Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 119504 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DSDLimburg

Citaat van: Lucifer op wo 28 dec 2016 - 10:34
GFS heeft al de gehele periode moeite met het berekenen van de vorsttemperaturen. Marsel (denk ik) heeft al eens uitgelegd in het eerste topic hoe dat komt. Ec zal er, wat dat betreft, korter op zitten.
Ok, maar dat verschil vind ik persoonlijk nog al groot op de korte termijn, op de lange termijn en midden lange termijn geeft GFS meestal weer een iets genuanceerder beeld. Maar bedankt voor de uitleg. Heb het even terug gelezen 8)
seizoen 2018/2019

Lucifer

Citaat van: DSDLimburg op wo 28 dec 2016 - 11:16
Ok, maar dat verschil vind ik persoonlijk nog al groot op de korte termijn, op de lange termijn en midden lange termijn geeft GFS meestal weer een iets genuanceerder beeld. Maar bedankt voor de uitleg. Heb het even terug gelezen 8)

Graag gedaan. Ik herinner me zelfs nog in de vorige koude periode enkele weken geleden dat GFS op de dag zelf bleef beweren dat het amper ging vriezen, terwijl er die ochtend op de thermometer -5 stond af te lezen.

Het blijft alleszins razend spannend en ik ben nog steeds positief gestemd over een interessant winters intermezzo volgend week. Alle waarden vwb. sneeuw zitten goed. Zeker dieper in het land. Nu hopen dat de timing goed valt en de pluim toch nog iets verder afkoelt, zodat de mensen in west ook wat mogen meepikken :)

Gerard1995

van mij mag er ook wel iets gaan gebeuren, dit enorme rustige (Lees: Saaie) intermezzo van nu heeft niemand iets aan, laten er in ieder geval maar wat goed onderkoelde fikse winterse buien door, alles wat meer winterachtig aan doet is natuurlijk nog beter, maar dan hebben we tenminste iets, die rotmist mag wel eens opdoeken iig ;D ;D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Joep

Komende dagen daarna verlopen vrij rustig. Vrijdag is vergelijkbaar met donderdag. In het weekend is er waarschijnlijk meer bewolking aanwezig, waardoor de temperaturen in de nacht niet meer onder het vriespunt komen. Tijdens de jaarwisseling is het bewolkt met temperaturen tussen de 3-5 graden. In de loop van zondagmiddag wordt de bewolking vanuit het noordwesten dikker en gaat het regenen. Achter dit koufront koelen de bovenluchten sterk af naar -8 graden, waardoor de laatste neerslag van het front in de Limburgse heuvels een winters karakter kan hebben. In de Ardennen gaat het enige tijd sneeuwen. In de koude polaire lucht over de warme Noordzee ontstaan gemakkelijk winterse buien. Deze winterse buien doen maandag voornamelijk het noorden en westen van het land aan. Dieper landinwaarts sterven de buien uit. De maximumtemperaturen lopen maandag uiteen van 1 graden in Zuid-Limburg tot 4 graden in het uiterste noorden en westen. Tijdens buien koelt het enkele graden af, waardoor het lokaal tijdelijk wit kan worden. Daarna is de weersverwachting uiterst onzeker en kan het letterlijk alle kanten op. Wanneer alle details goed vallen, zou het tot winterweer kunnen komen. Deze kans is aanwezig, maar vooralsnog klein.

weernl

Jelle

GFS is ook echt kansloos. Dit wordt echt niets jongens, dream on ;)

winter

In Canada geen problemen met de winter, schaatsen op straat met zware sneeuwbuien in t vooruitzicht :(
http://nos.nl/artikel/2150414-schaatspret-in-canada-met-je-schaatsen-aan-de-voordeur-uit.html

Mrkos

Hah, dit hadden wij vorig jaar :D Schaatsen op straat.... Kom op jongens moed blijven houden...

Borislav

GFS Ensembles sterk afgekoeld weer ,  modellen hebben het er maar moeilijk mee.   Zuid-oost



***Graag de img tag gebruiken om foto's plaatsen. Zie voorbeeld [img]http://Link naar de afbeelding[/img]
Borislav Lekic

winter

Citaat van: Borislav op wo 28 dec 2016 - 13:06
GFS Ensembles sterk afgekoeld weer ,  modellen hebben het er maar moeilijk mee.
Klopt pluim sterk verbeterd. Ik zal hem hier posten (Brussel), heeft iemand een link naar sneeuwkaarten of moet je daar voor betalen?

***Afbeelding verwijderd. (Dubbele post na correctie)

Lucifer

Citaat van: Jelle op wo 28 dec 2016 - 12:06
GFS is ook echt kansloos. Dit wordt echt niets jongens, dream on ;)

bwah

gilleeesss

Pluim is denkik wel beetje verbetert, ookal blijft de spreiding echt nog groot op MT

Global warming

De spreiding na 2 januari is zo groot dat mijn advies zou zijn om 48 uur de modellen links te laten liggen en daarna kijken of het gaat vriezen of dooien . Alles kan na 2 januari van +8 tot -8, van droog weer, sneeuw tot warme regen.


winter

Hoofdrun van GFS Parallel (de verbeterde GFS versie), gaat voor serieus winter.
Echt spannend alle modellen heb moeite met wat er gaat gebeuren na 2 januari.
.

Bacci

Citaat van: Borislav op wo 28 dec 2016 - 13:06
GFS Ensembles sterk afgekoeld weer ,  modellen hebben het er maar moeilijk mee.


Huh die is wel echt kouder, van gemiddeld 5 naar gemiddeld net boven het vriespunt.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op wo 28 dec 2016 - 14:10
Huh die is wel echt kouder, van gemiddeld 5 naar gemiddeld net boven het vriespunt.

Volgens mij is dit van ZuidOost, en niet van midden :P

Joep

T/m maandag is de verwachting vrij zeker, daarna kan het alle kanten op. Pluim toont dit duidelijk aan. Grootste kans op "zachtere" variant.

weernl

TMCThomas

Nieuw:

Oud:

Toch wel weer iets verbeterd zeker op lange termijn

Lucifer

Citaat van: TMCThomas op wo 28 dec 2016 - 14:38
Plaatjes

Wel wel, wat een lekkere pluim voor oost zeg.
;D

Dit schreeuwt om bevestiging later vanavond.

Marcellang

Citaat van: TMCThomas op wo 28 dec 2016 - 14:38
Nieuw:
Toch wel weer iets verbeterd zeker op lange termijn
Yep, zekers waar ::)
Maar kijk idd even over 2 dagen, dan zal er meer duidelijk zijn 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

Heel ver weg maar wat een heerlijke  sneeuwrun van GFS

Powered by EzPortal