2016 - 19:15
bla bla bla....
weerplaza

Volgens mij is het nu weer anders geworden...maandag winterse buien!! de temps op 850hpa is nu ruim voldoende voor winterse neerslag!
verder naar oosten toe steeds meer kans op droge sneeuw... maar de grens van droge sneeuw weet ik nog niet...

duimen maar!

Jelle

Citaat van: Weerextrem op vr 30 dec 2016 - 19:29
Volgens mij is het nu weer anders geworden...maandag winterse buien!! de temps op 850hpa is nu ruim voldoende voor winterse neerslag!
verder naar oosten toe steeds meer kans op droge sneeuw... maar de grens van droge sneeuw weet ik nog niet...

duimen maar!

EC ook wat minder op MT. Net zoals het GFS.

glenn

Citaat van: Jelle op vr 30 dec 2016 - 19:34
EC ook wat minder op MT. Net zoals het GFS.

volgens mij gewoon een pak minder! benieuwd hoe de pluimen er zo dadelijk uit gaan zien volgens mij een hoop koude leden minder, de weermodellen weten het jammer genoeg nog niet hoe het verder gaat

Joep

Niet helemaal verkeerd hoor, potenties voor winterweer zijn er zeker

Jelle

Citaat van: Joep op vr 30 dec 2016 - 20:06
Niet helemaal verkeerd hoor, potenties voor winterweer zijn er zeker

Dat is het hem juist, en wederom op de laatste dag van de run. Het schuift veel te veel op, constant. Zien jullie het zelf echt niet?

vossejongk

GFS zowel hoofdrun als parallel is prima, de P komt zels met een bak sneeuw van heb ik jou daar, 5 dagen lang continue sneeuw beginnend op vrijdag 6 t/m  woensdag 11 ::)



gilleeesss

EC vindt ik slecht --> hoog lijkt ook meer op ons te gaan ipv een zakkend laagje :/ pff weer in de maling genomen?

(in verband met sneeuw he) kans op een scandihoog ofzo kan wel nog ;) maar had liever een pakje sneeuw gehad, aan kou alleen heb je niet veel

cekstuffertz

Pluim is iets minder dan de vorige run, maar control is wel een warme uitbijter, kansen lijken nu weer 50/50 te zijn voor midden NL. Uitstel zie ik niet echt terug in deze run op control na. Ben benieuwd naar de run van morgenochtend, die lijkt de laatste dagen de koudere te zijn..

Jelle

De pluim is in ieder geval weer dik 2 graden zachter. Kansen op vorst nog ongeveer 60% en de ijsdag kans is afgenomen naar 25%. Dit was wel een beetje te verwachten.

Mdelaat97

Citaat van: cekstuffertz op vr 30 dec 2016 - 22:07
Pluim is iets minder dan de vorige run, maar control is wel een warme uitbijter, kansen lijken nu weer 50/50 te zijn voor midden NL. Uitstel zie ik niet echt terug in deze run op control na. Ben benieuwd naar de run van morgenochtend, die lijkt de laatste dagen de koudere te zijn..
Het is vast morgenvroeg weer jippie jippie jeej en morgenavond o nee o nee o Nee!

gilleeesss

Pluim idd niet echt verbetert, mss heel lichtjes verzacht. Laat ons pls hopen dat de Oper ook een missertje was ;);)

1ste plaatje: Tact benelux (2deling)

2de plaatje: Hirlam laat alvast tot zondag 18uur geen sneeuw zien. (terwijl het neerslaggebied wel al deels over de benelux is, zie kaartje- op dat moment geen sneeuwberekeningen bij hirlam - wel dauwpunten rond 0-1°C vanaf het midden van NL (ook belgie) en temps rond 1 graad op 2m)

winter

GFS runner op midden lange termijn weer beter en op 850 hPA IJSKOUD!

TaL

Citaat van: winter op vr 30 dec 2016 - 23:33
GFS runner op midden lange termijn weer beter en op 850 hPA IJSKOUD!

Over de LT zullen we zwijgen  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Joep

Citaat van: winter op vr 30 dec 2016 - 23:33
GFS runner op midden lange termijn weer beter en op 850 hPA IJSKOUD!
Zo best is GFS niet vind ik vorst trekt zich helemaal terug op termijn

Jelle

Citaat van: Joep op vr 30 dec 2016 - 23:45
Zo best is GFS niet vind ik vorst trekt zich helemaal terug op termijn

Het is duidelijk toch? De runs schuiven constant op naar de lange termijn. De eerste echte vorst zelfs over meer dan 10 dagen. De pluim is 2 graden zachter en de modellen slaan langzaam weer om naar zachter weer. Mensen lopen te hard van stapel. Niet eens op dit forum hoor, zo bedoel ik het niet, maar in het algemeen.

winter

Citaat van: Jelle op vr 30 dec 2016 - 23:48
Het is duidelijk toch? De runs schuiven constant op naar de lange termijn. De eerste echte vorst zelfs over meer dan 10 dagen. De pluim is 2 graden zachter en de modellen slaan langzaam weer om naar zachter weer. Mensen lopen te hard van stapel. Niet eens op dit forum hoor, zo bedoel ik het niet, maar in het algemeen.

In dit geval niet. Vanaf 6 januari gaat het beduidend kouder worden en vanaf 8 januari is de kans enorm groot dat we serieus de winter induiken.
Daarnaast hier is het al 2 dagen serieus winterweer, vanochtend -8 hier en overdag ook mooi fris met zonnetje erbij.
We missen alleen nog de sneeuw daar ben ik volledig mee eens. Maar deze winter hebben we al behoorlijk wat vorstdagen gehad!

Momenteel is er elke run een andere wintersituatie maar het opschuiven is niet tot nauwelijks zichtbaar in mijn ogen.
Ik denk dat we maandag echt kunnen zeggen wat we kunnen verwachten qua winter vanaf 6 januari. Want dan zullen de modellen beter door hebben wat er met het hoog op de Atlantisch oceaan gaat gebeuren.
Maar tot nu toe verscheidene situaties voorbij zien komen met prachtig winterweer en kansen op sneeuw :)

winter

Hier de nieuwe pluim voor Brussel.
Gehele pluim fiks beter, en geen uitstel zoals ik zei. Hopelijk nou niet morgen alles verschoven naar 12 jan :P
Nee, jongens en meiden het ziet er goed uit.
En het mooie in deze run is, is dat 65% niet meer boven de 0-grens komt vanaf 9 jan!
Daarnaast tm 8 januari temperaturen rond de 5 graden MAX en lichte vorst in de nacht.

Powered by EzPortal