Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75381 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Lucifer

Wel wel, Belgie lijkt aardig op ramkoers van de aanstormende hitte te liggen.
Volgens zowel GFS als EC grote kans op 4 (misschien zelfs 5?)  opeenvolgende dagen van 30 graden en meer in Brussel. Zelfs de 35 graden lijkt in het vizier te komen.


Marsel

België inderdaad warmer dan NL de komende dagen, zeker richting het zuid (west)en. Echt behoorlijk schroeien daar. Scheelt zomaar 2-4C met bijvoorbeeld centraal Nederland. Zuid (oost)-NL doet overigens ook behoorlijk mee met die hitte. Hoe dan ook, genieten!

TaL

Hohoho, GFS is voor zaterdag weer verschroeiend heet (33-34 graden in België).

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: TaL op ma 22 aug 2016 - 18:19
Hohoho, GFS is voor zaterdag weer verschroeiend heet (33-34 graden in België).

Verbaast me niets. Zoals ik eerder vandaag al zei zal het me niets verbazen dat als het PF boven NL/Noordzee zaterdag snel genoeg noordwaarts trekt het zomaar de warmste dag van deze periode zou kunnen worden. GFS12 laat in haar oper zien hoe snel we in het gunstigste geval dan richting de 32-34C boven N-FR en BE kunnen gaan. Voor NL komt de warmste lucht te laat waarschijnlijk :(. Het luistert allemaal nauw, maar dat jullie (onze zuiderburen) een periode van intense hitte tegemoet gaan is wel zeker. Wij doen het in NL iets (lees: een paar graden) rustiger aan jammer genoeg ;).

TaL

Citaat van: Marsel op ma 22 aug 2016 - 18:40
Verbaast me niets. Zoals ik eerder vandaag al zei zal het me niets verbazen dat als het PF boven NL/Noordzee zaterdag snel genoeg noordwaarts trekt het zomaar de warmste dag van deze periode zou kunnen worden. GFS12 laat in haar oper zien hoe snel we in het gunstigste geval dan richting de 32-34C boven N-FR en BE kunnen gaan. Voor NL komt de warmste lucht te laat waarschijnlijk :(. Het luistert allemaal nauw, maar dat jullie (onze zuiderburen) een periode van intense hitte tegemoet gaan is wel zeker. Wij doen het in NL iets (lees: een paar graden) rustiger aan jammer genoeg ;).

Vrijdag springt er wel uit zeg, van do begin de 30 naar vr begin de 20s, om dan za weer rond of boven de 30 uit te komen. Wat die windrichting allemaal niet kan doen aan de kust ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

vossejongk

En niks geen onweerskansen met dit alles?

ThaGhostNL

Citaat van: vossejongk op ma 22 aug 2016 - 21:00
En niks geen onweerskansen met dit alles?

Wel aardig wat onstabiliteit in de modellen, maar erg droge en hete lucht aanvoer en bijna geen regensignalen in de periode waarin de meeste onstabiliteit wordt berekend.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Unknown-user1778

typische spaanse pluim. alas de laatste paar hoog zomerse dagen. geniet ervan!

kurt76

Ja de laatste,en dan een te koude herfst,winter,lente...
Begin september zitten we amper aan 18 graden volgends de laatse voorspelling.
Ik voorspel warmer dan normaal de komende 5-6 maanden voor de VS en Canada,Scandinavie,Centraal en Oost Europa,zowat de hele wereld behalve Groot Brittanië,Belgie,Nederland,want wij zullen kouder,natter,bewolkter zijn.
Maar ja ik ben geen weerman,dus moet je deze voorspelling met een korreltje zout nemen.
Geniet ervan en hopen dat vanaf september,zoals het er nu uitziet,niet alles letterlijk in het water valt.

jonkheer

volgende week ziet er volgens mij  niet slecht uit. Gematigde zomertemperaturen dat zeker...maar als het droog blijft heb je nog mooie dagen te pakken.

Energizer85

Pfff soms wel een beetje moe van de negativiteit. Een volle week 25 plus!!!(behalve gister) eindelijk zomer! Kom op mensen genieten!!

Edwin

Waar staan de kaarten met max temperaturen van gfs of hirlam? Zoek die van zaterdag. Die vond ik eerder ook altijd :p
Never Stop Exploring

Lucifer

Citaat van: kurt76 op ma 22 aug 2016 - 22:38
Ja de laatste,en dan een te koude herfst,winter,lente...
Begin september zitten we amper aan 18 graden volgends de laatse voorspelling.
*Knio klaagzang*

Wat een gezwets weer. We staan op het punt de warmste periode van het jaar mee te maken. 5 dagen aaneengesloten boven de 30 graden in het zuiden van NL en Belgie. Enkele nachten waar de temperatuur zelfs niet onder de 20°C zakt volgens GFS, maar er zijn er al die moeten komen klagen over het slechte weer dat (misschien) gaat komen?

Een grote kans voorspellen op een koude en nate herfst voor de BENELUX is nu ook niet echt gewaagd. We kennen ons klimaat en weten dat de kans op wisselvallig weer groter is dan andersom. Valt dus weinig glorie aan te verdienen.

Verder heb ik geen idee waar je uithaalt dat we begin september nog maar 18°C halen. De gemiddelden van de pluim van EC liggen voor die week tussen 23 - 25°C, bij GFS iets lager, maar nog steeds boven de 20°C. Uiteraard is voor deze week de spreiding enorm groot, wat logisch is gezien de termijn.

Laat ons toch gewoon even genieten van wat komen gaat. Wie weet is het vervolg zelfs niet eens zo slecht en gaan we vol voor een zwoele Indian Summer.

Negatief zijn is 1 ding, maar blijf ook een beetje objectief in berichtgeving aub.

Dank.

ThaGhostNL

Citaat van: Edwin op di 23 aug 2016 - 09:39
Waar staan de kaarten met max temperaturen van gfs of hirlam? Zoek die van zaterdag. Die vond ik eerder ook altijd :p

Een gifje met de temps voor zaterdag en zondag nacht. De rest kan je vinden op www.wetterzentrale.de
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Edwin

Top! Zaterdag wederom 30+
Never Stop Exploring

lander22

vooral voor Belgie word deze week echt uitzonderlijk!!  8)

TaL

Heerlijk weer hoor. Hier in Vlissegem nu +28°C en die temperatuur stijgt niet echt meer. Alleen maar zon die de klok slaat en dit bij een nu toch redelijk briesje uit ZZO die de boel helemaal uitdroogt, het is dus gewoon aangenaam. Als die wind zo blijft doorwaaien zal een zeebries geen kans maken.

Zomerweer op zijn best  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Temperaturen zaterdag aan de oost grens 8)   Uitzonderlijke hittegolf in de maak http://www.wetteronline.de/wetternews/2016-08-23-hi
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: TaL op di 23 aug 2016 - 15:31
Heerlijk weer hoor. Hier in Vlissegem nu +28°C en die temperatuur stijgt niet echt meer. Alleen maar zon die de klok slaat en dit bij een nu toch redelijk briesje uit ZZO die de boel helemaal uitdroogt, het is dus gewoon aangenaam. Als die wind zo blijft doorwaaien zal een zeebries geen kans maken.

Zomerweer op zijn best  8)

Helemaal mee eens. Dít is pas zomer jongens! Genieten! Morgen en overmorgen ook gewoon die vrij droge hitte (dauwpuntsdepressies van 10-15C) en kabbelend zuidoostelijk briesje. Alleen de minima zijn vanaf morgen aanmerkelijk hoger. Dat gaat natuurlijk wel wat uurtjes slaap kosten. Maar ach, dat neem ik in deze situatie graag voor lief aangezien dit de laatste schroeidagen van het zomerseizoen zijn.

Armand

We zitten hier nu al weer op een dikke 25 graden. Gisteren net een tropische dag gehaald: Tmax was 30.2 graden. Het lijkt er dus op dat we hier 6 dagen op rij 30+ gaan halen. Wie had dat gedacht begin augustus  :P

Enige jammere is dat het onweer het waarschijnlijk laat afweten, op grote schaal in elk geval.

Powered by EzPortal