Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75409 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jonkheer

Mooi begin met een lichte ochtendmist en het belooft nu waarachtig zelfs een zonnige dag te worden.

Ries

Jemig, bijna storm dit weekend, zelfs in zuidoost. Hopeloos idd als je er alleen in t weekend op uit kunt, en enkel met fiets...

Wel jammer trouwens dat grklaag over slechte zomer hier niet erg in goeie aarde valt, terwijl KNMI dat een paar dagen geleden nog bevestigde haha. Zit dus wel kern van waarheid in  :P

Maxim

GFS strooit de 30 graden dagen wel in het rond volgende week zeg.

Vigo

Wanneer wordt het Herfst discussietopic 2016 gestart?

Zomerliefde


Marsel

Geweldig weertje dit! Knalblauw, lage Td's en uiterst aangename temperaturen icm een heerlijk aflandig windje. Dit zijn de pareltjes van het zomerseizoen. Mooie bijkomstigheid: het koelt 's nachts heel aardig af.
Overigens hier de 3e dag op rij met een vrij zonnig en zeer plezant weertype. Morgen en overmorgen kunnen we er ook bijvoegen. Gewoon een topweek, heerlijk  :).

Armand

Heerlijk, warm briesje inderdaad. Hier eigenlijk al vanaf zaterdag veel zon en aangenaam warm. Ik vind het fijn aangezien ik afgelopen dagen en komende dagen een paar uurtjes per dag moet werken. Niet te warm voor het werk, maar toch aangenaam als je weer vrij thuis zit :D

jonkheer

Prima zonnig weer hier...de eerste echte zonnige dag  van deze week. ondanks dat ik nu op kantoor werk ;D

lander22

prachtig weertje!  8)

volgende week even in de gaten houden, kan misschien wel interessant worden alleen nog vrij onzeker

Marsel

Citaat van: lander22 op wo 17 aug 2016 - 15:46
prachtig weertje!  8)

volgende week even in de gaten houden, kan misschien wel interessant worden alleen nog vrij onzeker

Inderdaad, ik heb ook het idee dat er iets aan het broeien is voor volgende week, met name richting de tweede helft. Er zitten zo af en toe bijzonder hete oplossingen bij. Sowieso lijkt het me vrij aannemelijk dat we volgende week uiteindelijk evolueren naar een setup met diep uitgezakte hoogtetrog op de oceaan met aan de voorzijde de opstuw van zeer hete lucht richting het vaste land van Europa. Dat wordt door vrijwel alle rekenbreinen gesimuleerd.

Vraagtekens aangaande het fase-amplitude verhaal bij deze (Spaanse pluim-) setup blijven voorlopig, gezien de termijn, nog wel even bestaan denk ik. Eea is wel van belang aangzien het PF ZZW-NNO ergens over W-EUR komt te liggen. Afhankelijk van het gedrag van de hoogtetrog of juist de tegendruk van de opgeworpen rug komt het systeem net ten westen of juist ten oosten van ons land te liggen. Dat kan dus kortdurend tropisch geweld of gewoon een doodnormaal polair weerbeeld tot gevolg hebben, vandaar ook de enorme spreiding in onze ensembles. Ga je wat verder (zuid)oostelijk zie je dat de warme bult in de ensembles veel uitgesprokener is. Dat betekent dus dat die overgangszonee ergens in onze omgeving komt te liggen. Best spannend om deze virtuele tropische uitbraak te volgen.

Ik hoop zelf nog op een paar hete dagen, met mogelijk onweer als het even kan :).

lander22

kijk even naar ecmwf 12.00u :o als ik de 850 hpa temperatuur kaarten bekijk! :O 20°+

Armand

Ziet er inderdaad best goed uit, hoop eigenlijk dat het donderdag niet al te warm wordt. We hebben dan plannen om een dagje uit te gaan en dat zie ik met 30 graden niet echt zitten. Daarna gaan we op vakantie in België dus dan mag het van mij los gaan ;D

Overigens hebben we tijdens onze vakantie niet perse warm weer nodig, we hebben toch toegang tot een groot subtropisch zwemparadijs (Centerparcs), maar goed weer op vakantie is altijd meegenomen ;)

jornonweer

En bij gfs ist alweer van de kaarten.. zou me niet verwonderen als de warmste lucht weer net ten zuiden van België blijft. Is al bijna de hele zomer zo, een week voor die bepaalde week mooie kaarten allemaal mooi zo virtueel maar eenmaal het dichterbij kwam verdween de hitte van de kaarten. Nu mij hoor je niet klagen over 25 graden want dat is ook zalig! Maar toch liever nog eens een paar dagen 30+ met op het einde zwaar landelijk onweer. Goh wat heb ik dat gemist deze zomer..
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: jornonweer op do 18 aug 2016 - 06:47
En bij gfs ist alweer van de kaarten.. zou me niet verwonderen als de warmste lucht weer net ten zuiden van België blijft. Is al bijna de hele zomer zo, een week voor die bepaalde week mooie kaarten allemaal mooi zo virtueel maar eenmaal het dichterbij kwam verdween de hitte van de kaarten. Nu mij hoor je niet klagen over 25 graden want dat is ook zalig! Maar toch liever nog eens een paar dagen 30+ met op het einde zwaar landelijk onweer. Goh wat heb ik dat gemist deze zomer..

De vraag in deze setup is eerder wat de richting van het WA regime zal worden. En niet zozeer of de warmte wel noordelijk genoeg komt. Dáár in die eerste zin zit voor ons die grote onzekerheid. Alle modellen laten de warme zuil in principe ruimschoots noordelijk genoeg komen om in potentie de hele Benelux te overspoelen. Maar onduidelijk is de oriëntatie van het geheel: Z->N of juist ZW->NO. In het laatste geval komt het polaire front bij ons in de buurt of net oost van het land te liggen en komt de grote hitte over DU richting de Baltische Staten terecht. Wordt de warme massa wat meer Z->N opgestuwd komt het polaire front over de UK terecht en hebben we enkele dagen hitte.

Dat het voor onze regio allemaal zeer nauw luistert is duidelijk aan de ensembles, nog steeds die enorme spreiding 2e helft van volgende week. Maar dat grootse hitte aan de voorzijde van een Atlantische hoogtetrog volgende week noordwaarts en mogelijk erg dichtbij komt is wel duidelijk. Er broeit absoluut iets daar ver weg achter de betrouwbaarheidshorizon.

Zonder bindende uitspraken te doen heb ik nog wel grote twijfels over het slagen van deze operatie over onze regio gezien het feit dat de warme cluster tot op heden nog nooit de meerderheid heeft gehad. Ik vermoed dat we de komende dagen wel wat duidelijker zullen krijgen hoe eea moet komen te liggen. Maar houdt ergens rekening met een teleurstelling.

EDIT: hieronder het nieuwe EC00 ensemble. Warmer wordt het, maar hoe warm? Forse spreiding nog hoor  :-X.

Armand

Inderdaad een grote spreiding. Wat me wel opvalt is dat zowel de Oper als de Control al runs aan de warme kant zitten voor ZO Nederland. Nu voorspellen ze zelfs beide een hittegolf. Maar na al die runs krijgen ze nog steeds niet al te veel steun.


Wel lijkt er in deze periode en elk geval veel zon aanwezig te zijn. Als we naar het percentage bewolking kijken zien we dat zowel het gemiddelde als de mediaan grofweg tussen de 20 en 40% bewolking zitten. Best redelijk voor zulke termijn ;)


Dus grote kans dat we in elk geval (net als nu en afgelopen dagen) de zon te zien krijgen met een aangename tot tropische temperatuur. Slechts een klein aandeel laat het echt wisselvalliger worden.

lander22

hoe bereken je eigenlijk van de 850 hpa temperatuur de 2m temperatuur?

ik dacht altijd dat het de 850 hpa temp was +15° en dat dat de 2m temp is maar dat is denk ik niet altijd waar als er bv wind,bewolking,vocht is?

Armand

Citaat van: lander22 op do 18 aug 2016 - 15:02
hoe bereken je eigenlijk van de 850 hpa temperatuur de 2m temperatuur?

ik dacht altijd dat het de 850 hpa temp was +15° en dat dat de 2m temp is maar dat is denk ik niet altijd waar als er bv wind,bewolking,vocht is?

Dat verschilt inderdaad dankzij verschillende factoren. Volgens mij kon je er maximaal 15 graden bij optellen, als alle factoren gunstig zijn.

In de winter zit het allemaal weer anders, dan is het voornaamste dat er onder een temperatuur van 0 graden op 850 hPa sneeuw kan vallen.

Marsel

Citaat van: lander22 op do 18 aug 2016 - 15:02
hoe bereken je eigenlijk van de 850 hpa temperatuur de 2m temperatuur?
ik dacht altijd dat het de 850 hpa temp was +15° en dat dat de 2m temp is maar dat is denk ik niet altijd waar als er bv wind,bewolking,vocht is?

Die +15C is niets meer dan een vuistregeltje die je tijdens het zomerhalfjaar toe zou kunnen passen. Je zult echter met enige regelmaat bedrogen uitkomen. De grenslaag heeft namelijk soms een afwijkend temperatuurverloop ongeacht de T op het 850hPa vlak. Instraling buiten beschouwing gelaten ben je, zeker in onze maritieme omgeving, onderin namelijk behoorlijk afhankelijk van brongebied, bedekkingsgraad, windsnelheid en vochtigheid.

Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat met een T850 van 10C er met een droge zuidelijke aanvoer hogere Tx's worden gemeten dan met een vochtige noordelijke stroming met eenzelfde hoeveelheid instraling. Of wat te denken als een sterke subsidentie inversie de T850 opdrijft? Dan kan het aan de grond zomaar koeler zijn dan je op basis van T850 zou verwachten, ook in de hoogzomer, zeker als er onder die inversie een noordwester met velden Cu/Sc staat te blazen. En wat dacht je van een zwak westenwindje terwijl de T850 op 20C ligt? Dan kan het zomaar met een Tx van 25-30C bekeken zijn. En zo zijn er nog honderd situaties te bedenken waarin de grenslaag afwijkt. Het is in al deze gevallen zo dat de dikte van de grenslaag niet tot of voorbij het 850hpa vlak komt, en daarmee zijn het dus eigenlijk 'losse' elementen die niet aan elkaar gekoppeld mogen worden. In veel gevallen spreken we van een zogenaamde 'interne grenslaag'.

Anderzijds, als de grenslaag goed doorgemengd en onder invloed van flinke instraling is kan die +15C wel redelijk kloppen. Maar zelfs dan zitten er valkuilen. Denk bijvoorbeeld aan windarme omstandigheden met droge bodem en enorme instraling. Dan kun je in onderste meters nog wel eens een stukje overadiabatische opbouw tegenkomen waardoor je Tx wat hoger uitkomt dan verwacht. Dit gebeurt overigens vrijwel alleen in de hoogzomer.

In de winter heeft het al helemaal geen zin om naar de T850 te kijken omdat de grenslaag dan zeer significant afhankelijk is van advecties en brongebied. Instraling speelt geen rol. Zo kennen we de koude plaklaag bij een dooiaanval natuurlijk of het inversie-wintertje waarbij het met een T850 van +10C aan de grond matig kan vriezen.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Komt er op neer dat de Tx van teveel afhankelijk is om die +15C regel altijd voor waar aan te nemen.


Marsel

Niemand over GFS12 en EC12? Heerijke runs, ensemble van GFS12 laat de hitte volle bak toe in de loop van volgende week. Ook EC12 (nu alleen oper nog beschikbaar) voorziet een heet intermezzo rond die tijd. Ben benieuwd hoe dit verder gaat de komende dagen.

Armand

Citaat van: Marsel op do 18 aug 2016 - 22:06
Niemand over GFS12 en EC12? Heerijke runs, ensemble van GFS12 laat de hitte volle bak toe in de loop van volgende week. Ook EC12 (nu alleen oper nog beschikbaar) voorziet een heet intermezzo rond die tijd. Ben benieuwd hoe dit verder gaat de komende dagen.

Inderdaad, en ook de onzekerheid trekt langzaam weg uit de ensembles van GFS. Kijk bovendien eens naar de neerslagberekening van de ensembles, die slinken ook flink! Ben benieuwd waarmee de ens van EC komt....


EDIT: Ook de pluim van EC is weer wat verbeterd. Ziet er dus naar uit dat we inderdaad een mooie, droge periode krijgen. Al is de termijn nog steeds te lang voor redelijke zekerheid.

Powered by EzPortal