Het grote vuurwerk topic 2023-2024

Topic gezien door 3711 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 19 dec 2023 - 14:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: dennis089 op di 02 jan 2024 - 16:27Ik ben het wel met Xtreme eens. En kan in principe iedereen zijn mening in het vuurwerkdebat wel begrijpen.
De voor en tegenstanders.

Zo heb ik een valkparkiet van 25 jaar die op oudejaarsavond om 22:00u nog los op mijn 'game' kamer zat. Ik was in bad gegaan en ik hoorde hem de hele tijd flink krijsen na een knal.

Ik maakte mij een beetje zorgen en ergerde me aan het feit dat mensen al 2 uur van te voren best wat vuurwerk af aan het steken waren.

Echter was het mijn eigen schuld en dom dat ik hem niet ff in zijn kooi beneden had gezet voordat ik in bad ging.


Dat was dus iets wat persoonlijk mij raakte, dus ik snap de commentaren over honden etc..
MAAR. daar houdt het ook op!

Want net als Xtreme vind ik het echt veel te ver gaan hoe in Nederland en andere west Europese landen elke traditie om ander volk te pleasen de nek wordt omgedraaid.

Zo is Sinterklaas bijvoorbeeld niet meer het Sinterklaas uit mijn jeugd.
Voor mij zal een zwarte piet altijd erbij horen, Ik weiger ook te accepteren dat we dit moeten veranderen.
Onze traditie heeft niks met slavernij te maken. Dat is zoveel jaren geleden dat het ook wel een keer klaar mag zijn...

Of moet ik nog altijd BOOS op Spanje zijn voor de Spaanse bezetting, en boos op Napoleon en de Fransen.
Hou toch een keer op met dat gezeik.

Naast Sinterklaas.
Het kerstfeest.
Steeds vaker zie je termen als Vrolijk Winterfeest... flikker op. Het is KERSTMIS!
Als iemand het niet zint dat we hier kerstmis vieren dan flikkert ie maar op naar waar ie vandaan kwam.

Als een gast bij mij thuis ineens tekeer gaat dat er vanalles mis is dan mag ie zijn jas pakken en vertrekken.

En Vuurwerk is inderdaad de volgende traditie waar steeds meer 'cancel'gezeik om is.

Ja er vallen slachtoffers, Die vallen ook bij verkeer, bij alcohol, bij skiën, bij zwemmen, bij fietsen, bij sporten.

Bij het leven hoort ook dood.

Als je echt iets wilt bereiken dan maak fatsoenlijke reclame spotjes op tv, radio en internet en spoor ouders aan om hun kinderen te waarschuwen voor de gevaren van vuurwerk.
Steek samen vuurwerk af.

En let gewoon een beetje op elkaar.

Ik had geen enkele angst om mijn vuurwerk in mijn straat af te steken omdat ik weet dat de direkte buren fatsoenlijke mensen zijn om mij heen.
Misschien komt dit niet helemaal netjes en rustig naar voren uit mijn bericht maar net als Xtreme wordt ik echt heel moe van de cancelaars en ik zal nooit iemand persoonlijk erop aanvallen, ook als iemand hier zich uitspreek liever voor vuurwerkverbod wat ook zo was geloof ik, dan respecteer ik dat.

Maar ik mag wel aangeven dat ik 100 procent er keihard op tegen ben! : > :) Toedee.

Je begint met dat je ieders standpunt wel kan begrijpen en vervolgens stel je dat je begrip voor tegenstanders al heel snel ophoud. Voorts komt dan de onderbuik los om er van alles bij te halen, waarbij zowat alles wat je zegt volledig mank gaat en ook niks met vuurwerk te maken heeft. Alle tradities bestaan ook nog gewoon en kunnen nog jaren mee, zeker als ze mee veranderen met de tijdsgeest van onze samenleving.  Sinterklaas, Kerst, Pasen, Pinksteren etc...  er staat helemaal niets van dat onder druk met dreigende verboden en ook de komende jaren gaat dat niet gebeuren. Je mag kerstfeest gewoon kerstfeest blijven noemen. Niemand die je dat kan of gaat verbieden. En even nog terzijde; Je sinterklaasfeest gejank vind ik erg kinderachtig overkomen en doet me denken aan onderstaande (zeer treffende) cartoon.




Ontopic:  De traditie die wel onder druk staat is dus alleen de vuurwerktraditie die steeds weer uit de hand loopt en waarbij elk jaar weer in amper een paar uur tijd doden en gewonden vallen, met daarnaast bezwaren zoals dierenwelzijn, milieu en zorg en waarbij ook nog eens aanslagen op hulpverleners worden gepleegd. Daar mogen we ons toch zeker wel even serieus voor achter de oren krabben?
Ik ben voor de duidelijkheid TEGEN een landelijk vuurwerkverbod omdat het simpelweg niet (voldoende) zal helpen. Ik ben VOOR een Europese aanpak met in elk geval een verkoopverbod van zwaar vuurwerk en daarnaast een goede screening van ander mogelijk gevaarlijk vuurwerk in de lichtere categorie zoals sommige pijlen en kaarsen. Verder denk ik (gezien de politieke verhoudingen) dat de vuurwerktraditie in Nederland de komende jaren ook 'gewoon' (op dezelfde bezwaarlijke voet) zal voortgaan en daardoor de tegenstand ook alleen maar zal toenemen. 

dennis089

Citaat van: zwoof op wo 03 jan 2024 - 09:37Je begint met dat je ieders standpunt wel kan begrijpen en vervolgens stel je dat je begrip voor tegenstanders al heel snel ophoud. Voorts komt dan de onderbuik los om er van alles bij te halen, waarbij zowat alles wat je zegt volledig mank gaat en ook niks met vuurwerk te maken heeft. Alle tradities bestaan ook nog gewoon en kunnen nog jaren mee, zeker als ze mee veranderen met de tijdsgeest van onze samenleving.  Sinterklaas, Kerst, Pasen, Pinksteren etc...  er staat helemaal niets van dat onder druk met dreigende verboden en ook de komende jaren gaat dat niet gebeuren. Je mag kerstfeest gewoon kerstfeest blijven noemen. Niemand die je dat kan of gaat verbieden. En even nog terzijde; Je sinterklaasfeest gejank vind ik erg kinderachtig overkomen en doet me denken aan onderstaande (zeer treffende) cartoon.



Ontopic:  De traditie die wel onder druk staat is dus alleen de vuurwerktraditie die steeds weer uit de hand loopt en waarbij elk jaar weer in amper een paar uur tijd doden en gewonden vallen, met daarnaast bezwaren zoals dierenwelzijn, milieu en zorg en waarbij ook nog eens aanslagen op hulpverleners worden gepleegd. Daar mogen we ons toch zeker wel even serieus voor achter de oren krabben?
Ik ben voor de duidelijkheid TEGEN een landelijk vuurwerkverbod omdat het simpelweg niet (voldoende) zal helpen. Ik ben VOOR een Europese aanpak met in elk geval een verkoopverbod van zwaar vuurwerk en daarnaast een goede screening van ander mogelijk gevaarlijk vuurwerk in de lichtere categorie zoals sommige pijlen en kaarsen. Verder denk ik (gezien de politieke verhoudingen) dat de vuurwerktraditie in Nederland de komende jaren ook 'gewoon' (op dezelfde bezwaarlijke voet) zal voortgaan en daardoor de tegenstand ook alleen maar zal toenemen. 

Geen afbeeldingen mee quoten A.U.B

Ik zie geen cartoon : < jammer!
Overigens, wel een goede discussie! zo moet dat ;)

Nu moet ik wel iets niet met je eens zijn... want ik vind dat het helemaal niet uit de hand gelopen is met het vuurwerk dit jaar.
Elke dode en gewonde is betreurenswaardig, maar die vallen er ook met stormen, onweer en soortgelijks natuurgeweld.
Toch zitten we allemaal hier omdat we dit interessant vinden.

Dus ik vind het met wat was het? 2 doden? dat valt wel mee op 18.000.000 mensen
Zullen we dat eens in percentage zetten?

2 / 18.000.000 = 0,00001 procent.

En het getal 0 voor de komma staat voor 1 procent.
het is dus 100.000st deeltje van 1 hele procent.

de kans dat een meteoriet op je huis inslaat en jij vanavond niet lekker in je badje ligt te genieten van je leesboekje en een rustgevend muziekje is nog groter!

Het is gewoon dikke onzin om op basis van die statistieken te zeggen dat het een horror jaarwisseling was, of dat het uit de hand gelopen is etc.
Er komen elke dag meer mensen om in Nederland door een ongeval, dan die 2 door dit vuurwerk. Eigenlijk valt het dus juist heel erg mee, misschien omdat men juist op zn hoede is.

Quote uit google:
In 2017 stierven per dag gemiddeld nog 11 mensen door een ongelukkige val. Het zijn met name ouderen die overlijden door een val. In totaal kregen vorig jaar 5.863 mensen in Nederland een dodelijk ongeval.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=hoeveel+mensen+sterven+per+dag+in+nederland+door+een+ongeval

Heerlijk zo'n discussie. Ik ga hem graag keihard aan met eenieder ^^

Voorts om niet als complete idioot over te komen, nogmaals vind ik dat de verantwoording bij de ouders ligt om hun kroost op te voeden.

Als ik die idiote beelden zie van mensen die vuurwerk batterijen op hun fiets monteren en ermee rondfietsen,
Of een dikke shell bom (minstens Cat3/4) waarvoor je een speciale vergunning nodig hebt, even uit de losse pols wegschieten....

Dan denk ik natuurlijk ook waar ben je in godsnaam mee bezig mongool.
Los van het feit als dat ding in je hand ontploft ben je gewoon klaar op deze aardkloot (zo'n shell bom is zo'n klap dat je halve lijf uit elkaar ligt)

Het komt ook ergens neer en doordat ie niet de lucht in geschoten wordt is dit dus levensgevaarlijk.

EDIT: Dit vuurwerk krijg je overigens niet legaal, niet in Nederland, niet in Belgie, en ook niet in Duitsland. Misschien in Polen ofzo... maar waarschijnlijk gewoon via het illegale circuit, waarbij verboden dus NIKS helpt.

Die gillende keukenmeiden zijn het probleem niet.

dennis089

nieuw bericht want anders wordt het onoverzichtelijk met zo'n lange post.
Ik heb nog nieuwe informatie die ik MOET aandragen.

https://www.nu.nl/binnenland/6296548/plastisch-chirurgen-jongeren-zwaarder-gewond-door-vuurwerk-bij-jaarwisseling.html

Een nieuwsartikel..
In de eerste instantie klinkt het erg Anti vuurwerk weer.

MAAR.
Heel goed vind ik dat in dit artikel benoemd wordt dat het aantallen handamputaties waarmee zoveel jonge kinderen binnenkomen (kinderen, dus jongeren onder de 18).
wordt veroorzaakt door de 'beruchte' VERBODEN gevaarlijk Cobra 6 vuurwerk.

M.a.w.
Er gaat iets fout in de opvoeding.
Dit zijn... en nu maak ik een aanname, sowieso voornamelijk kinderen uit de randstad met een bepaalde achtergrond waarbij het COOL is om vuurwerk vanuit de hand aan te steken en weg te gooien...

Tja... als je hierbij wilt horen en zo omgaat met je eigen lijf dan moet je ook op de blaren zitten als je hand wordt afgeblazen.

Ik klink nu misschien wel heel hard maar als je wilt VAPEN op het schoolplein om cool te zijn dan neem je ook bewust het risico op kanker.

De ouders moeten hun kinderen opvoeden en instrueren op de gevaren.
Ik zal mijn kind niet verbieden een cobra af te steken.......

dit werk juist averechts........................

Ik zal wel mijn kind vertellen wat er gebeurd als dat ding in je hand ontploft.........
Ik laat hem ook gerust een beeld zien van hoe dat uitziet...........

dat is de realiteit......... als je je misdraagt.............


Ik zal dan zeggen.... als je het echt echt echt moet doen...

Dan leg het ding ergens op of in... waar je t ook voor wilt gebruiken.

En steek het aan zonder dat je het vasthebt.


Dat kinderen een verkeersbord opblazen.... of een prullenbak...

zo'n dingen vind ik onschuldig..
Dat zijn dingen die hebben wij allemaal op onze kerfstok toen we kinderen waren.


Niemand hier is een heilig boontje die uit een klooster komt.

Maar we moeten wel op elkaar letten.

Mijn kind zal nooit vuurwerk naar een hond gooien en dan de 52 jarige man die hier wat van zegt doodschoppen...
Daar zorg ik wel voor.

zwoof

Citaat van: dennis089 op wo 03 jan 2024 - 13:09<<  Zullen we dat eens in percentage zetten?

2 / 18.000.000 = 0,00001 procent.

En het getal 0 voor de komma staat voor 1 procent.
het is dus 100.000st deeltje van 1 hele procent.

de kans dat een meteoriet op je huis inslaat en jij vanavond niet lekker in je badje ligt te genieten van je leesboekje en een rustgevend muziekje is nog groter!


Die gillende keukenmeiden zijn het probleem niet. >>

Man man zo kan je de aanslagen op de Bataclan of in Utøya ook wel weg relativeren.  Als we morgen een nieuw evenement bedenken waarbij zoveel overlast is en zoveel gewonden en zelfs ook doden vallen als bij vuurwerk, dan is het land te klein. Hier zijn de harde cijfers:

Rapportage van veilig Nederland
Vorige jaarwisselingwaren er in totaal 1253 vuurwerkslachtoffers. Hiervan zijn er 389 behandeld op de Spoedeisende Hulp (SEH) en 864 op de huisartsenposten (HAP). Er was sprake van een stijging van 62 procent van het aantal slachtoffers ten opzichte van het jaar ervoor, toen er een landelijk vuurwerkverbod gold vanwege corona (2021-2022). Vorig jaar waren er in totaal 313 mensen die zich met oogletsel gemeld hebben bij  HAP of SEH als gevolg van vuurwerk. Bij 1 op de 5 van alle vuurwerkslachtoffers heeft overmatig alcohol gebruik een rol gespeeld en 46% van de vuurwerkslachtoffers was toevallige passant of omstander.
Het aantal van 1253 vuurwerkletsels betekent een stijging (+62%) ten opzichte van de vorige jaarwisseling 2021-2022, toen oudejaarsvuurwerk wegens de Coronapandemie niet was toegestaan. In vergelijking met de laatste jaarwisseling voor Corona (2019-2020) is het aantal vuurwerkslachtoffers nagenoeg gelijk gebleven.




Meer dan de helft jonger dan 20 jaar
Ruim de helft van de slachtoffers op SEH en HAP was jonger dan 20 jaar (52%), vergelijkbaar met de voorgaande jaarwisseling. Evenals eerdere jaren raakten veel meer jongens en mannen (79%) gewond dan meisjes en vrouwen.

Letsel door F1 vuurwerk
Achttien procent van de vuurwerkslachtoffers was jonger dan 12 jaar, de leeftijdsgroep die ook geen categorie F1 (z.g. 'fop- en schertsvuurwerk') mag afsteken, maar dus wel vaak gewond raakt door vuurwerk. Bijna de helft van hen had het vuurwerk zelf afgestoken (47%). Bijna een derde deel van deze kinderen (32%) liep het letsel op door F1 vuurwerk

Een kwart van de letsels door zwaar (illegaal) vuurwerk
Een kwart (24%) van de letsels waarvan bekend was welk type vuurwerk betrokken was werd veroorzaakt door zwaar illegaal vuurwerk als cobra's, nitraten en mortierbommen. Op de SEH-afdeling werd een tiental amputaties vastgesteld, van een of meerdere vingers en voor zover bekend allemaal door zwaar illegaal vuurwerk. Het aandeel gewonde omstanders was dit jaar 46 procent. Tijdens de jaarwisseling 2019-2020 was dit 17 procent. (we zien dus een toename in slachtoffers door zwaar vuurwerk)

Afname letsels  legaal vuurwerk
Het aandeel letsels door legaal oudejaars(sier)vuurwerk nam af, evenals het aandeel letsels door vuurpijlen en knalvuurwerk, waarvan de verkoop sinds 2020-2021 verboden is. Categorie F1 vuurwerk veroorzaakte een groter deel van de vuurwerkletsels (7%) dan in 2019-2020 (1%), waarschijnlijk doordat dit type vuurwerk sinds het verbod op andere soorten vuurwerk in de Coronaperiode populairder is geworden.

Brandwonden en oogletsel meest voorkomend letsel
Brandwonden (41%) en oogletsel (22%) door vuurwerk kwamen zoals ieder jaar weer het meest voor op de SEH-afdeling. Enkele slachtoffers meldden (ook) gehoorschade. Naar schatting werden bij een tiental personen een of meerdere vingers geamputeerd. Ook dit jaar weer werd naar schatting een tiental vuurwerkletsels die op de SEH behandeld werden veroorzaakt door vuurwerk – merendeels zwaar illegaal vuurwerk - dat op straat gevonden was. Bijna alle letsels door gevonden vuurwerk werden opgelopen door kinderen onder de 16 jaar, de helft zelfs jonger dan 12 jaar. Van de vuurwerkletsels op de SEH-afdeling werd door de behandelend arts 15 procent beoordeeld als ernstig, een op de vier (41%) als matig ernstig en 24 procent als licht letsel. Van 20 procent was de mate van ernst niet geregistreerd.


htevents

Citaat van: zwoof op do 04 jan 2024 - 09:52Als we morgen een nieuw evenement bedenken waarbij zoveel overlast is en zoveel gewonden en zelfs ook doden vallen als bij vuurwerk, dan is het land te klein.

Het dagelijks leven is een dergelijk evenement. Ook bij veel andere evenementen in het jaar vallen procentueel gezien (veel) meer slachtoffers dan door het legale siervuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Neem begin 2021, er kon weer geschaatst worden. In 3 achtereenvolgende dagen bezochten ruim 40.000 personen de SEH vanwege letsel door schaatsen. Van snijwonden en botbreuken, tot hersenletsel. Ruim 1000 personen werden opgenomen met hersenletsel. Bij schaatsen zijn ook veel "omstanders" slachtoffer, daar een ander ze onderuit schaatst.

Bij muziekfestivals lopen vele personen letsel op door overmatig alcohol en/of drugsgebruik, maar ook door vallen of ander (ernstig) letsel.

Bij sportevenementen, met name voetbal, wordt de Politie ook massaal aangevallen en bekogeld met van alles en nog wat, waaronder zwaar illegaal vuurwerk.

Er zijn dus al best veel evenementen in het jaar waarbij veel mensen letsel oplopen. In verhouding met het aantal mensen dat de jaarwisseling viert, het grootste evenement van het jaar, raken dan ook vrij weinig mensen gewond door het legale siervuurwerk. Doden vallen niet door het legale siervuurwerk, die vallen doordat idioten het nodig vinden om als amateur met professioneel vuurwerk te kloten.

Natuurlijk is iedere vorm van letsel onwenselijk, maar het leven bestaat nu eenmaal uit risico's en dan gaat het om de balans. Objectief gezien kunnen we gewoon niet van veel letsels door legaal siervuurwerk spreken, als je dat in verhouding zet met het aantal mensen dat de jaarwisseling actief met vuurwerk viert. Naar aanleiding van data van VeiligheidNL, wordt geschat dat ruim 10 miljoen mensen de jaarwisseling actief met vuurwerk viert, als afsteker of als toeschouwer/omstander. Dat hiervan 1253 mensen letsel oplopen, waarvan het meeste licht letsel betreft, is in verhouding gewoon weinig en maatschappelijk gezien geen reden om het gebruik van legaal siervuurwerk te verbieden.


dennis089

Citaat van: htevents op do 04 jan 2024 - 12:09Het dagelijks leven is een dergelijk evenement. Ook bij veel andere evenementen in het jaar vallen procentueel gezien (veel) meer slachtoffers dan door het legale siervuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Neem begin 2021, er kon weer geschaatst worden. In 3 achtereenvolgende dagen bezochten ruim 40.000 personen de SEH vanwege letsel door schaatsen. Van snijwonden en botbreuken, tot hersenletsel. Ruim 1000 personen werden opgenomen met hersenletsel. Bij schaatsen zijn ook veel "omstanders" slachtoffer, daar een ander ze onderuit schaatst.

Bij muziekfestivals lopen vele personen letsel op door overmatig alcohol en/of drugsgebruik, maar ook door vallen of ander (ernstig) letsel.

Bij sportevenementen, met name voetbal, wordt de Politie ook massaal aangevallen en bekogeld met van alles en nog wat, waaronder zwaar illegaal vuurwerk.

Er zijn dus al best veel evenementen in het jaar waarbij veel mensen letsel oplopen. In verhouding met het aantal mensen dat de jaarwisseling viert, het grootste evenement van het jaar, raken dan ook vrij weinig mensen gewond door het legale siervuurwerk. Doden vallen niet door het legale siervuurwerk, die vallen doordat idioten het nodig vinden om als amateur met professioneel vuurwerk te kloten.

Natuurlijk is iedere vorm van letsel onwenselijk, maar het leven bestaat nu eenmaal uit risico's en dan gaat het om de balans. Objectief gezien kunnen we gewoon niet van veel letsels door legaal siervuurwerk spreken, als je dat in verhouding zet met het aantal mensen dat de jaarwisseling actief met vuurwerk viert. Naar aanleiding van data van VeiligheidNL, wordt geschat dat ruim 10 miljoen mensen de jaarwisseling actief met vuurwerk viert, als afsteker of als toeschouwer/omstander. Dat hiervan 1253 mensen letsel oplopen, waarvan het meeste licht letsel betreft, is in verhouding gewoon weinig en maatschappelijk gezien geen reden om het gebruik van legaal siervuurwerk te verbieden.



Laatste alinea, niks meer aan veranderen. De cancel cultuur is weer debunked. (en daar bedoel ik niet jou mee Zwoof ;) jij bent gewoon een actieve mede forummer die zijn mening heeft en die respecteer ik. Het gaat mij meer om de sensatie berichten van het internet.  )

Extremissimorum

Ik wil hier helemaal niet op reageren, maar er zit iets in dit topic waar ik in ieder geval 1 ding over wil zeggen: veel ander 'letsel' of 'ongemak' kun je zelf opzoeken, of dus juist niet. Schaatsen? Blijf thuis als je daar geen zin in hebt. Festivals? Idem. Sportevenementen? (Voetbal)hooligans zijn hierbij het probleem en dat vraagt ook om maatregelen.

Vuurwerk? Je kunt niet het niet meekrijgen want het is overal om je heen rond Oud en Nieuw. En dat geldt ook voor alle flora en fauna. Bomen, struiken, vogels, vissen, huisdieren. Zij kunnen niet eens schaatsen, voetbalwedstrijden bezoeken of festivals, en zullen daar dan ook niet (of bij festivals beperkt) iets van oplopen. Maar met vuurwerk is het een ander verhaal en dat maakt voor mij het verschil. Onderbuikgevoelens en 'traditie' krijgen te veel de overhand, terwijl traditie letterlijk iets is wat je overhandigt aan een ander, met de nodige aanpassingen om het werkbaar te houden.

Dixi. Je mag reageren als je wilt maar ik verlaat dit topic. Wil het in ieder geval ingebracht hebben. Veel plezier verder! Ik ga weer verder met meteofictievoorpret in het Wintertopic. Ik denk dat we daar allemaal beter in kunnen zijn.
Verder: agree to disagree!

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op do 04 jan 2024 - 12:52Ik wil hier helemaal niet op reageren, maar er zit iets in dit topic waar ik in ieder geval 1 ding over wil zeggen: veel ander 'letsel' of 'ongemak' kun je zelf opzoeken, of dus juist niet. Schaatsen? Blijf thuis als je daar geen zin in hebt. Festivals? Idem. Sportevenementen? (Voetbal)hooligans zijn hierbij het probleem en dat vraagt ook om maatregelen.

Vuurwerk? Je kunt niet het niet meekrijgen want het is overal om je heen rond Oud en Nieuw. En dat geldt ook voor alle flora en fauna. Bomen, struiken, vogels, vissen, huisdieren. Zij kunnen niet eens schaatsen, voetbalwedstrijden bezoeken of festivals, en zullen daar dan ook niet (of bij festivals beperkt) iets van oplopen. Maar met vuurwerk is het een ander verhaal en dat maakt voor mij het verschil. Onderbuikgevoelens en 'traditie' krijgen te veel de overhand, terwijl traditie letterlijk iets is wat je overhandigt aan een ander, met de nodige aanpassingen om het werkbaar te houden.

Dixi. Je mag reageren als je wilt maar ik verlaat dit topic. Wil het in ieder geval ingebracht hebben. Veel plezier verder! Ik ga weer verder met meteofictievoorpret in het Wintertopic. Ik denk dat we daar allemaal beter in kunnen zijn.
Verder: agree to disagree!


Klopt, ik was er net iets over dat vergelijk aan het typen. Dat is dan voor mij ook het laatste wat ik er over zeg.  ;)

Ook het argument 'bij sport vallen ook gewonden' is appels met peren vergelijken. Bij sport zijn het normaliter niet de omstanders die slachtoffer worden. Er wordt bij sport normaliter geen vuurwerk naar hulpverleners gegooid. Sporten is in het algemeen naast leuk vertier ook een noodzaak om gezond te blijven.
We zien bij betaald voetbal wel vaak allerlei incidenten. Relatief weinig als je het weg wil redeneren, maar voor een overgrote meerderheid genoeg om er maatregelen op te nemen.  Denk aan wedstrijden zonder uitsupporters die in veel gevallen wel te rechtvaardigen zijn. Het blijft natuurlijk lastig allemaal, want er zijn altijd mensen de dupe van. Maar niets doen is ook geen optie.

Het enige argument om vuurwerk niet te verbieden moet volgens mij zijn omdat veel mensen, waaronder ik simpelweg ook van vuurwerk genieten. We kunnen alle overlast door vuurwerk;  doden en gewonden  dierenwelzijn, milieu en materiële schade etc.  weg blijven redeneren en de tegenstand daarmee laten groeien,  of we kunnen passende maatregelen nemen.  Denk bijvoorbeeld aan Europese regelgeving voor consumenten vuurwerkverkoop. Vuurwerkshows of consumenten die gecontroleerd / georganiseerd vuurwerk mogen afschieten  buiten de bebouwde kom zoals nu met carbid gebeurd.
Een verbod op de bivakmuts gaat in elk geval niet helpen.  ;D

flyineddy

Om dit topic wat op te fleuren, hier de beelden van mijn "finale" van afgelopen jaarwisseling.  ;D


Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Eric

Citaat van: flyineddy op vr 05 jan 2024 - 17:14Om dit topic wat op te fleuren, hier de beelden van mijn "finale" van afgelopen jaarwisseling.  ;D



Eddy.

Geen video's mee quoten A.U.B
WOW!!!!!
Is dit 1 "doos"???
En indien ja, welke? (Ik vraag dit voor een vriend) ;)

flyineddy

Citaat van: Eric op vr 05 jan 2024 - 17:34WOW!!!!!
Is dit 1 "doos"???
En indien ja, welke? (Ik vraag dit voor een vriend) ;)


Nee, zijn 3 "dozen" en een paar losse potten.  ;)
Dit zit erin (in deze volgorde):
- Fire Festival (Wolff)
- DRGN Dirty (GBV-Weco)
- Special #4 (Katan)
- 3x Cairo Crackling (Magnum)
- 4x Mega Mine (Magnum)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Meer oogletsel bij jaarwisseling, oogartsen willen vuurwerkverbod

https://f7td5.app.goo.gl/qQ7zgF

Verzonden via @updayNL


Helaas toch weer een treurig bericht. Mensen die andere mensen keihard zaken willen verbieden! Gelukkig woon ik in Duitsland. Daar komt er niet zo snel een verbod denk ik.

Das echt iets van Nederland. De mensen allemaal willen pamperen etc.

Powered by EzPortal