Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 118480 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vossejongk


winter

Ik weet niet hoe goed het Japans model is. Maar die komt me toch met een mooie laatste kaart :P

vossejongk

Het japans model is redelijk wispelturig zo af en toe :P

Global warming

Citaat van: vossejongk op wo 28 dec 2016 - 00:20
Het japans model is redelijk wispelturig zo af en toe :P

Misschien geeft hel model uit Burkina Faso wel een echter winter over tig dagen . ::)

gilleeesss

Citaat van: winter op wo 28 dec 2016 - 00:08
Ik weet niet hoe goed het Japans model is. Maar die komt me toch met een mooie laatste kaart :P

Weet ook niet precies. Weet wel dat hij altijd higedruk op groenland heeft staan en altijd te hoge ook.

dondertje127

Citaat van: Jelle op di 27 dec 2016 - 20:08
Zolang de pluim van het ECMWF niet overtuigend is ben ik dat ook niet. Als het 50/50 is draait het altijd de zachte kant op (kijk maar naar de afgelopen 5 jaar). Pas als het 70/30 wordt (in winters voordeel) krijgen wij dikke winterkansen.

Dit dus.

Bacci

Echt super tof deze berichten, thanks @Armand en de rest!!

dondertje127

Toch een tweedeling? De eerste vorst van de astronomische winter begint aan de kant waar je het totaal niet verwacht. Dat terwijl het op de wadden dik 7 graden is.

winter

Nieuwe GFS hoofdrun veeeeeeel beter.
Zelfs op middellange termijn 1/2 januari stukken beter. Ze blijven het lastig hebben de modellen. Kleine verschillen,  block op Atlantische oceaan meer verticaal. Waarbij we in NL te maken hebben met eeb NW/Noord stroming. Sneeuwbuien lijken mij mogelijk?

Tuinprins

In NL komt de ECHTE winter niet vaak uit het noordwesten. De wind moet draaien naar het noordoosten/oosten en er moet een koudevoorraad zijn in die aanvoerrichtingen. Er is momenteel weinig koude in Europa (Oost-Turkije ligt niet in Europa maar Azië!) en de koude in Siberië zie ik niet 1-2-3 naar onze contreien komen.

We hebben nu al een paar maanden een weersituatie waarbij de luchtsoorten het niet van elkaar kunnen winnen. Het goede nieuws voor de winterliefhebbers is in deze dan ook dat er geen overtuigende WC is zoals in de 'winter' van 2015-16. Echter, als er geen duidelijke verandering komt in deze weerssituatie dan zullen januari en februari zich beperken tot wat winters gepruttel.

winter67

Citaat van: Tuinprins op wo 28 dec 2016 - 07:27
In NL komt de ECHTE winter niet vaak uit het noordwesten. De wind moet draaien naar het noordoosten/oosten en er moet een koudevoorraad zijn in die aanvoerrichtingen. Er is momenteel weinig koude in Europa (Oost-Turkije ligt niet in Europa maar Azië!) en de koude in Siberië zie ik niet 1-2-3 naar onze contreien komen.

We hebben nu al een paar maanden een weersituatie waarbij de luchtsoorten het niet van elkaar kunnen winnen. Het goede nieuws voor de winterliefhebbers is in deze dan ook dat er geen overtuigende WC is zoals in de 'winter' van 2015-16. Echter, als er geen duidelijke verandering komt in deze weerssituatie dan zullen januari en februari zich beperken tot wat winters gepruttel.

Ben ik mee eens. Snap sowieso niet dat mensen blij zijn met nw wind. Is nooit standvastig. Is ook vies winterweer met temperaturen meestal nipt boven nul. Ijzel enz verschrikkelijk geef liever een scandi/Russische hoog met ondertrekkende laagjes.

Oper gfs duidelijk een koud lid. De meeste leden gaan voor 5 graden

SniperEye

Nemen we het gemiddelde van de pluim dan is er over de gehele 15 dagen weinig veranderd. Overdag maxima van 5 graden, in de nacht iets onder het vriespunt.

Een sneeuwdek in de nacht kan soms rare dingen doen met de temperatuur die in de pluim niet worden voorzien. Ik zou de kansen nog niet afschrijven. Ik heb het overigens met name over zuidoost (mijn regio).

john haarsteeg n-bra

Dit is een doorschuifwinter telkens word ons een vette worst voor gehouden en telkens word het niets soort buldozereffect


Joep

Nog ver weg maar leuk om te zien deze sneeuwkansen


DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Lucifer

Goed. Er is hier een beetje onenigheid. De ene roept dat de pluim bagger is, anderen zijn best tevreden met de ontwikkelingen. Misschien even wat meer duiding geven voor de mensen die er niks meer van snappen, want verwarrend wordt het op deze manier wel.

Een belangrijke reden voor de verschillende meningen zijn de locaties van de verschillende leden. Als we kijken naar de GFS pluim voor de regio noord-west dan zien we dat mensen die deze pluim raadplegen inderdaad best teleurgesteld kunnen zijn. Met temperaturen van 5-6 graden is er weinig winter te bespeuren.



Kijken we echter wat dieper landinwaarts, krijgen we toch een andere situatie. Zeker voor de mensen die naar de pluim van zuid en vooral zuidoost kijken. Daar zien we toch een heel ander verhaal. Veel frisser en meer potentieel om wat vrolijker over te zijn. In deze regio ligt de temperatuur maar op 2-3 graden overdag, met 's nachts nachtvorst. Als daar buien vallen die intensief genoeg zijn en/of met een gunstige timing (nacht) doortrekken, kan er m.i. wel wat gebeuren.




Probleem in deze situatie is dat alle berekeningen erg fragiel zijn. Er is nog steeds geen consensus over wat er exact gaat gebeuren en dat verklaart de verschillende wispelturige runs. Dat de kansen op wat winters weer groter zijn voor het (zuid) oosten dan voor het westen hoeft natuurlijk niet te verbazen.

john haarsteeg n-bra

Ik heb de hoop nog niet opgegeven maar de volksweerkunde is duidelijk met zeven koningen word de brug geslagen of gebroken met andere woorden er word dan een winter in de steigers gezet of we pruttelen maar door,,,

DSDLimburg

GFS geeft tot zondag geen nachtvorst aan terwijl het  ECMWF dat wel doet, vind het maar raar? Kijk pluim zuidoost! Volgens  ECMWF kan het vriezen tot min 5 in de nacht maar bij GFS blijft de nacht temp rond nul? Raarrrrrr!!!
seizoen 2018/2019

Lucifer

Citaat van: DSDLimburg op wo 28 dec 2016 - 10:29
GFS geeft tot zondag geen nachtvorst aan terwijl het  ECMWF dat wel doet, vind het maar raar? Kijk pluim zuidoost! Volgens  ECMWF kan het vriezen tot min 5 in de nacht maar bij GFS blijft de nacht temp rond nul? Raarrrrrr!!!

GFS heeft al de gehele periode moeite met het berekenen van de vorsttemperaturen. Marsel (denk ik) heeft al eens uitgelegd in het eerste topic hoe dat komt. Ec zal er, wat dat betreft, korter op zitten.

john haarsteeg n-bra

ja en UKMO is weer anders als deze drie nu eens gezamenlijk de handen ineen slaan word het MISSCHIEN nog iets....

Powered by EzPortal