Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120429 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Armand op do 29 dec 2016 - 13:43

...
Als de mist nog aanhoudt, dan zou het best kunnen dat we in De Bilt een ijsdag gaan krijgen.


Ook Midden-Limburg is nog niet echt veel boven de -3 geweest. Dat worden Hellmannpuntjes ;)

Gaat waarschijnlijk lukken, meerdere stations zo te zien  8)

Maxim

Hier vandaag niet warmer geweest dan -0.7 en ondertussen alweer -1.2 dus dit is een echte ijsdag ????

zwoof

Citaat van: Maxim op do 29 dec 2016 - 16:18
Hier vandaag niet warmer geweest dan -0.7 en ondertussen alweer -1.2 dus dit is een echte ijsdag ????

Nog niet officieel hè, wel ff wachten tot 01:00 uur  :)

Stations waar hoogstwaarschijnlijk een ijsdag gaat komen:
De Bilt
Amsterdam (Schiphol)
Gilze-rijen
Cabauw
Herwijnen
Ell

TMCThomas


Dat is inderdaad een zeer mooie GFS op lange termijn. Maargoed het blijft lange termijn.

winter

Tot 66h verloopt de run exact hetzelfde als 6h run :)
De komende uren worden cruciaal. Wat gaat er gebeuren ?

zwoof

Citaat van: winter op do 29 dec 2016 - 16:51
Tot 66h verloopt de run exact hetzelfde als 6h run :)
De komende uren worden cruciaal. Wat gaat er gebeuren ?

Massaal op de schaats  :-\

glenn

Citaat van: zwoof op do 29 dec 2016 - 16:56
Massaal op de schaats  :-\

volgens mij ligt het cruciale punt nu op +96u er onstaat dan namelijk een apart laagje ter hoogte van spanje deze bepaald hoever de kou bij ons kan doorkomen als eerste om dan als volgende cruciale punt te zitten op +162 u dan onstaat er een volgend laagje bij ijsland om richting de lage landen koers te zetten deze zal ook veel bepalen over het verdere verloop van de run volgens mij .

gilleeesss

T lijkt weer beetje meer horizontaal te gaan het hogedruk, laagje duikt beetje verder van ons (denk ik dan toch)

winter

Citaat van: zwoof op do 29 dec 2016 - 16:56
Massaal op de schaats  :-\
Kijken of de run rond 8 januari ook met goeie kaarten komt.
Tot nu toe (+126h) ziet er gewoon goed uit.
Alleen moet de komende uren (richting +162h) net als in de 6h run, de druk stijgen op groenland, waarbij de blokkade op de atlantisch oceaan zich weer verticaal kantelt en er een laagje vanuit die regio zich naar NL brengt.
Even nog aankijken. Op korte termijn de kaarten iets beter en 1 en 2 januari een volle Noordelijke stroming.

Citaat van: gilleeesss op do 29 dec 2016 - 17:14
T lijkt weer beetje meer horizontaal te gaan het hogedruk, laagje duikt beetje verder van ons (denk ik dan toch)
Zoals ik zei in mn vorige reactie. Moet de druk op groenland stijgen en vanuit daar een laagje naar NL komen. Dat zou ideaal zijn :)
Even kijken wat er gaat gebeuren. Ben er mee eens blokkade iets meer horizontaal (dat is ietsje minder, maar doet niet af aan de kansen op serieus winter).

Quoten kan in hetzelfde berichtje, even samengevoegd ;) ~vossejongk

glenn

Citaat van: winter op do 29 dec 2016 - 17:17
Zoals ik zei in mn vorige reactie. Moet de druk op groenland stijgen en vanuit daar een laagje naar NL komen. Dat zou ideaal zijn :)
Even kijken wat er gaat gebeuren. Ben er mee eens blokkade iets meer horizontaal (dat is ietsje minder, maar doet niet af aan de kansen op serieus winter).

momenteel tot (+138u) is de run op korte termijn voor belgie gewoon een stukje kouder dan zijn voorganger, vanaf nu(+142u) wordt het spannend wat het laagje bij ijsland gaat doen en hoe het hogedrukgebied zich gaat gedragen dit kan alles zeggen over eventueel een diepe winterinval al dan niet.

winter

ja ja people net als in de 6h run herstelt de blokkade zich. Wel wordt er op de deur geklopt links van de blokkade met een enorme depressie.
Perfect nog een mega laagdrukgebied boven ons wat koude bovenluchten naar ons stuurt en een bak sneeuw mogelijk??

john haarsteeg n-bra

Even een vraagje? Of andere weerforums zie ik dat er op elkaar geantwoord word...hier zie ik dat veel minder of is het ieder voor zich?

gilleeesss

Citaat van: john haarsteeg n-bra op do 29 dec 2016 - 17:48
Even een vraagje? Of andere weerforums zie ik dat er op elkaar geantwoord word...hier zie ik dat veel minder of is het ieder voor zich?

Nee hoor, hier reageert men ook op elkaar :P

Edit: GFS is eigenlijk compleetomgekeerd op LT

Bovenste is recentste, onderste van de 6z run. Toch 'compleet' het omgekeerde :P  (alvast boven europa :D)Wel beide positief voor winterweer

winter

Eerst een pak sneeuw op 6/7 januari om vervolgens de BEER TE ONTWAKEN!

Invicta

Ondanks dat het 9 van de 10x op niks uitloopt blijft de virtuele lt-voorpret toch leuk  ;D

winter

Heeft iemand sneeuwkaarten voor 1/2 januari van nieuwe GFS run.
Op korte termijn gaan GEM/UKMO mee dus kans op sneeuw lijkt best groot op die dagen!.

Joep

Citaat van: winter op do 29 dec 2016 - 18:22
Heeft iemand sneeuwkaarten voor 1/2 januari van nieuwe GFS run.
Op korte termijn gaan GEM/UKMO mee dus kans op sneeuw lijkt best groot op die dagen!.
Dit is eigenlijk de enigste die wat sneeuw geeft

gilleeesss

Volgens mij kan dit vervelend laagje nog wel roet in het eten gooien :/

Als het laagje die richting van de pijltjes opgaat, en wat verder uitdiept toch..

& 850hPA zijn voor 4 januari weer richting de 0°C gegaan bij de ENS pluim, wat bij de 6z -3°C was, zijn echt kleine details dat telkens ALLE leden een pak omhoog trekken telkens.

winter

Wordt spannend of er toch sneeuw gaat vallen. I.c.m. het tijdstip (nacht) lijkt me de kans reëel dat er onder de grote rivieren en aan de oostgrens in ieder geval natte sneeuw valt. In de Limburgse heuvels zelfs kans op een tijdelijk tapijtje.
Maar hiervoor hebben we de korte-termijn modellen als Hirlam nodig.
Verder op in de run kansen op sneeuw in heel NL :)

vossejongk

Citaat van: Invicta op do 29 dec 2016 - 18:12
Ondanks dat het 9 van de 10x op niks uitloopt blijft de virtuele lt-voorpret toch leuk  ;D

De voorpret is vaak nog leuker als de winter zelf haha!

Powered by EzPortal