Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120443 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Mrkos

Geen idee of dit al eerder geplaatst was, denk het niet.

Opnieuw een lastige lange termijn
Het grappige is dat de modelberekeningen ook nu – en wederom op de lange termijn – worstelen met de positie van hoge- en lagedrukgebieden. Hoewel de onduidelijkheid nog steeds groot is, zit er hierbij opnieuw een behoorlijk koude variant in het pakket. Een variant die, als hij zou uitkomen, de winter ook echt naar onze omgeving zou brengen. De grote vraag is echter of die variant uiteindelijk ook de stap naar de berekeningen voor de korte termijn zal weten te maken. Zijn voorgangers zijn daar in elk geval niet in geslaagd. Alleen al om die reden wordt het spannend. Een andere reden is dat de kansen op winterweer nu geleidelijk kleiner worden, omdat de poolwervel intussen volledig op stoom is. En de uitwerkingen daarvan doen zich de komende tijd steeds meer gelden.

Daarmee blijft onze verwachting voor de rest van de winter staan. Mogelijk komt er nog iets van winterweer, zo ergens in de periode tussen nu en half januari. Daarna lijkt het toch echt een zacht en wisselvallig verhaal te worden. Hoe jammer deze winterliefhebber dat uiteindelijk ook vindt.

Bron: MeteoGroup.

Hele stuk is te lezen hier: http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-12-27-december-was-zacht-en-de-rest-van-de-winter/

Lucifer

Citaat van: john haarsteeg n-bra op do 29 dec 2016 - 10:15
Als ik ons andje op deze kaart een beetje bestudeer zie ik dat we toch nog in het blauwe gebied zitten terwijl ik vanmorgen een weerman hoorde zeggen dat het op oudejaarsdag 6 graden word??
Wie het weet mag het zeggen...

Heum. Voor zover ik kan zien is jouw kaartje geldig voor 31 december 1u 's nachts. Logisch toch dat het vriest?
Overdag worden de temperaturen op 31/12 gewoon ruim positief

henkensjoeke

kijk eens naar gfs moster kaarten .hoop dat het uit komt, snachts strenge vorst ,over dag matige vorst.

winter67

Gfs oper is ontspoort komt met nachttemperaturen ruim onder -10! Kijken we nog verder ruim -20 overdag in delen van Duitsland. Eigen land ook strenge vorst. Uiteraard zal dit een koude uitbijter zijn maar toch mooi om te zien. Ook een trein met laagjes

glenn

Wat een droomkaarten geeft de oper van GFS06u nu!! -16°c op 850 hpa en een dik pak sneeuw in heel nederland en belgie om nadien een dikke ooster er over te krijgen overdag matige en snacht strenge tot zeer strenge vorst!

Nog paar dagen afwachten of dit in de modellen blijft maar mocht het zo zijn wordt het zo winter en jha heel diep winters mogelijk!

winter

Ik zei het gisteren al zou mooi zijn als de blokkade stand houdt totaal onverwacht toch winter vanaf 2jan. Maar gfs para (nieuwe gfs oper in 2017) heeft al 2 dagen zulke goeie kaarten. Nu hopen dat deze run boven in in het ensemble ligt  :)

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Lucifer

Eerst maar eens kijken wat er in de nacht van zondag op maandag gebeurt. De Ardennen mogen zich alvast opmaken voor enkele cm sneeuw. Nieuwe run van GFS laat ook voor een deel Belgie en NL sneeuwval zien. Temperatuur op hoogte is goed, dauwpunt ook. Enkel de 2m temperatuur ligt een tikkeltje aan de hoge kant, maar door neerslagafkoeling valt niks uit te sluiten. Toch maar even in de gaten houden voor zij die maandagochtend de weg op moeten.




Koen-IJM

Omgekeerde wereld. Het westen zit om 12:30 nog steeds in de vorst, het oosten boven nul. Komt natuurlijk door mist en lage bewolking, maar grappig is het wel  ;D

gilleeesss

Nu vraag ik me 1 ding af, houden ze ons weer voor de gek of niet??????  :-\

Hier alvast een leuk winters sfeertje sinds eergisteravond ;) Het lag hier ook wit (nu ook nog deels), was wat wit van de mist die naar beneden viel.

winter67


gilleeesss

(Prikpunt: BE, Brussel - GFS 06z)

Op MT toch nog wat onzekerheid, LT lijkt bergaf te gaan (met natuurlijk nog warmere opties). Temps op 850hPa lijken ook minder hoog te gaan na 3 Januari voor ze weer een 'val' maken. Blijft alvast interesant om te volgen (ik ben alvast nog niet overtuigd)!

- Oper en Control lijken wel op elkaar, maar zoals je ook kan zien zijn het toch Koude uitbijtertjes.

(op de kaart van 850hPa is de zwarte lijn, de grens met de -5°C op die hoogte)


winter

De weermodellen werken als volgt.
Je hebt de Oper en Control run. Deze 2 maken het meest gebruik van de exacte weersomstandigheden OP DIT MOMENT.
Daarnaast heb je bij de GFS 20 andere leden.
Bij deze leden treedt er een kleine verandering op en kijkt men wat de invloed is van deze verandering. (waar deze verandering hem precies in zit weet ik niet, graag iemand die hier meer van weet aanvullen AUB :) )
Want de OPER/Control kunnen natuurlijk nooit exact de omstandigheden over 5 dagen exact hebben.
Door die kleine veranderingen in de leden kunnen we zien wat de invloed is.
Als ik kijk naar de nieuwe GFS pluim dat naast de control/oper zo'n 50% van de leden met vorstdagen komt vanaf 8 januari tm 14 januari en 25% temp van +5 overdag en rond de 0 in de nacht en 25% nog ietsje warmer (<10graden)

Spannende tijden. Eerste spannende moment is de eerste winterprik, waarbij er een koufront over het land trekt a.s zondag/maandag. Tuurlijk is het te verwachten dat de oper onderaan zat. Maar er zijn serieuze kansen. Gewoon een pak sneeuw en een oosten wind en je hebt de oper run in realiteit :P

Armand

Gaat lekker daar met de temperaturen in de mist. Hier de hele dag zon gehad en nu trekken er wat van die dunne mistflarden over, waardoor het net lijkt alsof er ergens brand is of vuurwerk.  ;)

Als de mist nog aanhoudt, dan zou het best kunnen dat we in De Bilt een ijsdag gaan krijgen.


Ook Midden-Limburg is nog niet echt veel boven de -3 geweest. Dat worden Hellmannpuntjes ;)

winter

Daarnaast bijna een officiële ijsdag. Hoelaat is ongeveer het warmste punt in de winter?
Rond 2/3 uur of niet?

Armand

Citaat van: winter op do 29 dec 2016 - 13:47
Daarnaast bijna een officiële ijsdag. Hoelaat is ongeveer het warmste punt in de winter?
Rond 2/3 uur of niet?

Dat ligt eraan, maar meestal wel inderdaad. Zeker zodra de zon weer gaat zakken en dus ook in activiteit afneemt wordt het moeilijker voor de mist om op te trekken. Het wordt spannend, maar misschien gaat het wel lukken ;)

Ben even door de kaarten van het CFS model aan het kijken, dit model is momenteel zeer consistent en voorspelt 4(!) runs achter elkaar (een poging tot) winterinval midden januari:

06Z run gisteren:


12Z run gisteren:


18Z run gisteren: (die is iets ''minder'' ;) )


en een prachtige 00z run van vanmorgen:


Begint met de run spannender te worden  ::)
Wil het toch ook even zeggen: Blijf zeker ook rekening houden met een teleurstelling....  :o

TMCThomas

Is hier ondertussen al weer volledig mistig terwijl net nog de zon scheen

winter

Citaat van: Armand op do 29 dec 2016 - 13:56
Dat ligt eraan, maar meestal wel inderdaad. Zeker zodra de zon weer gaat zakken en dus ook in activiteit afneemt wordt het moeilijker voor de mist om op te trekken. Het wordt spannend, maar misschien gaat het wel lukken ;)

Ben even door de kaarten van het CFS model aan het kijken, dit model is momenteel zeer consistent en voorspelt 4(!) runs achter elkaar (een poging tot) winterinval midden januari:

Begint met de run spannender te worden  ::)
Wil het toch ook even zeggen: Blijf zeker ook rekening houden met een teleurstelling....  :o


Precies CFS en GFS parallel run laten al vaker dit zien. Daarnaast laten de laatste paar runs van GFS een voortdurende dalende trend zien vanaf 8 januari van het gemiddelde richting de 0-grens. :)

vossejongk

CFS GFS en GFS parallel allemaal zeer mooi idd, hopen dat 't geen koude uitbijter is.

Bacci

Eindelijk eens lekker koffie drinken  ;D

Powered by EzPortal