Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 119503 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Citaat van: Jenkie op ma 09 jan 2017 - 22:00
@TMCThomas, heb je die met de sneeuwval ook voor regio oost?
Jazeker  :):

Armand

Citaat van: winter op ma 09 jan 2017 - 22:07
Relatief lage temperaturen in t oosten en zeer actieve neerslagfront kans op natte sneeuw door neerslagafkoeling of is de temp. op hoogte boven 0 ??
Weet iemand dat? Bvd!

Temperatuur is op grotere hoogte onder 0, waarschijnlijk zelfs rond of onder -5 op 850hPa (ong. 1,5 km hoogte). Dus bij een actief front/buien kan de neerslag inderdaad door neerslagafkoeling overgaan in (natte) sneeuw. Dit zijn natuurlijk details die pas later echt aan de orde gaan komen, maar het is zeker mogelijk ;)

vossejongk

Citaat van: winter op ma 09 jan 2017 - 22:07
Relatief lage temperaturen in t oosten en zeer actieve neerslagfront kans op natte sneeuw door neerslagafkoeling of is de temp. op hoogte boven 0 ??
Weet iemand dat? Bvd!


5 graden en zuiderwind, dus boventemps zijn ook niet koud. Gaat helaas niet gebeuren

Energizer85

WoW jongens... werd al blij van de OP uitvoer. Maar nu het ENS er ook zo mooi bij ligt doe ik ook een virtueel dansje!! Nu de komende runs afwachten. Iets zegt me dat het nu gewoon een keer moet lukken. Zou fijn zijn als GFS gaat volgen trouwens

Jenkie


TMCThomas

Citaat van: Armand op ma 09 jan 2017 - 22:11
Temperatuur is op grotere hoogte onder 0, waarschijnlijk zelfs rond of onder -5 op 850hPa (ong. 1,5 km hoogte). Dus bij een actief front/buien kan de neerslag inderdaad door neerslagafkoeling overgaan in (natte) sneeuw. Dit zijn natuurlijk details die pas later echt aan de orde gaan komen, maar het is zeker mogelijk ;)
Volgens mij bedoelde hij het neerslagfront dat nu onderweg is  ;)
Citaat van: Jenkie op ma 09 jan 2017 - 22:20
Thanks TMCThomas  :)
Geen probleem  :)

Armand

Citaat van: TMCThomas op ma 09 jan 2017 - 22:24
Volgens mij bedoelde hij het neerslagfront dat nu onderweg is  ;)

Haha dat zou kunnen ja. Ik was al helemaal bezig met eind deze week ;D

Dit neerslagfront gaat hier inderdaad geen winterse neerslag opleveren. De Ardennen en ook de Middelgebergtes in Duitsland kunnen wel wat sneeuw verwachten.

jeffrey83

Benieuwd of we een elfstedentocht krijgen ;)

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Energizer85

Citaat van: jeffrey83 op ma 09 jan 2017 - 22:34
Benieuwd of we een elfstedentocht krijgen ;)

Laten we eerst maar eens afwachten of de winterse setting blijft. Mocht t doorzetten is er nog tijd genoeg over voor deze discussie  ;)

winter

Citaat van: Armand op ma 09 jan 2017 - 22:30
Haha dat zou kunnen ja. Ik was al helemaal bezig met eind deze week ;D

Dit neerslagfront gaat hier inderdaad geen winterse neerslag opleveren. De Ardennen en ook de Middelgebergtes in Duitsland kunnen wel wat sneeuw verwachten.

Hhahaa sorry was n beetje onduidelijk :P
Ja had over dit neerslagfront. Begrijp het dat je helemaal bezig bent met de kaarten van a.s donderdag/vrijdag want die zijn erg goed aan t worden :)

Ruud

Citaat van: jeffrey83 op ma 09 jan 2017 - 22:34
Benieuwd of we een elfstedentocht krijgen ;)

Daarvoor moeten we minimaal 2 weken de diepvries in, en mogen de waterschappen nu wel stoppen met pompen.

jeffrey83

Citaat van: Energizer85 op ma 09 jan 2017 - 22:37
Laten we eerst maar eens afwachten of de winterse setting blijft. Mocht t doorzetten is er nog tijd genoeg over voor deze discussie  ;)

Was ook niet serieus bedoeld :)  eerst maar eens zien of er een winter discussie topic deel 3 gaat komen ;)  en bij deel 4 gaan we het over een elfstedentocht hebben :)

Remy

Elfstedentocht is de laatste dertig jaar geleidelijk aan ook moeilijker geworden omdat de benodigde ijsdiktes uit veiligheidsoverwegingen zijn toegenomen.Een feit dat klimaatgekkies graag vergeten te vermelden bij hun tabellen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

joboy52

Citaat van: Armand op ma 09 jan 2017 - 23:11
GFS 18z loopt alweer helemaal de soep in... En dat al op redelijke termijn, vraag me toch af hoe dat verschil zo groot kan zijn? Hoop dat EC morgen gewoon verder gaat waar het vandaag gebleven is ;)

We zullen maar zeggen dat het een pubrun is.  ;)

gilleeesss

Citaat van: joboy52 op ma 09 jan 2017 - 23:12
We zullen maar zeggen dat het een pubrun is.  ;)

Of het was gewoon weer zoals altijd. Dat de waarheid nu weer naar boven komt, en dat we gewoon een prikje krijgen

Want het zujn toch al 3 runs op rij dat de oper de warme kant kiest

joboy52

Citaat van: gilleeesss op ma 09 jan 2017 - 23:16
Of het was gewoon weer zoals altijd. Dat de waarheid nu weer naar boven komt, en dat we gewoon een prikje krijgen

Denk ik niet. GFS oper is ligt inmiddels zo'n 4 runs bovenin de pluim. Berekent naar mijn idee ook te veel depressieinvloed rond ijsland.
EDIT: vervolg lijkt beter

cekstuffertz

Citaat van: gilleeesss op ma 09 jan 2017 - 23:16
Of het was gewoon weer zoals altijd. Dat de waarheid nu weer naar boven komt, en dat we gewoon een prikje krijgen

Want het zujn toch al 3 runs op rij dat de oper de warme kant kiest

Alleen het grappige is dat bijv de contr. wel koud is en bijna al de andere modellen komen ook met een koudere setting. De oper is op dit moment de warme uitbijter, nu maar hopen dat hij ook omgaat morgen of overmorgen..

Edit: Vervolg laat de kou weer heel dichtbij komen, maar nog net niet. Alvast een (kleine) stap in de goede richting!

Johannes96

Citaat van: Remy op ma 09 jan 2017 - 22:52
Elfstedentocht is de laatste dertig jaar geleidelijk aan ook moeilijker geworden omdat de benodigde ijsdiktes uit veiligheidsoverwegingen zijn toegenomen.Een feit dat klimaatgekkies graag vergeten te vermelden bij hun tabellen.

Jup, had in 2012 gewoon gereden kunnen worden als de normen van 85-86 er nog waren..

yookin

Citaat van: Remy op ma 09 jan 2017 - 22:52
Elfstedentocht is de laatste dertig jaar geleidelijk aan ook moeilijker geworden omdat de benodigde ijsdiktes uit veiligheidsoverwegingen zijn toegenomen.Een feit dat klimaatgekkies graag vergeten te vermelden bij hun tabellen.

15 centimeter is de norm. Geloof niet dat dat meer geworden is. En er is geen enkele tocht geweest die op dit minimum is gestart.

Grote onzin dat het in 2012 door had kunnen gaan. De vorige keer zakte de ijsmeester nog door het ijs op de elfstedenroute bij balk. En hier in de zuid west hoek lag te weinig ijs (tussen Warns en Stavoren 8 centimeter/ Tussen Stavoren - Hindeloopen 9 centimeter) door ongunstige sneeuwval. Er was geen enkele mogelijkheid om het door te laten gaan. Nu niet en onder deze omstandigheden ook niet 30 jaar eerder...


In 96 was het mogelijk geweest maar dat was achteraf...
Stavoren

Powered by EzPortal