Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120433 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Prachtige pluim. Echter zagen we een vergelijkbare pluim vorige week voor dit weekend waarbij met name veel spreiding is te zien vanaf +6 dagen. Het blijft een lastige.

Tower


zwoof

Ondertussen kan er ook vandaag bij 4 stations weer een ijsdag worden gehaald, mits vanmiddag / vanavond  de temps onder nul blijven. Ook de Bilt doet nog mee met een maximum van -0.1 tot nu toe. Wanneer de Bilt stand houdt, zou dat de tweede landelijke ijsdag betekenen.  8)


dondertje127

Hm die sneeuwhoeveelheden is wel een beetje microscoopwerk he? Ook op langere termijn, 0,3 cm of minder. Hm.. Hopelijk wordt dat toch wat meer dan verwacht, getuige vandaag al Kloosterburen. 1-2 cm is toch wel het minste wat ik hoop.

In de ECMWF pluim zie ik toch kansen voor 2-3 cm sneeuw, met groene lijntjes naar 5-7 cm sneeuw op termijn. Of is zou dat bijgesteld worden naar ook een kleine kans?



Edit: De Bilt haalt geen 2e ijsdag: 0.0 graden. Aan de grond was het sowieso al boven nul daar. Ik hoopte dat het wel zou lukken.

zwoof

Citaat van: dondertje127 op vr 30 dec 2016 - 15:26



Edit: De Bilt haalt geen 2e ijsdag: 0.0 graden. Aan de grond was het sowieso al boven nul daar. Ik hoopte dat het wel zou lukken.

Idd! Helaas, De Bilt is zojuist op 0.0 graden gekomen. Alleen Eelde Lelystad en Marknesse nog in de race nu.

winter67


pietjelol

zowel de noa als de ao index duiken onder nul begin januari. De ao index zelfs richting de -6
Edit er was er eentje me net te snel af

gilleeesss

Citaat van: dondertje127 op vr 30 dec 2016 - 15:26
Hm die sneeuwhoeveelheden is wel een beetje microscoopwerk he? Ook op langere termijn, 0,3 cm of minder. Hm.. Hopelijk wordt dat toch wat meer dan verwacht, getuige vandaag al Kloosterburen. 1-2 cm is toch wel het minste wat ik hoop.

In de ECMWF pluim zie ik toch kansen voor 2-3 cm sneeuw, met groene lijntjes naar 5-7 cm sneeuw op termijn. Of is zou dat bijgesteld worden naar ook een kleine kans?



Edit: De Bilt haalt geen 2e ijsdag: 0.0 graden. Aan de grond was het sowieso al boven nul daar. Ik hoopte dat het wel zou lukken.

Sneeuw is moeilijk te voorspellen op voorhand, dan moet je echt al op 12uur ofzo zitten om preciezere cm's & waar te gaan weten :P Zelf op het moment zelf kunnen verschillende elementen er ook nog toe doen. Dus afwachten. Zondag/maandag zal het vooral te maken hebben wnr de koudere lucht (en het neerslagfront) toekomt in de benelux, en de intensiteit van de neerslag

Edit: NAO en AO zijn idd wel leuk, maar kan ook nog weer veranderen natuurlijk. Laat ons hopen dat onze voorpret eens realiteit wordt, en de laatste 2-3 jaar worden 'ingehaald' qua winter deze januari / februari!

winter67

 Hierbij gfs pluim. Duidelijk meer koudere leden. Gem rond 0. Essen lijkt sowieso de winter in te gaan

winter

Regio Helmond al een dicht ijslaag op een behoorlijk meer met diepte 2/3 m.
Als de winter intreed met een pak sneeuw en vervolgens een oostenwind. Dan kan er denk ik best snel geschaatst worden op natuurijs.
Even kijken naar de modellen zo :)

Uitleg over de werking van de modellen site KNMI, de kaarten die meestal hier worden gepost zijn van de hoofdrun:
Geen probleem hoor, we leggen het graag uit 
Eigenlijk staat de uitleg perfect op de site van het KNMI, deze kan je hieronder terugvinden (geldig voor het ECMWF model)

De onzekerheid van de verwachting neemt toe met het groeien van de termijn van de verwachting. Met het Ensemble Prediction System (EPS) wordt een schatting gemaakt van die onzekerheid.Na het maken van de operationele verwachting met een rekenmodel met hoge resolutie wordt de berekening 51 maal herhaald. Dit gebeurt met een model met lagere resolutie om rekentijd te besparen.

De eerste herhaling gebeurt met dezelfde uitgangstoestand als de 'run' met het hoge resolutie-model die de operationele verwachting opleverde. Deze zogenoemde controle-run biedt de mogelijkheid het effect van de verlaagde resolutie te bekijken door vergelijking met de operationele run. Bij de overige herhalingen is zowel de begintoestand als de modelfysica verstoord t.o.v. de beide eerste runs; dit om de effecten van onzekerheden in die begintoestand en modelfysica te simuleren.

Iedere individuele modelberekening van het ensemble van 52 runs geeft zijn eigen verwachting voor bijvoorbeeld temperatuur, luchtdruk, neerslag, en windsnelheid. Als alle 52 verwachtingen voor een grootheid worden uitgezet tegen de tijd dan ziet het totale plaatje eruit als een soort rookpluim: vandaar de naam pluimdiagram of kortweg pluim.

Dubbelpost verwijderd ;) ~Vossejongk

TMCThomas


Danny


Joep

Winterse start van 2017 volgens GFS & UKMO

Zonet kwamen het Amerikaans en Brits weermodel met een nieuwe set aan weergegevens op de proppen. In beide weermodellen blijft de trend tot een (tijdelijke) blokkade staande boven de Atlantische Oceaan. Aan de oostelijke flank van dit hogedrukgebied stromen koude polaire luchtmassa's richting de Benelux.

De kans op (natte) sneeuw neemt hierdoor significant toe vanaf 2 januari 2017. Een storing trekt dan vanuit het noorden over Nederland met temperaturen op 850 hPa (1499 m) van -7 tot -10°C. Een winterse start van 2017 die voor de automobilisten in het verkeer goed opgevolgd moet worden.

noodweer benelux

Hector Pascal

Citaat van: dondertje127 op vr 30 dec 2016 - 15:26
Hm die sneeuwhoeveelheden is wel een beetje microscoopwerk he? Ook op langere termijn, 0,3 cm of minder. Hm.. Hopelijk wordt dat toch wat meer dan verwacht, getuige vandaag al Kloosterburen. 1-2 cm is toch wel het minste wat ik hoop.




Edit: De Bilt haalt geen 2e ijsdag: 0.0 graden. Aan de grond was het sowieso al boven nul daar. Ik hoopte dat het wel zou lukken.
Dat lees je niet goed. Het is groter dan 0,3 cm. sneeuw.
Nul bestaat niet.

gilleeesss

gfs 12Z Oper is pak slechter voor volgende week vrijdag/zaterdag (slecht voor t laagje, daarom niet voor ander winterweer), t laagje dat normaal op ons duikt, duikt een pak meer naar het NO

Jelle

Citaat van: gilleeesss op vr 30 dec 2016 - 17:35
gfs 12Z is pak slechter Oper voor volgende week vrijdag/zaterdag, t laagje dat normaal op ons duikt, duikt een pak meer naar het NO

Daarom moeten we ook oppassen met onze uitspraken want er is totaal nog niets zeker.

gilleeesss

Citaat van: Jelle op vr 30 dec 2016 - 17:39
Daarom moeten we ook oppassen met onze uitspraken want er is totaal nog niets zeker.

Idd, kleine wijzigingen maken een groot verschil voor winterweer bij ons... Hopelijk gaan niet alle leden mee in dit verhaal dat 't hoog meer op ons komt te liggen en 't laagje bij duitsland afzakt ipv bij ons

(het vervolg is mss wel beter, maar t is weer beetje uitstel voor eventuele koude)

Mdelaat97

Ligt het nou aan mij of zijn de kaarten in de avond steeds slechter voor winterweer en in de ochtend goed?

winter67

Citaat van: Mdelaat97 op vr 30 dec 2016 - 18:01
Ligt het nou aan mij of zijn de kaarten in de avond steeds slechter voor winterweer en in de ochtend goed?
12z is voor mijn gevoel altijd wat warmer. En dan is de oper van 18z, 00z en 06z weer koud. Maar lekker boeiend dat de oper nu wat minder. Het blijft niet altijd goed er komen ook wat mindere runs, zolang de overige leden voor kou gaan is het goed

TaL

In mijn ogen is de 12z niet zoveel slechter dan zijn voorgangers. Het enige verschil is is dat het sneeuwfront hier niet inzit maar de winterinval na het weekend zit er opnieuw in.

Details zullen nog x aantal keer wijzigen, in grote lijnen is de 12z hetzelfde ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal