Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75404 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Goed, de kogel door de kerk dan maar?
Na vele runs met een grote waaier aan oplossingen lijkt de onzekerheid er langzaam uit te gaan op dit moment. Zowel EC als GFS laten in hun 00Z output de warme massa vanaf dinsdag over de Benelux uitstromen. Lijkt erop dat we vervolgens t/m vrijdag in de warme luchtmassa vertoeven met landelijk gemakkelijk 25 tot 30 graden. Zal me niets verbazen als we lokaal enkele keren (ruim) boven de 30C uit kunnen komen (met name in ZZW-NL). Lokaal dus dik tropische temperaturen in de loop van de komende week, zeker vanaf woensdag. Hieronder EC00. Voor de zomerliefhebber een mooi pluimpje dacht ik zo?

ron12

Vanaf Dinsdag op en top tropisch (zomers) weer in aantocht tot 5 september aanhoudend volgens de Duitsers, mogelijk vanaf volgende week Donderdag 5 tropische dagen verwacht in duits/ned grensgebied. Aan staande weekend onweersachtig, zondag meeste kans daarop. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Prima zo! Warmer hoef niet, als de zon maar lekker tevoorschijn komt. Ook na vrijdag lijken we nog een aantal dagen mee te kunnen pikken met temperaturen van 23-28 graden, zeker in zuidelijk Nederland.

Ries

Lekker! Maar ns ff weekje eiland regelen :) Pluimen lijken vanaf zatwrdag wel verandering van windrichting, wat tempdaling grotere kans op neerslag te geven. Maar even van genieten dus, voor je t weet komt nie weer en zitten we in ons halfjaar herfst :p

Tam

Met 30-ers de Herfst in zou toch leuk zijn.

lander22

bedankt Marsel voor de uitgebreide info :)


pietjelol

Begint dampig te worden hier. Overigs vindt ik het ook een beetje klam aan voelen.

TaL

Ik krijg de indruk dat GFS de scherpste kantjes van de warmte eraf knabbelt. Eerst zou het wo en do 30+ worden, het model komt nu meer met zo'n 26-29 graden op die dagen, de 30 houden we wel de vrijdag en zaterdag. Ook de 850 hpa temps tonen dit aan, de 20 graden grens blijft net ten westen van de Benelux. En in deze tijd van het jaar is het al niet zo heel evident meer om warmte vast te houden van instraling (korter wordende dagen, langere nachten, lagere zon).

Ook de wind zou meer uit de oostelijke hoek komen ipv z-zo.

Uiteraard is dit zeker niet slecht en voor sommigen onder ons zelf beter doenbaar maar dit verkleint de kans wel op een mogelijke late landelijke hittegolf.

Hoe dan ook, de zomer komt volgende week  8)



Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0


Armand

Citaat van: lander22 op vr 19 aug 2016 - 23:31
http://www.weerplaza.nl/gdata/eps/eps_pluim_tt_06380.png

wat een pluim :o  8)

Inderdaad, volgens de oper gewoon zes dagen oprij 30+. Of het daadwerkelijk uitkomt blijft afwachten. We mogen inmiddels toch wel aannemen dat we een warme, zonnige periode krijgen. Iets wat we nog wel tegoed kunnen krijgen deze zomer...

Unknown-user1778

kijk alles wordt goedgemaakt! toch nog ff zonnebrand kopen  8) ;D heerlijk dit net voor aanvang opleiding  :D

Energizer85

De huidige dip is dan ook beter te overleven met zulke vooruitzichten ????????

ron12

Bizar, temperaturen op 850 hpa midden volgende week 10 a 15 graden boven normaal 8) 30 plussers gerandeerd :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Energizer85

En zo naar een volle week zomer (gister) naar 2 warme dagen en daarna gematigde temperaturen? (Nieuwe pluim)

Marsel

Citaat van: Energizer85 op zo 21 aug 2016 - 10:26
En zo naar een volle week zomer (gister) naar 2 warme dagen en daarna gematigde temperaturen? (Nieuwe pluim)

Ja, viel mij ook al op. Anderzijds, niet verwonderlijk. We wisten immers dat vrijdag de eerste dag met een verstoring zou worden. De periode dinsdag t/m vrijdag was zeker. Daarna absoluut niet meer. Eea was ook zichtbaar in de pluimen (grotere spreiding). De vraag is dan wat zo'n vore gaat doen. Het lijkt er nu sterk op dat de warmste lucht vrijdag inderdaad vrij gemakkelijk naar Duitsland wordt verdreven, overigens zonder al te grote onweerskansen. De dagen erna nog wel vrij warm tot zomers (voor in het oosten en zuidoosten nog warm), maar niet zo lomp meer als woensdag, donderdag en in mindere mate vrijdag (tropisch op veel plekken).

EDIT: hieronder EC00.

Unknown-user1778

Als ik de kaarten van EC en GFS goed lees dan krijgen we nog een weekje mooi zomerachtig tot hoog zomers weer, waarna met het inluiden van de meteorologische herfst de zomer ook zijn aftocht lijkt te houden. GFS tovert rond 6 september zelfs een monster laag dat volgens mij een flinke storm zou moeten opleveren. In elk geval lijkt vanaf 1 september de westcirculatie (herfst) zijn intrede te doen als je het mij vraagt.

Even genieten dus wat ons deze laatste week te wachten staat.

Marsel

Citaat van: dennis089 op zo 21 aug 2016 - 23:33
*knip*
Even genieten dus wat ons deze laatste week te wachten staat.

Helemaal mee eens, laten we er inderdaad nog maar even ongenadig hard van genieten. Na deze warme opstoot kan ik er dan ook best vrede mee hebben dat we langzaam maar zeker een volgend seizoen in gaan.

Overigens een vast patroon terugkerend in de laatste runs.
Dinsdag t/m donderdag smetteloos zomerweer met woensdag en donderdag op veel plekken in het midden en zuiden dik tropische temperaturen, zeker op donderdag. Vrijdag doorkomst van een thermische vore met aanlandige wind na passage. Wat dieper het binnenland in dan nog gewoon hoogzomers met Tx grofweg 26-31C, kustregio's wat koeler met 23-26C (wel een beetje afhankelijk van de exacte timing van de windsprong uiteraard).

Het inactieve polaire front komt in de nacht naar zaterdag W-O georiënteerd over N-/C-NL te liggen en wordt op zaterdag als WF weer opgetild. De vraag is even hoe snel dat gaat en in hoeverre we weer aan de warme kant komen. Mocht dat op tijd lukken dan kan zaterdag wel eens de warmste dag van deze periode worden. Modellen lijken die timing nu overigens minder gunstig in te zien waarbij de warmste lucht net te laat komt, maar spreiding is wederom groot die dag. We hebben nog even dus wellicht verandert dat nog (zou mooi zijn). Vanaf zondag afkoeling, hoewel zondag landinwaarts gewoon nog een zomerse dag is, maar na het weekend is het dan vrij rap gedaan met de echte hitte.

EC00 hieronder vertelt het verhaal in één plaatje. :)

Ploeps

Ik heb nog niemand gehoord over de kleine tornado die gisteren over Vorden raasde, zal wel door de vakantieperiode komen ???

Gisteren rond 18:00 uur liep ik even buiten na een zeer hevige stortbui en hoorde geraas van wind, zag bomen in de verte hevig bewegen maar bomen dichtbij niet, dat was uiteraard verdacht. Het geraas was heel snel over, en ik heb er verder geen aandacht meer aan besteed, tot ik een half uur later de berichten op Twitter zag...

Linkje:
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2115354/MeteoGroup-Vorden-werd-getroffen-door-een-kleine-tornado
Liefhebber van weer-uitersten.

Eric

Citaat van: Ploeps op ma 22 aug 2016 - 15:25
Ik heb nog niemand gehoord over de kleine tornado die gisteren over Vorden raasde, zal wel door de vakantieperiode komen ???

Gisteren rond 18:00 uur liep ik even buiten na een zeer hevige stortbui en hoorde geraas van wind, zag bomen in de verte hevig bewegen maar bomen dichtbij niet, dat was uiteraard verdacht. Het geraas was heel snel over, en ik heb er verder geen aandacht meer aan besteed, tot ik een half uur later de berichten op Twitter zag...

Linkje:
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2115354/MeteoGroup-Vorden-werd-getroffen-door-een-kleine-tornado
Verbaast mij ook idd.

dondertje127

Zoho, wie had dat gedacht. Bijna geen zomer deze zomer en ineens een eindsprint. Net als de Nederlanders op de olympische spelen  voor een medaille :). Meestal blijft het eind augustus allang herfst waarop dan wel een mooie september volgt. Laatste tijd helemaal geen zomer meer geweest.

Toch nog een weekje extra, dat me doet denken aan die ene mooie week in juli. En hopen dat september ook nog wat zomerse dagen kan brengen (25+), maar als het dan zonnig wordt met 22 graden is het ook goed. Het is dan immers al september natuurlijk. Maar zo te zien begint september ook mooi.

Powered by EzPortal