Sneeuwkansen 3, 4 en 7 april

Topic gezien door 14770 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 01 apr 2012 - 10:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jur

Citaat van: GekkeLeo op ma 02 apr 2012 - 06:20
Dat gaat weer voor chaos zorgen bij de NS ben ik bang

Haha, dat was 't eerste wat ik dacht toen ik voor 't eerst over deze situatie hoorde  ;D

Jan van Ooijen

Sneeuw is helemaal verdwenen van de GFS

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

SYNOPTISCHE SITUATIE:

In een noordwestelijke hoogtestroming ligt een frontale zone van IJsland via het noorden van Engeland naar het noorden van het land. Boven het noordoosten van Engeland ontstaat een vlakke lagedrukkern, deze trekt langzaam over ons land zuidoostwaarts. In de nacht naar dinsdag ontstaat boven het noorden van Schotland als gevolg van de nadering en vervolgens afsnoering van een hoogtetrog een laag. Dit diept uit, trekt zuidwaarts en ligt woensdag 00 UTC boven Wales. Een hoog trekt vanaf IJsland zuidwaarts. Door deze ontwikkelingen komt de frontale zone uiteindelijk oost-west te liggen waarbij de positie boven het noorden van ons land gedurende de hele periode nauwelijks verandert. In de confluente stroming vindt frontogenese plaats.

NEERSLAG:
De neerslag in het noorden is te koppelen aan het frontale systeem, is allemaal niet erg actief. Vooralsnog blijft de activering van de neerslag aan de koude kant van het front ten N van de wadden, ten zuiden van het front valt soms wat lichte neerslag. Aan de koude zijde neemt de kans op natte sneeuw toe (thetaw850 daalt naar -2 graden), NESO signaal voor natte sneeuw ten N van het koufront. Stelt weinig voor, zelfs de Hir Uitvoer geeft geen accumulaties.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel

Van mij mag de sneeuw helemaal uit blijven :)
Ook hoop ik dat de nachtvorst mee zal vallen, dan hoef ik de planten niet meer af te dekken  ::)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

pyro

Dit irriteerde mij vaak: mensen die dan geen vorst of sneeuw willen om zo'n suf tuintje...
Nu ik zelf een tuin heb en er erg druk mee ben, piep ik wel anders :) hehe

arjanbruggink

Citaat van: pyro op ma 02 apr 2012 - 10:24
Dit irriteerde mij vaak: mensen die dan geen vorst of sneeuw willen om zo'n suf tuintje...
Nu ik zelf een tuin heb en er erg druk mee ben, piep ik wel anders :) hehe
Welkom bij de club dan maar.....  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

glenn

Sneeuw is helemaal uit de kaarten maar oper van gfs is bijna de warmste uit het ensemble !
Er zijn vele lijntjes die voor temperaturen van -5°c en meer gaan op woensdag dus vanavond zal het mischien terug kouder worden via de oper en zal de sneeuw waarschijnlijk terug in de kaarten zitten !

jones

Ja ik weet het nog niet.. 1 kleine verschuiving en we krijgen terug (natte) sneeuw

GHkstra

Liever geen sneeuw meer. Laat het maar lekker warm worden en gaan onweren.

Jan van Ooijen

Sneeuw dichtbij

Het is niet alleen bij ons maar in een groot deel van Europa een stuk kouder geworden. In Schotland sneeuwde het vandaag zelfs. Ook viel er sneeuw tot in het zuiden van Zweden. Deze winterse kou wordt de komende dagen steeds verder naar het zuiden geblazen waardoor ook in Nederland de kans op natte sneeuw toeneemt.


Op de neerslagradar van de app WeatherPro is het verschil te zien tussen de sneeuw in het noorden van Schotland (rood) en de regen in het zuiden (blauw). In de overganszone er tussen wordt met wit de natte sneeuw weergegeven.

Grote verschillen
Het hogedrukgebied, dat voor het prachtige weer in maart heeft gezorgd lag de afgelopen dagen verder weg op de Oceaan ten westen van de Britse eilanden. Aan de oostflank van het hoog werd met een noordelijke wind steeds frissere lucht aangevoerd. Vandaag zijn er grote verschillen in het land. Een slepend koufront strekt zich uit vanaf een lagedrukgebied boven de Baltische Staten via Duitsland en Nederland richting de UK. Dit levert de meeste wolken op in de noordelijk provincies met daar af en toe wat motregen terwijl in het zuiden de zon geregeld doorbreekt. Met 8 tot 12 graden is het kouder dan normaal in de eerste week van april.

Winterse perikelen
Morgen verandert er weinig maar als komende woensdag het hiervoor genoemde front eindelijk over het land naar het zuiden trekt komt de weg vrij voor nog koudere lucht. Het wordt dan nog slechts 4 tot 8 graden. Met vrieskou in de bovenlucht heeft de neerslag vooral in het noorden van het land te weinig tijd om te smelten waardoor er lokaal best wel eens wat natte sneeuw zou kunnen vallen. De vorstgrens komt tijdelijk rond 300 meter te liggen waardoor het in de Limburgse heuvels zelfs even wit kan worden. Veel neerslag wordt hier overigens niet verwacht. Tijdens opklaringen in de nachten gaat het op veel plaatsen licht vriezen, aan de grond lokaal zelfs matig. De strooidiensten moeten dus nog even alert blijven. Waarschijnlijk wordt het alleen op enkele houten of stalen bruggen glad door rijp tijdens de nachtelijk uren. Op gewone wegen wordt geen gladheid verwacht vanwege de ongerondwarmte.


De komende dagen is het koud met lokaal nachtvorst maar tijdens het paasweekeinde vindt een voorzichtig herstel plaats ook al blijft het frisser dan normaal.

Paasweer
Deze winterse perikelen lijken in het Paasweekeinde al weer verleden tijd. De nieuwste berekeningen laten wel veel wolken zien tijdens de paasdagen. Lokaal valt hier ook wat lichte regen uit. 's Nachts blijven de temperaturen dan boven nul. Overdag is het met 9 a 10 graden nog steeds frisser dan normaal tijdens Pasen.

Bron MeteoConsult
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GHkstra

Gelukkig hebben ze nog genoeg strooizout over van de winter.

Marcellang

Citaat van: GHkstra op ma 02 apr 2012 - 14:35
Gelukkig hebben ze nog genoeg strooizout over van de winter.
;D
Ik heb zelf ook nog zo'n 300kg staan.
Duidelijk gevalletje van nowcasting.
Denk zelf dat het met een sisser afloopt :-\
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Sven

Kijk dat is een mooi stuk van meteoconsult, natte sneeuw maakt me niet uit, droge sneeuw daar integen wel.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Dennis


Dennis

Duidelijke scheidingslijn


Dennis

Nieuwste GFS-modellen (12H run); wind wel uit NO hoek richting woensdag ;sneeuwkans gering in deze run wel vorst 2e week-helft

Jan van Ooijen

Sneeuw volledig uit de kaarten, maar wat zien we als we verder kijken??? Juist weer sneeuw  :-\

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

maarten89

Ja lol, uitstel komt afstel. Let maar weer op donderdag of vrijdag is dit weer opeens verdwenen.

Gr.

Maarten

Dennis

Nu oostelijke wind in NO Groningen temps 6gr

glenn

ja nu zou het gaan sneeuwen op pasen ! ik geloof er niks meer van zolang sneeuw in de kaarten gestaan voor woensdag en vandaag plotseling weg de weermoddelen spelen met onze voeten das alles

Powered by EzPortal