Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 119513 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jan 2017 - 19:59
Vrijdag in de gaten gaan houden, windstoten tot 80 km/h in combinatie met sneeuw volgens recente uitdraai

Sneeuw? Storm? Sneeuwstorm? Ik word wakker!

Vrijdag komt toch al binnen de betrouwbare termijn.

Twee grote kanttekeningen: 1) sneeuw blijft moeilijk te berekenen, dus feitelijk heb je hier niets aan. Stel al komt dit uit, wordt het een vuile dag, met vooral natte sneeuw denk ik. 27 november 2005 2.0 zal het niet worden. 2) Dit is de oper, dus de kans is zeker aanwezig dat dit een van de koudste leden is. Ga ervan uit dat dit bij de 25% koudste oplossingen zal zitten. Maar ook dan is dit zeker hoopgevend!

ALS dit uitkomt, komen we de winter in, en hoe! (zie ik daar 'de vinger')
Dit begint wel steeds neer op een scenario à lá februari 2012 te lijken. Even de pluimen van toen erbij pakken.

Aern

Oh wat mooi, eindelijk gaan we weer een beetje winteren.

Ik was er bang voor dat de koude weer uit de kaarten zou gaan vandaag, maar het tegendeel is gebeurd.

Jan van Ooijen

Europees weermodel tovert nu met weerkaarten uit hele winterse hoed

Zing je mee? "O wat is ie mooi! O wat is ie mooi! O wat is ie mooi! O wat is ie mooi!" De perfecte winterkaart voor heel west Europa. Het is de cliffhanger van het Europese weermodel vanavond. Scandihoog. Straffe ijzige oostenwind. Droog. Soms wat lichte sneeuwval. Depressie op de Middellandse zee houdt de wind aan de gang.



Deze grafiek toont de minima en maxima van de laatste twee runs. De dunne lijnen zijn van vanochtend en de dikke van vanavond. Op 18 januari duikt het nog pittiger onder nul dan we vanochtend al zagen.

Update wordt aan gewerkt, lees het verder op Wintersportweerman
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jan 2017 - 21:02
Europees weermodel tovert nu met weerkaarten uit hele winterse hoed
Zing je mee? "O wat is ie mooi! O wat is ie mooi! O wat is ie mooi! O wat is ie mooi!"
Ik zing me gek  ::) :o ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Reutel

Mijn sneeuwalarm ging af, even inloggen op MS ^^

Ah ik zie het al, als Marsel onder zijn steen zit gaat het echt winterweer worden!  8)

Joep


ThaGhostNL

Citaat van: Reutel op ma 09 jan 2017 - 21:24
Mijn sneeuwalarm ging af, even inloggen op MS ^^

Ah ik zie het al, als Marsel onder zijn steen zit gaat het echt winterweer worden!  8)

Ik zal het even doorgeven  ;D
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zynex

Oooooooooooooooooooooooohhhhhhh wat is ie mooooooiiiiiiiiiiiiii.

zorba

Citaat van: Zynex op ma 09 jan 2017 - 21:31
Oooooooooooooooooooooooohhhhhhh wat is ie mooooooiiiiiiiiiiiiii.

Daar zijn de meningen over verdeeld.. ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

De nieuwe pluimen, afbeelding 1 is 6 uurlijkse gemiddelde en afbeelding 2 is 6 uurlijkse minumum temperatuur





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jenkie

Brrrr, ik krijg het al koud als ik ernaar kijk  :D Reinier zegt op twitter dat het wel allemaal nog erg onzeker is. Hoe denk jij daarover Jan?

Joep


TMCThomas

Daarisie dan is zijn geheel:

en ook de sneeuwkansen

Die trouwens voor het zuidoosten beduidend hoger liggen (en dan bedoel ik vooral zondag)


Erik V

Voorlopig is het virtueel genieten en elke dag weer duimen draaien.... Maar het gaat een x goed vallen.

dennis089

gfs wil niks weten van die EC 'scandi-vinger'  :(
Welk model wordt het?

Jenkie

@TMCThomas, heb je die met de sneeuwval ook voor regio oost?

winter

Relatief lage temperaturen in t oosten en zeer actieve neerslagfront kans op natte sneeuw door neerslagafkoeling of is de temp. op hoogte boven 0 ??
Weet iemand dat? Bvd!

Armand

De warme leden beginnen toch flink uit te dunnen. Nu maar hopen dat het niet eenmalig was en dat GFS al bij de 18z volgt. Zie hier ook de ijspluim voor Zuidoost, ik zeg Elfstedentocht in Limburg ;D Wordt wel een beetje moeilijk om aan 11 steden te komen dan ;D


Het begint toch goed te kriebelen, maar in mijn achterhoofd blijft toch die angst voor teleurstelling zitten ;) Pas als alle lijntjes onder 0 gaan ben ik gerust gesteld ;)

Extremissimorum

Citaat van: Joep op ma 09 jan 2017 - 21:49
Hier de KNMI pluim

Relatief grote onzekerheid in temperatuurverwachting van aanstaande donderdag, vrijdag en zaterdag reflecteren de sneeuwkansen. Wanneer er meer (droge) sneeuw valt, zal het kouder worden dan wanneer er minder valt. Mogelijk zaterdag eerste ijsdag.

Mooi om te zien hoe de warme clusters van de pluim aan het oplossen zijn.

Powered by EzPortal